• Liljan3

    Lite alkohol i kycklinggryta=risk för fosterskada?

    Hej!

    Det är så att jag ätit 2 st portioner färdigmat av följande sort:

    www.gooh.se/var-meny/kycklingbrost-i-basilikasas-med-spenat-och-tagliatelle/

    På innehållsförteckningen till grytab upptäckte jag sen att det står vitt vin som en ingrediens. Är nu lite nojig att jag fått i mig alkohol och att fostret ska ta skada. Är i v. 5+0. Vad jag vet så förångas en del av alkoholen när den hettas upp har jag läst men blir ändå lite orolig. Vad tror ni om riskerna med denna rätt? Kan man vara lugn? Mängden gräddsås var knappt 1 dl och andelen vin av det i din tur troligtvis någon procent skulle jag tro.

  • Svar på tråden Lite alkohol i kycklinggryta=risk för fosterskada?
  • Sasu

    Ska inte vara någon fara, ifall det nu finns någon procent kvar av alkoholen så är det så pass lite att fostret inte ens når fostret. 


    Detta kommer från en som söp sig stupfull en vecka innan jag plussade, då i v.5, min dotter är frisk och utvecklas normalt :)

  • Liljan3

    Mitt sunda förnuft säger att det är osannolikt, men sen blir man ju lite mer nojig och hormonell när man är gravid :) Och för att vara ärlig så har jag läst lika olika saker på nätet vilket väcker en viss osäkerhet. Därav inlägget :)

  • PinkSugar
    Drottningen1970 skrev 2020-02-23 18:08:33 följande:

    Du kan väl på allvar inte tro att det finns minsta risk?


    Dessvärre verkar många kvinnor förlora förmågan till logiskt tänkande så fort de kissar på stickan.
  • PinkSugar
    Drottningen1970 skrev 2020-02-23 18:08:33 följande:

    Du kan väl på allvar inte tro att det finns minsta risk?


    Dessvärre verkar många kvinnor förlora förmågan till logiskt tänkande så fort de kissar på stickan.
  • Aikido

    Om de nu ens använt vin med alkohol i så kokar den bort under tillagningen.

    Vill man räkna lite på det så:
    1 dl sås är 100 ml.
    Vi kör med att ditt antagande om mängden vin är korrekt. En procent av 100 ml är 1 ml (ett kryddmått är 5 ml).
    Vin brukar ha en alkoholhalt runt 12-15 procent men vi kan väl hugga i med 13 bara för att.
    Hittade på en vinsida att ett standardglas vin (15 cl) innehåller 12 g alkohol.
    Lite regula de tri.
    15 cl - 12 gram
    1 cl - 12/15 gram
    0,1 cl (1 ml) -  0,1 * 12/15 = 0,08 gram

    Så. Häver du i dig en dl ej tillagad sås riskerar du att få i dig runt 0,08 gram ren alkohol.

    Kefir å andra sidan är en riktigt lömsk produkt. Kan innehålla upp till 0,1% alkohol. Skulle du drabbas av Kefircravings - försök stå emot.

    Det korta svaret lyder att jag har fan ingen aning.

  • KaeJ

    Ett kryddmått är 1ml,

    En tesked är 5ml

    Så blir ju ännu mindre då.


    Aikido skrev 2020-02-23 18:12:55 följande:

    Om de nu ens använt vin med alkohol i så kokar den bort under tillagningen.

    Vill man räkna lite på det så:

    1 dl sås är 100 ml.

    Vi kör med att ditt antagande om mängden vin är korrekt. En procent av 100 ml är 1 ml (ett kryddmått är 5 ml).

    Vin brukar ha en alkoholhalt runt 12-15 procent men vi kan väl hugga i med 13 bara för att.

    Hittade på en vinsida att ett standardglas vin (15 cl) innehåller 12 g alkohol.

    Lite regula de tri.

    15 cl - 12 gram

    1 cl - 12/15 gram

    0,1 cl (1 ml) -  0,1 * 12/15 = 0,08 gram

    Så. Häver du i dig en dl ej tillagad sås riskerar du att få i dig runt 0,08 gram ren alkohol.

    Kefir å andra sidan är en riktigt lömsk produkt. Kan innehålla upp till 0,1% alkohol. Skulle du drabbas av Kefircravings - försök stå emot.

    Det korta svaret lyder att jag har fan ingen aning.


  • Liljan3

    Sasu och Aikido, låter rimligt. Då släpper jag den oron :)

  • Liljan3

    Förbehåller mig rätten att ignorera er som gör narr av och ska håna andras oro, oavsett hur rimlig eller orimlig den är.

    Allt gott!

  • Aikido
    KaeJ skrev 2020-02-23 18:17:53 följande:

    Ett kryddmått är 1ml,

    En tesked är 5ml

    Så blir ju ännu mindre då.


    Det är alltså därför min köttfärssås alltid blir så förbenat salt.
  • Aikido
    Liljan3 skrev 2020-02-23 18:21:28 följande:

    Förbehåller mig rätten att ignorera er som gör narr av och ska håna andras oro, oavsett hur rimlig eller orimlig den är.

    Allt gott!


    Äsch sådana här trådar är ju klassiska här på Familjeliv. Oftast brukar det vara toxoplasmos eller listeria dock. Alkohol gav en frisk nystart på temat. Ingen oro är för liten eller märklig för att våga ställa en enkel fråga.
  • KaeJ
    Aikido skrev 2020-02-23 18:24:20 följande:

    Det är alltså därför min köttfärssås alltid blir så förbenat salt.


    Hmm.... gött
  • Ewlina

    Hej,

    Förstår din oro. Så mycket nytt att sätta sig in i som gravid.

    Jag skulle vilja rekommendera boken: ?Praktika för blivande föräldrar : Gravidfakta och barnkunskap på vetenskaplig grund? av Agnes Wold och Cecilia C.. Superbra bok som tar upp många av de myter och råd som finns till gravida. Finns bland annat på Storytel mfl.

    Lycka till med babyn!

    Med vänlig hälsning,

    //E

Svar på tråden Lite alkohol i kycklinggryta=risk för fosterskada?