Lita på läkaren?
Hej!
Jag är en tjej på 33 år som lider av hälsoångest/hypokondri. Det senaste jag oroar mig för är nu tarmcancer. Detta efter att ha upptäckt lite blod i avföringen vid 1 tillfälle (vi pratar mindre än 1 droppe) efter att jag krystat hårt på toaletten, samt vid ngt tillfälle lite slem.
Var hos läkaren som enligt uppgift är ?allmänkirurg med specialintresse för anala åkommor?. Han kände med finger, gjorde rektoskopi (kolla ändtarmen och första delen av tjocktarm) samt proktoskopi. Han sa att allt såg fint ut men att jag hade ett sår vid analöppningen och en bit in, detta enligt honom pga mina toalettvanor (krysta hårt osv) Fick kräm utskrivet samt Inolaxol. Jag har dock inte haft ont överhuvudtaget, borde inte ett sår göra ont? Har även varierande avföring, ibland hård och ibland som gröt (aldrig diarré), dock alltid 1-2 ggr om dagen och vid samma tidpunkt ungefär. Han sa att det beror på IBS.
Känner mig fortfarande orolig. Tror ni att jag kan lita på läkaren och känna mig lugn i detta och att det bara är min hypokondri som spökar? Eller borde jag undersöka detta vidare?