• Anonym (!)

    Sätta igång förlossningen själv, hjälp!

    Har havandeskapsförgiftning, men mina värden ser för bra ut med medicinering för att de ska vilja sätta igång mig. Själv står jag inte ut, börjar bli riktigt deprimerad på riktigt och har tappat livslusten. Jag själv känner att bebisen måste komma ut nu, för ja vet inte hur ja ska klara detta annars. Mår dåligt varje dag fysiskt och psykiskt. Någon som vet nått sätt att försöka stimulera kroppen till förlossning? Skulle va så tacksamt ..

  • Svar på tråden Sätta igång förlossningen själv, hjälp!
  • Anonym (Sejna)

    Om du är fullgången alltså vecka 40+0 och har en mogen mjuk livmodertapp så kan du testa förlossningsdrinken. Googla för mer info kring den

  • Barbro45

    Vilken vecka är du i nu? De sista veckorna är ofta jobbiga för de flesta av oss, än mer för dig med de problem du har. Det finns många tips och råd kring hur man gör för att sätta igång en förlossning, men nästan alltid sätts den igång när det är dags i alla fall. Ta kontakt med MVC och be om hjälp med ditt pendeln.

  • Barbro45
    Barbro45 skrev 2020-03-03 10:38:42 följande:

    Vilken vecka är du i nu? De sista veckorna är ofta jobbiga för de flesta av oss, än mer för dig med de problem du har. Det finns många tips och råd kring hur man gör för att sätta igång en förlossning, men nästan alltid sätts den igång när det är dags i alla fall. Ta kontakt med MVC och be om hjälp med ditt pendeln.


    ...inte vet jag var den där pendeln kom ifrån, det ska naturligtvis vara mående. Lycka till och hoppas du snart mår bättre.
  • Anonym (Jag)

    Om du har en man, ha samlag 3ggr på samma dag där han får utlösning i dig. Har fungerat varje gång för mig.

  • Anonym (Tips från coachen)

    Du kan dricka te på hallonblad, det kan sätta igång kramper i magen som skjutsar igång saken, men ta inte för mycket åt gången, börja med en kopp på fm och en på em. Hallonbladste är bra även när man har menskramper samt att det kan vara farligt att ta tidigt i en graviditet eftersom det i värsta fall kan ge missfall.

  • cleoeme

    Förlossningsdrinken! Jag var i vecka 4+3 när jag drack den. Drack den runt 10 på förmiddagen, men ingenting händer. Går och lägger mig vid 23 och vaknar 01 av att jag får värkar. Kl 18 dagen efter drinken intogs så föddes en frisk flicka! :)

  • Deceree1

    Jag gick ner i spagat och två timmar senare kom slemproppen och två timmar efter det så va det dags att åka till förlossningen.

    En okonventionell, oortodox metod men det funkade på mig :))))))

  • Anonym (Hej)

    Om du är samma person som för någon dag sedan skrev ett inlägg om att du inte får igångsättninh så hoppas jag att du läst svaren där. Jag har bla skickat flera länkar som visar på att igpngsättning är lämpligt efter vecka 36 pga risk för komplikationer.

    Jag hoppas att du försöker stå på dig och kräva din rätt. För din och barnets skull. Lita inte på förlossningsvården. De gör så otroligt mycket fel

  • hjihhih

    Jag blev igångsatt i v 39 trots att jag egentligen bara hade lindrig havandeskapsförgiftning. Om barnet är fullgånget borde det få komma ut. De borde iaf hålla väldigt noggrann koll på dig.

  • hjihhih

    Jag blev igångsatt i v 39 trots att jag egentligen bara hade lindrig havandeskapsförgiftning. Om barnet är fullgånget borde det få komma ut. De borde iaf hålla väldigt noggrann koll på dig.

  • Anonym (!)
    Barbro45 skrev 2020-03-03 10:38:42 följande:

    Vilken vecka är du i nu? De sista veckorna är ofta jobbiga för de flesta av oss, än mer för dig med de problem du har. Det finns många tips och råd kring hur man gör för att sätta igång en förlossning, men nästan alltid sätts den igång när det är dags i alla fall. Ta kontakt med MVC och be om hjälp med ditt pendeln.


    Är i vecka 38, 37+ denna vecka, och alltså då fullgången. Ska till min barnmorska och samtala, igångsättning får jag ju absolut inte tydligen men funderar på en eventuell hinnsvepning
  • Anonym (!)
    Anonym (Hej) skrev 2020-03-03 12:05:50 följande:

    Om du är samma person som för någon dag sedan skrev ett inlägg om att du inte får igångsättninh så hoppas jag att du läst svaren där. Jag har bla skickat flera länkar som visar på att igpngsättning är lämpligt efter vecka 36 pga risk för komplikationer.

    Jag hoppas att du försöker stå på dig och kräva din rätt. För din och barnets skull. Lita inte på förlossningsvården. De gör så otroligt mycket fel


    Har allt försökt, men läkarna anser mitt tillstånd för stabilt och menar att det inte är gynnsamt för mig eller barnets hälsa, trots att jag har havandeskapsförgiftning. Ska till min BM och prata om en eventuell hinnsvepning, känns enklare att få till det när dom vägrar igångsättning om jag inte blir mycket värre
  • Anonym (!)
    hjihhih skrev 2020-03-03 16:16:35 följande:

    Jag blev igångsatt i v 39 trots att jag egentligen bara hade lindrig havandeskapsförgiftning. Om barnet är fullgånget borde det få komma ut. De borde iaf hålla väldigt noggrann koll på dig.


    Har precis blivit fullgången, så antar att därför vill dom vänta. Dom anser läget för stabilt. Men själv känner jag att jag orkar inte mycket till.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (!) skrev 2020-03-04 12:08:07 följande:

    Har allt försökt, men läkarna anser mitt tillstånd för stabilt och menar att det inte är gynnsamt för mig eller barnets hälsa, trots att jag har havandeskapsförgiftning. Ska till min BM och prata om en eventuell hinnsvepning, känns enklare att få till det när dom vägrar igångsättning om jag inte blir mycket värre


    Kan inte råda dig till annat än att stå på dig. Kontra med konkreta fakta som jag tidigare länkat till dig. Och ta hjälp av din partner så att denne kan trycka på hur dåligt du mår. Se för guds skull till att dom dokumenterar dina påtryckningar i journalen. Tyvärr är det svårt att få ersättning när saker går fel i förlossningsvården. Har man dessutom en journal som förskönats så blir det ännu svårare.

    Förjävligt att man ska behöva bråka så och må piss
  • Anonym (Hej)

    Har du testat att vända dig till en annan förlossning? Kan ju vara värt ett försök iaf

  • Anonym (Samma)
    Anonym (Sejna) skrev 2020-03-03 10:28:19 följande:

    Om du är fullgången alltså vecka 40+0 och har en mogen mjuk livmodertapp så kan du testa förlossningsdrinken. Googla för mer info kring den


    Skulle just skriva detta. Om ts är omföderska funkar den dock redan från 37+0. Har själv satt igång en förlossning på detta vis och tänker göra det igen om det blir aktuellt.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-03-03 10:48:48 följande:

    Du kan dricka te på hallonblad, det kan sätta igång kramper i magen som skjutsar igång saken, men ta inte för mycket åt gången, börja med en kopp på fm och en på em. Hallonbladste är bra även när man har menskramper samt att det kan vara farligt att ta tidigt i en graviditet eftersom det i värsta fall kan ge missfall.


    Funkar inte alls på det viset. Har druckit hallonbladste från v 34 och framåt under två graviditeter. I kopiösa mängder! Det är snarare bra för läkningen efter en förlossning, men startar inte något.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Samma) skrev 2020-03-04 19:53:16 följande:
    Funkar inte alls på det viset. Har druckit hallonbladste från v 34 och framåt under två graviditeter. I kopiösa mängder! Det är snarare bra för läkningen efter en förlossning, men startar inte något.
    Det är iaf bra för att stärka livmodern och som jag läst tidigare så ska man inte ta det tidigt i graviditeten pga risk för missfall. Annars kan du ju läsa en del tips här: https://pasmallen.nu/7-satt-att-satta-igang-forlossningen-2/
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-03-04 19:58:56 följande:

    Det är iaf bra för att stärka livmodern och som jag läst tidigare så ska man inte ta det tidigt i graviditeten pga risk för missfall. Annars kan du ju läsa en del tips här: pasmallen.nu/7-satt-att-satta-igang-forlossningen-2/


    Jag behöver inga tips :)

    Ställer mig väldigt skeptisk till att det skulle kunna orsaka ett MF. Amning borde isf vara en större riskfaktor, och jag har själv ammat mig igenom 2 av mina graviditeter. Allt sånt handlar snarare om att har man en riskgraviditet så bör man avstå ifrån sånt helt.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Samma) skrev 2020-03-04 20:25:13 följande:
    Jag behöver inga tips :)

    Ställer mig väldigt skeptisk till att det skulle kunna orsaka ett MF. Amning borde isf vara en större riskfaktor, och jag har själv ammat mig igenom 2 av mina graviditeter. Allt sånt handlar snarare om att har man en riskgraviditet så bör man avstå ifrån sånt helt.
    Nej men ts lär vilja ha, eller andra som läser förstås.

    Jag vet inte vad jag ska säga, om du tror dig veta bättre än folk som faktiskt forskat i saken finns det inte mycket att tillägga. Och menar du seriöst att amning skulle orsaka missfall..? Aldrig hört något liknande, däremot att man kan ha svårare att bli gravid under amningstiden.
Svar på tråden Sätta igång förlossningen själv, hjälp!