• Annika K

    Min treåring vägrar borsta tänderna

    Min treåring vägrar det mesta just nu. Särskilt jobbigt är det med tandborstningen. Det har varit svårt länge men tidigare har det gått att borsta lite grann med mycket lirkande. Nu ställer han sig med huvet mot väggen och håller för munnen och skriker som en stucken gris så fort vi tar fram tandborsten. Vi har försökt uppmuntra och belöna med roliga klistermärken men det fungerar inte. Tandläkaren säger att vi inte får kompromissa bort tandborstningen. Att man ska borsta morgon och kväll vare sig barnet vill eller inte. Försökte en gång att hålla fast honom och borsta men det gick inte och det kändes verkligen jättehemskt. Vi vill ju inte traumatisera honom. Finns det någon som varit med om något liknande som har tips?

  • Svar på tråden Min treåring vägrar borsta tänderna
  • Anonym (Line)

    Yepp, vår dotter är likadan. Så ibland måste vi helt enkelt brotta ner henne och bända upp munnen. Hon vägrar mycket nu vid tre men jag tror inte hon kommer skadad av att vi markerar. Borsta tänderna MÅSTE man göra och vägrar hon då får hon faktiskt ta konsekvenserna av det. Kan tillägga att hon får mycket mycket närhet och kärlek över lag så vi är inte oroliga. Men jobbigt är det.

  • Anonym

    Hörde på radio i slutet av veckan om en mamma som åtalats för att ha misskött sitt barns tänder i fyra år, hon riskerar fängelse.

    Sitter du hellre i fängelse än att se till att ditt barn får tänderna borstade, oavsett protester?

  • Anonym (K)

    Jag vet hur det känns att tvinga barnet att göra något det vägrar men vissa saker kan man helt enkelt inte kompromissa med. Precis som bilbälte i bilen eller att ta medicin som behövs.

    När ett av våra barn var i den trotsperioden blev det helt enkelt brotta ner och borsta. Det blev lättare när vi lät honom borsta lite själv ("om du borstar först så borstar mamma sen") och han fick välja tandborste och tandkräm i affären. Vi tittade även på En cellsam historia (finns på youtube) som är ett gammalt tecknat barnprogram om hur kroppen fungerar. Ett avsnitt handlar om karies, hur bakterierna äter socker och får energi så de kan hacka hål i tänderna typ. Sen har Folktandvården en app som heter rocka munnen som vår treåring gillar. Det är ett tecknat band som sjunger en sång om hur man ska borsta tänderna. Den är två minuter lång och så kan man följa med och borsta på samma sätt som de sjunger. Kan ju vara nåt att testa kanske.

  • Anonym (Svårt)

    En cellsam historia... älskade den serien som barn. Kanske visar den för mina pojkar också så får jag se om de tycker om den.

    Ja det är svårt som förälder det där. Oavsett hur man gör så känner man sig piss. Antingen så kompromissar man med tandborsten och då får man dåligt samvete och känner sig som en dålig förälder, eller så brottar man ner barnet och håller fast det när inget hjälper och borstar som aldrig förr, och sen får man såklart dåligt samvete och känner sig som en dålig förälder då med.

    Har inget tips. Men ja informationsfilmer i form av barnprogram som personen innan här nämnde kan man ju alltid prova. Jag tror i och för sig att jag ibland sagt nåt i stil med att "men vad tråkigt att du inte vill borsta tänderna då, för vi kan ju inte fortsätta kvällen med att titta på ditt favoritprogram / läsa favoritbok om vi inte borstar tänderna först. Och då får vi helt enkelt sitta här hela natten". Och sen sätter jag mig och visar liksom att där tänker jag sitta nu. Det skadar ju inte att prova.

    Styrkekram till dig!

  • Anonym
    Anonym (Svårt) skrev 2020-02-23 00:01:19 följande:

     Och då får vi helt enkelt sitta här hela natten". Och sen sätter jag mig och visar liksom att där tänker jag sitta nu. Det skadar ju inte att prova.

    Styrkekram till dig!


    Så gjorde jag när min jättearga tioåring slet av sig bilbältet i ren ilska.
    Vi satt där på parkeringsplatsen i närmare en timme. 

    Skam den som ger sig.
    Låt aldrig ett barn vinna.
  • Anonym (J)

    Vår son har vägrat borsta tänder i 1.5 år nu. Vi har typ 6 olika tandborstar, tandkrämer, borsta tänder app, stjärnor om man borstar utan skrik och sitter still. Vi har väntat på att han själv ska gå till toan för att vi ska borsta, att han får borsta själv lite först osv osv...

    9.8 gånger av 10 totalt är som du säger; skrik som en stucken gris. Spottar tandkräm, vägrar öppna munnen, sparkar och slår omkring sig.

    Skittråkigt att avsluta dagen på när man måste hålla fast honom för att borsta tänderna. Har inga tips men du är iaf inte ensam. Mer än att hos mormor/farmor sitter man minsann still och öppnar munnen. C(;

  • lövet2

    Det brukar gå lättare om man slappnar av lite och inte gör så stor affär av det. En 3-åring märker direkt om du hetsar upp dig över något, vare sig det gäller mat, sömn, pottan eller tandborstning. Då måste han bara säga nej. Det ingår liksom i paketet med en 3-åring.

    Och nej, du måste inte till varje pris borsta morgon och kväll på en 3-åring. Du styr hans måltider. Se till att han absolut inte stoppar i sig något mellan målen, så blir inte tänderna lika sårbara.
    Börja med en gång om dagen. Pröva att skaffa en billig batteridriven tandborste. Många barn tycker det är kul. Sedan kan du införa en vana (inte belöning!) som kopplas i hop med tandborstningen. När ni borstat tänderna på kvällen, så läser du en saga. Eller att efter tandborstningen får han vara på plattan en kvart. Vill han inte borsta tänderna, så rycker du på axlarna och säger att då blir det väl godnatt på en gång då. Ingenting mer med det. Ändrar han sig, så borstar du och talar om att då måste han ju få ha plattan en stund, för det får man när man borstat tänderna.

    Om du tvingar honom med våld, så är risken att han resten av livet hatar att sköta sina tänder. Han kan få tandläkarskräck och allt möjligt elände. Gör det till något vardagligt i stället, som att tvätta händerna ungefär. När du väl fått honom att borsta på kvällen, så blir det enkelt att införa borstning på morgonen också.

  • Anonym (Svårt)
    Anonym skrev 2020-02-23 00:06:32 följande:

    Så gjorde jag när min jättearga tioåring slet av sig bilbältet i ren ilska.

    Vi satt där på parkeringsplatsen i närmare en timme. 

    Skam den som ger sig.

    Låt aldrig ett barn vinna.


    Precis. Är barnet envist, var tio ggr envisare. Det får ta den tid det tar. Allt annat får bli ON HOLD
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (J) skrev 2020-02-23 00:10:43 följande:

    Vår son har vägrat borsta tänder i 1.5 år nu. Vi har typ 6 olika tandborstar, tandkrämer, borsta tänder app, stjärnor om man borstar utan skrik och sitter still. Vi har väntat på att han själv ska gå till toan för att vi ska borsta, att han får borsta själv lite först osv osv...

    9.8 gånger av 10 totalt är som du säger; skrik som en stucken gris. Spottar tandkräm, vägrar öppna munnen, sparkar och slår omkring sig.

    Skittråkigt att avsluta dagen på när man måste hålla fast honom för att borsta tänderna. Har inga tips men du är iaf inte ensam. Mer än att hos mormor/farmor sitter man minsann still och öppnar munnen. C(;


    Här sitter man också stilla och snällt hos mormor/farmor. Och gapar stooort. Förstår inte grejen alltså
Svar på tråden Min treåring vägrar borsta tänderna