• Anonym (?)

Bakterier i ris?

Hört att det finns bakterier i ris som överlever kokning, hur vanligt är det att ris innehåller dessa bakterier?

• Svar på tråden Bakterier i ris?
  • Anonym (Uppvärmt ris)

Jag har endast hört att man inte ska värma upp kokt ris igen, alltså typ micra det dagen efter. Men jag har innan jag hörde det ätit återuppvärmt ris i flera år till lunch utan att bli sjuk så jag tror det är överdrivet.

• klyban
    Anonym (?) skrev 2020-02-07 14:32:20 följande:
    Hört att det finns bakterier i ris som överlever kokning, hur vanligt är det att ris innehåller dessa bakterier?

Inga bakterier överlever kokning, men en del bakterier har toxiner som inte förstörs med kokning.

Tror det är denna, och ärtsoppa är den vanliga att orsaka denna.(Lägger brasklapp att jag tog fel bakterie)
    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/clostridium-perfringens-matforgiftning-/

Och den ska förekomma i ris också, men känns snabbt igen på lukten i ris.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (?)
    klyban skrev 2020-02-07 15:31:27 följande:

Inga bakterier överlever kokning, men en del bakterier har toxiner som inte förstörs med kokning.

Tror det är denna, och ärtsoppa är den vanliga att orsaka denna.(Lägger brasklapp att jag tog fel bakterie)

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/clostridium-perfringens-matforgiftning-/

Och den ska förekomma i ris också, men känns snabbt igen på lukten i ris.

Det är inte den bakterien
  • klyban
    Anonym (?) skrev 2020-02-12 13:24:22 följande:
    Det är inte den bakterien

Och vilken är det då?
    Du vet att bakterier inte överlever kokning?

• klyban
    Anonym (?) skrev 2020-02-12 17:27:46 följande:
    Bacillus cereus. Och den överlever kokning www.google.com/amp/s/sv.stories.newsner.com/k.../

Är du rädd för dessa bakterier?
    Bakterien överlever inte värmen, dess "ägg" gör.

Den som jag tog upp den ska du vara rädd för.
    Och går enkelt undvika om man så önskar, dock kan du aldrig bli av med sporer, det gör inte bakterien levande innan de får en grogrund till nå en kritiskt punkt för smitta.

Jag sätter nästan aldrig in riset i kylskåpet, det är bara nån månad i sommaren och dess slut som jag gör detta.
    Luft är nyckeln där för hållbarheten.

• Anonym (?)
    klyban skrev 2020-02-12 17:38:46 följande:

Är du rädd för dessa bakterier?

Bakterien överlever inte värmen, dess "ägg" gör.

Den som jag tog upp den ska du vara rädd för.

Och går enkelt undvika om man så önskar, dock kan du aldrig bli av med sporer, det gör inte bakterien levande innan de får en grogrund till nå en kritiskt punkt för smitta.

Jag sätter nästan aldrig in riset i kylskåpet, det är bara nån månad i sommaren och dess slut som jag gör detta.

Luft är nyckeln där för hållbarheten.

Det står att luften gör att bakterien förökar sig.
  • Anonym (Najdå)

Ett extremt enkelt svar att googla. Googla ris giftigt, och skippa träffarna avseende arsenik.

Tycks vara sporer som överlever kokning och aktiveras vid ljumen temperatur, dvs när riset håller på att svalna.

• klyban
    Anonym (?) skrev 2020-02-12 17:39:57 följande:
    Det står att luften gör att bakterien förökar sig.
    Inga som helst problem.
  • klyban
    Anonym (?) skrev 2020-02-07 14:32:20 följande:

Är din enda fråga om ris innehåller bakterien, svar ja, ALLTID!

Om du har en annan fråga, så kan vi ta dom också.
    Först ska de formuleras, för känns som jag famlar i blindo här.

• Anonya

Det viktiga är att man snabbt kyler ner överblivet ris så det fort kan komma in i kylskåpet.

• klyban
    Anonya skrev 2020-02-12 18:21:47 följande:
    Det viktiga är att man snabbt kyler ner överblivet ris så det fort kan komma in i kylskåpet.
    Har aldrig någonsin gjort(Mer än viss tid på året), enda riset som hamnar i kylen är ris med andra ingredienser.
  • Anonym (MatMamman)

Jag brukar göra storkok och frysa in och somliga rätter innehåller ris. Och det fryses in det med och tinas sen upp och äts vid annat tillfälle. Aldrig blivit sjuk.

Men om man kokar ris och låter det stå i kylskåpet nån vecka och typ mogna så kan det nog bli värre. 

Micromatslådor innehåller ju också ris ibland. Skulle det vara så farligt så skulle det aldrig få säljas. 

• klyban
    Anonym (MatMamman) skrev 2020-02-13 03:32:51 följande:
    Jag brukar göra storkok och frysa in och somliga rätter innehåller ris. Och det fryses in det med och tinas sen upp och äts vid annat tillfälle. Aldrig blivit sjuk.

Men om man kokar ris och låter det stå i kylskåpet nån vecka och typ mogna så kan det nog bli värre. 

Micromatslådor innehåller ju också ris ibland. Skulle det vara så farligt så skulle det aldrig få säljas. 

Dom microlådorna har man behandlat rätt kraftigt, finns på Discovery Channel och "How they doin ut" eller det andra programmet där man förklarar hur man gör.Kommer dock inte ihåg riktigt hur man gjorde.
    Det krävs också en hel del av denna bakterie för att bli smittad.
    Hur mycket vet jag inte, men var en massa upphöjningar.

Svar på tråden Bakterier i ris?