Inlägg från: Anonym (Flaska) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Flaska)

    Vad göra när bebis inte sover

    CClady skrev 2020-02-26 15:00:48 följande:

    Tack för svar. Ändå skönt att höra att man inte är ensam, när man hör om mammor som klagar över att deras barn vaknar tre gånger per natt för att amma och att det är jobbigt. Det är stört provocerande. Eller när folk säger ?sov när bebis sover?, eller läser att nyfödda ska sova ca 16 timmar per dygn (ni la till en etta innan sexan där, varför?).

    Vi samsover redan, hon tätt mot mig men hon vaknar efter max en timme ändå. Sover hon inte mot mig somnar hon däremot inte alls. Vi liggammar ofta, men hon äter oftast bara i 10 min i taget så då hinner jag tyvärr inte somna innan hon vaknar efter de där 15-30 min. Och hon äter minst en gång varannan timme, oftast varje.

    Så det jag får göra är väl skicka ut min man på promenader och bilturer med barnet så fort han kommer hem från jobbet så jag får sova då. Hoppas dock detta bara är en fas som kommer gå över, för det här är liksom inget liv just nu.


    Vi hade det likadant med vår lilla tjej. När hon blev drygt 1 månad så började hon hålla på sådär, annars sov hon hela tiden. När hon var runt 6 veckor så hade jag inte sovit på hela natten/dagen (sambon var på kurs) så då tog jag fram flaska och ersätt ing som vi hade hemma och hon slurpade i sig 60 ml i ett nafs ! Och då hade jag nyss ammat! Efter det sov hon i sin vagga i 4 timmar. Hon har dålig sugförmåga så även om jag ammar i 45 min så får hon inte i sig tillräckligt alla gånger. Är hon pigg och vaken fungerar det men är hon trött så orkar hon inte.

    Så jag varvar med flaska med antingen ersättning eller utpumpad mjölk eller så ammar jag.

    Dock var jag rädd att hon skulle överge bröstet pga flaskan men för oss har det fungerat. Förstår om du inte vill prova ifall amningen uteblir men det fungerar som sagt för oss. Vi har MAM flaskorna.

    Men vissa dagar är hon fortfarande lite dålig på att sova om hon inte vilar på mig. Igår sov hon typ hela dagen i sin vagga men idag har jag inte kunnat lägga ner henne utan att hon vaknar.

    Hon kan sitta korta stunder i babysittern innan hon blir uttråkad och vill upp men bärsjalen är min räddning.

    De dagar som hon sover mycket på försöker jag också vila på. Tar gärna en längre dusch och pysslar om mig själv men de dagar hon sover sämre på städar jag och då sitter hon i sjalen.

    Hennes nattsömn pendlar mellan var 3-5 timme. Och det beror på hur mycket hon ätit innan hon somnar. Äter hon 120-150 ml så kan hon sova 4-5 timmar men äter hon runt 60ml-90ml så är det närmare 3 timmar. På nätterna kör vi flaska, morgon så blir det amning och dagar varierar vi. Amning om hon är pigg eller vill ligga och snutta och flaska vid frustration/eller om hon är jättetrött.

    Vagnen somnar hon jämt i. Är jag ute och går 1 timme på morgon så sover hon väldigt bra resten av dagen i de flesta fall.

    Hon är 11 veckor nu.
Svar på tråden Vad göra när bebis inte sover