• Anonym (Clueless)

    Ingen barnvakt till äldre barn inför förlossningen

    Jag har sen tidigare två barn och är nu gravid med mitt tredje, jag är ensam gravid så det finns ingen pappa med i bilden. Ett av mina barn finns det heller ingen pappa med i bilden till så hon är helt mitt ansvar.

    Hur löser man detta dilemma inför förlossningen? Jag har ingen familj, ingen släkt och inga vänner så det finns verkligen ingen jag kan fråga och jag kan ju inte bara lämna de två äldre barnen hemma.

    Börjar redan känna panik trots att det är flera månader kvar tills det är dax..

  • Svar på tråden Ingen barnvakt till äldre barn inför förlossningen
  • Tow2Mater
    Anonymm20 skrev 2020-03-04 00:11:21 följande:
    Varför ska n pappa ställa upp och passa barn som inte är hans?

    Dessutom vet vi inte hur ts liv har sätt ut. Kan mycket väl vara så att hon har varit tillsammans med tredje barnets pappa och att barnet var planerar.

    Förövrigt, jag har 4 barn med 3 olika pappor... Enbart en var planerad och var endast tillsammas med äldsta och de två yngsta barnens pappa (är fortfarande tillsammasn med yngsta barnets pappa). Mellersta blev illa genom ONS, hon bor dock hos sin pappa varannan vecka och vi har alltid haft bra kontakt.
    Varför ska barns kompisars foräldrar, lärare, mm ställa upp och passa barn som inte är deras? Att ett av barnens pappa skulle kunna ställa upp och passa barnets syskon ligger väl närmare att man frågar innan man vänder sig till andra.
  • Anonym (Kvinna 39)

    Vissa städer har nannytjänster! Däremot är det inte säkert de kan ta emot med kort varsel, men det skadar inte att fråga.

  • beccagranen

    Fråga på MVC om dom kan ge rådgivning. En del kommuner erbjuder barnpassning kostnadsfritt. Alternativt att anlita barnpassning själv, genom bolag/privat. Eller om du har någon vän/granne som kan ställa upp? 


    Min granne som jag knappt kände fick värkar 6v för tidigt och hennes man var på jobb på annan ort och hennes mamma som skulle passat deras son var på semester. Givetvis ställde jag upp som granne och hade hennes son hos mig (som lekte med min son) fram till kvällen när hennes syster kunde hämta honom. Man måste våga be om hjälpen, det finns många som kan ställa upp när läget blir akut.

  • Anonymm20
    Tow2Mater skrev 2020-03-04 00:25:04 följande:

    Varför ska barns kompisars foräldrar, lärare, mm ställa upp och passa barn som inte är deras? Att ett av barnens pappa skulle kunna ställa upp och passa barnets syskon ligger väl närmare att man frågar innan man vänder sig till andra.


    Det är mera natruligt att man ställer upp som barnvakt för barn man känner vilket man oftast gör om ens egna barn leker tillsammans.
  • Anonym (*)
    Anonymm20 skrev 2020-03-04 15:38:31 följande:
    Det är mera natruligt att man ställer upp som barnvakt för barn man känner vilket man oftast gör om ens egna barn leker tillsammans.
    Precis, och eftersom det handlar om två syskon, så känner de ju varandra. Så det är ju alldeles utmärkt att ena barnets pappa tar dom.
  • Anonym (*)
    Tow2Mater skrev 2020-03-04 00:25:04 följande:
    Varför ska barns kompisars foräldrar, lärare, mm ställa upp och passa barn som inte är deras? Att ett av barnens pappa skulle kunna ställa upp och passa barnets syskon ligger väl närmare att man frågar innan man vänder sig till andra.
    Håller med. Är ju bara naturligt att vända sig till den andre föräldern. Då kan ju syskonen dessutom vara tillsammans.
  • Anonymm20
    Anonym (*) skrev 2020-03-04 15:48:31 följande:

    Precis, och eftersom det handlar om två syskon, så känner de ju varandra. Så det är ju alldeles utmärkt att ena barnets pappa tar dom.


    Ja, att syskonen känner varandra utgår jag ifrån. Att pappan till ena syskonet känner det andra syskonet är dock inte säkert. Inte ens säkert de någonsin har träffata och därmed inte har någon relation.
  • Anonym (*)
    Anonymm20 skrev 2020-03-04 15:51:29 följande:
    Ja, att syskonen känner varandra utgår jag ifrån. Att pappan till ena syskonet känner det andra syskonet är dock inte säkert. Inte ens säkert de någonsin har träffata och därmed inte har någon relation.
    Och samma kan det vara med någon annan barnvakt.
  • Anonym (Leah)
    Anonymm20 skrev 2020-03-04 15:51:29 följande:

    Ja, att syskonen känner varandra utgår jag ifrån. Att pappan till ena syskonet känner det andra syskonet är dock inte säkert. Inte ens säkert de någonsin har träffata och därmed inte har någon relation.


    Fast barnet har ju en relation! Vad är det för skillnad för pappan om barnet har en kompis hemma som ev även sover över, än ett halvsyskon hemma som ev även sover över?

    Pappan måste inte ha en relation till sitt barns syskon, men respektera och acceptera att barnet har det, oavsett om det gäller syskon eller kompis.
  • Anonym (Eleonora)

    En släkting till mig var i liknande situation. Hon bor i en stad långt bort så ingen i släkten kunde hjälpa till. Storasyskonet (fyra år) fick vara kvar på förskolan tills de stängde då hämtade en granne/lekkompis mamma hem flickan till sig där hon stannade över natten. Man får kolla runt i sitt närområde, detta är ju en engångsföreteelse så många fler än man tror är nog redo att hjälpa till om man frågar i god tid.

    Hur gamla är de äldre barnen?

  • Anonymm20
    Anonym (*) skrev 2020-03-04 15:48:31 följande:

    Precis, och eftersom det handlar om två syskon, så känner de ju varandra. Så det är ju alldeles utmärkt att ena barnets pappa tar dom.


    Ja, att syskonen känner varandra utgår jag ifrån. Att pappan till ena syskonet känner det andra syskonet är dock inte säkert. Inte ens säkert de någonsin har träffata och därmed inte har någon relation.
    Anonym (Leah) skrev 2020-03-04 16:46:56 följande:

    Fast barnet har ju en relation! Vad är det för skillnad för pappan om barnet har en kompis hemma som ev även sover över, än ett halvsyskon hemma som ev även sover över?

    Pappan måste inte ha en relation till sitt barns syskon, men respektera och acceptera att barnet har det, oavsett om det gäller syskon eller kompis.


    Pappan kanske inte vill ha ett extra barn hemma? Han kanske aldrig har träffat barnet i fråga.
  • Anonymm20
    Anonym (*) skrev 2020-03-04 15:56:13 följande:

    Och samma kan det vara med någon annan barnvakt.


    Ja, och därför nör hon ordna med barnvakt nu så att barnvakten har en möjlighet att lära känna barnen.
  • Anonymm20
    Anonym (*) skrev 2020-03-04 15:49:34 följande:

    Håller med. Är ju bara naturligt att vända sig till den andre föräldern. Då kan ju syskonen dessutom vara tillsammans.


    Varför skulle det vara naturligt? Alla har inte en bra relation till sina barns pappor. Eller ens kontakt.
  • Anonym (Hej)

    Vart bor ni? Jag ställer gärna upp .. har 3 egna barn så om vi bor nära så hjälper jag gärna till som barnvakt. :))

  • Anonym (Jenny)

    Vi bodde i en ny stad och ett nytt land när jag blev gravid med trean. Har man inte folk i närheten som är som familj som man kan lite på att de ställer upp så får man kompensera med att ha en låååång lista med alternativ. Bördan på varje enskild potentiell barnvakt blir inte lika stor då. Vår lista hade 8 barnvakter, från kompisar och grannar till en nanny och arbetskamrater och vi printade ut en lista med telefonnummer och instruktioner om vem man skulle ringa vid vilken tidpunkt och vilket datum. Fråga på förskola, fritids och på skolan - inte för att de har något ansvar i situationen utan för att de ofta har insikt i vilka som jobbar extra som barnvakter eller vilka barn som leker med ditt barn så att du kan fråga deras föräldrar. 

  • Anonym (Clueless)

    Tack för svar,

    Vi har precis flyttat till Lund, barnen är 9 och 5år gamla, min 5åring bor dock i en annan stad och är hos mig varannan helg och hennes pappa skulle aldrig kasta sig iväg de milen för ett barn som inte är hans.

    Och eftersom vi är nya i staden, ny skola osv så finns inte de kontakter som skulle kunna vara ett alternativ. Jag vet inte ens vad vi har för grannar, 9åringen håller på att komma in i klassen.

    Att prata med barnmorskan och kyrkan kan vara en god idé som jag tänker kolla vidare med.

    Så i allra värsta fall så kan det/de äldre barnet/barnen följa med till förlossningen?

  • Anonym (ertttt)

    såklart du får ha med dig ett barn.. kanske till och med båda. det är ju inget dom föredrar men man måste ju prioritera.

    men för att göra det så "otraumatiskt" som möjligt.. ta med leksaker.. film.. se till att ungen håller sig så långt borta som möjligt under krystningen.. ingen unge vill se sånt

  • Whitehorse1979
    Anonym (Clueless) skrev 2020-03-05 21:12:22 följande:

    Tack för svar,

    Vi har precis flyttat till Lund, barnen är 9 och 5år gamla, min 5åring bor dock i en annan stad och är hos mig varannan helg och hennes pappa skulle aldrig kasta sig iväg de milen för ett barn som inte är hans.

    Och eftersom vi är nya i staden, ny skola osv så finns inte de kontakter som skulle kunna vara ett alternativ. Jag vet inte ens vad vi har för grannar, 9åringen håller på att komma in i klassen.

    Att prata med barnmorskan och kyrkan kan vara en god idé som jag tänker kolla vidare med.

    Så i allra värsta fall så kan det/de äldre barnet/barnen följa med till förlossningen?


    Finns Nannyföretag, min dotter är nanny för MyNanny.

    Men i alla fall:Jag bor ett stenkast från Lund.
    Dottern då med såklart.
    Och kan ställa upp om du vill.
    Såklart måste vi ju träffas innan för att dina barn och du ska veta vem jag är då.

    Men jag finns om du vill.

Svar på tråden Ingen barnvakt till äldre barn inför förlossningen