• Anonym (Varannan vecka pappa)

    Barnet skriker efter mamman varje gång hon blir ledsen

    Tja! Har en dotter på 5 år med mitt ex. Dottern bor varannan vecka och har gjort de ända sen separationen för snart 4 år sedan. Nu har hon börjat med att hon alltid ska ropa efter mamman varje gång hon blir ledsen eller upprörd. Det kan handla om att allt från att hon tex inte vill gå och sova till att jag säger att hon inte får tex slåss till att hon har ont, hon bara ropar efter mamman. Jag känner mig extremt oduglig och vet inte vad jag ska göra i de här situationerna. Att tillägga är att min och exets relation är allt annat än bra så det funkar inte att samarbeta på något vis. Tacksam för alla tips man kan få!

  • Svar på tråden Barnet skriker efter mamman varje gång hon blir ledsen
  • Anonym (M)

    Men då tycker jag du tar ditt ansvar som förälder och vuxen och försöker samarbeta med mamman. Ni är fan vuxna och har ett barn tillsammans, lös det.

  • Anonym (.....)

    I den åldern känner hon garanterat av den dåliga stämningen mellan er. Det är i en sån här situation det krävs att man samarbetar så barnet mår som bäst hos bägge.

    Ni är vuxna, vad är det ni inte kan lösa?

  • Anonym (Varannan vecka pappa)
    Anonym (M) skrev 2020-02-19 20:05:50 följande:

    Men då tycker jag du tar ditt ansvar som förälder och vuxen och försöker samarbeta med mamman. Ni är fan vuxna och har ett barn tillsammans, lös det.


    Oj vilket påhopp. Jag har försökt men mamman vägrar bete sig. Mer än så kan jag inte göra.
  • Anonym (Varannan vecka pappa)
    Anonym (.....) skrev 2020-02-19 20:09:23 följande:

    I den åldern känner hon garanterat av den dåliga stämningen mellan er. Det är i en sån här situation det krävs att man samarbetar så barnet mår som bäst hos bägge.

    Ni är vuxna, vad är det ni inte kan lösa?


    Mamman beter sig illa mot mig och min fru, använder barnet som vapen, ljuger och manipulerar. Vi har gått på samarbetssamtal utan förbättring.
  • Mimosa86

    Det där är ju faser man ofta går igenom även om familjen inte är uppdelad. Just nu vill vårt äldsta bara ha pappa. Jag duger inte alls. Pappa pappa pappa. Men för något år sen ville hon bara ha mamma. Då fick pappa inte göra något.

    Jättejobbigt. Men det kan svänga fram och tillbaka. Tror inte det är något att oro dig för.

    Däremot är det väldigt illa om ditt ex manipulerat er dotter och försöker vända henne mot er. Men kanske bäst att inte vara för konspiratorisk här utan fortsätta och ge henne trygghet, kärlek och fokus.

    För det kan ju vara så att hon beter sig tvärt om hos sin mamma och ropar pappa när hon blir arg.

  • Drottningen1970

    Herregud. Vilka människor kan tro att en ettåring fixar varannan veckasboende? Finns liksom en anledning till att man avråder från det när barnet är under 3. Stackars barn.

  • Anonym (Hjärnan)

    Jag kom att tänka på en sak jag hörde om barn och lögner. Att små barn inte kan föreställa sig vad andra människor vet eller inte vet. Så när hjärnan utvecklats tillräckligt för att klara det börjar barnet att ljuga, för att det upptäckt att det går. De provar för att se vad som händer.

    Kan ngt liknande ha hänt ditt barn? Hon har insett något. Kanske upptäckt att rop efter mamma får dig att reagera på ett visst sätt som är till hennes fördel?

    Bara en extremt amatörpsykologisk gissning.

  • Anonym (mmm)
    Anonym (Varannan vecka pappa) skrev 2020-02-19 20:22:10 följande:
    Mamman beter sig illa mot mig och min fru, använder barnet som vapen, ljuger och manipulerar. Vi har gått på samarbetssamtal utan förbättring.
    Tala om för mamman att hennes beteende skadar barnet och att om inte ni kan samarbeta måste du kontakta jurist och ev. stämma henne på vårdnad/boende för ni måste få en bättre situation för barnet. Att hon inte tänker på hur barnet mår osv. 

    Det kanske räcker för att få mamman att fatta att hon får lägga ner nu och börja samarbeta (för hon vill förstås inte att du går till advokat).
    Om inte, så kanske du på riktigt ska prata med en jurist och beskriva situationen och fråga vad denne tror om dina chanser. 
  • IceKitten
    Drottningen1970 skrev 2020-02-19 20:29:37 följande:

    Herregud. Vilka människor kan tro att en ettåring fixar varannan veckasboende? Finns liksom en anledning till att man avråder från det när barnet är under 3. Stackars barn.


    Nu var ju barnet 5 dock..
Svar på tråden Barnet skriker efter mamman varje gång hon blir ledsen