• Anonym (Loo)

    Min man vill byta identitet/vem han är

    Hej!

    Nu har det kommit fram till det att min man vill byta identitet alltså glömma mig och barnen och hela sitt liv han har här, och bli någon han inte varit. Det här gått ett par veckor nu, när han hör av sig är han empatilös, dryg och vill vara fri från allt. Han har inget jobb och han vill bort från allt ansvar.

    Innan va han varm, närvarande, trygg och omtänksam.

    Han säger att han inte vill veta av barnen. Däremot säger han att han aldrig mått dåligt i vår relation eller i familjelivet.

    Nu sover han hos ett par gamla gubbkompisar och han säger att han ska bli någon höjdare och få ett nytt friskt liv.

    Vad ska jag ens tänka? Någon som kan tolka vad som händer?

  • Svar på tråden Min man vill byta identitet/vem han är
  • Anonym (Loo)
    Anonym (r) skrev 2020-02-20 04:57:24 följande:

    Det som slår mig är att han verkligen, egentligen, inte vill göra er illa. Ni ska inte ta åt er säger han. Till sina vänner talar han bara om hur bra och fin du är. Ändå har han ett behov av att ändra på saker. Kanske emigrera. Göra nåt annat. Bli någon annan.

    Han har alltså en känsla för att andra drabbas och han vill lindra det så mycket som möjligt för dem. Det låter inte som en okontrollerbar psykisk sjukdom, eller hur hon i min familj (hon med hjärntumören) betedde sig. Där fanns ingen känsla för att andra drabbades.

    Så ska vi tro på en "vanlig" livskris, kanske pga obearbetade trauman?

    Mammor och pappor skiljer sig. Det händer. Ena parten kanske till och med har drömt om något annat länge. Att få bli fårfarmare på Irland, eller nåt. Men även i en skilsmässa har man ett ansvar. Åtminstone mot sina barn. Ge dem en bra förklaring. Ge dem en bra grund att bygga deras nya liv från.

    Det ansvaret behöver han ta.


    Jag är super tacksam för att du hjälper!

    Ja alltså, hur ska jag säga detta. Innan han åkte så sa han riktigt hemska saker till mig, väldigt förnedrande saker. Han önskade död åt vår kommande bebis. Han skrek åt sina föräldrar då de kom in i något samtal. Han va dum mot kollegor på jobbet, och ansåg inte att han gjorde fel. De människor som är runt honom är ganska duktiga på att inte brusa upp. När jag fråga varför han säger som han gör så säger han att han inte vet. Han säger att han aldrig tyckt om mig och liknande. Kompisen var nära honom när min man och jag träffades, och han säger att min man älska mig ordentligt mycket, så han förstår inte att min man säger som han gör idag. Min man säger i telefon att ingen ska ta åt sig, men samtidigt faktumet att han bryter från andra gör att man ändå tar åt sig och försöker förstå. Han är inte så utvecklande vad han vill uppleva, han vill bara leva så jag antar att känna sig ansvarslös??

    Han vill inte va samma person då han ansåg att han skada sig själv mycket.

    Jag vill tro en livskris men jag har inte alls så bra kunskap om hur det fungerar! Försökte läsa på lite men vet inte om vad en livskris riktigt är och hur man kan bota en livskris?
  • Anonym (Loo)

    Han vill ta reda på vad han vill och tycker.. däremot är han ganska tydlig med att han inte vill va samma man som han va här..

  • Anonym (Morr)

    Herregud....sjuk eller inte, bög el whatever. Såndär är så nära ashole som man kan komma. Hade varit flyförbannad o typ ...ja, jag vet inte vad. Låt barnen hata honom, det skulle jag. Det är det vidrigaste o jä.ligaste man kan göra, o speciellt mot barnen. Skydda honom inte, utan låt dom veta vilket praktjä.el han är. Bygg sedan upp ert liv. Ta hand om dig. Ta hjälp av vänner o nära o kära. Tillåt dig bli arg. Tycker alltför många håller honom m ryggen här....

  • Anonym (Loo)
    Anonym (Morr) skrev 2020-02-20 08:28:37 följande:

    Herregud....sjuk eller inte, bög el whatever. Såndär är så nära ashole som man kan komma. Hade varit flyförbannad o typ ...ja, jag vet inte vad. Låt barnen hata honom, det skulle jag. Det är det vidrigaste o jä.ligaste man kan göra, o speciellt mot barnen. Skydda honom inte, utan låt dom veta vilket praktjä.el han är. Bygg sedan upp ert liv. Ta hand om dig. Ta hjälp av vänner o nära o kära. Tillåt dig bli arg. Tycker alltför många håller honom m ryggen här....


    Jag tar absolut till mig det du säger.. då jag verkligen känner allt möjligt i dålig väg... Jag sa faktiskt sist vi prata att han är som ett riktigt monster.. och att jag inte kan förstå hur man kan vilja vara en sån människa som han väljer att vara.. man måste verkligen gå långt bakåt med sig själv för att verkligen kunna må bra trots att man skadar så många andra riktigt djupt. Din kommentar är verkligen toppen.. Jag förstår verkligen hur hemsk han är och även hur jag verkligen känner tack vare detta!..

    Som min man var när han va "sig själv" va han så himla fin och var beskyddande och varm.. så ja ett ashole är tydligen det han gillar O vill vara...
  • Anonym (op)
    Anonym (Loo) skrev 2020-02-20 02:40:32 följande:
    Förlåt om jag verkar lite obildad.. behöver man ha vanföreställningar, hallucinationer och liknande för att ha en psykos? Det finns i de negativa effekterna vid psykos liknar min man extremt mycket!! Men sen förstår jag inte om man måste ha ovanstående för att ha psykos.
    Ja, man behöver ha det, men det är långt ifrån alltid de märks utåt.
  • Anonym (op)
    Anonym (Loo) skrev 2020-02-20 05:21:24 följande:
    Jag är super tacksam för att du hjälper!

    Ja alltså, hur ska jag säga detta. Innan han åkte så sa han riktigt hemska saker till mig, väldigt förnedrande saker. Han önskade död åt vår kommande bebis. Han skrek åt sina föräldrar då de kom in i något samtal. Han va dum mot kollegor på jobbet, och ansåg inte att han gjorde fel. De människor som är runt honom är ganska duktiga på att inte brusa upp. När jag fråga varför han säger som han gör så säger han att han inte vet. Han säger att han aldrig tyckt om mig och liknande. Kompisen var nära honom när min man och jag träffades, och han säger att min man älska mig ordentligt mycket, så han förstår inte att min man säger som han gör idag. Min man säger i telefon att ingen ska ta åt sig, men samtidigt faktumet att han bryter från andra gör att man ändå tar åt sig och försöker förstå. Han är inte så utvecklande vad han vill uppleva, han vill bara leva så jag antar att känna sig ansvarslös??

    Han vill inte va samma person då han ansåg att han skada sig själv mycket.

    Jag vill tro en livskris men jag har inte alls så bra kunskap om hur det fungerar! Försökte läsa på lite men vet inte om vad en livskris riktigt är och hur man kan bota en livskris?
    Har du verkligen inte märkt av något beteende innan som inte är schysst mot er? För han framstår mer och mer som en narcissist. Förstår att ni är chockade.
  • Anonym (Loo)
    Anonym (op) skrev 2020-02-20 10:46:30 följande:

    Har du verkligen inte märkt av något beteende innan som inte är schysst mot er? För han framstår mer och mer som en narcissist. Förstår att ni är chockade.


    Tack för ditt svar!!!.. Hur ska jag säga detta.. innan vi hade barn och var i början i vårt förhållande så va han mycket för att inte tänka på mina känslor, han gjorde sitt och brydde sig inte.. Han hade inte varit med om kärlek innan så jag tänkte mest att han kommer förstå när han verkligen känner när vår kärlek är hotad.. vilket den blev och han vart mer ömsint förstående och stöttande. Sen va han helt underbar under alla åren.. Han och jag blev verkligen väldigt nära och vår kärlek va väldigt stark.. nu är vi tillbaka på ruta ett.. som att han är helt emot känslor och allt han känt. Han är här visar tecken på egoism innan, hans grejjer är viktigare än mina.
  • Anonym (Loo)

    Han har visat tecken på egoism**..

    Hans syster har gjort någon liknande grej tidigare sa hon Men hon hade ingen man och barn utan stack från familjen hemma..

  • Anonym (op)
    Anonym (Loo) skrev 2020-02-20 11:40:35 följande:
    Tack för ditt svar!!!.. Hur ska jag säga detta.. innan vi hade barn och var i början i vårt förhållande så va han mycket för att inte tänka på mina känslor, han gjorde sitt och brydde sig inte.. Han hade inte varit med om kärlek innan så jag tänkte mest att han kommer förstå när han verkligen känner när vår kärlek är hotad.. vilket den blev och han vart mer ömsint förstående och stöttande. Sen va han helt underbar under alla åren.. Han och jag blev verkligen väldigt nära och vår kärlek va väldigt stark.. nu är vi tillbaka på ruta ett.. som att han är helt emot känslor och allt han känt. Han är här visar tecken på egoism innan, hans grejjer är viktigare än mina.
    Tänk om han helt eller till viss del saknar empati. Så han bestämde sig för att ni var värda att ge det ni behövde för att finnas kvar hos honom. Men sedan blev det för ansträngande, och hans utbyte var inte tillräckligt. 

    Hemsk tanke. Men inte omöjligt.
  • Anonym (Loo)
    Anonym (op) skrev 2020-02-20 11:45:46 följande:

    Tänk om han helt eller till viss del saknar empati. Så han bestämde sig för att ni var värda att ge det ni behövde för att finnas kvar hos honom. Men sedan blev det för ansträngande, och hans utbyte var inte tillräckligt. 

    Hemsk tanke. Men inte omöjligt.


    Måste verkligen säga att du kommer med otroligt spännande idéer och tankar! Försöker gå tillbaka i minnerna.. Han har ju en mjuk sida men när jag tänker på det här han sällan brytt sig om hur jag mått av saker han gör. Tillexempel prioriterar vänner eller andra personer medan jag fått sitta hemma.. så det är lite läskigt men sånt kan stämma. Han tänker på sitt nöje framför andras. Det är något som funnits men hans mjukhet har väl kanske gjort att jag inte lagt så mycket vikt på avvikande sidorna såsom denna.
Svar på tråden Min man vill byta identitet/vem han är