• Mom2be262

    Web content editor lön, utan erfarenhet?

    Vad kan jag ge för löneanspråk för denna tjänst?

    Jag är. 28, jobbar ca 9 år i reception, 9 år i service på olika sätt och 1 år som administrativ assistent (de sista efterfrågar de som mediterandw). Läser att lönen är medel på 36.000, vart är rimlig lön för mig att ge anspråk på?

    Man ska jobba mot uppsatta deadlines vilket jag är van vid

    Man ska jobba med Photoshop vilket jag inte har gjort

    Excel lite

    Word - inga konstigheter

    Liiiite med hemsidor men mest drag and drop, tänk typ WordPress. Annars är jag grön! Vad skulle ni säga är rimligt för mig?

  • Svar på tråden Web content editor lön, utan erfarenhet?
  • Butterfly80

    Är inte det samma som webbredaktör? I så fall krävs ju en lång utbildning i medie- och kommunikationsvetenskap. Att kunna Word och Excel är nog en ytterst liten del av allt du måste du kunna.

    Sedan förstår jag inte hur du jobbat i reception i nio år, inom service i nio år och annat i ett år och är 28 år. Började du jobba när du var nio?

    Förlåt, menar inte att vara otrevlig, men förstår inte riktigt.

  • Anonym (Hmm)

    Wow vill också ha detta jobb. Är det hemifrån? Behöver de många? Bor i utlandet.

    Den lönen du beskriver låter ju jättebra om det är samma typ av jobb som jag tänker på, dvs utan utbildning. På fb på olika jobba hemifrån sidor så annonserar de ut såna här ibland och då ligger lönen typ på 10000 kronor efter skatt...så skulle vara intressant att veta vilka som erbjuder denna tjänst?

  • Agnlovis92

    Content = innehåll. Web och edit säger sig självt. Detta är alltså en tjänst då man arbetar med företagets (Vid inhouse) digitala kommunikationskanaler och dess innehåll. Du producerar till viss del (Som du skriver word, photoshop osv) Men arbetet bör handla mycket om strategiska val av material som skall publiceras. Alltså hur vill företaget du arbetar för uppfattas av potentiella kunder, vilka vänder ni er till, i vilka kanaler. Det krävs att man har förmågan att bli duktig på bolagets visoner och målsättningar för att publicera rätt budskap. 

    Men detta arbetet kan också vara tex likt social media influenser. Där du som privatperson till en början blir sponsrad eller får lön för att du skriver gott om bolagets produkter/tjänster i dina egna kanaler. Det låter lite som att det är ett bolag som söker samarbetspartners att arbeta med som har många intressanta besökare som matchar deras kundkrets. 

  • Anonym (R)

    Ska du lägga ut vad andra säger åt dig eller förväntas du själv skriva och utforma innehållet? Det sistnämnda innebär så mycket mer än bara kunna några applikationer som Photoshop och excel.

  • Mom2be262

    Hej! Detta är inte på en tidning utan på ett företag som säljer diverse produkter till företag. Tx borrmaskiner haha... Jag ska ha hand om e handeln, är ej utbildad, endast gymnasie men de va bara allmän inriktning (sam)

  • Mom2be262
    Butterfly80 skrev 2020-02-04 23:22:08 följande:

    Är inte det samma som webbredaktör? I så fall krävs ju en lång utbildning i medie- och kommunikationsvetenskap. Att kunna Word och Excel är nog en ytterst liten del av allt du måste du kunna.

    Sedan förstår jag inte hur du jobbat i reception i nio år, inom service i nio år och annat i ett år och är 28 år. Började du jobba när du var nio?

    Förlåt, menar inte att vara otrevlig, men förstår inte riktigt.


    Ingen fara, arbetet var totalt! Totalt 9 år i reception och service osv
  • Annita
    Mom2be262 skrev 2020-02-05 06:33:26 följande:

    Hej! Detta är inte på en tidning utan på ett företag som säljer diverse produkter till företag. Tx borrmaskiner haha... Jag ska ha hand om e handeln, är ej utbildad, endast gymnasie men de va bara allmän inriktning (sam)


    Kanske har företaget missförstått vad man gör om man arbetar med web content, för det är väldigt mycket mer än att ha hand om e-handel. Content producerar man och det är mycket skriva texter, nästan åt det journalistiska hållet. Även fotografering borde ingå.
  • Mom2be262
    Annita skrev 2020-02-05 09:02:35 följande:

    Kanske har företaget missförstått vad man gör om man arbetar med web content, för det är väldigt mycket mer än att ha hand om e-handel. Content producerar man och det är mycket skriva texter, nästan åt det journalistiska hållet. Även fotografering borde ingå.


    Då har de förstått, de va så han beskrev de. Förutom fotografering, de finns redan sånna
  • Annita
    Mom2be262 skrev 2020-02-05 11:35:38 följande:
    Då har de förstått, de va så han beskrev de. Förutom fotografering, de finns redan sånna
    Hur känner du själv inför att producera egna texter, kanske intervjuer mm? Hitta på ämnen och vinklingar som marknadsför företaget men ändå har ett allmänt läsvärde?

    Känns det kul är ju jobbet som klippt och skuret för dig. Tänker du mer att det handlar om "drag and drop" kanske det blir en väl stor utmaning, tycker jag att det låter som.

    Egentligen frågade du ju om lönen, men det kan jag tyvärr inte uttala mig om. Har man utbildning och är duktig på att skriva kan man säkert få rätt hög lön på en sådan tjänst, men det hade du ju redan läst dig till.
  • Anonym (?)

    Har du gått så långt i rekryteringsprocessen att du har ombetts ange löneanspråk?

Svar på tråden Web content editor lön, utan erfarenhet?