Inlägg från: Anonym (Ensam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ensam)

    Känner mig så förbannat ensam

    Bor utomlands sedan 15 år tillbaka. Har flyttat runt ganska mycket i livet. Känns som att jag aldrig lyckas få "riktiga" vänner. Har ett gäng med kvinnor som umgås, men väldigt sällan. Idag skulle vi gå ut, men en efter en avbokar, och nu blir det inget. Igen. Allt jag gör i mitt liv är att jobba (för att jag inte har annat). Fattar inte hur det blev så här. Vill flytta hem, men vet inte hur det skulle hjälpa. Inte bott i Sverige på 15 där, så skulle säkert bli ännu ensammare där. Hur gör man? Hur börjar man om? Hur skapar man ett liv?

    Gått med i några kvinnogrupper, men kommer inte liksom med i gänget. Måste säkert försöka mer, men det är så svårt att orka. Känner mig deprimerad och ångestfylld.

    Någon som har förslag? Eller ett vänligt ord kanske?

  • Svar på tråden Känner mig så förbannat ensam
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-25 18:52:42 följande:
    Jag tycker att du ska flytta hem till Sverige, faktiskt. Nu vet jag inte var du är men det kan mycket väl vara lättare att komma in i sociala sammanhang i sin egen kultur.
    Ja, jag mådde faktiskt bättre när jag var hemma i Sverige över jul. Har ju familj där och det betyder mycket. Då är det ju det här med jobb och bostad förstås och det känns nästan överstigligt att ta tag i, men märker ju att jag blir alltmer nera här. Tack för ditt svar!
  • Anonym (Ensam)
    Nina1977 skrev 2020-01-25 18:55:38 följande:
    Låter trist, det är viktigt med vänner. Träning kan vara ett sätt att hitta nya vänner, en lite mindre förening då och inte stora gym alltså. Kan ju vara allt från Bowling till kampsport, det har funkat för mig.
    Nina1977 skrev 2020-01-25 18:55:38 följande:
    Låter trist, det är viktigt med vänner. Träning kan vara ett sätt att hitta nya vänner, en lite mindre förening då och inte stora gym alltså. Kan ju vara allt från Bowling till kampsport, det har funkat för mig.

    Tack för ditt svar. Nu kan jag inte riktigt någon sport direkt, men det kanske finns möjligheter för totala nybörjare också. Ska kolla.
  • Anonym (Ensam)

    Det som känns värst är att jag nästan alltid känt mig eller varit ensam. Jag vet att jag är lite blyg i starten, men sedan brukar det släppa. Känns så svårt att våga nu... vet inte varför det blivit så.

  • Anonym (Ensam)
    Malin010 skrev 2020-01-25 20:16:55 följande:
    Känner igen mig i det du säger. Jag har också bott utomlands ungefär lika länge som dig, på flera olika ställen. Känner mig ensam (har dock en sambo) men jag tror också att det är mitt eget fel och mitt eget val jag är väl inte världens mest öppna person även om jag gillar att umgås med människor jag känner.
    Jag funderar också på att flytta tillbaka till Sverige för att vara närmre min familj, men känner också ångest inför det som dig. I Sverige har jag ju i stort sett inga vänner kvar alls. Men det betyder ju inte att man inte kan ta upp kontakten med gamla vänner och släktingar.
    När jag flyttar till Sverige kommer jag skriva på forumet här och fråga om det finns andra som flyttat tillbaka till Sverige och om de vill träffas. Det hade jag tyckt va skitkul. Jag skulle också gå på londonswedes (tror jag det heter) forumet också, som jag har hört om, där många som flyttat tillbaka till sverige befinner sig.
    Var bor du nu?

     
    Har en man också, men ..... ja vi har det inte bra, så det hjälper tyvärr inte. Han är härifrån och lever mycket sitt eget liv Gråter

    Ja, det är absolut mitt fel. Kan inte skylla på någon annan. Jag är ganska öppen tror jag, men har ganska svårt att ta första steget och föreslå saker. Rätt att få ett nej. Låter ju fångigt, men så är det. Är kompis/bekant med svenskar som bott här längre än jag har, och de verkar har fullt upp när de åker till Sverige för att hinna träffa alla. Har inte direkt det problemet själv.

    Bor i Skottland.
  • Anonym (Ensam)
    Malin010 skrev 2020-01-25 20:50:28 följande:
    Skottland! Där bodde jag också ett tag. Fantastiskt natur. Fina människor också.
    Men vi är ju alla olika. Jag vet också att alla känner sig ensamma på ett eller annat sätt, även de som har massa vänner och till synes perfekta liv

    Jot det är inte lätt att "fråga ut" någon. Men det behöver ju inte bli en så stor grej. Man får hitta på någon bra anledning att ses. Typ ta med hundarna eller barnen och låta de leka. Eller man kanske behöver hjälp med något som den andra är expert på. Jag har fått en del förfrågningar som varit att någon vill att jag lär dem att göra chokladpraliner (efter att hon provat mina). En tjej blev jag kompis med för att jag hade ett litet träd som jag ville slänga, men som hon ville ha, så gav det till henne. Hon blev jätteglad och bjöd på fika som gentjänst. Sen började vi gå ut o promenera tillsammans. Nu är ses vi dock bara ytterst sällan.
    Ibland funkar det alltså, ibland inte. Det krävs ju en slags kemi, och alla är ju olika... Så man får prova sig fram. Hade jag bott i Skottland hade jag skickat dig ett meddelande så hade vi ju kunnat träffas. Så enkelt är det :)
    Tack, va gullig du är. Var bor du nu?

    Ja, folk är trevliga här. Mmm det är svårt att fråga ut. Senast jag var och gjorde naglarna, frågade hon som gjorde dem om vi skulle ta en fika nån dag. Jag blev jätteglad, men har inte vågat följa upp det. Tänkte att hon kanske bara sa så för att vara snäll och blir helt ställd om jag hör av mig. Mycket sådant som spökar i mitt huvud. Ska nog försöka skriva till henne till veckan. Tack för pepp. Verkligen!
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (K) skrev 2020-01-25 23:33:59 följande:
    Är du medlem i Svenskar i Storbritannien på facebook?
    Ja och en till lokal grupp också för mitt område. Är också med i en Meet Up-grupp, en sidan där det anordnas aktiviteter. Så jag går på sådana gruppaktiviteter ibland. Brukar dock inte gå jättebra, om jag ska vara ärlig. Det är ganska många människor som kommer på dem, så jag blir rätt tyst. Många känner redan varandra sedan tidigare etc. Jag förstår att det är mitt problem. Att jag måste ta för mig mer. Det är dock helt enkelt inte jag, jag funkar mycket bättre en och en, eller i små grupper. I den grupp jag brukar äta middag med ibland, har de t o m frågat varför jag är så tyst. Men de pratar i munnen på varandra hela tiden och börjar prata högre osv. Fattar inte hur jag som försiktig person ens ska få en syl i vädret. Försöker hinna ställa frågor när jag hamnar ensam med någon av dem, men ja, jag är svår, I guess. Hör ju att jag låter gnällig som tusan.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (M) skrev 2020-01-26 01:45:36 följande:
    Ge inte upp. Ville även bara passa på att skriva att du inte är ensam.
    Många kramar
    Åh, tusan tack snälla du. Många kramar tillbaka Solig
  • Anonym (Ensam)
    Litenmenhård skrev 2020-01-26 08:39:47 följande:
    Jag kan förstå dig. Nu har jag inte flyttat runt så mycket eller bor utomlands, men jag förstår känslan av att försöka få vänner och passa in, men inte lyckas. Det gäller att man hittar rätt personer som förstår en och som man trivs med. Det är inte lätt, jag vet. 

    Jag hoppas att när du sitter här, inte känner dig fullt lika ensam.
    Vilket fint svar, tusen tack! Nä du har så rätt, det är inte lätt att passa in.

    Ja, jag har fått fina svar här i tråden. Blir jätteglad för det. Så tack igen Solig Hade gärna bjudit in er alla på fika, men hade väl förmodligen varit för blyg för att säga så mycket Flört
  • Anonym (Ensam)
    Litenmenhård skrev 2020-01-26 13:59:00 följande:
    Vi hade fått dig att känna dig bekväm. smile1.gif . Jag är själv ganska blyg så jag tänker att det nog hade gått bra om det fanns någon annan som var lika blyg. 
    Ja, jag har alltid känt mig mer bekväm med lite blygare människor. Som inte tar så mycket plats. Och små grupper funkar också mycket bättre.
Svar på tråden Känner mig så förbannat ensam