• Brumma

    När man sover med barn

    Är denna diskussionen uppe igen...

    :)

    Jag och min man sover nakna. Tycker båda att det är oerhört obekvämt (gör att inte prata om att det inte är bra för "fiffi" att vara instängd dygnet runt).

    Våra barn sover oftast med kalsong, men ibland utan - det är upp till dem.

    Och ja, de flesta nätter sover ngt av barnen med ngn av oss föräldrar. Och ja, ibland vill de dela täcke..

    Det finns liksom inget sexuellt i att vara naken med barnet i närheten, vare sig när vi sover, är på toa eller bastar..

  • Brumma
    Anonym (Anna) skrev 2020-02-13 09:23:46 följande:

    Äckligt och olämpligt. Man sover inte naken med sitt barn.


    Det är ingen som tvingar dig, men nej, det är inte äckligt och olämpligt. Såvida du inte har äckliga och olämpliga tankar om nakenhet i allmänhet och barn i synnerhet..
  • Brumma
    Anonym (Anna) skrev 2020-02-13 09:22:34 följande:

    Be karln ta på sig kalsonger, vad är problemet. Varför vill han inte ha kalsonger på sig?


    Anonym (Elin79) skrev 2020-02-13 08:53:42 följande:

    Min man är likadan och jag uppskattar det inte, jag säger till honom att han får sova i kalsonger. Själv har jag alltid ett linne och trosor.


    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-13 07:31:59 följande:

    Varför kan pappan inte bara ha kalsonger på sig?? Hur svårt ska det vara? Eller så får ni sova på olika platser.


    För att vissa tycker det är oerhört obekvämt att sova med ngt på sig?

    Personligen har jag svårt att förstå hur bgn kan vilja ha underkläder på sig när de sover (speciellt kvinnor om man tänker på vad som är bra för kroppen..), men jag går inte och säger att de gör fel, att de måste ta av sig eller att de är "äckliga".

    För vad är problemet - det är väl bara att "ta av sig"? Eller? (Om man nu skall använda samma retorik som ni)
  • Brumma
    Anonym (V) skrev 2020-02-13 06:30:21 följande:

    Jag tycker det är fel, speciellt nu när barnet är så pass stort, men pappan tycker jag har fel.


    Ett PS..

    Varför känner du att det är fel?

    Är nakenhet fel? Vad isåfall, och varför?

    Jag anser att det är fel att lära barn att den nakna kroppen måste döljas inför närmaste familjen, i hemmet och definitivt inte i det egna sovrummet. Man hintar på så sätt att kroppar måste döljas, vilket leder till frågan om varför man måste dölja kroppen.

    I övrigt tycker jag det är väldigt fel att säga åt en annan människa vad de ska eller inte ska ha på sig när de sover, efrersom det bör ingå i "den personliga sfären" som alla bör lära sig att man själv bestämmer över.
  • Brumma
    Anonym (På) skrev 2020-02-13 13:46:22 följande:

    Kallsingar på.. Är min åsikt..( O Brumma ... " fiffi" mår inte det minsta dåligt att ha kläder på sig 24/7 ... Så länge man inte har åtsittande täta kläder 24/7.. Sover själv i trosor har aldrig någonsin haft problem med vare sig svamp eller flytningar eller urinvägsinfektioner ...i hela mitt 54 åriga liv..så " Fiiffi" klarar sig bra utan att " luftas"på natten... ( och eftersom jag lärt mig att man har trosor på av min mamma o mina systrar också lärt sig samma så vet jag att jag inte är unik...en syster av fyra hade problem med urinvägsinfektioner en period men det är det enda..annars har vi pratat om svamp både under brösten och mellan tårna under årenslopp..vi är ganska frispråkiga i min ursprungsfamilj -:) ) )


    Jodå, det är rätt allmänt känt att experter rekomenderar att man sover utan trosor. Att ni i er familj (liksom många andra) inte haft problem innebär ju inte att det är bra för alla. Den mänskliga kroppen skiljer sig rätt mkt åt mellan individer.

    DIN "fiffi" klarar sig bra, men det går liksom inte att påstå att "fiffi" klarar sig bra för den stora masdan av att sova i underkläder (mitt ubderliv tex klarar det inte, speciellt inye efter att jag fick barn) ps. Fiffi är inte ett ord jag normalt använder, men trådar som denna har en tendens att dra till sig personer med mindre tolerans för frispråkighet, så därav mitt ordval ;)

    Fråga- vad har du för underkläder om de inte sitter åt? För mina tanttrosor smiter ju rätt tätt ;)
  • Brumma
    Anonym (Elin79) skrev 2020-02-13 15:09:37 följande:

    Absolut, jag kan ta av mig. Men om grundfrågan är huruvida man ska/bör/får sova naken i samma säng som barn, och man tycker olika om det. Så spelar det väl ingen roll hur svårt eller enkelt det är att ta på respektive ta av sig, ett plagg.

    Jag tror inte att min man skulle uppskatta att jag sov uttalat och medvetet naken med vår treåring som 9 nätter av 10 både nattas och sover hela natten i vår säng. Men han är man, hissen går inte alltid ända upp, och att detta således omfattar även honom (detta med kön, nakenhet och barn) tar han inte riktigt till sig.

    Inte för att det är ett jätteproblem. Man får tycka som man vill.

    Men till exempel, treåringen gillar att somna liggandes på sidan mitt emot mig så att säga. Jag ligger på min högra sida och han på sin vänstra. Han ligger och pillar i mitt hår, det är så han vill somna. Samtidigt lägger han sina ben i 90 grader och jag har mina på ungefär samma vis. Sina små fötter borrar han in mellan mina lår. JAG hade inte uppskattat att han hade sina fötter där om jag inte hade haft trosor. Det är inget sexuellt över det överhuvudtaget. Han är väl bara lite frussen om fötterna och vill ha dem där. Men jag vore inte bekväm med det. Och således tycker jag inte att det vore så majsigt om han gjorde så på sin pappa och pappan inte hade underbyxor på sig.

    Det är ett fritt land, man gör som man vill.


    Precis. Vilket var min poäng med frågan - flera säger "det är väl bara att ta på sig", men det var ju inte det frågan gällde i grunden.

    Varför är din åsikt mer rätt än din mans? Vad ger dig rätten att bestämma över vad han har på sig? Och varför i hela friden skulle "hissen inte gå ända upp" för att man inte "förstår" att man ska ha kläder på sig när man sover med sitt barn?

    Man ska absolut sova med kläder på om man vill, men inte sjutton ger det en rätt att beatämma öcer andra..
  • Brumma
    Anonym (Anna) skrev 2020-02-13 20:26:17 följande:

    Hur vet du att inte ts man har det? Ts tycker ju själv att det är olämpligt.


    Jag litar på TS magkänsla där ;)

    Dvs att hennes man inte har några sådana tankar..

    Utgår man från att alla människor som sover nakna med sina barn är pedofiler bör man nog ta sig en titt på sig själv istället, och börja jobba med de problem man har.
  • Brumma
    Anonym (Anna) skrev 2020-02-13 20:16:09 följande:

    Jag skrev inte om mig själv nu utan om ts man.


    Och varför är det äckligt och olämpligt för TS man?

    Det känns inte riktigt som om du ser så sunt på det här med nakenhet.
  • Brumma
    Anonym (Anna) skrev 2020-02-13 20:55:13 följande:

    Tycker bara det verkar konstigt att han vägrar sova med kalsonger och vill dela täcke trots att ts påpekat att hon tycker att det är fel.


    Jag hade aldrig sovit i trosor i mitt eget hem i min egen säng, det är oerhört obekvämt.

    Varför har TS rätt att bestämma vad han ska göra? Hur han ska sova? Och om han skall dela täcje eller inte? Man blir inte konstig, äcklig eller pedofil för att man inte låter ens partner bestämma vad man skall sova i ..

    Ponera att hennes man levt med ngn som mig, som inte finner det konsigt alls att sova naken - hade han fortfarande varit konstig och äcklig då?
  • Brumma
    Bananböjaren skrev 2020-02-14 16:39:08 följande:

    Det som är riktigt fel i situationen är att du TS lyckas sexualisera att man sover med en tvååring. Dina tankar är inte normala, du är sjuk i huvudet och behöver hjälp.


    Fast det har TS faktiskt inte skrivit ngt om, eller rättare sagt har hon faktiskt skrivit att det INTE är på grund av det.
  • Brumma
    Anonym (Inget handlar om honom.) skrev 2020-02-14 23:17:53 följande:

    Av respekt mot barnet så får han sätta på sig kalsongerna.

    Underligt att han själv inte känner det.


    Respekt mot barnet?

    Utveckla gärna - hur är det respektlöst att sova naken? Jag lovar dig att en 2.5 åring inte tycker nakenhet är konstigt om ingen lärt barnet att det är "fel"..
  • Brumma
    Anonym (Inget handlar om honom.) skrev 2020-02-15 07:17:16 följande:

    Av respekt mot barnet innebär att man tar barnets integritet, personliga sfär och lämplighets aspektet först. Det är direkt olämpligt.

    Undrar även varför du argumnenterar för att sova naken i samma säng som sitt barn så intensivt?

    Är det svårt att ha en liten tygbit på penisen tycker du? Varför i så fall.


    Självklart skall man respektera barnets integritet och personliga sfär, det är en extremt väldigt stor del av uppfostran. Men nakenhet, i en miljö och situation där nakenhet är fullkomligt naturlig, är inte kränkande av integritet. I sängen, i duschen, på toa, i bastun - där är nakenhet fullkomligt naturligt, för de flesta. Sålänge du inte LÄR barnet att nakenhet är kränkande av den personliga sfären osv så är det även naturligt för barnet. Enligt mig är det snarare ett övergrepp på barnsintegritet att lära dem att man i dessa situationer måste ha kläder, skyla sig osv.

    Jag argumenterar för att alla gör det som känns naturligt. Jag har ingen penis att lägga en tygbit på men jag har full förståelse för att man inte vill sova med underkläder. Jag tycker det är obekvämt och sover enbart med underkläder om jag sover borta och delar rum med ngn som inte är i min närmaste familj. Sover man naken utan barn blir det jättefel att ta på sig för att barnet sover där. Du visar barbet att nakenhet är något att skämmas för.

    Jag undrar varför du å din sida argumenterar så starkt för att man ska skyla sig - varför du inte kan låta folk göra som de vill. Det skadar inte barnet att se sina föräldrar nakna, speciellt inte i en sådan situation. Det kan däremot skada barnet att man lär barnet att nakenhet är ngt onarurligt, något som måste döljas tom i den egna sängen. Varför förespråkar du det?

    Att vilja ha kläder på sig är helt upp till den enskilde individen, men att läsa in "olämpligheter" i att andra sover nakna, det är inte sunt, och tyder på att man har rätt olämpliga tankar gällande barn och nakenhet.
  • Brumma
    möjligt skrev 2020-02-15 08:02:17 följande:

    Däremot verkar det ju faktiskt vara mannen i denna situationen som har en störd syn på nakenhet, men endast kvinnlig nakenhet. Vadå han kräver att du ska klä på dig? Sen att du vill är en helt annan femma. Tycker det är där du borde börja konversationen med din man, din kropp är inte per automatik alltid något sexuellt laddat bara för att du inte har kläder på och om han har en sådan syn på kvinnokroppen så borde han ta tag i det nu innan han för över sådana idéer och tankar till barnet när det blir äldre.

    Till TS, kan nog vara vettigt att fundera igenom exakt varför du känner som du gör. Vill du sova med kläder gör det men det är bra att förstå varför man gör något. Om han har fötterna mellan dina lår så kan jag förstå trosorna av bekvämlighet, men inte linne. Inte heller ?nödkläderna? på nattduksbordet? Vad är paniken ?

    Angående att barn kan komma åt saker av misstag, råkar mitt barn lägga sin hand så han petar mig i ögat så flyttar jag hans hand, samma om han sätter foten på fiffi.

    Inte så dramatiskt


    Det här.

    Precis det här som svar på TS sista inlägg..
  • Brumma
    Zarch skrev 2020-02-15 09:57:46 följande:

    Ja alla är vi nakna därunder tyget men fattar inte varför det måste bli en tjatig grej av det hela.

    Tacka sjutton för att ungarna också sover nakna hos er, vem skulle våga göra något annat när mamma fullkomligt HATAR kläder.


    Vem gör en tjatig grej av det hela?

    Känns ju som om de som tjatar kör med "herregud, det är väl bara att ta på sig"....

    Om folk vill ha kläder på sig - låt dem. Om folk vill sova nakna - låt dem.

    Varför tjata liksom?

    Ps - mina barn varvar, ibland sover de nakna, ibland inte. Helt upp till dem liksom det är helt upp till oss vuxna.
  • Brumma
    Zarch skrev 2020-02-15 10:19:38 följande:

    Jag hör sällan att folk som använder badkläder eller sover med pyjamas på sig poängterar att dom har på sig just det.

    Hur ofta hör du att någon säger - Jag badade en het sommardag med bikinin på?

    Däremot så ska ju den andra sidan alltid poängtera att dom var just nakna ifall dom gör den aktiviteten.

    Jag säger inte att det är något konstigt med att sova naken och det kan väl jag också göra ibland men det är ingen big deal att dra på sig ett par trosor eller kallsipper heller.


    Nu pratar vi ioförsig om att sova naken i sin egen säng, inte om huruvida folk berättar om de badat nakna eller inte, så jag undrae8 fortfarande - vilka "gör en tjatig grej" av det hela? Ditt påstående måste väl ha något slags grund gällande det tråden handlar om?

    Hör väldigt sällan folk prata om att de badat nakna faktiskt...

    Jo, för många - vilket vi är några som skrivit om der här - är det faktiskt en "big deal" att dra på sig underkläder när man ska sova. Varför är det en "big deal" att man inte gillar det ? Och varför skall man behöva ta på sig i sin egen säng?
  • Brumma
    pyssel skrev 2020-02-15 13:02:45 följande:

    Precis så.

    Man lär också barnet om integritet och vad som kan förväntas av vuxna mot barn.


    Tvärtom skulle jag säga - man lär INTE barnet om integritet utan om skam, att nakenhet är ngt fult som ska döljas.
  • Brumma
    pyssel skrev 2020-02-15 15:32:35 följande:

    Inte alls. Man lär barnet om skam om man lär barnet att skyla sig jämt och ständigt och själv paniskt gömmer sin nakenhet. Det finns en skala av nakenhet där det att gå till duschen, basta osv är på ena sidan och att ligga tätt med barn som vill ligga i princip intrasslad och nära som min gjorde, och då vara i bara mässingen själv är på andra sidan. Du låter gränslös och har även överdrifter åt andra hållet om vad som är att pådyvla skam. Med det du skriver lär man alltså barnet att skämmas om man INTE sover naken och barnet inte kan lägga foten på en naken fiffi som dina gör. Intressant. Och lika konstiga slutsatser som de som drar det hela så långt åt andra hållet och insinuerar sexuella intressen.


    Om föräldern tar på sig kläder enbart för att barnet kommer, om föräldern då tar sina "panikkläder" och tar på sig så ja, då visar man att man måste skyla sig. Om föräldern egentligen vill sova naken men pga att utomstående eller en partner har åsikter om att det är "fult" att sova naken tar på sig underkläder DÅ lär man inte barnet om integritet och respekt. Du verkar gilla att missuppfatta mig ;)

    Någon som vill sova naken, märk väl i sin egen säng, måste respekteras och ha sin integritet gällande det.

    Någon som vill sova med nattkläder, måste respekteras och ha sin integritet gällande det.

    I båda dessa fall lär man barnet om integritet, om respekt. I båda fall där det vore tvärtom, att man har på sig nattkläder trots att man inte är bekväm med det, eller - att man sover naken trots att man är obekväm med det, för att ngn annan påtvingar en detta - i dessa fall är det man lär barnet motsatsen till integritet och respekt.

    Gränslös, haha den var ny :) Har fått höra att jag är pryd och svårt att "släppa loss", men gränslös, aldrig :D

    Pådyvla skam? Ja, när man tvingar/kräver någon att skyla sig. INTE när ngn själv vill skyla sig. Jag har tydligt skrivit att det är upp till var och en, att sova naken är fullt normalt, precis som att inte göra det. Men att bestämma hur andra skall vara klädda/inte klädda i sina egna sängar - DET är inte "normalt"
  • Brumma
    möjligt skrev 2020-02-15 18:15:33 följande:

    Så att krama sitt lilla barn medans man själv är naken är på den andra sidan av skalan?

    Varför?

    Skammen man lär barnet (som brumma talar om) handlar ju inte om att man sover klädd eller naken utan att barnet märker att mamma sover naken men får jättebråttom att dra på sig kläder när barnet kommer på natten.

    Duschar ni aldrig tillsammans med ert barn? Eller badar?


    Tack - precis så.
  • Brumma
    Bananböjaren skrev 2020-02-15 20:38:08 följande:

    Men vad är då problemet?


    Hur ska jag kunna veta det?
  • Brumma
    pyssel skrev 2020-02-16 00:53:41 följande:

    Så den vuxnes idéer om den vuxnes egen integritet, lust att fläkta musen och egen bekvämlighet i sin egen säng är alltid att "lära ut respekt och integritet" till barnen, ja den var då helt ny. Då hade det ju inte funnits ett enda barn som får SIN integritet och respekt varken tummad på eller kränkt, och heller inga barn som blir gränslösa mot andra pga vad föräldrarna hållit på med. Sover du naken med bonusbarn också?


    Det är en del av det ja. Respekt och integritet är dock så mkt mer, man får lära sig läsa av hur andra känner, bemöta andras känslor och stå upp för sina egna.

    Men helt ärligt tror jag inte det spelar någon roll vad jag skriver till dig, du lär hitta ett sätt att förvränga det eftersom du har en bestämd åsikt om hur jag är, och jag tror faktiskt inte du kan ta åt dig ngt jag skriver utan att vinkla det.

    Ja, jag sov naken med mitt bonusbarnen också när hon var liten. Inte från början men när vi var såpass bekväma med varandra att vi tog en gemensam bastu precis innan läggdags. Efter bastun går vi direkt och lägger oss och nej, då tar vi inte på oss kläder utan går runt i morgonrock under tandborstning osv.
Svar på tråden När man sover med barn