• Sandra8484

    Hur få ledigt från jobb när nästan slut på föräldradagar?

    Hej,

    Ny är på familjeliv.

    Jag har ett barn på 1 1/2 år och har jobbat ett par månader efter föräldraledighet. Första barnet och inser att jag nästan använt alla föräldrapenningdagar. Sambon har lämnat över alla dagar han kan, visste inte att så många dagar var reserverade för pappan.

    Jag hade sett framför mig att kunna ha lite längre ledigheter under sommar och lov under hans uppväxt, finns det något sätt att möjliggöra detta?

    Tänkte att jag kunde ta ut 1/8 föräldrapenningdag per ledig dag, men det kan man inte vad jag nu förstått.

    Ni kloka på Familjeliv, finns det något annat sätt att möjliggöra längre semestrar framöver? Gör inget om det innebär 0 kr i inkomst under ledigheten.

    Fattar inte hur folk kan ha så mycket föräldrapenningdagar kvar. Jag tog ut 5 dagar per vecka under 13 månader och tyckte jag fick leva sååå snålt.

  • Svar på tråden Hur få ledigt från jobb när nästan slut på föräldradagar?
  • Stumpan83

    Du har rätt att ta föräldraledigt från jobbet oavsett om du tar ut föräldrapenning eller inte MEN om du inte tar ut minst 5 dagar/vecka kommer du nolla din SGI.

  • Jemp
    Stumpan83 skrev 2020-02-20 20:59:53 följande:

    Du har rätt att ta föräldraledigt från jobbet oavsett om du tar ut föräldrapenning eller inte MEN om du inte tar ut minst 5 dagar/vecka kommer du nolla din SGI.


    Nej, inte efter att barnet är 18 mån (man har dock rätt att gå ner i tid).
  • Sandra8484

    Jemp, tänkte inte så bra, och skyller på att det är första barnet. Tryckte in en massa lägstanivådagar för att inte "bli av med" lika många sjukpenningdagar.........

  • Jemp

    Tänk också på att spara semester eller föräldradagar till de dagar då fsk har stängt.

  • Jemp
    Sandra8484 skrev 2020-02-20 21:04:37 följande:

    Jemp, tänkte inte så bra, och skyller på att det är första barnet. Tryckte in en massa lägstanivådagar för att inte "bli av med" lika många sjukpenningdagar.........


    Ok, du skrev 5 dagar/vecka så antog att det stämde.
  • nnnnnnnn

    När barnet fyllt 18 månader så kan arbetsgivaren neka ledighet om man inte har dagar kvar, därför sparar man så mkt dagar man bara kan under första året.

    Du har rätt att jobba 75-100% utan att ta ut FP-dagar, men det kommer innebära att du sänker din SGI om du inte tar ut FP för att täcka upp ledigheten.

    Så det du kan göra är att ta och gå ner till tex 75 % arbete under loven, så du får mer ledig tid med ditt barn, men det är svårt att vara helt ledig om du inte har FP att ta ut eller en mycket generös och förstående chef...

Svar på tråden Hur få ledigt från jobb när nästan slut på föräldradagar?