• AndreaBD

    Behöver dricka ovanligt mycket

    Men det har alltid varit så. Jag behöver dricka mer än andra, säkert 3, 4 eller 5 liter. Har inte kollat så exakt, det varierar ju lite också. Ibland undrar jag ju om det är något fel eller om det ändå är en normalvariant? Hittar inte något på nätet....

    Ett problem kan det vara om jag får magsjuka, diarré, kräksjuka. Bara under senaste året hände det två gånger att jag svimmade av vid såna tillfällen. Jag får vätskebrist väldigt snabbt då. Fick dropp på sjukhuset en gång, men de tyckte väl att jag överdrev att ens komma dit. Det vore bra att veta ifall det finns något konkret som ligger bakom. Då kan man motivera bättre varför man behöver t.ex. dropp. 

  • Svar på tråden Behöver dricka ovanligt mycket
  • Aniiee

    Har du koll på blodsockret? Hur är det med elektrolyterna? Hur står det till med ditt ADH/Vasopressin? Är du törstig ens eller dricker du ändå? 


    I have a growing lack of disgust for you
  • AndreaBD
    Aniiee skrev 2020-02-28 18:15:46 följande:

    Har du koll på blodsockret? Hur är det med elektrolyterna? Hur står det till med ditt ADH/Vasopressin? Är du törstig ens eller dricker du ändå? 


    Jo, jag blir verkligen törstig. Har aldrig haft för mycket blodsocker eller så. Man tänker förstås på diabetes. Men det här har jag redan haft som barn. Det har alltid varit så.

    Jag minns att jag läste något på nätet om att det finns något som heter vasopressin som har med detta att göra, men något mer konkret, något tillstånd som skulle kunna stämma in på mig, har jag inte hittat än. 

    Elektrolyter kollades bara för några dagar sedan, men då hade jag kräksjukan, så värdarna var lite annorlunda då, fast det var mest blodvärdarna som var lite förhöjda för att jag hade vätskebrist. Glukos var hög då, men det står också att det inte går att testa tillförlitligt så. Lite högre kreatin, lite lägre GFR n MDRD (vad det nu är). Annars normalt. 
  • flygrl

    Knepigt. 5 liter vatten är ju väldigt mycket. Själv ligger jag på runt 2 liter vatten per dygn.

    Man kan ju faktiskt dricka för mycket också vilket är skadligt det med precis som att dricka alldeles för lite. Men du har ju tydligen druckit så mycket sen du va liten och klarat dig på det så det kanske inte är nåt överintag ändå.

    Har du tagit upp det med din läkare och bett få det ordentligt utrett?

  • AndreaBD
    flygrl skrev 2020-02-29 01:06:12 följande:

    Knepigt. 5 liter vatten är ju väldigt mycket. Själv ligger jag på runt 2 liter vatten per dygn.

    Man kan ju faktiskt dricka för mycket också vilket är skadligt det med precis som att dricka alldeles för lite. Men du har ju tydligen druckit så mycket sen du va liten och klarat dig på det så det kanske inte är nåt överintag ändå.

    Har du tagit upp det med din läkare och bett få det ordentligt utrett?


    Man märker ju också - om man inte kissar mer än vanligt, då dricker man ju inte för mycket. Jag kan ibland gå hela dagen på jobbet och behöver kissa en gång  under den tiden. Kanske en gång till innan jag går hem. Ändå har jag då druckit 1,5 - 2 liter under den tiden. Och dricker sedan minst lika mycket under resten av dagen. 

    Jag har däremot haft vätskebrist ganska lätt också. För något år sedan svimmade jag av under en kort flygresa. Bara för att jag hade haft lite diarré på morgonen. Sedan drack jag 0,5 - 1 liter under förmiddagen. Det var runt kl. 11 som jag bara svimmade av under flyget. En läkare som var passagerare också hjälpte mig och sa att jag var uttorkad och de fixade någon dropp (de har alltid i flygplan). Efter den flaskan med vätska var det bra igen. 

    Och när vi var på resa nu, smittades jag med kräksjukan - min syster hade det. Lite diarré, kräktes en, två gånger, och jag svimmade av och min man tog mig till sjukhus. Jag var uttorkad igen förstås. Två flaskor med vätskeersättning....  Det är just sånt som är problematisk, att jag slåss ut så snabbt i såna situationer. Om jag visste att det är något specifikt som är annorlunda hos mig, så skulle man åtminstone kunna tala om för sjukvårdspersonal när det händer något sånt. 

    Nej, jag får väl ta upp det med en läkare. Tror jag har nämnt det, men tyvärr så brukar ju läkare ofta inte ta saker på så stort allvar om det inte är uppenbar kris. 
  • flygrl
    AndreaBD skrev 2020-02-29 10:20:08 följande:

    Man märker ju också - om man inte kissar mer än vanligt, då dricker man ju inte för mycket. Jag kan ibland gå hela dagen på jobbet och behöver kissa en gång  under den tiden. Kanske en gång till innan jag går hem. Ändå har jag då druckit 1,5 - 2 liter under den tiden. Och dricker sedan minst lika mycket under resten av dagen. 

    Jag har däremot haft vätskebrist ganska lätt också. För något år sedan svimmade jag av under en kort flygresa. Bara för att jag hade haft lite diarré på morgonen. Sedan drack jag 0,5 - 1 liter under förmiddagen. Det var runt kl. 11 som jag bara svimmade av under flyget. En läkare som var passagerare också hjälpte mig och sa att jag var uttorkad och de fixade någon dropp (de har alltid i flygplan). Efter den flaskan med vätska var det bra igen. 

    Och när vi var på resa nu, smittades jag med kräksjukan - min syster hade det. Lite diarré, kräktes en, två gånger, och jag svimmade av och min man tog mig till sjukhus. Jag var uttorkad igen förstås. Två flaskor med vätskeersättning....  Det är just sånt som är problematisk, att jag slåss ut så snabbt i såna situationer. Om jag visste att det är något specifikt som är annorlunda hos mig, så skulle man åtminstone kunna tala om för sjukvårdspersonal när det händer något sånt. 

    Nej, jag får väl ta upp det med en läkare. Tror jag har nämnt det, men tyvärr så brukar ju läkare ofta inte ta saker på så stort allvar om det inte är uppenbar kris. 


    Nu är ju jag iofs inte medicinskt utbildad whatsoever men jag tänker att din kropp uppenbarligen behöver så mycket vätska av nån anledning. Som med mycket annat är det kanske högst individuellt hur mycket vätska man behöver utan att det måste va sjukdom inblandad.

    Fast jag skulle deffo försöka få det ordentligt undersökt av läkare, särskilt som du ju verkar väldigt känslig för kunna få rejäl vätskebrist där du också svimmar av. Själv har jag aldrig svimmat av vätskebrist och då tränar jag ändå rätt hårt. Jag vet hur läkare kan va. Kanske kan det va värt prova med en annan läkare om din nuvarande nonchalerar va du säger?
  • gyros

    Jag dricker också väldigt mycket vatten, ungefär 5-6 liter utöver det jag får i mig från maten. Ännu mer om jag dricker kaffe eller cola som är vätskedrivande. Men mina symptom på vätskebrist är inte lika allvarliga som det verkar vara för dig. Jag får "bara" huvudvärk.

  • AndreaBD
    gyros skrev 2020-03-03 23:08:55 följande:

    Jag dricker också väldigt mycket vatten, ungefär 5-6 liter utöver det jag får i mig från maten. Ännu mer om jag dricker kaffe eller cola som är vätskedrivande. Men mina symptom på vätskebrist är inte lika allvarliga som det verkar vara för dig. Jag får "bara" huvudvärk.


    Och du har inte heller frågat någon läkare? 
  • flygrl
    AndreaBD skrev 2020-03-03 22:57:20 följande:

    Jo, jag ska ta i det någon gång. :) 


    Det tycker jag.
  • gyros
    AndreaBD skrev 2020-03-03 23:10:31 följande:
    Och du har inte heller frågat någon läkare? 
    Nej jag lider ju inte särskilt egentligen, mer än att det kan vara jobbigt att hela tiden behöva uppsöka toalett när man är utomhus. Dessutom är urinet ändå oftast inte genomskinligt när jag kissar så jag tror inte det är något som är fel. 
  • AndreaBD
    gyros skrev 2020-03-03 23:41:21 följande:
    Nej jag lider ju inte särskilt egentligen, mer än att det kan vara jobbigt att hela tiden behöva uppsöka toalett när man är utomhus. Dessutom är urinet ändå oftast inte genomskinligt när jag kissar så jag tror inte det är något som är fel. 
    Om du kissar mer än vanligt, då dricker du ju lite mycket. Jag brukar inte riktigt hamna där....
  • Pentra

    Dricker man sådana mängder med vatten så tömmer man, framför allt, hjäran på livsviktiga salter och mineraler. Och tömmer man hjärnan på dessa så svarar kroppen med törst. Sedan så är den onda spiralen igång. Detta kan vara orsaken. Men, låt göra en ordentlig genomgång med utförliga provtagningar hos läkare. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Svar på tråden Behöver dricka ovanligt mycket