• Anonym (Beatbox)

    Är jag en feg man?

    Jag är singel. Hon också. Vi har besökt varann några gånger var på Happypancake.
    Jag har inte skrivit. Inte hon heller.
    Hon är attraktiv och vi bor i samma stad.
    Är jag feg? Är hon feg?

  • Svar på tråden Är jag en feg man?
  • Anonym (Beatbox)
    Anonym (Beatbox) skrev 2020-03-08 15:54:58 följande:
    https://petramanstrom.se/i-natdejtingvarlden-frodas-de-gamla-unkna-konsrollerna/

    J
    ag är tydligen inte den stereotypa mannen, känner inte igen mig här:

    De killbekanta jag har diskuterat detta med intygar också att det är så här. Som kille förväntas man vara den som är aktiv och tar initiativ, men inte nog med det. Dessutom vill de vara de som är aktiva och ?på?. Skulle en tjej ta kontakt så blir de förvånade och kanske till och med avskräckta. ?Varför tar hon kontakt själv, är hon desperat?? Observera att dessa killbekanta är jämställda och moderna på alla andra sätt du kan tänka dig, förutom just i nätdejtingsammanhang.
    Att jag förväntas vara aktiv och på, det var ju en jävla nyhet...
    Och yes, när en tjej tar kontakt då blir jag så förvånad så jag tror nästan att jag drömmer. Sanndröm? Nä.
    Avskräckt? För att en tjej tar kontakt?
    Jag skulle bli så glad och tacksam att jag skulle falla på knä och gråta hejdlöst av lycka. "Tack käre Gud, från och med nu ska jag gå i kyrkan och tro på dig. Du är en god Gud. Prisad vare Herren".
  • Anonym (Beatbox)
    Överste Senap skrev 2020-02-18 11:12:44 följande:
    Där gör du ett gigantiskt tolkningsfel. Du får ett hum om vad vissa tjejer anser. Inte de flesta.
    Är det verkligen ett så gigantiskt tolkningsfel?
    I enkäter har jag sett att de flesta kvinnor svarar att de vill att mannen skriver först, och att de är för blyga för att själva skriva (även om de vill)
  • Anonym (Beatbox)

    Citat från en artikel med en KBT-terapeut och relationsexpert.

    ? Generellt är nätdejtingsidorna tjejernas marknad vilket betyder att män ofta måste kontakta fler kvinnor för att få svar. Tråkigt men sant.

  • Anonym (??)

    TS, det räcker egentligen bara med ETT svar, så länge det är den rätta, eller hur? Så ge inte upp. 

    Man måste inte få hundratals med mail, de blir som en grötig massa som inte betyder något. 

  • Anonym (Beatbox)

    Från en kvinnas presentation:

    "Jag kan vara lite blyg och inte våga ta första steget, säg gärna hej eftersom jag tydligen inte vet hur man uppför sig."

    Är hon ovanlig, eller är många kvinnor så?

  • Anonym (Beatbox)
    Anonym (??) skrev 2020-03-13 07:13:01 följande:

    TS, det räcker egentligen bara med ETT svar, så länge det är den rätta, eller hur? Så ge inte upp. 

    Man måste inte få hundratals med mail, de blir som en grötig massa som inte betyder något. 


    Du menar att jag ska inte ge upp, men det är jag som ska skriva först?
  • Anonym (Beatbox)

    Själv är jag nog inte så blyg eftersom jag alltid har tagit första steget. Med tjejer jag inte kände IRL, tjejer jag kände också, och på nätet.
    Är nog mest less.
    Och så det där "hon är nog blyg, tjejer gillar när killar tar första steget".

    Klart de gör. Och tänk om man själv hade lyxen att skylla på att man är för blyg.

  • KlantSmurfen
    Anonym (Beatbox) skrev 2020-03-08 15:54:58 följande: #200
    https://petramanstrom.se/i-natdejtingvarlden-frodas-de-gamla-unkna-konsrollerna/

    J
    ag är tydligen inte den stereotypa mannen, känner inte igen mig här:

    Männen förväntas ta initiativ medan kvinnorna är passiva och inväntar uppvaktning. Hej, stenåldern! Männen förväntas också vara dem som tar initiativ till en livedejt och dessutom bör de betala på första dejten. Hej igen, stenåldern! Har man haft en lyckad första dejt så är det dessutom mannen som förväntas ta initiativ till en andra dejt, annars rinner det hela oftast ut i sanden.

    Mina personliga erfarenheter av nätdejting pekar på exakt samma sak. De gånger jag har tagit initiativ på något sätt (första kontakt, fråga om första eller andra dejt) så har det hela gått åt skogen. De gånger jag däremot har varit passiv och avvaktande så har det gått mycket bättre. Det känns SÅ trist och stereotypt, särskilt eftersom det ju pågår ett jämställdhetsarbete i verkliga livet. Men online tycks vi falla tillbaka i gamla invanda könsrollsmönster.

    De killbekanta jag har diskuterat detta med intygar också att det är så här. Som kille förväntas man vara den som är aktiv och tar initiativ, men inte nog med det. Dessutom vill de vara de som är aktiva och ?på?. Skulle en tjej ta kontakt så blir de förvånade och kanske till och med avskräckta. ?Varför tar hon kontakt själv, är hon desperat?? Observera att dessa killbekanta är jämställda och moderna på alla andra sätt du kan tänka dig, förutom just i nätdejtingsammanhang.
    Är det bara nätdejting som funkar så?
    If You Want a Marriage of Equals, Then Date as Equals - The Atlantic

    As a feminist sociologist, I've long been interested in how gender influences our behavior in romantic relationships. I was aware of the research that showed greater gains in gender equality at work than at home. Curious to explore some of the reasons behind these numbers, I spent the past several years talking with people about their dating lives and what they wanted from their marriages and partnerships. The heterosexual and LGBTQ people I interviewed-more than 100 in total-were highly educated, professional-track young adults who lived in the greater San Francisco Bay Area. This was not a cross section of America, for certain, but I did expect to hear progressive views. Most wanted equal partnerships where they could share both financial and family responsibilities. Almost everyone I interviewed was quite vocal in their support of gender equality and didn't shy away from the feminist label.
    [...]
    And yet in a throwback to an earlier era, many women I spoke with enacted strict dating rules. ?It's a deal breaker if a man doesn't pay for a date," one woman, aged 29, told me. A 31-year-old said that if a man doesn't pay, ?they just probably don't like you very much." A lot of men, they assumed, were looking for nothing more than a quick hookup, so some of these dating rituals were tests to see whether the man was truly interested in a commitment. A third woman, also 31, told me, ?I feel like men need to feel like they are in control, and if you ask them out, you end up looking desperate and it's a turnoff to them."

    On dates, the women talked about acting demure, and allowing men to do more of the talking. Women, they said, were more attractive to men when they appeared unattainable, so women preferred for the men to follow up after a date. None of the women considered proposing marriage; that was the man's job. ?I know it feels counterintuitive ? I'm a feminist," the first

    www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/02/if-you-want-marriage-equals-then-date-equals/606568/
  • Anonym (Beatbox)

    Ett tips jag läste på Mötesplatsen. "Testa att göra allt tvärtom.
    Brukar du aldrig ta första steget? 
    Testa att skicka iväg ett meddelande genast, till någon spännande.
    Det kan bli kul! Våga mer!"

    Jag som alltid "varit kul" och "vågat", har nu testat ett tag att göra tvärtom. 
    Jag har inte tagit första steget.
    Tycker att det händer ännu mindre nu.
    Fast häromdagen fick jag matchning med en kvinna, och hon skrev först!
    Hon skrev att jag är så snygg, en godbit.
    Jag vet, det låter osannolikt, låter som att jag hittar på.
    Jag har kollat varenda dag sen dess, och jo, mejlet finns kvar.
    Det var ingen dröm.

  • Anonym (Pop)
    Anonym (Beatbox) skrev 2020-03-16 07:25:36 följande:

    Ett tips jag läste på Mötesplatsen. "Testa att göra allt tvärtom.

    Brukar du aldrig ta första steget? 

    Testa att skicka iväg ett meddelande genast, till någon spännande.

    Det kan bli kul! Våga mer!"

    Jag som alltid "varit kul" och "vågat", har nu testat ett tag att göra tvärtom. 

    Jag har inte tagit första steget.

    Tycker att det händer ännu mindre nu.

    Fast häromdagen fick jag matchning med en kvinna, och hon skrev först!

    Hon skrev att jag är så snygg, en godbit.Jag vet, det låter osannolikt, låter som att jag hittar på.Jag har kollat varenda dag sen dess, och jo, mejlet finns kvar.

    Det var ingen dröm.


    Vad svarade du då?
Svar på tråden Är jag en feg man?