• Sat 8 Feb 2020 19:21
    1224 visningar
    28 svar
    28
    1224

    Har terapi el dylikt hjälpt någon man?

    Min man har ingen sexlust. Vi har levt ihop i 3 år och det har till 99% varit jag som tagit alla initiativ till sex. Han nekar inte, tycker det är skönt när det väl händer, men har inget eget driv. Han onanerar inte, han konsumerar inget porr. A-sexuell.

    Vi har i princip bestämt att vi ska skiljas nu. Det är för jävligt.

    Han har varit på utredning. Inga fysiska problem. Han har prövat tabletter för ökad sexlust. Han har börjat gå till gym 1 ggr i veckan. Visst, hemmamiljön är stressig då han pendlar långt till jobb och vi har småbarn, men det är ju inte ovanligt. Han har gjort Leigh sexolog kurs, Vi har varit hos en sexolog sedan sept förra året och gjort övningar hemma. Vi har pratat och pratat och pratat. Grälat och grälat. En förklaring kan vara att han i princip levt i celibat i många år då han hade sexlust och denna tiden gjorde att lusten försvann. Men inget vi gör hjälper. Nu är han i ny samtalsterapi. Frågan är; kommer det hjälpa? Har någon man verkligen blivit hjälp av någon typ av terapi? Vad hjälper? Om porrklubb med sexiga dansare i Danmark hjälper så betalar jag mer än gärna för kalaset. Jag är beredd att prova allt. Han tillåter inte att jag tar en älskare. Brist på sexuell njutning, lek och närhet gör att jag känner mig tvungen att skilja mig trots att jag älskar honom och att vi har barn, hus och jag är arbetslös. Skitsituation med andra ord.

    Har terapi el varsomhelst hjälpt någon mot obefintlig sexlust och eget driv????

    Snäll hjälp

  • Svar på tråden Har terapi el dylikt hjälpt någon man?
  • Anonym (komma till kärnan­)
    Sat 8 Feb 2020 20:27
    #1

    Jättesorglig situation ni hamnat i. NI har ju verkligen tagit i det och varit flitiga och ändå ingen förbättring.

    Hur är er kommunikation i övrigt? Fysisk beröring (ickesexuell ömhet)?
    Tänder din man på dig, är tillräckligt attraherad? Hur var det i början av ert förhållande? Ni har ju bara varit ihop i 3 år och borde ju kunna ha ett fantastiskt sexliv ännu och vara nästan nykära.

    Jag tror att en stor förutsättning för att terapi ska funka är att man vill själv och får bra kemi med terapeuten. Men det kan ju verkligen vara så att din man har väldigt låg sexualdrift även om han inte är helt asexuell. Detta är ganska vanligt. Många har svårt med känslomässig intimitet som påverkar det fysiska samspelet, och andra klarar bara ha sex när de är nyförälskade eller känner sig väldigt trygga. Människan är en komplex varelse. Om han hade lågt libido redan i början av er relation alltså ville ha sex ganska sällan eller tog lika få initativ, då kan det tyda på fysiska låsningar/hämningar, bristande attraktion eller låg drift, om inte mediciner eller annan ohälsa kan förklara det. Hur har hans sexliv sett ut innan dig?

    Kanske ni ska köra helt sexfritt ett tag så att kraven försvinner och endast ge varann massage och avslappningsberöring? T om förbjuda beröring av genitalierna. Sånt kan vara effektivt!

  • Anonym (komma till kärnan­)
    Sat 8 Feb 2020 20:40
    #2

    Hittade en intressant sida på nätet. En sexualcoach. Kanske kan vara något.

    www.charlottecronquist.org/sessioner

    Ni kanske borde pröva mer tantrisk sex med varann...lite sugen på det själv:)

  • Sat 8 Feb 2020 21:16
    #3

    Han hade levt i påtvingad celibat i många år då han helt enkelt inte kunde vinna någons tjejs intresse. Sedan hade han några flickvänner innan mig, men var ganska oattraherad men kände att han var väl tvungen att visa intresse någon gång i månaden och ligga. De tog inte initiativ själva direkt el klagade. Han trodde när han träffade mig, att hans drift skulle förändras eftersom han verkligen tycker att jag är attraktiv. Lusten infann sig ändå inte och efter att vi började prata o gräla om detta förstod han att han hade ett problem och var förvånad över sig själv. Att han inte ville. Att lusten inte fanns. Att Trycka undan sin drift när man ändå inte får något kan kanske en psykologisk försvarsmekanism. Nu sitter han här med en kvinna han älskar men har ingen drift alls.

    Vår kommunikation är bra, vi diskuterar och har verkligen försökt att förstå varandra. Vi har också grälat massor och såklart har det påverkat vår relation negativt. Det går troll i det. Hans icke-driv har dock varit konstant. Som sagt vi har gått hos sexolog och gjort övningar och levt i celibat enligt konstens alla regler men det hjälper inte. Att han inte får sex pga av övningarna förbjuder det, ökar inte hans lust.

    Vi har aldrig haft ett fantastiskt sexliv ens i början, även om det var ok för att jag tog initiativ. Nu har jag tröttnat.

    Det positiva med sexologens övningar är att man lär sig förspel bättre. Men det har inte hjälp sexlusten. Lust till sex. Drivet.

    Inga mediciner, ingen ohälsa förutom att han är något lat. Väldigt osugen på fysiska aktiviteter överhuvudtaget. Vilket är helt tvärtom mot mig. Jag älskar träning, rörelse, utevistelse.

    Vi har ett barn på ca 18 månader så det finns inget utrymme för extravaganser just nu, men det var han inte sugen på innan heller. Jag hade lätt offrat en natts sömn för något extra men det finns inte på kartan i hans huvud. Jag är 37 år och han är 44 år. Vi borde vara på topp men är på botten.

    Vad gör en sexualcoach?

  • Sun 9 Feb 2020 08:33
    #4

    Woggie skrev 2020-02-08 21:16:44 följande:

    Han hade levt i påtvingad celibat i många år då han helt enkelt inte kunde vinna någons tjejs intresse. Sedan hade han några flickvänner innan mig, men var ganska oattraherad men kände att han var väl tvungen att visa intresse någon gång i månaden och ligga. De tog inte initiativ själva direkt el klagade. Han trodde när han träffade mig, att hans drift skulle förändras eftersom han verkligen tycker att jag är attraktiv. Lusten infann sig ändå inte och efter att vi började prata o gräla om detta förstod han att han hade ett problem och var förvånad över sig själv. Att han inte ville. Att lusten inte fanns. Att Trycka undan sin drift när man ändå inte får något kan kanske en psykologisk försvarsmekanism. Nu sitter han här med en kvinna han älskar men har ingen drift alls. 

    Vår kommunikation är bra, vi diskuterar och har verkligen försökt att förstå varandra. Vi har också grälat massor och såklart har det påverkat vår relation negativt. Det går troll i det. Hans icke-driv har dock varit konstant. Som sagt vi har gått hos sexolog och gjort övningar och levt i celibat enligt konstens alla regler men det hjälper inte. Att han inte får sex pga av övningarna förbjuder det, ökar inte hans lust. 

    Vi har aldrig haft ett fantastiskt sexliv ens i början, även om det var ok för att jag tog initiativ. Nu har jag tröttnat. 

    Det positiva med sexologens övningar är att man lär sig förspel bättre. Men det har inte hjälp sexlusten. Lust till sex. Drivet. 

    Inga mediciner, ingen ohälsa förutom att han är något lat. Väldigt osugen på fysiska aktiviteter överhuvudtaget. Vilket är helt tvärtom mot mig. Jag älskar träning, rörelse, utevistelse. 

    Vi har ett barn på ca 18 månader så det finns inget utrymme för extravaganser just nu, men det var han inte sugen på innan heller. Jag hade lätt offrat en natts sömn för något extra men det finns inte på kartan i hans huvud. Jag är 37 år och han är 44 år. Vi borde vara på topp men är på botten. 

    Vad gör en sexualcoach?


    Jag tycker det låter som om ni har prövat nästan allt. 

    Om problemet bottnar i att han saknar eller har en minimal lust, så kanske inte det är något man kan göra något åt. Det går inte att trolla fram en sexlust som inte finns, hur mycket sexterapi man än går i.

    Jag undrar hur du ställer dig till att vara initiativtagare och att ha sex relativt sällan? Om han t.ex. tycker det är skönt att ha sex ibland när du tar initiativ är det kanske detta du behöver ta ställning till om det räcker, eller om det inte funkar för dig.

    Jag tänker att er intimitet kan utvecklas på andra sätt. Exempelvis kan ni massera varandra eller hångla upp varandra eller andra saker som ökar er fysiska intimitet utan att det leder till sex. 

    I den bästa av världar kanske ni kan få en relation där ni har mycket fysisk intimitet och bekräftelse samtidigt som ni har sex en eller ett par gånger i månaden på ditt initiativ. Ni kommunicerar mycket om era känslor om hur ni mår och visar omsorg och kärlek till varandra och löser konflikter tillsammans. Är detta något som du kan ställa upp på? Annars så kanske du behöver bryta upp relationen.

    Känner han attraktion till andra kvinnor? Har han sexuella fantasier? Vill han själv hitta sätt att få större lust? Jag tycker det låter mycket som att du är väldigt drivande i att få till en förändring. Av din beskrivning låter det som att han inte är lika aktiv själv. Vill han inte själv kommer ni aldrig att lyckas!

  • Sun 9 Feb 2020 14:39
    #5

    Inga andra kvinnor finns i hans huvud el sexuella fantasier.

    Ja jag har varit drivande i detta. Eftersom han inte har något driv så tar han ju heller inget problem med sexlös relation. Jag däremot klättrar på väggarna och sliter mitt hår. Han har flyktbeteende och gör ingenting när han inte vet vad han ska göra. Jag är tvärtom och provar allt. Man kan verkligen säga att vi kompletterar varandra....

    Ja han behöver ju själv vilja detta. Eftersom han inte gör ngt så har jag tolkat att han inte bryr sig och så är grälet igång.

    Eftersom jag levt relativt sexlöst det senaste året så har ju även mitt driv minskat. Dock blir 1 ggr per månad för sällan enligt mig att visa sexuell bekräftelse. Denna sexuella bekräftelse måste ju inte vara penetrationssex el men det behöver vara sexigt och helst leda till orgasm för att få utlopp för sin låga. Eftersom han är den som har minst lust så vore det bra om han tog initiativ så jag vet att jag inte tränger mig på. Vi är båda dåliga på att säga nej till initiativ och det behöver vi båda bli bättre på.

    Sen ang massage o sånt, det är som han inte har någon känsel i kroppen. I princip tycker han det är skönt att bli tagen på Mr Penis men för övrigt är han typ kittlig överallt. Vi har ju gjort övningar hos sexolog och det har varit frustrerande att inte hitta något han tycker är skönt och upphetsande. Han tänder på att smeka mig dock men egentligen hade nog de flesta män skippat förspel om de kunnat??? Så att han som är osugen på sex, ska smeka mig tills jag kommer utan att själv få penetrationssex. Det gör väl honom som man, ännu mer osugen.

  • Sun 9 Feb 2020 22:38
    #6
    Woggie skrev 2020-02-09 14:39:33 följande:

    Inga andra kvinnor finns i hans huvud el sexuella fantasier.

    Ja jag har varit drivande i detta. Eftersom han inte har något driv så tar han ju heller inget problem med sexlös relation. Jag däremot klättrar på väggarna och sliter mitt hår. Han har flyktbeteende och gör ingenting när han inte vet vad han ska göra. Jag är tvärtom och provar allt. Man kan verkligen säga att vi kompletterar varandra....

    Ja han behöver ju själv vilja detta. Eftersom han inte gör ngt så har jag tolkat att han inte bryr sig och så är grälet igång.

    Eftersom jag levt relativt sexlöst det senaste året så har ju även mitt driv minskat. Dock blir 1 ggr per månad för sällan enligt mig att visa sexuell bekräftelse. Denna sexuella bekräftelse måste ju inte vara penetrationssex el men det behöver vara sexigt och helst leda till orgasm för att få utlopp för sin låga. Eftersom han är den som har minst lust så vore det bra om han tog initiativ så jag vet att jag inte tränger mig på. Vi är båda dåliga på att säga nej till initiativ och det behöver vi båda bli bättre på.

    Sen ang massage o sånt, det är som han inte har någon känsel i kroppen. I princip tycker han det är skönt att bli tagen på Mr Penis men för övrigt är han typ kittlig överallt. Vi har ju gjort övningar hos sexolog och det har varit frustrerande att inte hitta något han tycker är skönt och upphetsande. Han tänder på att smeka mig dock men egentligen hade nog de flesta män skippat förspel om de kunnat??? Så att han som är osugen på sex, ska smeka mig tills jag kommer utan att själv få penetrationssex. Det gör väl honom som man, ännu mer osugen.


    Jag förstår att du menar att han inte har någon drivkraft till förändring eftersom han själv inte är särskilt intresserad av sex. Men han borde ha en drivkraft till förändring i det att han älskar dig och vill att du ska må bra i relationen och inte vill bli lämnad av dig.

    När du är så gränslöst initierande och på, riskerar du att driva honom till förändringar han egentligen inte önskar. Det kommer aldrig att fungera då. Du behöver antagligen sakta ner lite, lyssna mer och låta honom få välja och vara delaktig i lösningarna. Om ni inte kan bli överens om hur ni vill jobba mot ert mål, så kommer ni inte att uppnå det.

    Kan ni prata med varandra om hur ni vill ha det? Om du är osäker kring huruvida du kan ta initiativ utan att göra honom olustig till mods, så behöver du förstås fråga honom om det. Kanske han faktiskt tycker det är bra att du tar initiativ och då blir kanske en möjlig lösning att du tar på dig att initiera sex och då kanske ni ändå kan ha mer sex. För dig kanske inte det är optimalt, du vill kanske att han ska initiera sex, men det kanske är en lösning ni båda kan leva med.

    Det är ju inte säkert att din man följer normen. Tänder han på att smeka dig och trivs utmärkt med att smeka dig till orgasm utan att få något annat för egen del, så är det ju absolut något att pröva. Fråga honom, så får du veta om han gillar den idén.
  • Anonym (k)
    Mon 10 Feb 2020 14:40
    #7

    Kan vara så att han känner en association till att han förnedrar dig vid sex. Därför väljer han bort att känna sig kåt och bli upphetsad. Det är inte så enkelt alla gånger och det här är ett problem som inte bara är hans. Men, jag tror definitivt att det är något likande som spökar och gör det ordentligt. Han ser inte dig på flera sätt än ett, därför låser det sig fullständigt när han ska ha sex med dig.

  • Mon 10 Feb 2020 20:52
    #8
    jrockyracoon skrev 2020-02-09 22:38:40 följande:

    1) Jag förstår att du menar att han inte har någon drivkraft till förändring eftersom han själv inte är särskilt intresserad av sex. Men han borde ha en drivkraft till förändring i det att han älskar dig och vill att du ska må bra i relationen och inte vill bli lämnad av dig.

    2) När du är så gränslöst initierande och på, riskerar du att driva honom till förändringar han egentligen inte önskar. Det kommer aldrig att fungera då. Du behöver antagligen sakta ner lite, lyssna mer och låta honom få välja och vara delaktig i lösningarna. Om ni inte kan bli överens om hur ni vill jobba mot ert mål, så kommer ni inte att uppnå det.

    3) Kan ni prata med varandra om hur ni vill ha det? Om du är osäker kring huruvida du kan ta initiativ utan att göra honom olustig till mods, så behöver du förstås fråga honom om det. Kanske han faktiskt tycker det är bra att du tar initiativ och då blir kanske en möjlig lösning att du tar på dig att initiera sex och då kanske ni ändå kan ha mer sex. För dig kanske inte det är optimalt, du vill kanske att han ska initiera sex, men det kanske är en lösning ni båda kan leva med.

    4) Det är ju inte säkert att din man följer normen. Tänder han på att smeka dig och trivs utmärkt med att smeka dig till orgasm utan att få något annat för egen del, så är det ju absolut något att pröva. Fråga honom, så får du veta om han gillar den idén.


    1) Han tycker själv det är tråkigt att han inte har sexdrift och han vill förändras. Speciellt eftersom han älskar mig och det kan leda till att vi förlorar varandra om vi inte hittar en kompromiss.

    2) Tyvärr ?glömmer han? att jobba på det, leta lösningar, eftersom han inte har något driv. Speciellt nu när livet tuffar på i snabb takt som småbarnsförälder så är det extra svårt för honom skulle jag tro. Jag vet att jag borde sakta ned men där är han och jag så extremt olika. Jag är så extremt snabb, med allt!! Och han är sååååå låååångsam. Det kan ta han 30 min att skriva ett sms. Jag vill att han ska vara mer aktiv så jag kan vara passiv. Jag har tagit det lugnt i perioder men jag får inget för det.

    3) ja jag tror också det kan vara en möjlig lösning. Det kräver att vi båda kan säga nej till initiativ så jag inte känner att jag tränger mig på. Att han otvunget vid tillfällen visar att han var glad att jag tog initiativ. Att jag vågar be om förspel fast jag tar initiativ. Att han förstår att även om jag tar initiativ behöver jag förspel. Jag ska prata med honom om detta. Har tänkt mkt på det. Det är svårt för jag är inte alltid själv kåt när jag tar initiativ. Men jag längtar efter att bli kåt... är det onormalt?

    4) jag får prata med honom om det också!

    Tack för tankar och idéer!
  • Mon 10 Feb 2020 20:58
    #9
    Anonym (k) skrev 2020-02-10 14:40:50 följande:

    Kan vara så att han känner en association till att han förnedrar dig vid sex. Därför väljer han bort att känna sig kåt och bli upphetsad. Det är inte så enkelt alla gånger och det här är ett problem som inte bara är hans. Men, jag tror definitivt att det är något likande som spökar och gör det ordentligt. Han ser inte dig på flera sätt än ett, därför låser det sig fullständigt när han ska ha sex med dig.


    Njaa jag tror det är perioden i celibat som skapat negativa tankar kring sex. Tankar som inte finns kvar men känslor som känns. Du får gärna utveckla hur du tänker. Jag har frågat om det är udda porr el något förbjudet han tänder på men svaret är nej och jag ser inga tecken på att han använder den typ av stimuli i smyg. Jag måste ju tro honom i det han säger också och det gör jag. Jag litar på honom.
  • Anonym (komma till kärnan­)
    Mon 10 Feb 2020 23:17
    #10
    Woggie skrev 2020-02-08 19:21:53 följande:

    En förklaring kan vara att han i princip levt i celibat i många år då han hade sexlust och denna tiden gjorde att lusten försvann.


    Den här meningen fick mig att haja till! Att han HADE sexlust när han inte kunde få till det? Det låter som han har en hämning/läggning att bara få sexlust då det är omöjligt, dvs ofarligt. Då han inte behöver göra ett skit som ja tex stött på hos flera män på nätet, De klarar bara vara sexiga bakom skärmar, i sms, men sen bleknar de helt och blir nästan impotenta.

    Vad var det som gjorde att han inte fick till sex om han väl hade lust? Tänker att den normalt fungerande kille med starkt libido skulle ha sett till att "få till det" om lusten väl fanns? Eller?

    Tror det kan ligga något djupt bakom som han inte vågar närma sig eller erkänna. Han kanske känner sig som en otillräcklig älskare, osäker på hur man ska tillfredsställa kvinnor, rollerna han måste gå in i osv. Han kanske vill bli dominerad av olika skäl och inte klarar vara den drivande på samma sätt som man sällan kan få en man att bli dominant om han inte redan är det i sig själv?
Svar på tråden Har terapi el dylikt hjälpt någon man?