• Anonym (JG)

    Positivta erfarenheter om Sertralin/SSRI

    Vill jättegärna höra alla POSITIVTA erfarenheter av SSRI!!

    Precis börjat med Sertralin pga ångest.

    Tar 25 mg, och ska öka till 50 mg om några dagar.

    Läst mkt om det, men behöver höra positiva saker för att våga fortsätta.

    Är jätte rädd att ångesten ska öka under insättningen.

    Hur lång tid tog det innan ni fick effekt?

    Har redan läst mkt negativt, så det behöver ni ej dela med Er av

  • Svar på tråden Positivta erfarenheter om Sertralin/SSRI
  • Anonym (JG)

    Låter toppen!

    Härligt att det funkat så bra för dig!

    Vilken dos äter du?

  • Anonym (JG)
    Anonym (JG) skrev 2020-02-06 21:53:17 följande:

    Låter toppen!

    Härligt att det funkat så bra för dig!

    Vilken dos äter du?


  • Anonym (JG)
    irisen20 skrev 2020-02-07 07:20:44 följande:

    Jag äter 100 mg men det tog ett tag att komma upp i. 50 mg hade jag ett tag men behövde komma upp för att känna skillnad. Tycker inte att du ska vara orolig. Det är bra hjälp och försök att ha en positivinställning


    Tack för svar!!

    Känns jätteskönt att höra ngn med positiva erfarenheter!!

    Är sååååå svårt att tänka positivt när man är mitt i det och mår så dåligt.
  • Anonym (JG)
    irisen20 skrev 2020-02-07 07:20:44 följande:

    Jag äter 100 mg men det tog ett tag att komma upp i. 50 mg hade jag ett tag men behövde komma upp för att känna skillnad. Tycker inte att du ska vara orolig. Det är bra hjälp och försök att ha en positivinställning


    Just detta att ha en positiv inställning är supersvåra för mig när jag mår såhär dåligt med mkt ångest.

    Är vanligtvis en positiv och glad person, men nu ser jag allt bara negativt och svårt, och det gör allt bara mkt värre.

    Har du några tips på vad jag ska göra och hur jag ska tänka för att det ska kännas bättre?
  • Anonym (JG)
    irisen20 skrev 2020-02-07 07:20:44 följande:

    Jag äter 100 mg men det tog ett tag att komma upp i. 50 mg hade jag ett tag men behövde komma upp för att känna skillnad. Tycker inte att du ska vara orolig. Det är bra hjälp och försök att ha en positivinställning


    Just detta att ha en positiv inställning är supersvåra för mig när jag mår såhär dåligt med mkt ångest.

    Är vanligtvis en positiv och glad person, men nu ser jag allt bara negativt och svårt, och det gör allt bara mkt värre.

    Har du några tips på vad jag ska göra och hur jag ska tänka för att det ska kännas bättre?
  • Anonym (JG)
    Anonym (skulle kanske börja igen) skrev 2020-02-09 19:37:03 följande:

    Jag åt Sertralin för 2,5 år sedan och var då 48 år. Jag svarade väldigt bra på det. Var inte deprimerad, utan snarare mest dränerad, energilös o låg efter ett uppbrott med ett ex.

    Åt först 50mg i två veckor, sedan 100mg. Efter någon månad var jag tvungen att trappa ner igen till 50mg, jag blev liksom lite too much, speciellt i kombination med alkohol. Blev nästan hög efter ett par glas och odrägligt glad och positiv. Åt sedan c:a 50mg under ett antal månader för att sedan dra ner mer o mer. Det negativa var nog att man typ tappade känseln i kuken och kunde göka i en evighet, ibland utan att komma. (speciellt i kombo med alkohol) Första veckorna var det lite konstiga tankar i insättningsfasen. Efter att ha mått så bra under dessa 5- 7 månader var jag livrädd för att sluta och trappade ner riktigt riktigt långsamt, tills en dag när jag glömde bort att ta tabletterna.

    Jag ångrar bittert att jag inte tagit tabletter tidigare i livet när jag gått igenom olika livskriser. Jag skulle verkligen rekommendera att ta det som en boost om man mår dåligt, ge det en månad eller så och ger det dåliga efteker sluta. För mig var det räddningen att komma tillbaka. Bara positivt att säga. Jag var livrädd för att ta tabletter ska jag villigt erkänna, nu skulle jag inte tveka om jag mådde så igen.


    Lycka till

    Tack snälla för ditt svar!

    Jag har tagit 25 mg i 1 v och gick idag upp på 50 mg.

    Hur lång tid dröjde det innan du fick full effekt?
  • Anonym (JG)
    Anonym (B) skrev 2020-02-18 21:46:16 följande:

    Jag tar 150 mg/dag. Tar Sertralin främst för tvångstankar. Innan Sertralin stal mina tvångstankar nästan all min fritid. Numera är mina tvångstankar bara med på ett hörn. De finns där, men de dikterar inte hela min vardag.

    Hoppas du kommer att må bättre snart.


    Tack så mkt!!

    Härligt att de hjälpt dig så bra.
Svar på tråden Positivta erfarenheter om Sertralin/SSRI