• DonKrieg

    Hur mycket lägger ni er i era döttrars klädval?

    Har en dotter på 10 år som börjat bli medveten om sin klädsel så att säga. Hur mycket låter ni era döttrar bestämma vad de ska ha på sig till skolan/utomhus, och vilka gränser sätter ni?

    Till exempel:

    tröjor som visar midjan
    stringtrosor
    tighta byxor

  • Svar på tråden Hur mycket lägger ni er i era döttrars klädval?
  • Anonym (Isla)
    DonKrieg skrev 2020-02-06 08:13:44 följande:

    Hennes syster som är några år äldre får ha string, och ibland har jag märkt att den yngre lånar den äldres underkläder.  Jag har pratat med henne om detta, att string är något som inte passar barn, men då säger hon att systern också är barn. Och där får jag lite svårt att motivera. Så jag använder min auktoritet och förbjuder. Och det har lett till att hon använder i smyg.

    Så jag vet inte, ska jag bara släppa det så kanske hon tröttnar självmant?


    Tror inte hon kommer tröttna självmant ärligt talat. Så du får nog vara lite tuff i den frågan. Göra så att underkläderna inte är lätt tillgängliga. Systern i detta fall är ju äldre och kan ha lite mer frihet att välja. Fråga varför hon tycker det är viktigt att använda string och förklara mer tydligt varför du inte anser att det är okej.
  • Anonym (Isla)
    sextiotalist skrev 2020-02-06 08:24:20 följande:

    Det är jag helt medveten om, du skrev att det inte var lika hett som idag och det var det.

    Motsvarande trådar om 10-åringar som skulle klä sig som vuxna fanns för 15 år sedan. Dvs om flickor i din ålder.


    Det jag menade va att man kanske inte va lika påverkad av andra i hur man ska klä sig när man va barn.. samhället har ändrat sig en hel del sen dess oavsett..
  • Anonym (Isla)

    Fokusera på ämnet nu än att hålla på med mig om något du misstolkar.

  • DonKrieg
    Anonym (Isla) skrev 2020-02-06 08:24:34 följande:
    Tror inte hon kommer tröttna självmant ärligt talat. Så du får nog vara lite tuff i den frågan. Göra så att underkläderna inte är lätt tillgängliga. Systern i detta fall är ju äldre och kan ha lite mer frihet att välja. Fråga varför hon tycker det är viktigt att använda string och förklara mer tydligt varför du inte anser att det är okej.
    Jomen då använder hon bara argumentet med troskanter, och det vet jag att hon lärt sig av systern. Alltså, hon säger bara så, men egentligen är det ju för att hon vill känna sig sexig. Vilket jag tycker hon borde vänta med några år till.

    Men det är svårt att hindra henne när systern är på hennes sida, så att säga. Jag kan ju inte förbjuda storasystern.
  • Anonym (Isla)
    DonKrieg skrev 2020-02-06 08:48:03 följande:

    Jomen då använder hon bara argumentet med troskanter, och det vet jag att hon lärt sig av systern. Alltså, hon säger bara så, men egentligen är det ju för att hon vill känna sig sexig. Vilket jag tycker hon borde vänta med några år till.

    Men det är svårt att hindra henne när systern är på hennes sida, så att säga. Jag kan ju inte förbjuda storasystern.


    Hmmm... Hur gammal är storasystern? Kan man prata med henne så att hon förstår att det inte är okej att låna ut underkläder till 10- åringen. Anser du som mamma att det inte är dags för henne med detta så är det du som bestämmer. Om hon nu är influerad av att känna sig sexig i den åldern så kanske man bör prata om risker med detta. Det kan ge signaler till fel personer exempelvis. Annars kanske du ändå ska förbjuda systern att även ha såna

    underkläder då hon påverkar lillasystern?
  • Anonym (Jenny)

    Alltså det är ju jag som köper alla kläder så jag lägger mig definitivt i. Givetvis gör jag mitt bästa för att köpa kläder som min dotter tycker om och känner sig hemma och fin i, men jag som förälder lägger på ett filter av hur praktiska, anständiga, hållbara och bekväma plaggen är. Dottern väljer sedan själv av detta vad hon sätter på sig så om jag har köpt något som hon inte gillar så använder hon bara inte det.

    Jag försöker uppmuntra hennes känsla av stil och vilja att uttrycka sig (mode är bara ett sätt) men även överföra goda värderingar och ge henne en god självkänsla. 

  • Anonym (Mw)
    DonKrieg skrev 2020-02-06 08:13:44 följande:

    Hennes syster som är några år äldre får ha string, och ibland har jag märkt att den yngre lånar den äldres underkläder.  Jag har pratat med henne om detta, att string är något som inte passar barn, men då säger hon att systern också är barn. Och där får jag lite svårt att motivera. Så jag använder min auktoritet och förbjuder. Och det har lett till att hon använder i smyg.

    Så jag vet inte, ska jag bara släppa det så kanske hon tröttnar självmant?


    Du kan väl motivera med att systern är några år äldre och därför får? Barn behöver få höra och lära sig förstå att det är skillnad mellan olika åldrar, t.ex. 10 och 14. Saker man får göra som fjortonåring får man inte göra r

    man är 10 och att det har med mognad och ansvar att göra. Jag hade bara satt ner foten och sagt att stringtrosor inte var ok. Magtröjor skulle jag tillåta hemma men inte i skolan. Tajta byxor...finns det ens otajta (bortsett från mjukisbyxor)?
  • Anonym (Ja)
    DonKrieg skrev 2020-02-06 05:37:12 följande:

    Har en dotter på 10 år som börjat bli medveten om sin klädsel så att säga. Hur mycket låter ni era döttrar bestämma vad de ska ha på sig till skolan/utomhus, och vilka gränser sätter ni?

    Till exempel:

    tröjor som visar midjan

    stringtrosor

    tighta byxor


    Mina döttrar hade aldrig fått ha string, vadderade bh-ar, shorts där röven hänger ut etc som 10-åringar
  • Erkens mamma

    Har låtit dottern välja väldigt fritt.

    Men hon är rätt chill i sina klädval så det har inte riktigt varit några problem.

    Förstår att 10 åringen vill ha samma som storasystern.

    Magtröja och tighta byxor är väl ok men kanske inte samtidigt..

    stringtrosor är jag mer tveksam till. Möjligen hemma och på fritiden. Inte i skolan.

  • Erkens mamma

    Har låtit dottern välja väldigt fritt.

    Men hon är rätt chill i sina klädval så det har inte riktigt varit några problem.

    Förstår att 10 åringen vill ha samma som storasystern.

    Magtröja och tighta byxor är väl ok men kanske inte samtidigt..

    stringtrosor är jag mer tveksam till. Möjligen hemma och på fritiden. Inte i skolan.

  • Alexi

    Jag förstår inte detta med string, varför skulle ens en tonåring få ha det? Helt vansinnigt plagg ju.

  • cosinus

    9-åringen får inte ha tröjor som inte når ner till byxorna. Isf får hon ha linne under.

    String har ingen av barnen efterfrågat men 15-åringen skulle få om hon ville. Jag har det själv alltid under träningstights.

    Tighta byxor får de ha.

    15-åringen gillar inte magtröjor utan går mest i mjukisbyxor och hoodies så det har liksom inte varit så mycket att ta ställning till där.

Svar på tråden Hur mycket lägger ni er i era döttrars klädval?