• Anonym (Cava-tjej)

    Och så var han tvungen att vara nykterist...

    Han har allt, han är snygg, smart och passar mig som handen i handsken
    Jag tyckte att det var lite udda när han tog vatten till den fina maten på restaurangen som han bjöd mig på på första dejten.

    Så även på den andra, och tredje... det var då han släppte bomben.

    Han är nykterist, absolutist till och med. Luktar inte ens på lättöl.

    Och då sjönk allt som en sten. Jag kan inte leva med en helnykterist, jag älskar vin, jag älskar drinkar, en kall öl en sommarkväll. Jag gillar det lilla, omedelbara ruset som in stark GT ger.

    Frågan är bara hur ärlig jag ska vara när vi ska ses över en fika i eftermiddag. Det är då jag ska avsluta alltihop.

    Visst är det väl onödigt, men samtidigt så vet han ju hur bra vi klickar...

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Och så var han tvungen att vara nykterist...
  • fjanten
    Anonym (Alice) skrev 2020-02-15 19:03:49 följande:

    Jag tror aldrig att jag träffat en nykterist som gjort det till en grej eller försökt pressa andra att inte dricka/dömt dem för att de dricker. 


    Vi har olika upplevelser, helt enkelt, och jag skulle aldrig bli tillsammans med en nykterist.
  • Bananböjaren

    Dumpa och gå vidare. Nykterister är inget att ha. Dom kan ha humor, vara roliga: en kväll kanske. Sen är dom uttömda. Är det en sån tråkhamster du vill dela livet med? Som att ha på en grå stickad ulltröja resten av livet. Eller se på när nån gråhårig farmor fondplacerar.

  • Anonym (H)
    Anonym (vilken downer) skrev 2020-02-15 19:05:52 följande:

    Acceptera att vi är olika bara utan att komma med moraliska värderingar som du inte har varken något med att göra eller fakta om. Om någon älskar sport vill de dela detta och ha någon som vill komma på deras matcher. En vinintressent och livsnjutare vill klart ha någon att dela detta viktiga intresse med. Kan du inte förstå detta är det något fel på dig, inte på TS. Lär dig leva med att vi tycker olika i livet!


    Du sa att nykterister antingen är fd alkoholister eller räddhågsna, oftast moraliska och tråkiga, det är din åsikt. Inget sa att det var något fel på dig då du uttryckte dig på det sättet.

    Personen bakom inlägget du svarade på gav sedan sin syn på det hela vilket du tillsynes inte höll med om och du sa då att det var något fel på denne då denne enligt dig inte förstod (hade ett annat synsätt än? ) ditt sätt att se på saken.

    Du tycker inte at hen har något att göra med denna sak samt inte har någon fakta. Känner du att du uttryckte dig enligt fakta? Känner du att du kan uttrycka dig om nykterister utan att hen får uttrycka sig om icke nykterister?
  • Anonym (vilken downer)
    Anonym (H) skrev 2020-02-15 21:02:42 följande:
    Du sa att nykterister antingen är fd alkoholister eller räddhågsna, oftast moraliska och tråkiga, det är din åsikt. Inget sa att det var något fel på dig då du uttryckte dig på det sättet.

    Personen bakom inlägget du svarade på gav sedan sin syn på det hela vilket du tillsynes inte höll med om och du sa då att det var något fel på denne då denne enligt dig inte förstod (hade ett annat synsätt än? ) ditt sätt att se på saken.

    Du tycker inte at hen har något att göra med denna sak samt inte har någon fakta. Känner du att du uttryckte dig enligt fakta? Känner du att du kan uttrycka dig om nykterister utan att hen får uttrycka sig om icke nykterister?
    Ja det är min egen erfarenhet jag utgår ifrån. Inte ett statement som är faktum.

    Tror jag missade det inllägget du hänvisar till. Kanske svarade jag i fel kommentar? Jag har alltså samma synpunkt på nykterister som TS och skulle inte vilja dejta nån som inte kan bli full och galen med mig. Sex är roligare med alkohol dessutom, även middagar och ett flertal andra aktiviteteter. Älskar att få dela en exklusiv flaska vin med min partner och att bli larviga tillsammans när vi tex åker på vingårdsprovningar tillsammans, ett stort intresse.
  • Anonym (vilken downer)
    Anonym (H) skrev 2020-02-15 21:02:42 följande:
    Du sa att nykterister antingen är fd alkoholister eller räddhågsna, oftast moraliska och tråkiga, det är din åsikt. Inget sa att det var något fel på dig då du uttryckte dig på det sättet.

    Personen bakom inlägget du svarade på gav sedan sin syn på det hela vilket du tillsynes inte höll med om och du sa då att det var något fel på denne då denne enligt dig inte förstod (hade ett annat synsätt än? ) ditt sätt att se på saken.

    Du tycker inte at hen har något att göra med denna sak samt inte har någon fakta. Känner du att du uttryckte dig enligt fakta? Känner du att du kan uttrycka dig om nykterister utan att hen får uttrycka sig om icke nykterister?
    Jag tror antingen man är personligheten som gillar att berusa sig eller inte. Och de allra flesta nykterister jag träffat är berusnings/njutningsmänniskor som tvingats till avhållsamhet pga alkoholism och måttlöshet, något jag inte lider av själv. Såna människor söker kickar och berusning i det mesta det tar sig för. De experimenterar mer mitt sina kroppar och sitt inre som tex andlighet, än den andra typen,som tenderar att vara mer ytlig och kontrollerad som jag upplevt.
  • Anonym (H)
    Anonym (vilken downer) skrev 2020-02-15 21:48:28 följande:

    Jag tror antingen man är personligheten som gillar att berusa sig eller inte. Och de allra flesta nykterister jag träffat är berusnings/njutningsmänniskor som tvingats till avhållsamhet pga alkoholism och måttlöshet, något jag inte lider av själv. Såna människor söker kickar och berusning i det mesta det tar sig för. De experimenterar mer mitt sina kroppar och sitt inre som tex andlighet, än den andra typen,som tenderar att vara mer ytlig och kontrollerad som jag upplevt.


    Jag har förstått hur du ser på saken, det var inte det jag frågade.

    Du svarade på anonym (violet)'s inlägg där hon skrev:

    "Nja, håller inte med alls. Det låter oroväckande att TS (och andra!) skriver att de vill att deras partners också måste dricka och bli lulliga tillsammans med dem. Tänk bara om man byter ut det mot något annat? Att ens partner också måste röka på för att man bara måååååste vara höga tillsammans? Att "livets goda" enbart verkar betyda alkohol och att livet är tråkigt (och värdelöst?) om man inte dricker? Det är ju bara tragiskt. 

    Om alkohol och drickandet var en sån central del av mitt liv skulle jag absolut se över mina alkoholvanor."

    Ditt svar på det samt dina övriga inlägg var det som gav upphov till mina frågor. Om du trycker på kugghjulet i övre högra hörnet i något utav dina inlägg och sedan "visa endast" så får du snabb överblick över alla dina kommentarer i denna tråd. Då kanske du förstår och kan svara på mina frågor.
  • Anonym (vilken downer)
    Anonym (H) skrev 2020-02-15 22:10:28 följande:
    Jag har förstått hur du ser på saken, det var inte det jag frågade.

    Du svarade på anonym (violet)'s inlägg där hon skrev:

    "Nja, håller inte med alls. Det låter oroväckande att TS (och andra!) skriver att de vill att deras partners också måste dricka och bli lulliga tillsammans med dem. Tänk bara om man byter ut det mot något annat? Att ens partner också måste röka på för att man bara måååååste vara höga tillsammans? Att "livets goda" enbart verkar betyda alkohol och att livet är tråkigt (och värdelöst?) om man inte dricker? Det är ju bara tragiskt. 

    Om alkohol och drickandet var en sån central del av mitt liv skulle jag absolut se över mina alkoholvanor."

    Ditt svar på det samt dina övriga inlägg var det som gav upphov till mina frågor. Om du trycker på kugghjulet i övre högra hörnet i något utav dina inlägg och sedan "visa endast" så får du snabb överblick över alla dina kommentarer i denna tråd. Då kanske du förstår och kan svara på mina frågor.
    Det måste blivit fel. Jag får inte upp att jag kommenterat det inlägget när jag trycker på visa bara mina inlägg. Konstigt. Förstår om du blev förvirrad. Mina kommentarer är motsatsen till det som Violet tycker. Anser inte att det är tragiskt att man tycker om att berusa sig tillsammans. Har heller aldrig haft alkoholproblem som hon förutsätter att de måste ha.
  • Anonym (Förstår dig 2)

    Jag skulle inte heller vilja vara tillsammans med en nykterist, och inte heller en vegan. De är tråkiga människor, "frökenaktiga" om de är kvinnor, "pastorsaktiga" om de är män - och ofta har de också ett "holier-than-thou"-drag.

    De ser sig som finare och bättre, försöker ge någon som äter en god stek med ett glas gott rött vin till skuldkänslor, som om man skulle vara en stor bov. Jag orkar inte med sådant. Livet är kort, och det lilla roliga man kan få ut av en lagom mängd alkohol (och även kött) tycker jag att man ska få ha ifred utan sura miner, himlande ögon och moralpredikningar.

  • Anonym (Förstår dig 2)
    Anonym (Violet) skrev 2020-02-15 18:56:00 följande:
    Nja, håller inte med alls. Det låter oroväckande att TS (och andra!) skriver att de vill att deras partners också måste dricka och bli lulliga tillsammans med dem. Tänk bara om man byter ut det mot något annat? Att ens partner också måste röka på för att man bara måååååste vara höga tillsammans? Att "livets goda" enbart verkar betyda alkohol och att livet är tråkigt (och värdelöst?) om man inte dricker? Det är ju bara tragiskt. 

    Om alkohol och drickandet var en sån central del av mitt liv skulle jag absolut se över mina alkoholvanor. 
    Det går inte att jämföra ett normalt alkoholbruk med knarkande. När man tar steget att börja med knark, så har man ofta redan tagit andra steg utanför det vanliga samhället.

    Knark är en upptrappning från alkohol och tobak - det är folk som redan har supit och rökt mycket som går över till knark när de inte tycker att de "normala", i samhället accepterade kickarna räcker längre. Så STOR skillnad. Jag uppskattar att dela en flaska vin med min man en sommarkväll, eller en flaska vinglögg efter vinterpromenaden. Men jag skulle aldrig ens ge mig in med någon som knarkade, inte ens om det "bara" var en haschpipa då och då. Det går en gräns där. 
  • Anonym (vilken downer)
    Anonym (Förstår dig 2) skrev 2020-02-15 22:31:47 följande:
    Det går inte att jämföra ett normalt alkoholbruk med knarkande. När man tar steget att börja med knark, så har man ofta redan tagit andra steg utanför det vanliga samhället.

    Knark är en upptrappning från alkohol och tobak - det är folk som redan har supit och rökt mycket som går över till knark när de inte tycker att de "normala", i samhället accepterade kickarna räcker längre. Så STOR skillnad. Jag uppskattar att dela en flaska vin med min man en sommarkväll, eller en flaska vinglögg efter vinterpromenaden. Men jag skulle aldrig ens ge mig in med någon som knarkade, inte ens om det "bara" var en haschpipa då och då. Det går en gräns där. 
    Instämmer i det första men inte i det andra. Känt många som heller röker hasch än dricker alkohol och idag är det vanligare och mer förekommande bland ungdomar utan att de definierar sig som knarkare. Har rökt en hel del hasch i mina dar och har inget emot varken den drogen eller de som röker men tyngre grejor till vardags är min gräns. Men till fest kan jag förstå tjusningen. Folk har rätt mycket fördomar om andra vanor och utgår naturligtvis bara från sig själv. Var och en blir höga på sin lott.
Svar på tråden Och så var han tvungen att vara nykterist...