• Monmoi

    Mina föråldrats vägrar acceptera mannen jag älskar!?

    Steg 1. Är du säker? Jag kämpade också för min sak och hade fel. Efter några år var killen ett svin.

    Steg 2. Be dina föräldrar välkomna hem honom med sina föräldrar. Bara en lära-känna-varandra samtal. Här får dina föräldrar en ärlig chans med de vuxna.

    Steg 3. Förklara för dina föräldrar att muslim är muslim. Land och kultur skiljer sig väldigt lite. De har iaf samma mentalitet som araber.

    Jag är arab och var med en svensk så för mig var det en större kollision med mina föräldrar men det gick bra då de till slut accepterade killen. En väldigt bra kille men tyvärr efter några år tröttnade han på familjelivet. Så kan det också gå så tänk noga :)

  • Monmoi
    Goshi skrev 2020-02-12 10:02:15 följande:

    Har försökt få dem att ge honom en chans men dem vill inte ens det för att dem är medvetna att det leder till nästa steg. Allt detta om islam och kultur har jag dragit upp för dem väldigt tydligt men då väljer dem att hoppa in i helt andra ämnen eller backa upp det men något irrelevant. Jag älskar vår religion och likaså han vilket är en av anledningarna till att det svider mer. Vi vill kunna göra detta rätt och framför våra föräldrars ögon.

    Hur gick du dina föräldrars acceptera allt till slut? Blev dem arga och hotade om att du skulle få ta dina egna vägar och klipp kontakten?

    Tack för svaret uppskattar det!:)


    Självklart var de förbannade och hotade med olika saker, ingen kontakt med familjen, inga barn med den mannen, flytta till en annan stad osv. Men de tog de 1 år och sen släppte de alla hot då jag var envis och valde killen. Typ stack. Han hade lägenhet så det var inga problem där. Sen accepterade de läget. Tyckte om killen sen. När de precis kärat ner sig i honom så lämnade han när vårt barn var 1 år. Summan av detta är att du måste vara envis och kämpa för din sak men samtidigt ta i beaktning att det också kan gå fel med den du älskar idag.
  • Monmoi
    K Kalle skrev 2020-02-12 10:03:54 följande:

    OT men jag undrar vad du menar med 'arab'. För mig tillhör Iran arabvärlden, men tydligen är det inte så. Vilka länder kommer man från om man är arab?


    Arab - behöver alltså inte vara muslim. Men oftast är det så. Arabländer är exempelvis Libanon, Syrien, Egypten, Jordanien, Irak (förväxla ej med Iran!), Algeriet, Marocco, Kuwait, Arabemiraten/Dubai.

    Kan ha glömt något land.. men gemensamt är att man talar arabiska. I Iran talar man persiska.

    Kulturerna har väldigt få skillnader. Det som TS nämner handlar oftast om de politiska skillnaderna och de islamiska inriktningarna (i Iran är man oftast shia muslim vilket inte är önskvärt hos sunni muslimer).
  • Monmoi
    Goshi skrev 2020-02-12 10:35:40 följande:

    Hur gammal var du när allt detta hände??


    Jag var 22 år och killen några år äldre än mig.

    Jag förstår det här med skam osv. men nu är din pojkvän muslim och ni hade kunnat gifta er utan tillåtelse och utan att få skammen på sig. Tror att det är den utvägen du har.

    Men som människa hade jag rekommenderat dig att ta det lugnt och vänta några år. Låter mycket men studera tex. och låt åren gå med denna kille. Ett mer hemligt förhållande tills du vet mer. Ni hinner mogna och tänka igenom det. Ibland är det så frestande att vara med någon som man inte bör vara ihop med och hela spänningen förvirrar än så man inte tänker förnuftigt.

    Och alla som är 20 år tror att de ska vara med sin kärlek hela livet. Sanningen är att det tyvärr är tvärtom. Många hinner byta pojkvän flera gånger runt 25 års åldern.

    En annan aspekt är att föräldrar många gånger har rätt. I den åldern tänkte jag, mina föräldrar är ju grottmänniskor. Hur fan tänker dom? Hade många tankar om att de var rasistiska och inåtvända mm. Visade sig att de hade rätt, olikheter, kulturkrockar (hur man visar känslor, hur man kommunicerar, hur man tänker) bakgrund gör mycket i slutändan - sånt som jag inte hade tänkt på som 20 åring.

    I min värld levde jag på kärleken och tänkte att allt löser sig för vi kan prata och vi förstår varandra och vi kommer hålla ihop för evigt. Men efter några år smyger sig olikheterna på en och man inser att vardagen inte är kärleksfylld, den kan också bli tråkig.

    Att tillägga, har endast haft pojkvänner från Sverige, Bosnien och Albanien. Har ej erfarenhet från killar som är nära min kultur.
  • Monmoi
    K Kalle skrev 2020-02-13 08:29:15 följande:

    Känns som att Iran och Irak borde vara mer lika än Irak och Sverige.


    Och det var ett svar på?

    Ingen har nämnt likheterna mellan Sverige och Irak :)
Svar på tråden Mina föråldrats vägrar acceptera mannen jag älskar!?