• Wifey.

    Vilket flicknamn är finast?

    Vilket av dessa namn tycker ni är finast? 
    Skulle verkligen uppskatta om ni kunde skriva era åsikter om varje namn också så man kanske kunde få en ny uppfattning om namnen, för det är såå svårt. 

    Storasystern heter Sara ifall det har någon betydelse. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket flicknamn är finast?
  • Fröken W
    Anonym (S) skrev 2020-02-05 03:21:14 följande:

    Jag gissar att någon av föräldrarna tex har koppling till arabisk namn/språkkultur, för på så sätt passar alla namnen väldigt bra ihop, namn som funkar bra i både svensk och arabisk namntradition.


    Ah, dumt att jag inte tänkte ett steg längre. Tack för att du vidgade mitt perspektiv!

    Då tycker jag att Leia är fint också :)
  • Vildbi
    Vildbi skrev 2020-02-05 21:41:24 följande:

    Jasmine! Älskar arabiskklingande namn.


    Och jag är 100% svensk. Herregud, vad spelar det för roll? Ursvenska namn är fruktansvärt fula och resterande namn som folk påstår är svenska, är inte svenska. De är, precis som Jasmine, importerade men har funnits i Sverige en längre tid. Om 100 år är Jasmine också svenskt för folk. Gosh. Ni är så larviga med era namnregler!
  • fluu
    Vildbi skrev 2020-02-05 21:45:12 följande:

    Och jag är 100% svensk. Herregud, vad spelar det för roll? Ursvenska namn är fruktansvärt fula och resterande namn som folk påstår är svenska, är inte svenska. De är, precis som Jasmine, importerade men har funnits i Sverige en längre tid. Om 100 år är Jasmine också svenskt för folk. Gosh. Ni är så larviga med era namnregler!


    Även om många inte anser att William passar in i den svenska namn- och språkfloran trots att namnet förekommit här sedan 1600-talet....? Namn blir inte "svenska"/franska/whatever bara för att de förekommer i landet. Se på USA som exempel, native american namn ses inte som amerikanska namn, trots att namnen givetvis funnits där längre än Brandon eller något annat "all amerivan name".
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trollhona
    Ines - Helt ok, 

    Leia - Jättefint, enkelt att stava och gångbart överallt

    Jasmine - Jättevackert namn, hade det på topplistan till mitt barn.

    Lina - Lite för enkelt för min smak. 

    Mariam - Gillar skarpt, lite snyggare uppdaterad version av Mirjam

    Röstar på Mariam av dessa
  • spöke
    Wifey. skrev 2020-02-04 12:48:40 följande:
    Tack för svar!
    De flesta röstade på Ines hittills, men undrar ifall ni tycker Ines eller Inez är "rätt"?
    Jag föredrar den mest vanliga stavningen när det gäller namn, men vet inte varför jag har svårt för Inez, känns konstigt. Vad tycker ni?
    Jag röstade också på Ines. Även om Inez är den vanligaste stavningen, så kan jag hålla med om att Z sticker ut. Kanske för att vi ser det så sällan ... förutom i dansbandsnamn.
  • nnnnnnnn
    spöke skrev 2020-02-25 15:04:57 följande:
    Jag röstade också på Ines. Även om Inez är den vanligaste stavningen, så kan jag hålla med om att Z sticker ut. Kanske för att vi ser det så sällan ... förutom i dansbandsnamn. smile5.gif
    Spännande att Inez är vanligare än Ines. Lite oväntat!
    Också oväntat också att medelåldern för Ines är 16 år och Inez är 38 år, så det är alltså inget modernt påhitt att stava med z.

    3 426 personer har Inez som tilltalsnamn Förnamn:

    3 426 kvinnor har Inez som tilltalsnamn


    Totalt 7 296 kvinnor har Inez som förnamn


    Totalt 2 män har Inez som förnamn


    2 716 personer har Ines som tilltalsnamn Förnamn:

    2 716 kvinnor har Ines som tilltalsnamn


    Totalt 3 561 kvinnor har Ines som förnamn


    Totalt 4 män har Ines som förnamn


  • Vildbi
    fluu skrev 2020-02-06 19:43:53 följande:

    Även om många inte anser att William passar in i den svenska namn- och språkfloran trots att namnet förekommit här sedan 1600-talet....? Namn blir inte "svenska"/franska/whatever bara för att de förekommer i landet. Se på USA som exempel, native american namn ses inte som amerikanska namn, trots att namnen givetvis funnits där längre än Brandon eller något annat "all amerivan name".


    William (engelskt) anses svenskt, precis som Wilhelm (tyskt).

    Däremot anses inte Willem och Guilliam (holländskt resp. franskt) som svenska namn.

    Ida anses svenskt (är tyskt), Alexander anses svenskt (är grekiskt).
  • fluu
    Vildbi skrev 2020-03-05 08:30:33 följande:

    William (engelskt) anses svenskt, precis som Wilhelm (tyskt).

    Däremot anses inte Willem och Guilliam (holländskt resp. franskt) som svenska namn.

    Ida anses svenskt (är tyskt), Alexander anses svenskt (är grekiskt).


    Eftersom att allt handlar om hur etablerade namn är i folks medvetande och hur lönge de varit det.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Xenia

    Jag utgår från vad jag tycker passar bäst med Sara. Så jag röstade på Lina. Sara och Lina är båda enkla och välkända namn. Sara och Ines är nummer två.

    Leia känns för mycket Star Wars jämfört med det klassiska Sara. Jasmine är vackert i sig men för fancy jämfört med det rejäla Sara. Vore jag Sara skulle jag bli avundsjuk på Jasmines namn.

    Samma sak med Sara och Mariam. Mariam känns för ovanligt och exotiskt jämfört med det populära Sara.

Svar på tråden Vilket flicknamn är finast?