• Anonym (Orolig själ)

Lita på läkaren?

Hej!

Jag är en tjej på 33 år som lider av hälsoångest/hypokondri. Det senaste jag oroar mig för är nu tarmcancer. Detta efter att ha upptäckt lite blod i avföringen vid 1 tillfälle (vi pratar mindre än 1 droppe) efter att jag krystat hårt på toaletten, samt vid ngt tillfälle lite slem.

Var hos läkaren som enligt uppgift är ?allmänkirurg med specialintresse för anala åkommor?. Han kände med finger, gjorde rektoskopi (kolla ändtarmen och första delen av tjocktarm) samt proktoskopi. Han sa att allt såg fint ut men att jag hade ett sår vid analöppningen och en bit in, detta enligt honom pga mina toalettvanor (krysta hårt osv) Fick kräm utskrivet samt Inolaxol. Jag har dock inte haft ont överhuvudtaget, borde inte ett sår göra ont? Har även varierande avföring, ibland hård och ibland som gröt (aldrig diarré), dock alltid 1-2 ggr om dagen och vid samma tidpunkt ungefär. Han sa att det beror på IBS.

Känner mig fortfarande orolig. Tror ni att jag kan lita på läkaren och känna mig lugn i detta och att det bara är min hypokondri som spökar? Eller borde jag undersöka detta vidare?

• Svar på tråden Lita på läkaren?
  • Anonym (Lider med dig)

Jag har samma ångest när det gäller hypokondri.

Fast i mitt fall är det blod i urinen.

Att det var slem i avföringen kan bero på hård och trög mage. Jag går på mediciner som ger mig trög och hård mage. Ibland när magen är extra trög så får jag ta i. Att det är slem kan bero på att tarmen smörjer avföringen.

Har haft något liknande och då var jag extra hård.

• Anonym (?)
    Anonym (Lider med dig) skrev 2020-02-04 21:26:04 följande:

Jag har samma ångest när det gäller hypokondri.

Fast i mitt fall är det blod i urinen.

Att det var slem i avföringen kan bero på hård och trög mage. Jag går på mediciner som ger mig trög och hård mage. Ibland när magen är extra trög så får jag ta i. Att det är slem kan bero på att tarmen smörjer avföringen.

Har haft något liknande och då var jag extra hård.

Blod i urinen ska man ju alltid kolla upp varesig man är hypokondriker eller inte.
  • Anonym (Lider med dig)
    Anonym (?) skrev 2020-02-04 21:28:04 följande:

Blod i urinen ska man ju alltid kolla upp varesig man är hypokondriker eller inte.

Ja det ska man, men jag blir som TS så panik slagen att jag tror att jag ska dö på fläcken. Hade blod i urinen i sommras och jag blev helt hysterisk. I stället för att tänka rationellt så fick jag värsta ångesten. Gjorde en utredning och det var inga farligheter.

Dock så fick jag pencelin utan att göra en odling på min VC. Trodde att det var UVI först och fick tabletter utan prover m.m

Det gillade inte läkaren på sjukhuset som gjorde utredningen.

Så nästa gång det händer så ska jag be om odling och inte ge mig.
  • FtS70

Kallade någon honom ?allmänkirurg med specialintresse för anala åkommor?!? Kul beskrivning, skall sno den till vår hemsida. Varför blev du undersökt av just denne, gör inte distriktare sådant här i Sverige längre? Det gjorde jag som AT, men det var länge sedan, som tur är...

• Cheescake
    Anonym (Lite blod) skrev 2020-02-04 19:31:21 följande:

Jag jobbar på vc och skulle inte ens boka in ett läkarbesök till någon ung tidigare frisk människa utan besvär som sett lite blod vid ett tillfälle. Och nu när du är så grundligt undersökt, vad har du kvar att oroa dig över då?

Blod i avföringen bör undersökas även om det bara är en gång. Och absolut i samband med slem i avföringen. Du kan knappast vara speciellt högutbildad så som du skriver.
  • Anonym (Öh)
    Cheescake skrev 2020-02-04 23:56:37 följande:

Blod i avföringen bör undersökas även om det bara är en gång. Och absolut i samband med slem i avföringen. Du kan knappast vara speciellt högutbildad så som du skriver.

Det är väl inte du heller? Du är väl sjuksköterska?
  • Cheescake
    Anonym (Öh) skrev 2020-02-05 07:44:57 följande:

Det är väl inte du heller? Du är väl sjuksköterska?

Sjuksköterska med mastetexamen och master räknas som högutbildad.
  • Cheescake
    Cheescake skrev 2020-02-05 11:48:30 följande:

*masterexamen
  • Pope Joan II
    Cheescake skrev 2020-02-05 11:48:30 följande:
    Men Norge har du aldrig arbetat i.
  • Cheescake
    Pope Joan II skrev 2020-02-05 13:03:37 följande:

Men Norge har du aldrig arbetat i.

En sommar för 10 år sedan. Men inget mer efter det. Ser inte vad det har för relevans med tråden dock?
  • Anonym (Allmänläkare?)
    Anonym (Doktorn) skrev 2020-02-04 19:51:23 följande:

Tarmcancer är extremt ovanligt hos unga patienter som du, jag har hittills aldrig stött på det. Nu har läkaren undersökt dig noga en bit upp i tarmen och hittat en sannolik blödningskälla, vilket är bra.

Man ska dock komma ihåg att IBS är en uteslutningsdiagnos. Vid långvarig och besvärande avföringsrubbning hos yngre patienter tycker jag man ska ta leverprover, glutenprov och genomföra en koloskopi åtminstone en gång för att utesluta inflammation. Det är ytterst sällan något av detta hittas, men jag är emot att avfärda allt som IBS utan att utreda.

Och ignorera "personen som jobbar på vc" ovan. Det var helt rätt att du fick ett besök.

Får man fråga vad du har doktorerat i? Är du kliniskt verksam? Jag håller med ?personen som jobbar på VC?. På vilken indikation menar du att hon ska genomgå de undersökningar hon beskriver i inlägget? Ska vi rekto-och proktoskopera alla unga som är utan andra besvär men som vid enstaka tillfälle sett liten mängd blod i samband med avföring? Då får vi göra det med större delen av den unga friska befolkningen sett över ett år, vilket såklart är helt orimligt och på bekostnad av de som har faktisk behov av vård. Att en kvinna på 33 år utan heriditet skulle ha tarmcancer med enda indikation enstaka blödning vid hård avföring är minst sagt extremt osannolikt. Har svårt att som kliniker se att man i detta fall skulle göra annat än be patienten avvakta 2 veckor och åter sökt om besvären kvarstod/alt om de tilltog under denna tid.
  • Anonym (Allmänläkare?)

Du ska absolut lyssna på läkaren. Det finns ingen anledning att genomgå ytterligare undersökning av detta i dagsläget. Då kommer du behöva söka vård konstant. Kroppen ger alltid ifrån sig ?brus? av olika slag. Det betyder som regel inget. Om du inte har uppenbart akuta symtom (stor blödning, andnöd osv) så kan du börja träna på att avvakta med att söka vård. Just nu använder du det som ångestreducering, men i längden stegrar det din ångest. Därför borde du kanske istället söka vård för din hypokondri.

• AnnaSthlm

Det låter som att det är ångesten som är grundproblemet, inte tarmen.

Att ha problem med att smälta maten är ett tecken på att inte kunna smälta omvärlden, alla känslor och intryck. Var kommer det ifrån? Var har du lärt dig att världen är farlig?

Svar på tråden Lita på läkaren?