• Anonym (Gregor)

    Havandeskapsillamående = inget sex

    Min sambo väntar barn och har mått dåligt under hela graviditeten hittills, några månader. Det innebär bl.a. inget sex. Jag tycker ju synd om henne och jag hjälper henne allt jag kan men skall man bara vänta även på den fysiska kärleken? Jag blir ledsen, men vill ju inte prata med henne om det för att inte såra henne.

  • Svar på tråden Havandeskapsillamående = inget sex
  • Anonym (ll)

    Vill hon inte får du ta hand om dig själv
    Ge henne massage på rygg och fötter. 

  • Anonym (.)

    Känns det rimligt att den illamående gravida kvinnan ska ställa upp på sex? Eller tycker du att hon borde ge dig rätten att ta en älskarinna tillfälligt?

    Du får väl runka helt enkelt.

    Nej, du borde inte ta upp det med henne...

  • lövet2

    Japp, det är bara att vänta.

    Att du längtar efter sex är ditt problem och inte hennes. Hon har fullt upp med att överleva dagen. Föreställ dig att vara åksjuk dygnet runt i veckor och månader; så känns det. Vid en fullt normal graviditet mår man illa i runt 6 veckor, och tanken på sex är lika motbjudande som tanken på att äta något av det där man just då avskyr.

    Ja, det finns undantag. Det kan vara så att man knappt mår illa och är mer sugen på sex än någonsin. De kvinnorna finns också, men glöm dem! Din sambo är inte en av dem.

    Det finns vissa fakta som få män lyssnar på:
    1. Ingen blir sugen på sex av tjat.
    2. Ingen blir sugen på sex av dåligt samvete.
    3. Illamående är avtändande.
    4. Graviditetshormoner kan minska sexlusten hos vissa men öka den hos vissa.
    5. Graviditet och barnafödsel innebär i normalfallet väldigt lite sex under 1-2 år (när babyn är född blir det oftast ett långt avbrott).
    6. Om mannen låter bli att gnälla och tjata om sex, så kommer kvinnans sexlust tillbaka igen, och då kan det bli bättre än någonsin.
    7. Om mannen gnäller, tjatar och klagar oavbrutet, så kan det bli dödsstöten för kvinnans lust. Till sin man i alla fall. Hon kanske byter ut honom i stället.

  • Anonym (Lo)

    Hur sexsugen brukar du känna dig när du har magsjuka?

  • Anonym (noname)

    Ja du. Om du själv mådde illa hela tiden, skulle du då vara sugen på sex? 

    Min tanke är att eftersom du valt att skaffa barn med denna kvinna (för jag antar att det är du som är pappan), så älskar du henne, och då borde det vara värt att vänta på att hon ska vilja ha sex.  

    Alternativ till att vänta är ju att tvinga/tjata sig till sex, vara otrogen eller be henne om att du ska få ha sex med en annan kvinna. Jag vill dock inte rekommendera något av dessa alternativ om du har planerat att vara tillsammans med henne länge (vilket jag antar att du har).

    Jag förstår att det kan vara jobbigt när det inte blir något sex, men i det här fallet är det ju högst troligen tillfälligt. Det är ett antal månader kvar av graviditeten, och sen kommer det kanske ta ytterligare tid innan hon är redo att ha sex efter förlossningen. Om du inte tycker att det är värt att vänta, så är det kanske lika bra att göra slut redan nu. 

  • Anonym (Gregor)
    Anonym (Lo) skrev 2020-02-12 23:08:37 följande:

    Hur sexsugen brukar du känna dig när du har magsjuka?


    Vad är det för idiotfråga?
  • Anonym (Gregor)
    Anonym (noname) skrev 2020-02-12 23:09:54 följande:

    Ja du. Om du själv mådde illa hela tiden, skulle du då vara sugen på sex?  . 


    Varför frågar du så? Vad tror du själv att svaret kan vara? Idiotisk fråga.
  • Anonym (Gregor)

    Alltså, finns der ingen här utom II som kan ta den här frågan på ett vänligt, seriöst sätt? Tror ni på alkvar att jag frågar för att JAG VILL HA SEX? Nej, jag frågar ju för att jag söker stöd i situationen, hur jag och min sambo skall klara av det här tillsammans.

    Idioter. Jag trodde att folk på Familjeliv kunde hjälpa, men här finns tydligen bara massa människor som ser en chans att klanka ner på andra.

  • Anonym (...)

    Haha! Du.. Jag mådde illa till vecka 19, efter det kände jag mig mest bara fet, svullen, äcklig och ful. Ingen som helst sexlust alls och det accepterade min partner fullt ut. Synd att du inte verkar vara lika förstående.. Vi har snart gått hela graviditeten och inte haft sex en enda gång. Nu är illamåendet tillbaka igen och jag mår skit av foglossningar, sammandragningar, yrsel och skära slemhinnor. Hade sparkat rakt ut om han försökt nåt!

  • Aamon

    Jag tycker ni borde prata om det i alla fall. Inte med skuld eller tvång men ändå för att du ska få förklara att du tänder på henne och ändå stöttar henne. Vi hade inte sex alls under vår senare graviditet relaterat till missfallsrisk. Det som hjälpte var att prata om elefanten i rummet. Måtte även illa hela tiden och spydde. Man ska kunna prata om saker i en relation tycker jag utan att det behöver bli skuldbeläggande.

Svar på tråden Havandeskapsillamående = inget sex