• Anonym (Pmds (jobbigt))

PMDS - diskussionstråd

Hej på er!

Kort info om mig, 40 år, två barn. Har pmds.

Testar just nu p-piller (estrelen) för att se om det hjälper. Har ätit två kartor och ja, kanske att det hjälper(stabiliserar) humöret. Vi får se. Äter än så länge också prmelax varje dag i hopp om att sakta sakta kunna fasa ut den medicinen. Har ätit ssri så många år och vill sluta. Jag har testat att dubblera ssri-dosen under pmds dagar men upplevde mest att jag blev loj-avslagen...

hmmm.... vad har ni andra hittat för lösningar för att få bukt med er pmds?

• Svar på tråden PMDS - diskussionstråd
  • Anonym (21)
    Siden skrev 2020-02-10 18:09:25 följande:

Ok, jag är helt emot antidepressiva (har även jag tagit det en period pga pmds) och det är något jag står för, jag tycker inte själv att det är en nedlåtande attityd. Men om det trampar dig på tårna så ber jag om ursäkt. Jag är inte ute efter att skamma någon kvinna som tar antidepressiva, jag har bara så svårt att fatta att kvinnor accepterar det svaret från sjukvården som en quick fix. Jag tycker att det är du som har en dömande och hård attityd mot andra kvinnor. Kan du inte försöka öppna upp för att en annan kvinna som har haft det lika svårt som du har hittat en alternativ lösning på sina problem? Är det så svårt att föreställa sig? Och det var inte så enkelt för mig som att börja äta nyttigare eller meditera - återigen så förminskar du det jag skrev. Jag förändrade hela mitt liv. Det har tagit två år och en jävla envishet och styrka och jag jobbar med mig själv varje dag.

Tro mig, jag är glad att höra att du mår bättre. Vad du missar är att jag med fler i denna tråd troligtvis gjort exakt samma saker som dig utan någon märkbar förbättring. Du hade dessutom en förminskade och skammande attityd. Tänk dig själv om du gjort alla förändringar du gjort och kämpat i flera år med det och sen händer inget? Så kommer någon och säger att det är en hitte på sjukdom som blir bra om man tar hand om sin hälsa, meditera lite bara och käka B-vitamin! Dum du är som inte testat det! Som om man inte läser på som fasen och provar allt som finns.

Och tro mig, jag tycker det är fruktansvärt att ssri är det enda vården erbjuder och är j*vligt arg att det inte forskas mer på detta område. Vi som lider är helt utelämnande utan vård utan stöd. Vi famlar i mörkret.
  • Anonym (Progesteron)

En del blir hjälpta av att smörja sig med naturligt progesteron. PMDS kan bero på överskott av östrogen och brist på progesteron. Det kanske inte hjälper alla men det har hjälpt mig.

• Siden
    Anonym (21) skrev 2020-02-10 18:41:13 följande:

Tro mig, jag är glad att höra att du mår bättre. Vad du missar är att jag med fler i denna tråd troligtvis gjort exakt samma saker som dig utan någon märkbar förbättring. Du hade dessutom en förminskade och skammande attityd. Tänk dig själv om du gjort alla förändringar du gjort och kämpat i flera år med det och sen händer inget? Så kommer någon och säger att det är en hitte på sjukdom som blir bra om man tar hand om sin hälsa, meditera lite bara och käka B-vitamin! Dum du är som inte testat det! Som om man inte läser på som fasen och provar allt som finns.

Och tro mig, jag tycker det är fruktansvärt att ssri är det enda vården erbjuder och är j*vligt arg att det inte forskas mer på detta område. Vi som lider är helt utelämnande utan vård utan stöd. Vi famlar i mörkret.

Glad att höra att du är glad för min skull <3> Och jag blir så förbannad när jag hör om alla kvinnor som inte blir hjälpta. Kanske har jag lättare symtom än er andra och därför har blivit hjälpt av livsstilsomställningar. Men jag tycker ändå att det är värt att prata om alternativa metoder i en duskussionstråd om pmds. Ursäkta igen för att jag lät skammande. Jag vet inte hur jag ska beskriva min resa utan att låta kritisk mot sjukvården. Dom skrev bara ut en pillerkarta till mig och skickade hem mig efter 30 min samtal! Jag blev som en sömnig zombie av antidepressiva och tappade sexlusten och känseln där nere. Trots det: skulle jag få tillbaka dom symtom som jag hade för två år sedan så skulle jag inte tveka att börja ta mediciner igen. Det är som du skriver för jävligt att det är det enda som erbjuds i nuläget. Jag har förresten blivit hjälpt av biodentiskt hormon som nån annan skriver i tråden.
  • Siden
    Anonym (Progesteron) skrev 2020-02-10 23:12:07 följande:

En del blir hjälpta av att smörja sig med naturligt progesteron. PMDS kan bero på överskott av östrogen och brist på progesteron. Det kanske inte hjälper alla men det har hjälpt mig.

Jag håller med, har också blivit hjälpt av Progesteron kräm
  • Anonym (Anna)

Jag hade väldigt mycket migrän och spänningshuvudvärk. Så pass ofta och mycket att jag inte haft en full lön på år. Sedan började jag med yoga och spänningshuvudvärken försvann nästan helt.

Vanlig hemmayoga framför youtube (yoga with adriene för att vara exakt) hjälpte mig. Köpte endast en 300kr matta i sportaffären.

Bara ett tips om ni liksom jag lider av all spänningshuvudvärk ( som för mig övergår till migrän).

• Malin010

Ni som använt progesteron-kräm, fick ni det utskriver av er doktor för att ni hade låga värden? Hur många blodprov tog dem?

• Siden
    Malin010 skrev 2020-02-11 13:23:24 följande:

Ni som använt progesteron-kräm, fick ni det utskriver av er doktor för att ni hade låga värden? Hur många blodprov tog dem?

Finns på nätet att köpa tex hos mialundin.se
  • Malin010
    Siden skrev 2020-02-11 13:46:19 följande:
    Finns på nätet att köpa tex hos mialundin.se
    Tack ? känns dock lite oroväckande att man kan köpa detta utan recept? Ska googla lite studier, men tror inte jag hade känt mig helt bekväm med att ta tillskott av detta utan att prata med en doktor...
  • Siden
    Malin010 skrev 2020-02-11 14:46:33 följande:

Tack ? känns dock lite oroväckande att man kan köpa detta utan recept? Ska googla lite studier, men tror inte jag hade känt mig helt bekväm med att ta tillskott av detta utan att prata med en doktor...

Det finns ingen svensk doktor som skriver ut biodentiskt hormon
  • Anonym (Nytt liv)

Äter provera 10 mg/dag sedan fyra år tillbaks. Var som att få ett nytt liv. Ingen pmds längre. Ångrar bara att jag inte sökte hjälp tidigare.

• Malin010
    Anonym (Nytt liv) skrev 2020-02-11 19:11:24 följande:

Äter provera 10 mg/dag sedan fyra år tillbaks. Var som att få ett nytt liv. Ingen pmds längre. Ångrar bara att jag inte sökte hjälp tidigare.

Ok köpt online eller fått utskrivet av doktorn?
    Hur exakt har det förändrat ditt liv, förutom att du har mindre pmds?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Nytt liv) skrev 2020-02-11 19:11:24 följande:

Jag äter provera för att få en mens tar på schema och bara 10 dgar i stöten. (Äter även progynon, men den tar jag varje dag).

Får dessa utskrivet av gyn pga klimakteriebesvär. Två dagar och jag svävade som på moln jämförbart med innan.

Mår sjukt bra nu
  • Anonym (Progesteron)
    Malin010 skrev 2020-02-11 13:23:24 följande:

Jag tog urinprover som jag betalade själv som visade på brist på progesteron och överskott på östrogen. Blodprov kan vara svåra att tolka. Det är inte bara ren brist att förhålla sig till utan de två värdena måste sättas i förhållande till varandra. Man ska alltid ha mer progesteron än östrogen i kroppen men många har tvärtom. Progesteronkräm köper jag själv online. Svenska läkare vill bara skriva ut syntetiskt progesteron som kan störa kroppens egen produktion. Det finns även tillskott som kan hjälpa till att få bort överskottet på östrogen.
  • Malin010
    Anonym (Progesteron) skrev 2020-02-11 22:41:20 följande:
    Jag tog urinprover som jag betalade själv som visade på brist på progesteron och överskott på östrogen. Blodprov kan vara svåra att tolka. Det är inte bara ren brist att förhålla sig till utan de två värdena måste sättas i förhållande till varandra. Man ska alltid ha mer progesteron än östrogen i kroppen men många har tvärtom. Progesteronkräm köper jag själv online. Svenska läkare vill bara skriva ut syntetiskt progesteron som kan störa kroppens egen produktion. Det finns även tillskott som kan hjälpa till att få bort överskottet på östrogen.
    Ok va intressant. Jag gick till doktorn för några år sen och sa att jag ville testa progesteron-nivåerna, så de tog blodprov. Hörde inget ifrån dem efter det, så ringde upp och då sa receptionisten att hon kunde se på journalen att jag inte behövde en extra tid eftersom värdena var normala. Så det blev inget mer med det. Men jag undrade också som du skrev hur de kan veta att de är normala när de inte testade mitt östrogen också. (Detta var förresten i england)

Jag har alltid märkt att jag har överskott på östrogen, har så många symtom förutom pmdd då.

Använde du en tjänst online för att göra det testet med urinprover?
  • Siden
    Malin010 skrev 2020-02-11 23:44:21 följande:

Ok va intressant. Jag gick till doktorn för några år sen och sa att jag ville testa progesteron-nivåerna, så de tog blodprov. Hörde inget ifrån dem efter det, så ringde upp och då sa receptionisten att hon kunde se på journalen att jag inte behövde en extra tid eftersom värdena var normala. Så det blev inget mer med det. Men jag undrade också som du skrev hur de kan veta att de är normala när de inte testade mitt östrogen också. (Detta var förresten i england)

Jag har alltid märkt att jag har överskott på östrogen, har så många symtom förutom pmdd då.

Använde du en tjänst online för att göra det testet med urinprover?

Werlabs och Hercare gör tester privat, även FunMed. Det kostar en del men är värt det. Sverige har inte kommit lika långt i vården av pmds som USA tyvärr. Väldigt många kvinnor blir hjälpta av att köpa biodentiskt hormon och 5htp på nätet. Ibland GABA och L-Theanin. Även om det inte säljs på svenska apotek eller skrivs ut av svenska läkare. Visste du inte detta? Du skrev ju till mig att du prövat allt utan att bli hjälpt? Detta skulle du verkligen testa om du har problem, det är sååå skönt att känna lugnet i kroppen trots att det är veckan före mens. Ovärdeligt.
  • Malin010
    Siden skrev 2020-02-12 08:36:05 följande:
    Werlabs och Hercare gör tester privat, även FunMed. Det kostar en del men är värt det. Sverige har inte kommit lika långt i vården av pmds som USA tyvärr. Väldigt många kvinnor blir hjälpta av att köpa biodentiskt hormon och 5htp på nätet. Ibland GABA och L-Theanin. Även om det inte säljs på svenska apotek eller skrivs ut av svenska läkare. Visste du inte detta? Du skrev ju till mig att du prövat allt utan att bli hjälpt? Detta skulle du verkligen testa om du har problem, det är sååå skönt att känna lugnet i kroppen trots att det är veckan före mens. Ovärdeligt.

Haha jo tackar jag har provat allt du nämner utom biodentiskt hormon. Inga av de tillskotten funkade för mig och läste dessutom studier som antingen visade att effekten avtog eller att de i stort sett fungerar lika bra som placebo.

Sen känner jag mig inte helt bekväm i att experimentera med hormoner när man inte har något sätt att mäta dem på i kroppen. Många fick ju bröstcancer av de första p-pillerna eftersom de inte hade en bra balans mellan hormonerna (tror de saknade progesteron).

Sen bor jag inte i Sverige längre så jag vet inte vad de skriver ut där. När jag var yngre var det bara p-piller och antidepressiva som gällde, och det är fortfarande samma här.

• Siden
    Malin010 skrev 2020-02-12 10:48:07 följande:

Haha jo tackar jag har provat allt du nämner utom biodentiskt hormon. Inga av de tillskotten funkade för mig och läste dessutom studier som antingen visade att effekten avtog eller att de i stort sett fungerar lika bra som placebo.

Sen känner jag mig inte helt bekväm i att experimentera med hormoner när man inte har något sätt att mäta dem på i kroppen. Många fick ju bröstcancer av de första p-pillerna eftersom de inte hade en bra balans mellan hormonerna (tror de saknade progesteron).

Sen bor jag inte i Sverige längre så jag vet inte vad de skriver ut där. När jag var yngre var det bara p-piller och antidepressiva som gällde, och det är fortfarande samma här.

Så du menar att du hellre är beredd att experimentera med antidepressiv medicin, som inte heller har forskats på gällande pmds? Det är ju också något som dom bara hittade som en slump och började skriva ut till kvinnor med pmds utan att forskning gjorts. De tre senaste åren har utskeivningen eskalerat. P-piller och syntetiskt hormon är inte samma sak som biodentiskt hormon och dom två bör inte jämföras. Biodentiskt hormon har använts i många decennier och utvinns ur växter. Anledningen till att jag är skeptisk till antidepressiva mot pmds är för att vanlig pms förvärras av stress, och stress i kroppen höjer kortisolnivåerna och urholkar serotoninet (serotoninslasken). Serotoninet droppar sakta ur kroppen. Vilket gör att balansen mellan progesteron och östrogen rubbas hos kvinnor. Som botenmedel får man alltså recept på antidepressiv medicin utskrivet, vilket omfördelar serotoninet i ens kropp på ett mer effektivt sätt. Men det botar över huvud taget inte den ursprungliga bristen! Jag tycker alltså att det vore mer logiskt att angripa ursprungsproblemet genom att försöka få upp ens serotoninnivåer i kroppen. Vi famlar alla i mörkret.. :)
  • Malin010
    Siden skrev 2020-02-12 11:18:09 följande:
    Så du menar att du hellre är beredd att experimentera med antidepressiv medicin, som inte heller har forskats på gällande pmds? Det är ju också något som dom bara hittade som en slump och började skriva ut till kvinnor med pmds utan att forskning gjorts. De tre senaste åren har utskeivningen eskalerat. P-piller och syntetiskt hormon är inte samma sak som biodentiskt hormon och dom två bör inte jämföras. Biodentiskt hormon har använts i många decennier och utvinns ur växter. Anledningen till att jag är skeptisk till antidepressiva mot pmds är för att vanlig pms förvärras av stress, och stress i kroppen höjer kortisolnivåerna och urholkar serotoninet (serotoninslasken). Serotoninet droppar sakta ur kroppen. Vilket gör att balansen mellan progesteron och östrogen rubbas hos kvinnor. Som botenmedel får man alltså recept på antidepressiv medicin utskrivet, vilket omfördelar serotoninet i ens kropp på ett mer effektivt sätt. Men det botar över huvud taget inte den ursprungliga bristen! Jag tycker alltså att det vore mer logiskt att angripa ursprungsproblemet genom att försöka få upp ens serotoninnivåer i kroppen. Vi famlar alla i mörkret.. :)

"Serotoninslasken"? "Droppar sakta ur kroppen"? Vilket gör att balansen mellan progesteron o östrogen rubbas?

Lol...

• Siden
    Malin010 skrev 2020-02-12 11:47:25 följande:

"Serotoninslasken"? "Droppar sakta ur kroppen"? Vilket gör att balansen mellan progesteron o östrogen rubbas?

Lol...

?
  • Anonym (Nytt liv)
    Malin010 skrev 2020-02-11 21:22:22 följande:

Ok köpt online eller fått utskrivet av doktorn?

Hur exakt har det förändrat ditt liv, förutom att du har mindre pmds?

Utskrivet av gynekolog. Förändrat på så sätt att jag mår bra alla dagar i månaden. Förut var veckan innan mens ett rent helvete.
Svar på tråden PMDS - diskussionstråd