• Anonym (jag)

    Jag tror att jag är alkis och jag har barn. Vart kan jag få hjälp?

    Jag är mamma till ett 6-årigt barn och jag dricker för mycket alkohol. Vart kan jag söka hjälp?

    Jag tror inte att mitt barn märker så mycket, eftersom jag dricker när han har somnat. Ett par dagar i veckan dricker jag 3-4 glas vin innan jag går och lägger mig (när jag börjar jobba kring 10-tiden på morgonen dagen efter.) På helgen däremot, kan det hända att jag dricker ett par glas mer än så - vilket innebär att jag går upp på morgonen, ger honom en macka och något att dricka, men är för trött för att sitta kvar uppe med honom, vilket innebär att han tittar på tv till 10 eller 10.30 tills jag är i form igen (Han vaknar oftast kring 9-tiden.).


    Jag var på akuten i julas på grund av njursten och i samband med det, så tog de massor av prover. Läkaren sade att mina levervärden var något höga och undrade om jag drack alkohol. Jag svarade ja på det, men sedan pratades det inte mer kring det.


    Efter det så valde jag att avstå från alkohol i en månad, vilket inte var några problem. Jag hade inga abstinensbesvär eller något annat. För några veckor sedan så började jag dricka vin igen, fast då bara en gång i veckan. Idag var jag på en fest och känner mig berusad. Jag vet att jag kommer som vanligt att fixa frukost åt mitt barn imorgon igen och gå och lägga mig 40-60 minuter efter det, samt att jag går upp när han säger åt mig att göra det, men det känns inte rätt.


    Vart ska jag vända mig för att få hjälp? Jag inser att jag har ett missbruk och vill sluta dricka alkohol, men jag känner å andra sidan att jag inte har ett SÅ stort missbruk (eller har jag det? Alkoholister brukar förneka alkoholmissbruk?) Jag vet att AA finns, men jag tror inte att det funkar för mig. Kan socialen hjälpa? Jag är egentligen INTE beroende, men jag behöver hjälp att bryta mitt beteende.


     


     

  • Svar på tråden Jag tror att jag är alkis och jag har barn. Vart kan jag få hjälp?
  • Anonym (K)

    Jag tänker att du kanske behöver prata med någon och komma fram till varför du dricker. Är det så att du mår dåligt över något och försöker döva känslorna med alkoholen t ex? Hör av dig till vc och berätta om dina problem och be om att få prata med en psykolog. Sen undrar jag varför inte AA är något för dig? Su kan ju alltid höra av dig till dem och se om de kan hjälpa dig på fler sätt än genom möten.

    Tyvärr tror jag din son märker mer än vad du tror och det är ju helt uppenbart att ditt drickande påverkar honom negativt eftersom du inte orkar komma upp på morgonen. Min mamma var alkoholist när jag var barn och drack precis som du på kvällarna efter vi barn hade lagt oss. Även om jag inte hade något ord för det fattade jag att nåt inte var rätt. Hon trodde att jag sov men ibland vaknade jag, som barn gör, och såg henne sitta med sitt vin utan att hon märkte mig. Och vad gör du om något händer dig eller din son på kvällen/natten och ni t ex behöver ta er till sjukhus och du har druckit 3-4 glas vin? Du kanske inte ens vaknar så lätt som du behöver på natten om du är påverkad av alkohol.

    Det är jättebra att du har insett att du har ett problem, det är ju första steget mot att bli bättre! Jag hoppas du får den hjälpen du behöver och mår bättre snart. Lycka till!

  • Anonym (Nykter alkoholist)

    Varför tror du inte att AA är något för dig? Det är det enda som har hjälpt mig iaf.

  • Tow2Mater

    Du avstod från alkohol i en månad, vilket ju inte var några problem. Kan du inte bara bestämma dig för att avstå? Börja med att ta ett alkolfritt år?

  • knäppenknas

    Hej!! Sök hjälp är mitt råd till dej!!!

    Jag bröt ihop några dagar innan jul då hade jag hållt på i ca 1 år som du...men blev värre å värre!

    Ta kontakt med soc be de om hjälp!!! Jag går och får hjälp med mig genom min kommun & sen går vi på soc för mitt barn skull (11år)....

    Ditt barn märker mer än du tror!!

    Det jag vill att du ska komma ihåg är: Du är inte ensam!! Du är värd ett bättre liv!

    Det är en styrka att be om hjälp!!

    Stor kram??

  • klyban

    Börja med att begränsa intaget och trappa ned, tex om du dricker 100cl, dra ned till 80cl osv...
    Och se till det inte är möjligt att dricka mer om du har problem med att göra den minskningen.
    Du kan även backa upp med svag öl, när du nått din max mängd vin.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Curly Wurly

    Skulle rekommendera dig att kontakta vården. Om du bor i Stockholm finns riddargatan1.se där man kan få hjälp att se över sitt alkoholintag. Om du bor någon annanstans kan de säkert ge dig hjälp om vart du kan vända dig.

    Du har tagit ett stort första steg i att inse att din alkoholkonsumtion inte är bra för dig. Det finns hjälp att få, lycka till!

  • Anonym (En annan alkis som är nykter)

    Mitt namn är X!

    Många av oss som är nyktra alkisar har varit i din situation. Jag trodde inte heller att AA kunde fungera för mig, precis som du skriver. Det verkade för lätt liksom och jag såg inte att det där kunde hjälpa just mig (för min situation som aktiv alkis var i mitt huvud ett problem som aldrig skulle kunna lösas). I vården träffade jag bara läkare som inte själva var alkoholister så de kunde därför inte förstå varför jag inte bara kunde minska ner drickandet och dricka ETT glas som alla andra, för man är ju inngen alkoholist om man bara dricker ETT enda glas. Eftersom ingen i sjukvården kunde svara på HUR det skulle gå till att sluta dricka, vad jag skulle göra för att klara av att sluta vände jag mig tillslut till AA i ren desperation genom att skriva ett mail till en mailadress jag hittade på www.aa.se. Jag skrev i princip HJÄÄÄLP! Någon nykter alkoholist svarade mig och för första gången kände jag mig förstådd i mitt beteende och dessutom skrev hon att efter hon gått till AA blev det LÄTT att leva nykter och LÄTT att inte dricka!

    Att vara alkoholist behöver inte betyda att man dricker varje dag. Eller ens väldigt ofta. Det kan dock vara att man inte har någon som helst kontroll över sitt drickande när man väl satt igång att dricka och att man inte är kapabel att sluta när man väl dricker. Det kan också vara att ens liv är ohanterligt pga att man dricker. Det kan vara att varje gång man dricker händer katastrofer. Det kan också vara att man varje gång man är bakis lovar sig själv "aldrig mer" men bryter det löftet av oförklarlig anledning utan att nödvändigtvis ens själv förstå hur det gick till. Det kan också vara att läkaren berättar att man har mycket dåliga levervärden, man lovar sig själv och läkaren helt uppriktigt att "nu är det nog med alkohol" men ändå sitter man sedan där kanske ett par dagar senare med sitt vinglas av någon märklig anledning som man inte kan förklara och dricker upp det glaset och mer därtill.

    Jag kan bara säga att AA räddat mitt liv. Idag är jag lyckligare än någonsin. Ta dig till ett möte. Gå in på hemsidan, ring något nummer som står där, eller skicka ett mail och ta dig till ett möte. Som alkoholist har man inget att förlora på att sträcka sig ut till någon nykter alkoholist som kan guida dig i detta, för att vi är många som gått före, gjort resan från dödens brant till ett nyktert, bra liv som är kul att leva och kan berätta för dig exakt hur vi gått tillväga för att göra det. Det kan inte någon som inte är alkoholist själv göra för de kan oftast inte förstå varför vi inte bara "kan dricka som folk" eller varför vi inte bara kan låta bli trots att vi vet att vi borde eller måste.

    Den resan börjar när en nykter alkoholist börjar tala med en annan alkoholist. Fördelen med AA är att alla i gemenskapen är alkoholister, vi har olika lång nykterhet och har varit aktiva i vår alkoholism på liknande ditt vis innan vi blev nyktra. Kom in i värmen Möten nära dig där du bor hittar du på hemsidan. Vi är här och du är inte ensam. Kontakta vården för avgiftning och medicin om själva den fysiska abstinensen är akut så alkoholen kommer ut ur kroppen och när sjukvården gör det och det akuta skedet är över så kom till oss i AA så visar vi en lösning hur man kan göra för att leva nykter, tacksam och vid liv, som fungerat för mig och miljontals andra i nästan 100 år då de två första alkisarna började prata med varandra och blev nyktra genom det. De två började sedan berätta om hur de blivit nyktra, hur de gått till väga, vilka steg de tog för att komma till nykterhet. Och det kan jag eller någon av oss berätta vidare till dig och vägleda dig i.

    Kram

Svar på tråden Jag tror att jag är alkis och jag har barn. Vart kan jag få hjälp?