Inlägg från: Ursulla |Visa alla inlägg
  • Ursulla

    Kommer du bojkotta SAS?

    Anonym (A) skrev 2020-02-18 08:56:53 följande:

    Att debatten om flyg kontra miljön uteblir beror på att de flesta som är nationalister/röstar SD anser att klimatfrågan är överskattad, de ogillar Greta, och bryr sig väldigt lite om klimatet.


    Var har du fått den informationen ifrån? Källa/statistik på att de flesta nationalister inte bryr sig om miljön? Jag känner många nationalister som tex försöker att bara handla närproducerat, både för miljöns skull och för att gynna sitt land.

    Nationalism, att tex köpa mat o saker producerat i sitt eget land, går ju hand i hand med vad som är bra för miljön.

    Det mesta av det som sägs vara bra för miljön är ju även saker nationalister står bakom, att gynna sin lokala bonde o tex köpa direkt från gården, att inte flyga Hej vilt till andra länder och att ha en restriktiv invandringspolitik (det sliter mer på miljön att ta hit en massa människor som ska leva i vårt kalla, moderna land) osv.

    Ska vi minska flygandet innebär ju det att vi stannar mer i vårat eget land samt att varor och mat inte kan importeras hur mycket som helst. Nationalism och miljöansvar är framtiden!
  • Ursulla
    MsFry skrev 2020-02-18 12:11:43 följande:

    Nej jag kommer att flyga mer med SAS nu bara för att jävlas med dessa lättkränkta offerkoftor till nationalister som uppenbarligen behöver dra ut pinnen de har i röven. Förhoppningsvis imploderar de av ilska när de inser att ingen vettig människa bryr sig om sånt här trams och så är vi av med deras förpestande påverkan på samhället.


    Vilka fördomar du har! Källa på att "lättkränkta offerkoftor till nationalister" är de enda som är kritiska till SAS reklam.

    Jag är nationalist och tycker det är skrämmande att du skiter i miljön, som du uppenbarligen gör eftersom du säger att du ska flyga mer bara för att reta upp folk. Vilken dålig anledning att förstöra vår miljö. Är du klimatförnekare?
  • Ursulla
    MsFry skrev 2020-02-18 12:33:50 följande:

    Vart läser du att jag skiter i miljön?

    De enda jag stött på som gnäller och ynkar sig över reklamen är just lättkränkta nationalister. Och det är dem jag skrev om.


    Du verkar rätt gnällig själv. Och att du skiter i miljön är väl uppenbart när du skriver att du ska flyga mer bara för att reta nationalister. Vilken bra anledning att flyga.....

    Du svarade inte på frågan: är du klimatförnekare? För de enda jag hört skryta om att de ska flyga mer (nu när alla är medvetna om klimatkrisen o dess orsaker)- är just klimatförnekare. De som alltså förnekar att vi har en klimatkris.

    Själv har jag inte flugit på många år och semestrar hellre i vårt vackra Sverige- det tycker jag att fler borde göra, speciellt om man bryr sig om miljön och våra barns framtid.
  • Ursulla
    MsFry skrev 2020-02-18 13:07:45 följande:

    Vilket uselt försök att förskjuta fokus. Sluta försöka klistra på mig åsikter jag inte har.

    Jag skrev inte att jag ska flyga mer. Jag skrev att jag kommer flyga mer med SAS.

    Så för att vara övertydlig: jag tänker alltså inte öka mina flygresor utan bara skifta vilket bolag jag väljer i första hand när jag väl flyger. Hur mycket det är har du ingen aning om. Eller hur?


    Du verkar väldigt bitter och aggressiv, varför?

    Att du säger att du ska flyga mer med SAS (bara för att reta nationalister) innebär ju per definition att du tänker fortsätta flyga.

    Varför inte följa mitt (och många andras) exempel att sluta flyga istället?

    Vet du hur mycket ditt flygande skadar miljön? Och som sagt, att vilja reta upp nationalister är ingen bra orsak till fortsatt flygande.

    Vad säger du om mitt exempel att semestra i vårt vackra Sverige (med tåg) istället för att resa utomlands?

    Flyger man mycket i jobbet bör man ta den diskussionen med sin arbetsgivare. Till vissa destinationer kan man åka tåg, och vissa konferenser kan tas via länk. Så, det finns egentligen inget försvar för att inte minska sitt flygande. Oavsett vilket bolag man åker med.
  • Ursulla
    Anonym (A) skrev 2020-02-18 13:29:43 följande:

    Ja, t ex om man läser inne på Samhällsnytt, där många nationalister/SD:are hänger.

    Även här på FL märker man vilka som tror att klimatkrisen är bluff samtidigt som man vet att de röstar SD.


    Jag är nationalist, röstar Sd och bryr mig väldigt mycket om miljön, tex har jag helt slutat flyga, äter i princip enbart veganskt och åker alltid tåg längre sträckor (Alltså inte bil ens i Sverige).

    Jag vet att det kan vara olika, alla tänker inte som jag.

    Men att göra kardinalfelen och bara lyssna på de som skriker högst (tex klimatförnekare) är inte speciellt intelligent.

    När jag berättar att jag är nationalist och starkt engagerad i miljön är det vissa som blir aggressiva, för jag passar inte in i deras snäva världsbild.

    Och det kan vara både pk-människor, icke-pk och andra som blir aggressiva.

    Jag råder ALLA att vidga sina vyer och inte alltid försöka sätta in folk i fack.

    Jag vet att det finns fler som jag, men ofta hörs de inte så mycket, just för att man bemöts så illa när man vågar säga vad man står för.

    Att vara nationalist, och tex alltid semestra i Sverige pga att man älskar sitt land, och alltid köpa svenskt och närproducerat, gynnar faktiskt miljön!
  • Ursulla
    Anonym (A) skrev 2020-02-18 13:32:43 följande:

    Hon skrev inte att hon ska flyga mer. Hon skrev att hon ska flyga mer med SAS, dvs välja bort andra bolag istället. Men jag vet, efter att ha sett alla kränkta nationalister missförstå SAS reklam, så är det väl för mycket begärt att folk ska förstå...


    Återigen, om man väljer att fortsätta flyga (pga att man vill reta nationalister) istället för att sluta flyga, skadar man miljön. Du vet väl att flygande skadar miljön?

    Alla kan göra sitt yttersta för att minska sitt flygande. Och det gör man inte om man tänker fortsätta flyga (för att reta nationaister).

    Bryr man sig mer om miljön, än att reta nationalister, gör man allt man kan för att helt sluta flyga. Det kan vara lite knepigt, men jag tycker vi bör göra den uppoffringen för miljön.
  • Ursulla
    MsFry skrev 2020-02-18 14:05:11 följande:

    Det är din tolkning av min sinnesstämning, det har dock mycket lite med verkligheten att göra.

    Berätta: hur mycket vet du om mitt flygande? Eller semestermål? Eller mina resmönster alls?

    Det här är ju bara du som vill berätta självklarheter för andra. (Förutom att Sverige skulle funka som enda semestermål, det är din uppfattning, inte en allmän sanning.)


    Du har själv skrivit att du tänker fortsätta flyga (med SAS, för att reta nationalister) så jag vet ju det. Om jag ska lita på vad du skriver, och det är ju det enda jag har att gå på.

    Jag skulle råda dig att, istället för att fokusera din energi på att reta nationalister- fokusera den energin till att hitta alternativ till ditt flygande.

    Jag vet att det är svårt, men det går, jag har själv gjort det och många andra också.

    Jag har inte benämnt Sverige som ett enda resmål, det finns massor av olika platser att besöka i Sverige, och vi har bra tågförbindelser.
  • Ursulla
    MsFry skrev 2020-02-18 14:36:17 följande:

    Ja det är det enda du har att gå på, och du gick ungefär 10 mil för långt.

    Nåja, så värst mycket energi lägger jag inte på att reta nationalister, ett par inlägg på Familjeliv känns minimalt jobbigt faktiskt.

    Men kul för dig att du lyckats vända ditt beteende om du upplevde det som problematiskt.


    Tråkigt att du inte bryr dig mer om miljön, än att du ser det som "ditt beteende om du upplevde det problematiskt".

    Tror du alltså inte på miljökrisen?

    Du tror inte att flygande är ett problem för ALLA (pga att vår miljö blir förstörd) utan du ser det som ett individuellt problem för enskilda människor?

    Jag är ledsen att säga det, men du låter väldigt mycket som en klimatförnekare.
  • Ursulla
    MsFry skrev 2020-02-18 15:19:14 följande:

    Åh nä, försök inte. Inget av det jag har skrivit pekar på något av det du fäktar om nu. Försök att läsa igen utan att lägga in dina vantolkningar.


    Jag förstår att du försöker fäkta bort det faktum att ditt flygande skadar miljön. En naturlig reaktion när man vill fortsätta med något som är skadligt för andra människor- man skyller på budbäraren.

    Fakta är dock att vår planet skulle må mycket bättre om folk slutade flyga. Det är inte det enda som spelar roll, men det är ett steg på vägen. Jag är van att folk blir aggressiva och slår ifrån sig när jag kritiserar deras flygande. Dock kan vi inte fortsätta så här, i alla fall inte om vi bryr oss om våra barns framtid.

    Om du tror att det är ok att fortsätta flyga, bara man gör det med SAS, då är det du som vantolkar hela miljöfrågan. Läs på, du får bakläxa på detta!
  • Ursulla
    Anonym (Moi) skrev 2020-02-18 15:39:46 följande:

    Du borde ut och resa lite och få perspektiv på tillvaron. Inte nyttigt att sitta hemma i sverige och tro att man har lösningen på någon när man inte har en susning om

    hur det ser ut i andra länder.

    Om vi i sverige nu skall försöka minska vårt flygande så finns det andra länder

    som te.x Indien som vill se sin flygindustri växa med 300 % närmaste åren.

    Indiska regeringen satsar på att öppna 100 nya flygplatser fram till 2024.

    1.3 miljarder människor bara i det landet.

    economictimes.indiatimes.com/industry/transportation/airlines-/-aviation/india-plans-to-open-100-airports-in-five-years/articleshow/71821181.cms

    Är hela Indien klimatförnekare ? 


    Att hela tiden förvänta sig att "alla andra" ska ändra tex sitt resmönster, utan att man själv gör det, är hyckleri.

    Att själv sluta flyga och att även försöka sprida budskapet till andra länder (genom tex debattartiklar på engekska och utrikespolitik) är ingen motsägelse, tvärtom. Går utmärkt att kombinera.

    Om inte ens vi i den rika världen är villiga att gå före, visa vägen och försaka bekvämligheter som utlandssemester- är det dubbelmoral om vi ska peka på hur illa andra länder beter sig.

    Du förstår väl att om alla länder bara skulle säga "spelar ingen roll vad vi gör, de andra är ju värre"- så skulle ingen förändring ske, och klimatkrisen är ett faktum.

    Oerhört fult och fegt av dig att försöka peka finger mot oss som faktiskt gör något konkret för miljön (som att sluta flyga). "Inte nyttigt att sitta hemma"- jag skrev ju tydligt att jag reste runt i Sverige, jag "sitter" alltså inte "hemma". Dessutom finns Internet nu- man kan få del av andra länders nyheter/kulturer utan att förorena miljön via flyg. Och man kan även resa med tåg ut i världen, mycket miljövänligare än flyg. Jag har även rest utomlands, men tycker att det finns mycket sevärt i Sverige så det är här jag semestrat de senaste åren.

    Vad tror du det tillför för positivt att , som du, klaga på människor som gör allt vad DE kan, för att förbättra miljön? Tycker du det vore bättre eller sämre (för miljön) om jag skulle börja flyga en massa? Om du inte tycker att en människas handlingar spelar roll, är du även emot demokratiska val? Jag menar, vad spelar en röst för roll? Samma resonemang.

    Många bäckar små. Alla kan dra ditt strå till stacken.

    Jag blir oerhört trött på människor som försöker raljera över oss miljövänner, vi som faktiskt lever som vi lär.
  • Ursulla
    Anonym (Moi) skrev 2020-02-18 15:39:46 följande:

    Du borde ut och resa lite och få perspektiv på tillvaron. Inte nyttigt att sitta hemma i sverige och tro att man har lösningen på någon när man inte har en susning om

    hur det ser ut i andra länder.

    Om vi i sverige nu skall försöka minska vårt flygande så finns det andra länder

    som te.x Indien som vill se sin flygindustri växa med 300 % närmaste åren.

    Indiska regeringen satsar på att öppna 100 nya flygplatser fram till 2024.

    1.3 miljarder människor bara i det landet.

    economictimes.indiatimes.com/industry/transportation/airlines-/-aviation/india-plans-to-open-100-airports-in-five-years/articleshow/71821181.cms

    Är hela Indien klimatförnekare ? 


    Att hela tiden förvänta sig att "alla andra" ska ändra tex sitt resmönster, utan att man själv gör det, är hyckleri.

    Att själv sluta flyga och att även försöka sprida budskapet till andra länder (genom tex debattartiklar på engekska och utrikespolitik) är ingen motsägelse, tvärtom. Går utmärkt att kombinera.

    Om inte ens vi i den rika världen är villiga att gå före, visa vägen och försaka bekvämligheter som utlandssemester- är det dubbelmoral om vi ska peka på hur illa andra länder beter sig.

    Du förstår väl att om alla länder bara skulle säga "spelar ingen roll vad vi gör, de andra är ju värre"- så skulle ingen förändring ske, och klimatkrisen är ett faktum.

    Oerhört fult och fegt av dig att försöka peka finger mot oss som faktiskt gör något konkret för miljön (som att sluta flyga). "Inte nyttigt att sitta hemma"- jag skrev ju tydligt att jag reste runt i Sverige, jag "sitter" alltså inte "hemma". Dessutom finns Internet nu- man kan få del av andra länders nyheter/kulturer utan att förorena miljön via flyg. Och man kan även resa med tåg ut i världen, mycket miljövänligare än flyg. Jag har även rest utomlands, men tycker att det finns mycket sevärt i Sverige så det är här jag semestrat de senaste åren.

    Vad tror du det tillför för positivt att , som du, klaga på människor som gör allt vad DE kan, för att förbättra miljön? Tycker du det vore bättre eller sämre (för miljön) om jag skulle börja flyga en massa? Om du inte tycker att en människas handlingar spelar roll, är du även emot demokratiska val? Jag menar, vad spelar en röst för roll? Samma resonemang.

    Många bäckar små. Alla kan dra sitt strå till stacken.

    Jag blir oerhört trött på människor som försöker raljera över oss miljövänner, vi som faktiskt lever som vi lär.
Svar på tråden Kommer du bojkotta SAS?