Inlägg från: Anonym (Upprörd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Upprörd)

    Förskolan låter mitt barn sova

    Redgoldgreen skrev 2020-02-18 13:32:43 följande:

    Mycket fördomar om förskollärare florerar i tråden! Men vissa förskolor verkar inte sköta sitt uppdrag, 3,5 timme?

    Sömn är en rättighet som regleras i barnkonventionen, att vägra barnet sömn är misshandel. När barnen somnar sittande, stående, i maten, så lägger man dom oavsett vad föräldrarna tycker. Mitt uppdrag är att ta hand om barnen, inte föräldrarna. Det är inte för att jag vill ha rast. Visst det händer att alla sover samtidigt en kort stund, fantastiskt för mig. Så planerar jag roliga grejer för eftermiddagen, dokumenterar eller svarar på mejl. Barnen har sovtider som föräldrarna får vara med och påverka, ts barn behöver nog en powernap på 10 min om inte annat. Prata med dem om det. Men barnets behov av sömn går först för dem, inte föräldrarnas behov


    Det ÄR barnets behov, det är ju de som gjort så att hon inte somnar i en vettig tid.

    Nej hon får ingen powernap, då är kvällen rubbad.
  • Anonym (Upprörd)
    Gameofthrones skrev 2020-02-18 13:37:51 följande:

    Jag tycker att man ska lyssna på pedagogerna på dagis, fsk.

    Vi har aldrig haft problem med personal om sovandes på lunchtid. Jag har sagt att nu är det övergång till inte vilja sova på dagarna längre. Nu väljer hur ni vill göra med barnen. Det har funkat hur bra som helst. Ha en his kommunikation från början. Vi hade önskemål om att inte sova 1 h. Utan 15-30 min. Det fick vi. Ni vet väl också att pedagoger kan känna era barn än många föräldrar inte gör? Många lämnar vid öppning och hämtar vid stängning. 06.30 - 18.00.

    Vet att det är så i många fall. Jag tycker att man ska sluta gnälla på hur det blir med sömn eller r inte. Ha en bra relation med personalen i första hand.


    Så personalen ska få förstöra barnets sovrutiner och göra det ännu tröttare? Nej förskolan känner inte henne bättre än vad jag gör och jag minns inte ens sist hon sov dagtid om det inte varit för sjukdom.
  • Anonym (Upprörd)
    Gameofthrones skrev 2020-02-18 13:52:24 följande:

    Det beror på hur du kommunicerar med personalen. Dem förstör inte barnet sömn när personalen anser att det behövs sömn så kan man ta snooze, kortis.

    Jo i många fall är det så du vet inte hur relationer utvecklas på skolor och dagis. Det finns personal som känner barn mer än föräldrar.

    Nu menade jag inte dig men du tog åt dig. Jag menar generellt.


    Jo de förstör hennes sömn, det är de som gör att hon inte somnar i tid och sen blir trött nästa dag också.
  • Anonym (Upprörd)
    Gameofthrones skrev 2020-02-18 13:55:13 följande:

    Jag tror att barnet behöver mer stimulans och blir trött på senare eftermiddagen. Det är inte pedagoger som förstör ditt barns sömn. Ge ditt barn längre pass på dagis. Då har du nog en annan gladare och tröttare barn. Du har skrivit att du hämtar väldigt tidigt?!


    Nattningen har fungerat alldeles utmärkt till det här.

    Så nu är det fel att hämta så tidigt man kan också? Och varför skulle hon bli gladare av det?
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Sofie) skrev 2020-02-18 13:56:23 följande:

    Jag har jobbat inom förskolan och har även barn som går på förskola. Jag tror inte att personalen medvetet vill förstöra för er som familj, det har jag väldigt svårt att tro. Däremot ser ju personalen ditt barn hela dagen och har gjort bedömningen att ditt barn behöver sova. Kanske kan det räcka med en halvtimme bara?

    Förstår också hur jobbigt det är som förälder när barnen inte vill sova på kvällen. Men har man valt och prioriterat att jobba och ha barnen på förskola så får man nog vara beredd att det kan uppstå sådana här situationer och bara gilla läget som förälder.


    Prioriterat att jobba? Vad ska vi annars leva av?
  • Anonym (Upprörd)
    Anonymm20 skrev 2020-02-18 14:22:44 följande:

    Kl 19 för en femåring? Inte konstigt alls att hon vaknar så tidigt.

    Pröva att lägg henne senare så ska du se att hon längre oavsett om hon haft n powernap på förskolan eller inte.


    Nej det kommer hon inte göra. Hon har alltid vaknat den tiden oavsett vad vi gör, så är hon uppe senare sover hon bara mindre.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonymm20 skrev 2020-02-18 14:28:37 följande:

    Ett barn som vaknar 04-04.30 behöver då vanligen aova en lite stund på förskolan. Så knappast förskolan som förstör era rutiner. Det är din dotters tidiga morgon om ställer till et.


    Hon har gått på förskolan länge utan problem och har aldrig sovit där innan det här, så nej hon behöver inte sova. Hon är hyper hela dagen.

    Det är deras beslut att låta henne sova som förstört.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-02-18 14:26:24 följande:

    Vid fem års ålder kan man tycka att dagsömnen är ute ur bilden för länge sedan. Jag förstår om ni får problem med nätterna.

    Vad sa pedagogerna om dina invändningar? Förstår de att det förstör era rutiner? Vad har de för orsak att låta henne sova? Sover fler barn??

    När tycker du barnet ska lägga sig förresten? Är det inte så att det är tidiga uppstigningar som är problemet snarare än läggningstiden? Tycker det låter som en normal tid annars att lägga henne.


    Det beror på vem jag pratar med, ens vägrade acceptera det jag säger medan andra nickade och påstod sig hålla med, men blev ändå ingen skillnad.

    Jag vet inte om fler sover, men har inte fått det intrycket.

    Vi har gjort oändliga försök att få henne att sova längre, men det hjälper inte. Läkare har varit inblandad också.

    De tidiga mornarna verkar inte bekymra henne dock.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonymm20 skrev 2020-02-18 14:37:21 följande:

    Du visste inte ens att de lät henne sova. Vilket är något de kan ha gjort under längre tid.

    Lösningen på ditt problem är vara hemma med henne istället.


    Nej tanken att de skulle göra så slog mig inte, men det ändrar inte faktum att det är de som förstört nattningarna.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonymm20 skrev 2020-02-18 14:38:20 följande:

    Fast uppenbarligen så är hon inte hyper hela dagen på förskolan. Hyper i att inte vara trött.


    För att PERSONALEN gjort henne trött ja iom att de gör så hon inte somnar i tid!
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-02-18 16:16:49 följande:

    Det låter som en bra teori iaf, på ett barn som är fem borde det funka, om man inte ger upp!


    Det gör det tyvärr inte.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonymm20 skrev 2020-02-18 14:43:22 följande:

    Op vilket sätt gör personalen henne trött? Genom att göra sitt jobb ochh aktivera barnen?

    Du gör nog bäst för alla att bli hemma mamma till skolstart


    Genom att låta henne sova så hon inte kan somna på kvällen såklart.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (M) skrev 2020-02-18 15:30:26 följande:

    Du borde gå en kurs i anger management så som du hugger mot varenda en som gett ett bra råd.


    Jag hugger inte, jag svarar och ställer motfrågor. Att andra läser in en massa extra betyder inte att det finns.
  • Anonym (Upprörd)
    viseversa skrev 2020-02-18 16:37:45 följande:

    varför svarar du inte på hur gammal hon är? Och nej förskolan gör inte rätt. Min son var likadan. Han var uppe till 23.30 och tjoade när dom lät honom sova på förskolan. Men vår förskola lyssnade på oss och tog bort sömnen på förskolan. det går hur bra som helst!


    Jag har svarat på det, hon är fem.
  • Anonym (Upprörd)
    Gameofthrones skrev 2020-02-18 16:29:44 följande:

    Jo det gör du. Du mår dåligt och det går ut över andra. Du kan inte må bra när du svarar sådär. Tror du att man har svar på allt som du tror då behöver man inte vara här. Har du svar redan på detta. Har du fel. Man ber inte om tips och sen hugger tillbaka. Då har man problem själv.

    Du måste ha en stark negativ energi som många kan känna av och du inte märker det. Dagis personalen lyssnar nog inte på dig för du kanske inte lyssnar på vad dem säger


    Men herregud, nej jag mår inte dåligt, däremot gör min dotter det för att hon inte får sova tillräckligt om natten.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-02-18 16:42:25 följande:

    Som personen som tipsade om detta sa måste man ge det flera veckor innan man ser resultat. Även om hon kanske inte sover så bör hon hållas kvar i sängen/sovrumet och förstå att det åtminstone är natt för resten av familjen som inte får störas.Tänker du att hon ska sova ännu tidigare?? Tyckte du skrev att hon lägger sig runt kl 19, eller något senare. Har hon alltid haft svårt att somna eller sover för kort om morgonen?


    Vi har försökt betydligt längre än så, hon har vaknat runt fyra sen hon var nyfödd, fem är absoluta rekordet och rena rama sovmorgonen.

    Nej, men när de låter henne sova på förskolan är hon vaken till midnatt och går sen upp runt fyra igen ändå. Hon har aldrig haft svårt att somna innan, tvärtom.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonymm20 skrev 2020-02-18 16:57:42 följande:

    Och hur många gånger prvöade ni i sträck? Varje dag?


    Självklart.
  • Anonym (Upprörd)
    Gameofthrones skrev 2020-02-18 16:58:59 följande:

    Det gör du ju du mot hugger hela tiden tror att du kan allt om denna situation. Det är barnet som inte mår bra med dig i just i situationen. Du måste lösa detta på annat sätt gå till vårdcentralen, läkare mm. Eftersom du inte lyssnar på oss. Helst, pedagogerna och prata ordentligt. Så ni kan få en hyfsad kommunikation.

    Börja ge dem en allergifria fina blommor, godis, snacks, be om ursäkt och gå en ny start. Jag tror att ni har en gammal konflikt som har pågått ett tag.

    Vi har inte haft konflikter med dagis eller skola vi ger presenter varje år, det är till 5-8 sty. Lärare och pedagoger övrigapersonal brukar få blommor, godis,mm för vi uppskattar verkligen personal som tar hand om våra barn 8-10 h om dagen


    Snälla lägg bara ner med din amatörpsykologgrej, vi har aldrig haft någon konflikt och jag har inget att be om ursäkt för.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonymm20 skrev 2020-02-18 17:00:50 följande:

    Självklart vaddå?


    Att vi körde varje dag. Jag vet inte hur länge vi körde innan vi gav upp det, men det var betydligt längre än några veckor. Jag tänker inte svara på fler frågor om det nu.
  • Anonym (Upprörd)
    Gameofthrones skrev 2020-02-18 18:41:55 följande:

    Haha, du är verkligen ett skämt antingen är detta en teolltrpd eller bara en enkel person som inte, fattar vad verkligheten innebär.

    Man vet akdrig vem man skriver till och du vet inte vem jag är. Kan livet ner än vad du tror. Du fattar inte själv hur du beter dig.


    Nej jag vet inte vem du är, lika lite som du vet något om mig, men ändå är det du som gång på gång påstår en massa saker om mig som är helt tagna ur det blå.
Svar på tråden Förskolan låter mitt barn sova