• Anonym (Uppgiven)

    Migrän som inte försvinner

    Har haft konstant migrän i 3 veckor nu har bara varit "fri" i drygt 3 dag under denna period :(

    Har problem med yrsel, trötthet, illamående, svartnar för ögonen (svimmar av ibland) och extrem huvudvärk på det. Klarar just nu knappt inte att hand om mig själv utan ligger mest i sängen/soffan.

    För drygt en vecka sen vart jag inlagd pga detta i 3 dygn och fick då en salig blandning av mediciner som engångs dos och det släppte då i 3 dygn för att sakta komma tillbaka. Fick då även blodtryckssänkande medicin som långtidsmedcinering.

    Men nu kommer det smygandes tillbaka och har legat på en 2-3a på smärtgraden men idag har det ökat till 7-8, sumatriptan hjälper inte alls och jag får det inte att gå över :,( jag orkar inte mer, vad ska jag göra? Vill inte heller vara vården till belastning för huvudvärk och jobbet räknar med att jag kommer tillbaka imorgon, men jag tror inte jag klarar det, men enligt dem så är det "bara" huvudvärk :( känner bara sån stress och ångest för allt detta

    Förlåt för rörigt inlägg :(

  • Svar på tråden Migrän som inte försvinner
  • Anonym (M)

    Jag lider av migrän, ingen klassisk huvudvärk som många kallar migrän, om du med lider av det så borde du söka hjälp. Det är inte bra att gå länge med migrän med receptbelagda mediciner som inte hjälper. En läkare sa till mig att man kan tillslut drabbas av stroke. Krya på dig

  • Anonym (M)

    Glömde tillägga!

    Dock har jag migrän med aura. Synbortfall osv. Kan hända att det är annat då

  • Anonym (Uppgiven)

    På vilket sätt är den speciell om jag får fråga? Jaa alltså just nu går jag på tramadol, treo comp, blodtryckssänkande och sumatriptan så känns som en jäkla blandning :/ inget jag vill gå på dagligen :( ska försöka få tag på neurologen igen imorgon och hoppas på någon hjälp där, vanligtvis har jag aura med (Har migrän ca 3-4 i månaden vanligtvis går över på 1-2 dagar)

  • mompan

    Du skulle behöva träffa en neurologläkare om du inte redan gör det. Finns de som får hjälp av tex botox.

    Låter hemskt för dig, ett vidrigt skov du är inne i. Hoppas det släpper nu.

  • jeanette02

    Du har kanske råkat hamna i ett långvarigt migränskov, där även kanske spänningshuvudvärk kommer för att sedan återigen avlösas direkt av migrän igen. Så det blir så långvarigt?

    Belasta vården med huvudvärk? Det är klart du ska göra! Det är skillnad huvudvärk och huvudvärk. Jag vet att det tyvärr finns många som säger sig ha så svår migrän, men de är ute och springer samtidigt och lever som vanligt, tar minsann inte en Alvedon ens..

    Så då ju tror vissa att det är ju bara att jobba på.

    Ta kontakt med Neurologen igen, Tramadol är egentligen ingen bra medicin mot migrän, kan snabbt ge beroende och dessutom vanlig biverkan att få huvudvärk. Plus mängd vanliga biverkningar som illamående och yrsel.

    Har egen erfarenhet både yrkesmässigt och tyvärr personligen av långvariga migränskov kombinerat med en annan svår skovvis huvudsmärta Trigeminusneuralgi.

    Vad brukar du ta när du tidigare fått migrän? Kan du ha hamnat i en soppa av läkemedelsutlöst huvudvärk?

    Har själv också varit inne akut genom åren och legat inlagd, fått Syrgas, benzodiazepiner och Betapred för att bryta akuta smärttillstånd i huvudet. Det som har hjälpt mig bäst är vanliga Treo, ibland Zoomig Triptan, högdos Diklofenak, alt högdos Naproxen på recept.

    Nu har jag blodtryckssänkande, Lyrica och en annan förebyggande medicin, Karbamazepin dagligen.

    Som sagt kontakta vården igen. Det är ju ett fruktansvärt lidande. Krya på dig. Håller tummarna att du snart mår bättre.

  • Anonym (Uppgiven)
    jeanette02 skrev 2020-02-24 05:20:57 följande:

    Du har kanske råkat hamna i ett långvarigt migränskov, där även kanske spänningshuvudvärk kommer för att sedan återigen avlösas direkt av migrän igen. Så det blir så långvarigt?

    Belasta vården med huvudvärk? Det är klart du ska göra! Det är skillnad huvudvärk och huvudvärk. Jag vet att det tyvärr finns många som säger sig ha så svår migrän, men de är ute och springer samtidigt och lever som vanligt, tar minsann inte en Alvedon ens..

    Så då ju tror vissa att det är ju bara att jobba på.

    Ta kontakt med Neurologen igen, Tramadol är egentligen ingen bra medicin mot migrän, kan snabbt ge beroende och dessutom vanlig biverkan att få huvudvärk. Plus mängd vanliga biverkningar som illamående och yrsel.

    Har egen erfarenhet både yrkesmässigt och tyvärr personligen av långvariga migränskov kombinerat med en annan svår skovvis huvudsmärta Trigeminusneuralgi.

    Vad brukar du ta när du tidigare fått migrän? Kan du ha hamnat i en soppa av läkemedelsutlöst huvudvärk?

    Har själv också varit inne akut genom åren och legat inlagd, fått Syrgas, benzodiazepiner och Betapred för att bryta akuta smärttillstånd i huvudet. Det som har hjälpt mig bäst är vanliga Treo, ibland Zoomig Triptan, högdos Diklofenak, alt högdos Naproxen på recept.

    Nu har jag blodtryckssänkande, Lyrica och en annan förebyggande medicin, Karbamazepin dagligen.

    Som sagt kontakta vården igen. Det är ju ett fruktansvärt lidande. Krya på dig. Håller tummarna att du snart mår bättre.


    Till att börja med tack för ditt svar!

    Jaa neuroläkaren kallade det "statisk migrän" men som jag sa så fick jag en hög engångsdos och det släppte liksom helt så, för att sen komma tillbaka bara några dagar senare :(

    Förut har migränen varit helt hanterbar, tagit max en sumatriptan och 1 dikoflenak om det verkligen var kris sen gått och lagt mig efter det så har den varit borta. Så läkemdelsutlöst känns inte rätt ändå :/

    Så det är "normalt" att kunna ha såna här skov ibland även om man aldrig haft det tidigare?

    Jaa neurologen ska ringa upp idag igen och jag hoppas jag kan få någon hjälp där :(
  • jeanette02
    Anonym (Uppgiven) skrev 2020-02-24 09:22:14 följande:

    Till att börja med tack för ditt svar!

    Jaa neuroläkaren kallade det "statisk migrän" men som jag sa så fick jag en hög engångsdos och det släppte liksom helt så, för att sen komma tillbaka bara några dagar senare :(

    Förut har migränen varit helt hanterbar, tagit max en sumatriptan och 1 dikoflenak om det verkligen var kris sen gått och lagt mig efter det så har den varit borta. Så läkemdelsutlöst känns inte rätt ändå :/

    Så det är "normalt" att kunna ha såna här skov ibland även om man aldrig haft det tidigare?

    Jaa neurologen ska ringa upp idag igen och jag hoppas jag kan få någon hjälp där :(


    Då är det säkert inte läkemedelsutlöst när du tar läkemedel så sällan, alltså huvudet kan vara lurigt, om jag utgår från min personliga värk nu, så är det precis som att det kan haka upp sig så att säga och det blir en längre sammanhållen episod med migrän, mildare, svårare, borta och tillbaka igen och man får försöka preperara sig bäst man kan med akutläkemedel. Sedan vips borta.

    Kan det vara något med hormoner som spökar? Hoppas neurologen har något ess i rockärmen :)

    Betapred, insomningstabletter fick jag en episod för att bryta det, det är avsvällande i kärlen (Betapred) och kan hjälpa.

    Lycka till idag.
  • Anonym (Uppgiven)

    Läkaren hade tyvärr inget ess i rockärmen just nu utan jag ska prova naproxen och se om de hjälper nu och gör det inte det så blir jag inlagd igen :( ångesten är så total :'( Vill bara få må bra!

  • Anonym (Anna)

    Har migrän och har haft spänningshuvudvärk som byggs upp under veckan och när fredagen kommer varit helt knäckt och legat i smärtor hela helgen.

    Jag upptäckte att mitt arbete var största orsaken till min spänningshuvudvärk. Jag påverkas väldigt av stress.

    Alvedon ger mig migrän men citodon har räddat mig. Men citodon hjälpte inte vid spänningshuvudvärken bara migränen. Däremot har jag relativt nyligen upptäckt ipren som hjälper innan migränen bryter ut och vid spännikgshuvudvärken. Lycka! (Tog bara 20 år att hitta rätt kombo med medicin)

    Men något som gjort att spänningshuvudvärken nästan helt försvunnit är yoga. Är så stel i rygg och axlar och det skapar både spänningshuvudvärk och migränattacker.

    Sedan måste jag äta på bestämda tider annars kan det skapa huvudvärk för mig som avslutas i migrän.

    Kanske något av detta kan ge dig en tanke men så fungerar det för mig. Jag har hormonell migrän.

    Jag tycker du ska göra en utredning om varför du får din migrän. Det finns flera olika anledningar och det finns mängder av triggers. En neurolog kan utesluta om det är något som orsakar detta för dig. För jag antar att du redan vet dina triggers.

  • Anonym (Uppgiven)

    Tack så jättemycket för dina tankar!

    Jobbet är en stor tigger dör mig och jag vill inte annat än bort därifrån men just nu vet jag inte hur jag ska lösa det, söker alla jobb jag kan :/

    Bra tips även där med medicinen, de kan absolut vara blandningen eller att vissa ger huvudvärk osv de ska jag kolla upp.

    Triggers har jag inte koll på alls för det känns som det har varierat från gång till gång samt aldrig haft så pass jobbig migrän att jag har tänkt tanke på Triggers :/

  • Anonym (Oj)

    Hemskt att läsa om allas besvär.

    Jag har också migrän med aura som för varje gång blir värre och värre. Har ofta spänningshuvudvärk däremellan. Sumatriptan vid behov, citadon vid behov. Debut med migränen har varit ambulans in med misstänkt stroke vid två tillfällen.

    Nu vid en magnetröntgen hittades förändringar i hjärnan som kan tyda på MS. Väntar på tid hos neurolog.

    Huvudvärk är ett milt ord för detta helvete.

  • jeanette02
    Anonym (Uppgiven) skrev 2020-02-24 20:11:41 följande:

    Läkaren hade tyvärr inget ess i rockärmen just nu utan jag ska prova naproxen och se om de hjälper nu och gör det inte det så blir jag inlagd igen :( ångesten är så total :'( Vill bara få må bra!


    Hoppas den hjälper dig. Vet hur hopplöst det kan kännas. Bra att du kan bli inlagd igen annars.
Svar på tråden Migrän som inte försvinner