• Medikament

    Att bygga hus och få lån i "obygden"?

    Hej!

    Jag och min pojkvän har sedan vi började träffas funderat på att bygga hus ihop. Det har varit min stora dröm sen barnsben att få bygga mitt egna hus så jag är som ni förstår väldigt taggad! Just nu är planerna väldigt lösa men hoppas få lite råd av er.

    Vi har sett ut en tomt i byn där min pojkvän vuxit upp. Det är ett väldigt litet men vackert ställe, ca 250 bofasta, långt upp i Norra Norrland. Hela samhället och husen är byggda på ca 50-talet och det är sällan det blir något till salu där. Inte för att det är ett jättestort problem, vi är inte så sugna på att köpa något där i och med att det ändå är rätt gamla och väldigt små samt nedgångna hus generellt. Men, man kan lugnt säga att det inte är ett populärt bostadsområde förutom för de som redan har anknytning dit. Sist ett hus såldes där gick det för 700k.

    Ingen av oss har tagit större lån tidigare förutom jag som kommer ha fullt CSN lån när jag pluggat klart. Jag studerar till läkare och kommer ta examen nästa år.
    Tror jag kommer få jobb, iaf som underläkare, direkt efter examen. Min pojkvän jobbar som egen företagare och det är kanske ett problem också. I alla fall ett frågetecken, för mig som är amatör, hur banker ställer sig till det. Men han tjänar ändå hyfsat.

    Vi har tittat på nyckelfärdiga hus och har väldigt grovt räknat på att vi skulle behöva mellan 2,5 milj för detta, inkl markarbete och alla kostnader utöver själva huset. Vi ligger med andra ord långt över vad andra hus i den byn ligger på. Tror ni banken går med på att låna en så stor summa för att bygga hus på ett sådant ställe? Jag har ingen aning om huset behåller värdet eller om det är en förlustaffär rakt igenom, bara pga läget. Hade behövt råd kring detta. Vill inte hoppas på något som ouppnåeligt.

    Har inte pratat med någon bank än eftersom det ligger en bit in i framtiden och jag inte ens pluggat färdigt, inte fått en fast anställning eller något sånt. Känns som att det är för många lösa trådar innan man vill gå till banken och diskutera seriöst. Eller har jag kanske fel? 

    Tacksam för hjälp!

    Kram på er :)

  • Svar på tråden Att bygga hus och få lån i "obygden"?
  • Anonym (hej)

    Har ingen erfarenhet men har svårt att se att banken skulle låna ut så mycket i detta område.

    Det tips jag har är att köpa mark (alltså lite större) och vända sig till landshypotekets bank. De brukar resonera som så att de har marken som säkerhet. Vi pratar då alltså jordbruksmark eller skog

  • jrockyracoon

    Utan att vara superinsatt, så har man ju sett de vrakpriser som många objekt i Norrland ibland kan säljas för.

    Tror att du har rätt i dina tankar att läget för huset kan ställa till det när det gäller lånet.

    Men om ni kan få ihop en slant själva så behöver ni inte låna lika mycket på huset, och då minskar risken för banken. Sen kan ni kanske höra er för med en bank och höra vad de säger, ni har ju inget att förlora på att fråga.

    Ett annat alternativ är då att vänta med det nyckelfärdiga huset och bygga ett hus med billigare budget och göra saker själva. Det finns ju t.ex. många begagnade timmerstommar som slumpas ut - de kan hålla i flera hundra år till, de kan ganska lätt plockas ner och upp och är kulturellt och historiskt intressanta. Eller bygga ett hus i lösvirke.

    Om det finns många arbetslösa i samhället kanske man kan få tag på bra arbetskraft och kunniga personer till en lägre penning.

    Ett annat alternativ är ju att vänta några år och samla ihop lite pengar först. Ni lär ju kunna spara ihop väldigt mycket pengar på bara några år, läkarlöner är ju rätt saftiga. Är det nära vatten behöver man söka strandskyddsdispens tillsammans med bygglovet och innan den processen är klar hinner ni kanske spara ihop en stor del av pengarna.

  • MammaTillDansband
    Medikament skrev 2020-02-27 20:30:39 följande:

    Hej!

    Jag och min pojkvän har sedan vi började träffas funderat på att bygga hus ihop. Det har varit min stora dröm sen barnsben att få bygga mitt egna hus så jag är som ni förstår väldigt taggad! Just nu är planerna väldigt lösa men hoppas få lite råd av er.

    Vi har sett ut en tomt i byn där min pojkvän vuxit upp. Det är ett väldigt litet men vackert ställe, ca 250 bofasta, långt upp i Norra Norrland. Hela samhället och husen är byggda på ca 50-talet och det är sällan det blir något till salu där. Inte för att det är ett jättestort problem, vi är inte så sugna på att köpa något där i och med att det ändå är rätt gamla och väldigt små samt nedgångna hus generellt. Men, man kan lugnt säga att det inte är ett populärt bostadsområde förutom för de som redan har anknytning dit. Sist ett hus såldes där gick det för 700k.

    ??.
    Vi har tittat på nyckelfärdiga hus och har väldigt grovt räknat på att vi skulle behöva mellan 2,5 milj för detta, inkl markarbete och alla kostnader utöver själva huset. Vi ligger med andra ord långt över vad andra hus i den byn ligger på. Tror ni banken går med på att låna en så stor summa för att bygga hus på ett sådant ställe?

    Har inte pratat med någon bank än eftersom det ligger en bit in i framtiden och jag inte ens pluggat färdigt, inte fått en fast anställning eller något sånt. Känns som att det är för många lösa trådar innan man vill gå till banken och diskutera seriöst. Eller har jag kanske fel? 


    Hej!

    Jag ska inte säga att det är omöjligt, men det kan nog bli svårt, åtminstone om ni ska bygga ert drömhus som första steg.
    Bankernas (eller egentligen Finansinspektionens) regler för bostadslån är tuffa nu mera. Kraftigt ökande bostadspriser med därtill ökande skuldsättning är ett storstadsproblem som sedan alla i hela landet ska vara med och lösa (som vanligt).
    När du köper ett befintligt hus får du låna 85% av köpesumman med huset som säkerhet, och behöver du låna mer får du ta resten som blancolån, utan säkerhet och högre ränta. När du bygger ett nytt hus får du först ett s k byggnadskreditiv, och sen när huset är klart omvandlas det till ett "vanligt" bostadslån på max 85% av det tänkta värdet på huset, inte byggkostnaderna alltså. Och det är detta som ställer till det för oss som bor i Sveriges landsbygder. På en plats där befintliga hus säljs för i snitt 4 miljoner är det ju inga problem att få låna 85% av 2,5 miljon till sitt nybygge. Det är värre om de befintliga husen säljs för i snitt 700 000, då blir värdeglappet stort och banken tvekar, och troligen nekar, att låna ut pengar till byggprojektet. Alternativt kräver en mycket stor kontantinsats, och ger bara ett mycket litet lån.

    Sedan när du fått jobb, tycker jag att ni ska börja titta på om det finns något av de där 50-talshusen i byn till salu. Det är inte ert drömhus, men samtidigt ett hus som ni kan ha råd med utan alltför mycket sparat. På så vis får ni lära er mycket om att bo i hus, ni kommer kanske att få renovera och därmed få större förståelse för hur ett hus fungerar och är uppbyggt. Ni kan också få veta för vad som är viktigt för er i ett hus, och vilka planlösningar som funkar bäst för era behov, hur mycket yta som behövs, vilken uppvärmning osv. Allt detta är ovärderliga erfarenheter för den som tänker sig att bygga eget hus i framtiden, och också svårt att lära sig genom att läsa böcker och skriva på forum.
    När ni bott i ert 50-talshus i några år och sparat pengar till kontantinsatsen (det kan man göra med en låg boendekostnad), är det läge att börja fundera på ert nybygge! 50-talshus är för den delen bra hus i de flesta fall, smarta planlösningar och bra utnyttjande av boytan. Dessutom är de som regel friska med hälsosamma byggmaterial (till skillnad från de kroniskt fuktskadade och mögelangripna 70-talshusen).

    På sikt tror jag att er dröm är möjlig! Snacka gärna med banken redan när du fått fast jobb för att veta ungefär hur banken ser på nybyggnadsprojekt i glesbygd, ta den mest lokala banken, som har lokal koll. Då vet ni vad ni har att förhålla er till när det så småningom blir aktuellt.
  • Medikament

    Tack för era kloka svar!

    Det låter som en bra idé att ev. bygga lite i taget och inte panga på direkt med största huset. Se lite hur behovet utvecklar sig. Och vi har absolut funderat lite över om vi kanske ändå måste köpa de här 50-talshusen och det är inte en dålig idé alls att få erfarenhet på det viset när det kommer till renoveringar och känna efter vilka behov man faktiskt har. Men... Det tar emot lite pga att tomterna är väldigt små, även husen och man har grannar i alla väderstreck.. Inte för att vi hatar grannar men det är lite väl trångt. Men det är givetvis inte omöjligt att det blir så eftersom vi väldigt gärna vill bo där.

    Tomten vi vill köpa ligger ca 80 meter från älven (!) och är just i utkanten av byn med bara en granne. Det är verkligen ett drömläge och så fruktansvärt vackert vilket gör det så mycket svårare att släppa tanken att bygga där såklart.

    Men jag får väl ta ett snack med en bank i sommar i Kiruna tänker jag och bara höra mig för. De lär ju kunna ge lite mer precisa siffror på hur mycket man behöver spara ihop själv och vad som är rimligt.

    Det är verkligen tråkigt att det ska vara så svårt att få lån på "bara" 2 miljoner för att bygga hus i glesbygd, där det dessutom behövs folk, medan man i Sthlm kan få lån på 8 miljoner för å bygga ett mindre hus på en tomt man inte ens äger (jag har kollat på Husdrömmar på SVT haha)...
    Världen är upp och ner...

  • Anonym (At)

    Du har fått kloka svar redan, så jag vill bara skriva att jag håller tummarna för att ni når er dröm. Det behövs läkare som stannar på lång sikt uppe i den regionen, så det ligger i hela samhällets intresse att få er att rota er där.

    Det kan också vara bra att du gör din AT innan ni bestämmer er helt. Det kanske visar sig att du fastnar någon helt annan stans i landet efter någon randning, eller att du bestämmer dig för en specialitet som inte går att kombinera med Norrlands inland.

    Lycka till!

  • Anonym (hej)
    Medikament skrev 2020-02-28 12:05:24 följande:

    Tack för era kloka svar!

    Det låter som en bra idé att ev. bygga lite i taget och inte panga på direkt med största huset. Se lite hur behovet utvecklar sig. Och vi har absolut funderat lite över om vi kanske ändå måste köpa de här 50-talshusen och det är inte en dålig idé alls att få erfarenhet på det viset när det kommer till renoveringar och känna efter vilka behov man faktiskt har. Men... Det tar emot lite pga att tomterna är väldigt små, även husen och man har grannar i alla väderstreck.. Inte för att vi hatar grannar men det är lite väl trångt. Men det är givetvis inte omöjligt att det blir så eftersom vi väldigt gärna vill bo där.

    Tomten vi vill köpa ligger ca 80 meter från älven (!) och är just i utkanten av byn med bara en granne. Det är verkligen ett drömläge och så fruktansvärt vackert vilket gör det så mycket svårare att släppa tanken att bygga där såklart.

    Men jag får väl ta ett snack med en bank i sommar i Kiruna tänker jag och bara höra mig för. De lär ju kunna ge lite mer precisa siffror på hur mycket man behöver spara ihop själv och vad som är rimligt.

    Det är verkligen tråkigt att det ska vara så svårt att få lån på "bara" 2 miljoner för att bygga hus i glesbygd, där det dessutom behövs folk, medan man i Sthlm kan få lån på 8 miljoner för å bygga ett mindre hus på en tomt man inte ens äger (jag har kollat på Husdrömmar på SVT haha)...

    Världen är upp och ner...


    Om jag fattat det rätt så kan det vara väldigt svårt att få undantag från strandskyddet? Men kanske inte är så uppe i norr? Kan vara värt att ha med i beräkningen oaf
  • Kjell2
    Medikament skrev 2020-02-28 12:05:24 följande:

    Tack för era kloka svar!

    Det låter som en bra idé att ev. bygga lite i taget och inte panga på direkt med största huset. Se lite hur behovet utvecklar sig. Och vi har absolut funderat lite över om vi kanske ändå måste köpa de här 50-talshusen och det är inte en dålig idé alls att få erfarenhet på det viset när det kommer till renoveringar och känna efter vilka behov man faktiskt har. Men... Det tar emot lite pga att tomterna är väldigt små, även husen och man har grannar i alla väderstreck.. Inte för att vi hatar grannar men det är lite väl trångt. Men det är givetvis inte omöjligt att det blir så eftersom vi väldigt gärna vill bo där.

    Tomten vi vill köpa ligger ca 80 meter från älven (!) och är just i utkanten av byn med bara en granne. Det är verkligen ett drömläge och så fruktansvärt vackert vilket gör det så mycket svårare att släppa tanken att bygga där såklart.

    Men jag får väl ta ett snack med en bank i sommar i Kiruna tänker jag och bara höra mig för. De lär ju kunna ge lite mer precisa siffror på hur mycket man behöver spara ihop själv och vad som är rimligt.

    Det är verkligen tråkigt att det ska vara så svårt att få lån på "bara" 2 miljoner för att bygga hus i glesbygd, där det dessutom behövs folk, medan man i Sthlm kan få lån på 8 miljoner för å bygga ett mindre hus på en tomt man inte ens äger (jag har kollat på Husdrömmar på SVT haha)...

    Världen är upp och ner...


    Om Stockholmarna inte betalar sitt lån kan huset tvångsförsälja för minst 8 miljoner och banken får tillbaka sina pengar. Samma gäller inte med ett nybyggt hus för två miljoner i glesbygd
  • Anonym (S)
    Medikament skrev 2020-02-28 12:05:24 följande:

    Tack för era kloka svar!

    Det låter som en bra idé att ev. bygga lite i taget och inte panga på direkt med största huset. Se lite hur behovet utvecklar sig. Och vi har absolut funderat lite över om vi kanske ändå måste köpa de här 50-talshusen och det är inte en dålig idé alls att få erfarenhet på det viset när det kommer till renoveringar och känna efter vilka behov man faktiskt har. Men... Det tar emot lite pga att tomterna är väldigt små, även husen och man har grannar i alla väderstreck.. Inte för att vi hatar grannar men det är lite väl trångt. Men det är givetvis inte omöjligt att det blir så eftersom vi väldigt gärna vill bo där.

    Tomten vi vill köpa ligger ca 80 meter från älven (!) och är just i utkanten av byn med bara en granne. Det är verkligen ett drömläge och så fruktansvärt vackert vilket gör det så mycket svårare att släppa tanken att bygga där såklart.

    Men jag får väl ta ett snack med en bank i sommar i Kiruna tänker jag och bara höra mig för. De lär ju kunna ge lite mer precisa siffror på hur mycket man behöver spara ihop själv och vad som är rimligt.

    Det är verkligen tråkigt att det ska vara så svårt att få lån på "bara" 2 miljoner för att bygga hus i glesbygd, där det dessutom behövs folk, medan man i Sthlm kan få lån på 8 miljoner för å bygga ett mindre hus på en tomt man inte ens äger (jag har kollat på Husdrömmar på SVT haha)...
    Världen är upp och ner...


    Hur mkt kostar tomten?

    Är era planer att bosätta er där permanent och jobba där?

    Annars kan ni ju köpa tomten, bygga typ en stuga eller Attefallshus och ha som sommarhus några år, medan ni funderar/sparar ihop till ett större hus. Stugan kan vara kvar som gästboende.
  • Kjell2

    Som nyexad från läkarprogrammet kan det vara dumt att investera för mycket i ett glesbyggdsboende. Du har saker som. AT, specialicering mm framför dig. Du kanske borde vara beredd på att flytta för att få bra jobb.

Svar på tråden Att bygga hus och få lån i "obygden"?