Har terapi el dylikt hjälpt någon man?
Woggie skrev 2020-02-08 21:16:44 följande:
Han hade levt i påtvingad celibat i många år då han helt enkelt inte kunde vinna någons tjejs intresse. Sedan hade han några flickvänner innan mig, men var ganska oattraherad men kände att han var väl tvungen att visa intresse någon gång i månaden och ligga. De tog inte initiativ själva direkt el klagade. Han trodde när han träffade mig, att hans drift skulle förändras eftersom han verkligen tycker att jag är attraktiv. Lusten infann sig ändå inte och efter att vi började prata o gräla om detta förstod han att han hade ett problem och var förvånad över sig själv. Att han inte ville. Att lusten inte fanns. Att Trycka undan sin drift när man ändå inte får något kan kanske en psykologisk försvarsmekanism. Nu sitter han här med en kvinna han älskar men har ingen drift alls.
Vår kommunikation är bra, vi diskuterar och har verkligen försökt att förstå varandra. Vi har också grälat massor och såklart har det påverkat vår relation negativt. Det går troll i det. Hans icke-driv har dock varit konstant. Som sagt vi har gått hos sexolog och gjort övningar och levt i celibat enligt konstens alla regler men det hjälper inte. Att han inte får sex pga av övningarna förbjuder det, ökar inte hans lust.
Vi har aldrig haft ett fantastiskt sexliv ens i början, även om det var ok för att jag tog initiativ. Nu har jag tröttnat.
Det positiva med sexologens övningar är att man lär sig förspel bättre. Men det har inte hjälp sexlusten. Lust till sex. Drivet.
Inga mediciner, ingen ohälsa förutom att han är något lat. Väldigt osugen på fysiska aktiviteter överhuvudtaget. Vilket är helt tvärtom mot mig. Jag älskar träning, rörelse, utevistelse.
Vi har ett barn på ca 18 månader så det finns inget utrymme för extravaganser just nu, men det var han inte sugen på innan heller. Jag hade lätt offrat en natts sömn för något extra men det finns inte på kartan i hans huvud. Jag är 37 år och han är 44 år. Vi borde vara på topp men är på botten.
Vad gör en sexualcoach?
Om problemet bottnar i att han saknar eller har en minimal lust, så kanske inte det är något man kan göra något åt. Det går inte att trolla fram en sexlust som inte finns, hur mycket sexterapi man än går i.
Jag undrar hur du ställer dig till att vara initiativtagare och att ha sex relativt sällan? Om han t.ex. tycker det är skönt att ha sex ibland när du tar initiativ är det kanske detta du behöver ta ställning till om det räcker, eller om det inte funkar för dig.
Jag tänker att er intimitet kan utvecklas på andra sätt. Exempelvis kan ni massera varandra eller hångla upp varandra eller andra saker som ökar er fysiska intimitet utan att det leder till sex.
I den bästa av världar kanske ni kan få en relation där ni har mycket fysisk intimitet och bekräftelse samtidigt som ni har sex en eller ett par gånger i månaden på ditt initiativ. Ni kommunicerar mycket om era känslor om hur ni mår och visar omsorg och kärlek till varandra och löser konflikter tillsammans. Är detta något som du kan ställa upp på? Annars så kanske du behöver bryta upp relationen.
Känner han attraktion till andra kvinnor? Har han sexuella fantasier? Vill han själv hitta sätt att få större lust? Jag tycker det låter mycket som att du är väldigt drivande i att få till en förändring. Av din beskrivning låter det som att han inte är lika aktiv själv. Vill han inte själv kommer ni aldrig att lyckas!