• singelijn

    IT-föräldrar? Jag vill byta yrke till IT

    Efter typ tio år av barn och barnledighet vill jag förändra något. Fick idén om att börja jobba inom IT. Jag kan noll om IT, så måste plugga helt från början. Grejen är att jag a) är ursprungligen sam-vetare (med matte C) och b) vet ej vad jag skulle vilja jobba med inom IT.

    Vad ska man "satsa" på? Vill inte bli stor och mäktig med växande karriär, utan bara jobba och försörja familjen...

    Systemtestare? Webbdesign? Programmering? Vad skulle passa en fd sam-vetare, utan att jag blir typ... galen av alla siffror från dag ett? Brukade älska matte, men inte pluggat på tio år. Får helst bli någorlunda "mjuk" start... Och VAD ska man ens börja med?

    Systemtestare låter mest intressant, men hur blir man det?

    P.S. bor dessvärre utomlands, så måste vara en distansutbildning...

  • Svar på tråden IT-föräldrar? Jag vill byta yrke till IT
  • Anotherone

    Skulle kolla upp YH-utbildningar om jag var du, dvs Yrkeshögskolan. Det finns massor av utbildningar inom olika branscher. Och vitsen med YH är att utbildningarna ska tas fram i samarbete med arbetsmarknaden och dess behov. Och sen ska den läggas ner när behovet är mättat så att man inte utbildar människor ut i arbetslöshet.
    Många finns på distans. Det som kanske ställer till det är att det ingår viss praktik, så kallad LIA = lärande i arbete. Och den kanske inte går att få till om du befinner dig i ett annat land.
    Men du kanske kan börja kolla där?

  • Anonym (Talang?)

    Försök välja en utbildning som ger dig möjlighet att pröva olika saker inom IT, då kan du lättare hitta vad du gillar/är bra på.

    Men, några frågor som kan vara en hjälp på vägen:

    Gillar du att bygga ihop saker?

    Föredrar du helhetsöverblick eller detaljkunskap?

    Gillar du att lösa pussel?

    Är du bra på språk?

Svar på tråden IT-föräldrar? Jag vill byta yrke till IT