• SWO

    Ny flyktingvåg på väg dags att öppna våra hjärtan igen?

    Dessa frågor är alltid spännande - på något sätt så blir det den som behöver mest hjälp och som inte är orsaken till problemet som blir straffad.

    Vi har idag gränskontroll, hårdare regler samt större erfarenhet av att ta emot flyktingar. Det kommer inte komma lika många som förra gången.

    Det jag är orolig över är att alla länder verkar hålla på sina gränser och se människor som en siffra (dock ingen nyhet). Världen som den är måste börja samarbeta.

    Detta är svårt då vi har ledare i flera länder som bara gör saker för egen vinnings skull. Låt mig gå vidare i den tanken med ett exempel:

    Den största frågan världen har idag är klimatet - detta är oberoende om den är sann eller inte då det tar upp så mycket tid, tanke och resurser från oss. Fakta kvarstår dock, isar smälter, bränder sprids etc.

    En/flera glaciär/er, i Himalaya, håller just nu på att smälta. Detta ger hela norra indien vatten att använda. Vad händer när detta sinar? Då har 500 miljorner flyktingar från det området.

    De ledare idag som inte riktigt verkar vilja samarbeta är (enligt mig) samma som motverkar klimatavtal på olika sätt. Dessa skjuter sig själva, och oss andra, i foten. Tror ni detta som händer nu är problematiakt? Vänta bara tills vi får riktiga problem.

    Hur löser vi detta - jo, bara på ETT sätt. Länderna måste samarbeta mer. Helheltssynen måste få råda. Sluta upp med vi/dom polariseringen. Utopi? Kanske. Jag tror dock det går, men vi måste ändra sättet som vi ser saker och ting på. Där har vi det svåra.

    Tankar? Säg gärna emot!

    SWO

  • SWO
    Anonym (Tänkvärt) skrev 2020-03-05 08:29:37 följande:

    Förra ggn vi hade en flyktingvåg var det över 90% män i sina bästa år som lyckades ta sig hit så varför skulle det vara annorlunda denna gången?




    Japp. Så är det. När familjer väljer vilka som ska fly så väljer de oftast sin äldsta son. De har bara pengar till en person (det är dyrt att betala smugglare), sedan så är risken att män blir utsatta mindre enligt dem (och oss för den delen). Tanken är ju att dessa söner sedan ska kunna hämta resten av sin familj (i Sverige så får man hämta sina barn och partner eller om det är ett barn under 18, sina föräldrar och syskon. Vid permanent upphållstillstånd kan fler innefattas, men det är inte automatiskt - läs mer här)

    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Efter-beslut/Om-du-far-stanna/Familjeaterforening.html

    Så självklart kommer det vara så att många kommer vara unga män som tar sig till Europa - om nu vågen/vägen öppnas helt igen. - Vad skulle ni ha gjort i samma situation?

    SWO
  • SWO
    Anonym (H) skrev 2020-03-05 08:55:59 följande:

    Skulle du också gladeligen byta ut dem mot dig själv och din familj? Så de får er plats , bostad mm.

    Du är nog bara en hycklare , endast låtsas bry sig om flyktingar om det inte kostar någonting för dig som individ.Och du slipper göra någonting personligen.

    Skattemedel räknas inte , det är ej frivilligt.

    Problemet är just med er svenskar att antingen så vill ni inte att någon hjälper flyktingar alls eller ni vill att andra hjälper flyktingar men ni slipper all kostnad , jobb mm.


    Här kommer lite fakta att begrunda:

    www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/hushallens-ekonomi/hushallens-konsumtionsutgifter-efter-andamal/

    Det visar ganska väl att vi idag betalar mindre, procentmässigt, för basic: bostad, kläder, mat etc och mer för "nöje".

    Så, jo. Sverige som land har råd med att hjälpa andra. 2018 så förlorade i snitt varje människa över 18 i Sverige 3000 kr i spel till spelbolag. Räknar vi lågt att detta gäller för 5 miljoner av vår befolkning så blir det 15 miljarder kr. Detta FÖRLORADE vi till spelbolagen.

    Så, jo. Svenskarna har råd att hjälpa människor.

    SWO
  • SWO
    Anonym (Trötter) skrev 2020-03-05 22:03:40 följande:

    Egentligen ett ganska billigt nöje om man håller det på den nivån. Vad räcker 3000kr till? Ett par besök på restaurang, om man nu avstår från att spela. Kanske om man sparar i tio år så kan man unna sig en resa?

    Eller så kanske man bara ska leva för att arbeta, sova, betala skatt och sen dö utan att ställa till något besvär.


    Jadå. 3000 per år är inte mycket för en svensk. Jag vill bara ge perspektiv på hur mycket pengar som är i rullning. De 15 miljarder som var för spel 2018, är ju bara en grej, ett nöje - det finns ju många fler. Så pengar, det har vi svenskar i överflöd - även om vi själva verkar tro att fattigdom handlar om att inte kunna köpa lördagsgodis eller julklappar. Dessa två räknas dock som lyxvaror.

    Vi straffar de som flyr istället för de som orsakar själva flykten - det är en hemsk värld att leva i idag. För att lösa den kris måste det finnas stabila zoner och länder där folk faktiskt kan leva, inte bara överleva. Ett flyktingläger är det väldigt svårt att leva i.

    Att människor reagerar på ett negativt sätt i sitt liv (allt från självmord, bli kriminell, slåss, dricker, etc etc) har inget med etnicitet eller annat att göra - det är en mänsklig egenskap som finns hos alla individer. Detta gör dock ingen oskyldig och fråntar inte en individ sitt ansvar - alla brottslingar SKA lagföras. Dock verkar det som om folk idag går tillbaka till ett pre 1900 tänk där man skulle försöka påvisa att vissa grupper är på ett visst sätt (och att vi är bättre än dem), fast med en annan infallsvinkel (kultur). Läskigt att dessa igen får fäste.

    ( - ja, jag jämför det som händer idag med den stora rasismvågen i början av 1900 talet. Att folk inte ser likheter med det utan bara säger: "Jag är inte rasist!" Visar bara att de själva inte ser att endast orden är utbytta - tankesättet är kvar. Låt 'dem' dö o flyktingläger eller på medelhavet, för 'vi' orkar inte rädda fler. Hemska värld!)

    SWO
  • SWO
    Anonym (No More) skrev 2020-03-09 23:37:07 följande:

    Till:

    SWO

    Anonym (Anna Belle)

    Anonym (Pappa)

    Och alla som är för.

    Hur har ni tänkt att det ska funka ?

    Att säga att vi Svenskar visst har råd för att vi tex spelar för 3,000:- köper en ny iPhone, köper julklappar mm mm, är ju djävligt skev vinkling.

    Hur många av dessa köp görs tex inte på kredit ?

    Hur många är inte skuldsatta upp över öronen ?

    Hur många av våra pensionärer har knappt råd att äta ordentligt ?

    Hur ser våran sjukvård ut ?

    Hur många ensamstående föräldrar vänder inte på varje krona ?

    Hur ser våran äldreomsorg ut ?

    Hur ser resurserna i skolan ut ?

    Hur ser resurserna för polisen ut ?

    Hur ser resurserna för psykisk ohälsa ut ?

    Hur ser samhället ut idag, är du trygg när du eller ditt barn går hem på kvällen ?

    Jag kan fortsätta hur länge som helst ! Men ni måste se till verkligheten ! som samhället ser ut idag klarar vi inte av flera flyktingar, vi klarar ju inte av att ta hand om våra egna.

    Det finns tex miljoner BARN !! ute i världen som är i akut behov av hjälp, som Abdullah 20 år INTE! är, varför gör ni inget för dessa BARN ?

    Visst har många av oss bra ekonomi och skulle kunna avvara en del för att hjälpa en BARNFAMILJ SOM FLYR FRÅN KRIG ! men inte Jamal Abdullah 20 år som vill komma hit för ett bekvämare liv som det tyvärr många gånger handlar om.

    Och sen ska resten i samhället fungera.

    Sen vet jag inte om ni medvetet blundar för dessa fakta att dem flesta som står på tröskeln för att komma hit INTE är från krigsdrabbade länder, INTE är barn, mammor, familjer, utan är MÄN i 20 års ålder, (fast dom själva säger att dom är 13 år)

    Handen på hjärtat!

    - Är ni själva villiga att öppna dörren till era hem för att ta emot några 18-22 åringar som visar sig komma från ej krigshärjade länder ? för det är väl lika synd om alla flyktingar ? eller några över huvud taget ?

    - Hur mycket skänker ni varje månad till tex organisationer som jobbar för tex barn i utsatta områden, fattigdom mm ?

    ( Jag skänker 1,000:-/mån till olika barnorganisationer som jobbar världen över och har gjort i över 20 år)

    - Vad gör ni konkrete för att hjälpa ? eller menar ni att det är samhällets ansvar ? ett samhälle som inte fungerar som det är idag.

    - Eller är ni som dom flesta: det är mycket snack och lite verkstad!

    - Hur har ni rent praktiskt tänkt att Svenskarna ev ska ge pengar till flyktingarna som kommer, tex, jag skiter i julklappar till barnen, ska jag gå ut och ge dom till Abdullah 20 år från Afghanistan så han kan köpa en ny iPhone eller ska jag skicka dom till Lövens konto ?

    Man kan ju inte bara säga att Svenskarna har råd, det måste ju även funka i verkligheten och hela vägen i samhället.

    - Ska vi återigen se alla dessa flyktingboenden växa upp och som vi betalar och ägarna blir miljonärer ?

    Och där ska dessa flyktingar sitta och rulla tummarna i väntan på vad ?

    Komma in i samhället kanske ni säger ? men alla dom tusentals som fortfarande inte kommit in i samhället efter förra vågen, eller alla arbetslösa, som vi fortfarande inte lyckats med.

    Hur tänkte ni där ?

    Det handlar om att samhället inte är uppbyggt för att klara av att hantera antalet flyktingar som finns, och inte hur många iPhone eller julklappar vi kan avstå.

    Kan vi inte ens ta hand om våra egna som det ser ut idag, hur ska vi då kunna hjälpa andra ?

    Tänk om Tänk rätt!


    Du har bra tankar - och dessa måste man tänka. Ändrar dock inte att Sverige faktiskt har råd.

    Jag har själv gett pengar till olika organisationer under mina levnadsår. Det är bra att göra då mucket akut hjälp går via dessa.

    Att Sverige ska ta emot alla (helt öppna gränser) är något som inte kommer fungera. Detta är väl testat. Vi ska/måste ha kontroll vid gränsen. Samtidigt måste vi ha kontroll över själva inkluderingen i samhället - med krav och skyldigheter kantat med röttigheter som morot.

    Dock är problemet större än flyktingar. De kriser som finns i Sverige just nu är inte ett resultat av flyktingströmningarna - det är en liten del av det stora.

    Sedan är inte detta en fråga om att ta emot ingen alla ta emot alla - Japan testar att ta emot ingen. Idag (och även tidigare) jobbar dessa ihjäl sig (sök upp karoshi). Deras befolkning är gammal ocj de som kan jobba måste då jobba mer. Hur gör vi när vi måste gå upp i timmar för att företagen ska gå runt? Pensionsåldershöjningen var inte så poppis.

    Som jag skrivit innan i denna tråd - de små sakerna som folk försöker göra (projekt med bostäder, småjobb, utbildningsplatser etc) funkar en stund. Dock så frånkommer vi inte sjukdomarna, vi stävjar några symptom.

    Samhället måste ändras i grunden. Hur vi ser på människor - hur vi ser på länder och resurser. Är det fortfarande en utopi? Kanske - men att bara se flyktingarna som ett problem som vi endast vill ta i genom att skicka pengar till någon annan är tyvärr inte en lösning.

    Tips - titta på västsahara. De har levt i flyktingläger i årtionden - är det ett liv?

    SWO
  • SWO

    Trevligt att denna tråden gick från att relativt opartiskt/snällt/informativt diskutera flyktingströmmen till att folk börjar ojja sig för den 'vita' rasen pch deras låga barnafödande samt, utan skam, förnedra människor med öknamn.

    Är ni vuxna människor som gör detta? - skäms! Ni ska föregå med gott exempel, även anonymt på nätet. Är spännande att ni hackar på andra kulturer/hudfärger/politisk läggning när ni själva inte ens kan förstår att ni sätter er egna ribba lång under vattenytan.

    SWO

  • SWO
    Liberté skrev 2020-03-12 23:17:33 följande:

    Ledsen men ingen bryr sig, du får väl öppna ditt egna hem och kasta ned hela din lön i avgrunden.

    Somliga andra föredrar att barnen har fungerande skola, föräldrarna får bra vård samt rättsväsendet klarar sig i landet.

    Ingen kommer tacka dig för ditt godhetsknarkande när samhällets funktioner brakar ihop en efter en.


    Spännande att du säger saker åt mig - saker som jag inte har sagt. Hur känns det att leva i mitt huvud?

    Jag påpekade i det inlägget folks moral på nätet, inget annat. Genom tråden har jag påpekat att vi faktiskt HAR pengar att hjälpa andra med, att vi SKA ha kontroll vid gränsen samt att som begår brott SKA lagföras.

    Jag har även nämt våra ekonomiska problem har många fler sidor än flyktingvågen (den var en del, ja), samt att jag tror att Sverige inte skulle må bra av att få Japans demografi.

    Jag har inte rört frågan om mängde flyktingar., jag har endast velat ge perspektiv till diskussionen. Så, mycket spännnde att du kan veta vad som rör sig mitt huvud.

    Till sist: jag förväntar mig inget tack för min OTROLIGA godhet :). (sarksam.... duh....)

    SWO
  • SWO
    AnonymMänniska skrev 2020-03-13 01:19:58 följande:

    Senast jag kikade på statistiken så är utvandringen igen mycket större än invandringen som vanligt. Vem fan vill stanna kvar en deppig mörk håla i Nordpolen. Kommer själv fly ut så fort jag blir klar med examen. 


    Jag bara måste: "Jag vill inte att folk som inte tycker om sina länder flyttar till mitt land! Jag tycker inte om mitt land pga det - jag måste flytta till annat land!"

    Var bara tvungen :) Sorry!

    SWO
  • SWO
    SWO skrev 2020-03-13 06:33:26 följande:

    Jag bara måste: "Jag vill inte att folk som inte tycker om sina länder flyttar till mitt land! Jag tycker inte om mitt land pga det - jag måste flytta till annat land!"

    Var bara tvungen :) Sorry!

    SWO


    Vet att du inte sa det första i ditt inlägg, men det passade diskussionens art.

    SWO
  • SWO
    Anonym (%) skrev 2020-03-13 09:51:06 följande:

    89% svarar att det inte är dags att öppna våra hjärtan igen.

    89%!

    Vissa försöker påstå att nästan alla hatar SD. Men 89% håller på SD:s linje.

    Så skrikmåsarna i tråden kan läsa omröstningen och skippa sitt struntprat. Ni lurar nämligen ingen (eller ja, ni lyckas i vart fall inte lura 89%).


    Länka gärna!

    Här är en undersökning:

    www.expressen.se/nyheter/majoriteten-ta-emot-annu-farre-flyktingar/

    Lite annan info:

    www.hemhyra.se/nyheter/lista-sa-manga-nyanlanda-ska-kommunerna-ta-emot-2020/

    SWO
  • SWO
    Anonym (%) skrev 2020-03-13 14:47:17 följande:

    Du skriver i en tråd som börjar med en omröstning.

    Behöver jag länka åt dig för att du ska klara av att hitta trådstarten???

    Du borde kanske inte skriva i tråden innan du läst trådstarten?


    Tack för upplysningen. :)

    Jag har läst TS, dock är detta är bra tag sedan, men nu ser jag vart din info kom ifrån, kopplade inte helt att det var därifrån din inlägg syftade. Man tackar!

    SWO
Svar på tråden Ny flyktingvåg på väg dags att öppna våra hjärtan igen?