• Mon 3 Feb 2020 06:43
    3589 visningar
    19 svar
    19
    3589

    Biverkningar av kedjetäcke

    Hej måste få fråga om era barn fått nå eventuella biverkningar av kedjetäcke tyngd täcke?

    Vår dotter 9år har nu testat ett på 10 kg i 2 veckor.

    Resultat:

    Sover bättre verkar mer pigg.

    Minus:

    Fått huvudvärk

    Vi får tvätta sängen varje morgon då hon börja

    Kissa på sig igen på nätterna.

    Så nu har vi fått tagit fram badlakan kisslakan igen så vi slipper tvätta allt.

    ( Hon va sängvätare fram till i höstas.)

  • Svar på tråden Biverkningar av kedjetäcke
  • Mon 3 Feb 2020 08:08
    #1

    Hon sover så djupt att det är nog därför hon inte vaknar när hon behöver kissa. Samma gällande huvudvärken, hon sover djupt.

    Det visar att hon verkligen behöver täcket, för det kommer ge med sig med tiden, men hon behöver verkligen sömnen. Så för mig är det inga biverkningar, det är tecken på att hon verkligen är i stort behov av täcket.

  • Mon 3 Feb 2020 08:12
    #2

    Jag har inga egna erfarenheter av tyngdtäcke själv än, men har löst på lite då jag funderar på att testa ett själv. Min fundering är om inte 10 kg är väl tungt för ett barn? Jag har för mig att jag läst att täcket ska vara ca 10% av kroppsvikten. Eller har ni blivit rekommenderade 10 kg?

    Sedan är det inte optimalt att sova tungt hela natten. Man behöver pendla mellan ytlig och djup sömn för bäst återhämtning.

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 3 Feb 2020 08:21
    #3

    Som Limajo säger, täcket är på tok för tungt! 10-15 % av kroppsvikten är det som rekommenderas. Byt till normal vikt ska ni se att flickan mår bättre.

    Att få huvudvärk är INTE ett tecken på att hon behöver täcket, snarare är det ett bevis på att det är för tungt!

  • Mon 3 Feb 2020 09:21
    #4

    Täcket är för tungt!

  • Mon 3 Feb 2020 09:25
    #5

    Skulle också säga att täcket är för tungt. Min trettonåring har ett tyngdtäcke men endast på 3 kg då han inte väger mer än 36 kg. Det fungerar bra för honom, han somnar lättare och sover bättre. Har aldrig fått några biverkningar.

  • Mon 3 Feb 2020 09:56
    #6

    Men det är utprovad av arbetsterapeut .

    Men vi kan prata med dem.

    Men vi testa 5kg före jul utan resultat.

  • Anonym (Anna)
    Mon 3 Feb 2020 10:26
    #7
    +1
    student2018 skrev 2020-02-03 09:56:01 följande:

    Men det är utprovad av arbetsterapeut .

    Men vi kan prata med dem.

    Men vi testa 5kg före jul utan resultat.


    Att gå från 5 kg till 10 kg är ett väldigt stort steg. Hur länge provade ni täcket för 5 kg? Vad väger dottern?
  • Mon 3 Feb 2020 10:32
    #8
    student2018 skrev 2020-02-03 09:56:01 följande:

    Men det är utprovad av arbetsterapeut .

    Men vi kan prata med dem.

    Men vi testa 5kg före jul utan resultat.


    Sängvätningen har troligtvis att göra med att hon sover tyngre och inte vaknar lika lätt när hon är kissnödig. Huvudvärken kan jag inte uttala mig om.

    Tänker också att hoppet från 5 kg till 10 kg är stort för en 9-åring. Jag som väger 60 kg skulle gå från 8 % av min kroppsvikt till 17% med ett sånt hopp och för ett barn som väger kanske bara hälften blir det än mer markant. Väger barnet 30 kg är täcket helt plötsligt 33 % av kroppsvikten.
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 3 Feb 2020 10:33
    #9
    student2018 skrev 2020-02-03 09:56:01 följande:

    Men det är utprovad av arbetsterapeut .

    Men vi kan prata med dem.

    Men vi testa 5kg före jul utan resultat.


    Varför har ett litet barn träffat en arbetsterapeut....?

    Man måste ge det tid att verka, kroppen behöver vänja sig. Före jul skriver du, hur länge då?
  • Mon 3 Feb 2020 14:46
    #10
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-03 10:33:03 följande:
    Varför har ett litet barn träffat en arbetsterapeut....? Man måste ge det tid att verka, kroppen behöver vänja sig. Före jul skriver du, hur länge då?

    Arbetsterapeut brukar ingå i teamen på HAB då många barn behöver hjälpmedel av olika slag.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Abc)
    Mon 3 Feb 2020 15:43
    #11
    +1

    Jag är ingen expert på tyngdtäcken, väntar fortfarande på leverans av mitt 7-kilostäcke. Men när jag har läst på så har jag i alla fall förstått att det är vanligt att barn med npf-problematik blir rekommenderade att ha tecken på 10-13 kg trots att de är ganska små. Så kanske inte något för oss lekmän att haka upp sig på att täcket är tyngre än vad den allmänna rekommendationen säger. 

  • Anonym (vet ej)
    Mon 3 Feb 2020 16:08
    #12

    jag tycker inte man skall se till vikten på täcket jag tror att dom som ni träffar vet vad dom gör och säger dom att 10 kg är bra att testa så hade jag också testat det. 
    väg fördelar med nackdelar. 
    som du säger hon sover bättre prova några nätter till kanske huvudverken går över annars kanske man skall byta till ett lite lättare igen. 

    att hon kissar i sängen tror jag som många andra här beror på att hon just sover bättre. åter igen väg fördelar med nackdelar är hennes sömn värt att tvätta ja låt hon sova med täcket. kanske kan du fråga om hon vill ha blöja på sig på natten för att undvika att få täcket förstört känns inte som ett täcke man kör i tvättmaskinen. 

  • Anonym (Anna)
    Mon 3 Feb 2020 23:47
    #13

    Har en fundering angående huvudvärken. Huvudvärk kan bero på syrebrist. Brukar hon ha täcket långt upp när hon sover? Jag tänker om hon rör sig och det tunga täcket hamnar ovanför mun/näsa så kanske det gör att hon får sämre lufttillförsel?

    Har ni varit inne och tittat på henne när hon sover?

  • Thu 6 Feb 2020 10:37
    #14
    Anonym (vet ej) skrev 2020-02-03 16:08:30 följande:

    jag tycker inte man skall se till vikten på täcket jag tror att dom som ni träffar vet vad dom gör och säger dom att 10 kg är bra att testa så hade jag också testat det. 

    väg fördelar med nackdelar. 

    som du säger hon sover bättre prova några nätter till kanske huvudverken går över annars kanske man skall byta till ett lite lättare igen. 

    att hon kissar i sängen tror jag som många andra här beror på att hon just sover bättre. åter igen väg fördelar med nackdelar är hennes sömn värt att tvätta ja låt hon sova med täcket. kanske kan du fråga om hon vill ha blöja på sig på natten för att undvika att få täcket förstört känns inte som ett täcke man kör i tvättmaskinen. 


    Blöja på en 9år ig tjej glöm det.

    Blöja är för små barn.

    Tack alla andra för bra tips och råd.

    Kissa det får vi stå ut med men huvudvärken har hon blivit av med.

    Och hon verkar mycket piggare och gladare.

    Så tror det va att hon behövde vänja sig
  • Anonym (vet ej)
    Thu 6 Feb 2020 21:39
    #15
    student2018 skrev 2020-02-06 10:37:41 följande:

    Blöja på en 9år ig tjej glöm det.

    Blöja är för små barn.

    Tack alla andra för bra tips och råd.

    Kissa det får vi stå ut med men huvudvärken har hon blivit av med.

    Och hon verkar mycket piggare och gladare.

    Så tror det va att hon behövde vänja sig


    Det är inte så ovanligt att personer bäbisar barn eller vuxna använder blöja om man kissar i sängen. Och jag med min okunskap såg bara problemet att få ett täcke på 10kg rent efter en olycka. Men ni har säkert löst det å jag har själv tvättat sängkläder å täcken i flera år efter som barnet en dag sa nej till att använda blöja och då får man ju lyssna på deras vilja.

    Skönt att huvudvärken har släppt och att hon känns piggare hoppas det fortsätter så.
  • Fri 7 Feb 2020 08:26
    #16

    Jag tror hon snart blir torr igen. Om hon inte blir det kanske en pyjamas med uppsugningsförmåga vore ett alternativ? www.pjama.se/pjama-sangvatning-byxor-for-barn


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • CvW
    Mon 4 May 2020 12:29
    #17

    Hej
    ett barn som varit torrt och plötsligt börjar kissa på sig  på natten kan bero på sjukdom, diabetes. Ska alltid kollas upp! 
    Arbetar som sjuksköterska så därför jag reagerar. Man ska inte ursäkta det med att hon plötsligt sover tungt.
    Oavsett verkar inte täcket vara bra om hon vaknar med huvudvärk, då försöker ju kroppen berätta något. Nioåringar ska inte vakna nedkissade med huvudvärk.

  • CvW
    Mon 4 May 2020 12:33
    #18

    Såg nu att det var en gammal tråd, sorry. Bra huvudvärken försvunnit.

  • CvW
    Mon 4 May 2020 12:33
    #19

    Såg nu att det var en gammal tråd, sorry. Bra huvudvärken försvunnit.

Svar på tråden Biverkningar av kedjetäcke