Inlägg från: Anonym (Vilken dålig pappa!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vilken dålig pappa!)

Styvmamma-upproret

Anonym (Inga) skrev 2020-03-14 07:05:24 följande:

Jag var ju också i den sitsen att jag blev sjukskriven för utmattning när mitt första barn var nyfött pga dramatiken och konflikterna i styvfamiljen. Jag fick som höggravid ta att min sambo och exet bråkade med mig om att jag måste låta styvbarnen träffa sitt halvsyskon direkt efter BB, jag fick inte vila i 2-3 dagar efter BB med min bebis som jag ville och behövde. Trots att jag sa att jag var helt slut och verkligen behövde få landa i att ha förlöst ett barn och ha en bebis att knyta an till så körde de över mig. Trots att jag sa att jag var helt trasig i kroppen och behövde få ro ett par dagar för att landa och få igång amningen. För detta kommer jag aldrig att förlåta min sambo eller exet. Att de i det läget inte prioriterade en nyförlöst förstagångsmamma som ville vila i 2-3 dagar. Utan halvstora barns rätt att få se sitt halvsyskon direkt, utan att behöva vänta eller visa hänsyn. Och jag fick gräla och gråta när jag låg i värkar och var nyförlöst. Detta blev en modell som har kommit att upprepa sig, halvsyskonen har inte behövt vänta eller visa hänsyn oavsett vad som hänt i vårt hus. De har gått före i alla lägen. Exet kanske trodde att hon var smart när hon tvingade igenom detta händelseförlopp kring mitt barn födelse. Det var inte bara det första besöket samma dag vi kom hem från BB då de prompt skulle träffa bebisen utan mycket annat som hände från att jag var höggravid och bebisens första år. Att de lät styvbarnen komma och gå i hemmet första tiden med bebis utan att meddela mig på förhand ändringar i dagar. Att exet kom och gick i vårt hus utan att ens knacka. Att min sambo skrek och grälade på mig om jag vågade be om lugn och ro. Etc. Exet och sambon kanske trodde att de skyddade sin första kull med barn. Det var enligt mig som om den första, splittrade familjen gick först och var viktigast. Och min man agerade som om han var otrogen mot dom med mig och sin bebis, som någon annan här skrev. Dom kanske trodde att dom gjorde rätt. Men vad de i själva verket gjorde var att de försvårade alla kontakter inom styvfamiljen och förstörde min första tid med min första bebis, och speciellt relationen mellan mig och styvbarnen blev ansträngd pga detta.

Relationen med styvbarnen blev ansträngd skriver du. Blev inte relationen med pappan värre? Det är ju han som har skyldigheter mot er och han som valde bort dig och barnet. Styvbarnen är ju också offer för att ha en dålig pappa. Antar att du lärde dig något och inte skaffade fler barn med den pappan..
    Anonym (V) skrev 2020-03-16 07:40:52 följande:

Det är lite humor att se hur lätt du går upp i falsett över vadå?

Jag kan bara tala för mig själv och en sak ska du ha klart för dig - du ska inte avkräva ett skit av mig när det kommer till att begära att jag ska kämpa för din sexårings (för jag börjar fatta att den här sexåringen är din egna) rätt till tid med sin egna farsa. Den biten tycker jag att en styvmamma ska lägga ner helt, det enda som jag prioriterar är att kämpa för min egen unges tid i rampljuset.

Du får kämpa för ditt eget barn helt enkelt och det är väl du som är så himla desperat att hålla dig på god fot med ditt ex, plocka honom istället för att racka ner på styvmorsan om du är så himla missnöjd. Hon bör spara energi och lägga den på de som är viktigast för henne, dvs hon gör exakt samma sak som du själv gör ändå så sluta hyckla.

Jag håller med Sean helt och hållet. Trots att jag inte har en trasig familj. Jag har en lycklig och välfungerande kärnfamilj. Kanske därför som så många i denna tråden misslyckas? Ni förstår inte det sean vill säga. Pappan är pappa till alla sina barn. Alla barn har rätt till en meningsfull fritid och föräldrar som alltid sätter hen först.

Ni lyssnar bara på andra bittra och bortglömda nya flickvänner. Då får man ju inga goda råd utan går i samma spår. I bästa fall så fallerar även ert förhållande och ni får en ny flickvän och ytterligare särkullar att slåss mot. I värsta fall sitter ni som ess om några år.

Lyssna istället på dom som är lyckliga och nöjda. Dom som har lyckats med sina familjer. Deras råd kan ju leda framåt.

Det andra kan lära sig är kanske att undvika en partner med barn om man själv inte har några sedan innan.

Man har ju bara ett liv och då är det korkat att sätta sig själv som nummer 3-4 i prioriteringen från början. Man sätter ju sitt barn i en jobbig sits i styvfamiljen och nekar sitt barn chansen att uppleva en välfungerande kärnfamilj.

Jag kan förstå sorgen. När jag var nygift och vi väntade vårt första barn så var allt magiskt. Min make la 110% fokus på mig och vår mage. Han tog till och med ledigt sista månaden för att bara skämma bort mig. Vi var båda lika förväntansfulla. Vi var också lediga samtidigt ett halvår med bebisen och den tiden var vi i en isolerad bubbla. Att få första barnet är en tid som inte kommer tillbaka. Andra barnet är självklar speciellt det också men man kan inte gå in i en bubbla och mkt går på rutin. Om ens partner redan upplevt förstabarnsmagin så står man nog rätt själv och får kanske en sorg och bitterhet. Samtidigt så är det ju omöjligt för partnern att låtsas vara förstagångsförälder. Han har ju redan upplevt det en gång och kan ju inte fejka känslor. I en kärnfamilj som får andra barnet så brukar man turas om att ta bebis eller större barn så ingen blir bortglömd. En ens nya tjej vägrar sköta om en större barn så blir det ju snett. Då blir det ingen tid för pappa och bebisen. Det går helt enkelt inte att låtsas att bebisen är familjen första barn!

Men kommer aldrig bli en kärnfamilj och känslorna blir aldrig samma som i en kärnfamilj. När man skaffar en man med barn så får man nog vara beredd på att ens barn blir barn nummer 2-3? Mannen har gjort detta förut och är redan förälder! Han har redan klappat första magen, varit orolig vid första förlossningen och haft bebisbubblan med sitt ex. En bra pappa sätter alltid alla sina barn före en ny flickvän.

LukeStairwalker skrev 2020-03-18 10:34:24 följande:

Det här är min uppfattning också. Jag är pappa till två barn och är klar. Träffade en yngre kvinna som jag blev förälskad i. Hon ville inte ha egna barn utan var nöjd med mina och vi levde som särbo även om vi planerade att flytta ihop. Sen utvecklade hon moderskänslor på ett sådant sätt att hon ville ha egna. Jag förstod och funderade länge på detta. Hon var helt införstådd med att det inte skulle bli någon förstagångskänsla för min del men värderade mitt lugn som flerbarnsförälder och ville satsa. 

Dock insåg jag att vi aldrig skulle bli lyckliga, nån av oss. 

Hon skulle inte få uppleva det fantastiska med mig där båda upptäcker livet som förstagångsföräldrar. Och även om jag inte VET så hade jag en känsla av att hon inte skulle uppskatta mina befintliga barn på samma sätt längre fram. 

Vi avvecklade det hela. Det var en sjukt jobbig period med många funderingar på om man gjort rätt eller inte.

Idag har hon träffat en ny man utan barn och förlovat sig. Hon är lycklig och jag känner i hjärtat att det var rätt för oss båda.  

Det är nog något som bara vi som fått första barnet med en förstågångsförälder förstår. Det är speciellt. När man inte har barn så vet man inte vad man kan förvänta sig. Därför kan man inte greppa vad man går miste om. Bonusmammorna förstår att mannen inte känner likadant/upplever samma men förstår inte varför. Då är det lätt att anklaga bonusbarn eller exfrun. Känslan av ilska förstärks nog när man börjar ana att exfrun upplevt något med ens sambo som man aldrig kan matcha.

Du verkar ha prioriterat sunt. Både dina barn och ditt ex vann på din prioritering.
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 10:59:47 följande:

Ja, håller med om att det är ett lustigt resonemang. Som om kärleken i en familj inte räcker till för flera. Som sagt så fungerar ju många bonusfamiljer faktiskt, och då känner sig ju alla älskade och inkluderade och prioriterade, även om det inte fungerar som i en kärnfamilj att alla älskar alla villkorslöst. Jag hade för övrigt också en spänd och förväntansfull släkt på mannens sida för dom trodde inte att dom skulle få några fler barnbarn och var besvikna på det, tills jag blev gravid. Så på det sättet så blev jag och mitt barn mycket välkomnade. Allt är inte svart eller vitt. Något som folk som inte lever i denna konstellation verkar ha svårt att förstå :)

En bra pappa sätter alla sina barn före flickvänner. Kärleken kan visst räcka till alla men som er män visat så måste man prioritera tid och pengar. När tid och pengar är begränsat så bör det läggas på alla barn innan det läggs på nya flickvänner. .Ditt barn blev välkomnat av dig men inte av sin pappa och syskon verkar det som. Livet är inte svart och vitt men det du beskriver är en nattsvart barndom och bebistid. Du ser kanske inte det då du inte vet hur det är i välfungerande familjer?
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 11:13:39 följande:

Det är precis detta som ofta återkommer i tråden och som du sätter fingret på: många av oss styvmammor som klev in i detta som barnlösa visste inte vad det var vi förlorade förrän vi fick vårt första barn. Vi visste helt enkelt inte. Före första gemensamma barnet så flöt allting på och vi knöt an till styvbarn och tvärtom. När vi sedan blev biologiska mödrar (nu talar jag för mig själv och mina vänner som är styvmammor) så förstod vi vad det innebar att vara kärnfamilj. Vad vi hade förlorat och aldrig skulle få mer än på deltid. För man ÄR ju som en kärnfamilj med sin man och sitt gemensamma barn varannan vecka. Man är det bara inte på heltid. Efter några år när särkullarna flyttar så är man en kärnfamilj varje vecka. Det är en ganska lustig situation. Däremot är jag inte så säker på att dom ensamstående föräldrar som väljer att leva själva efter skilsmässan väljer det sunda alternativet. Många lever som singlar efter skilsmässan i tjugo, trettio år. Det är sorgligt tycker jag. Det signalerar något till barnen som inte är bra. Dessutom hade knappast min man och hans ex en bättre upplevelse av att få en bebis än vad vi hade. Dom separerade ju efter ett par år och deras kärlek dog i och med deras barns födelse. Det var nog en stor sorg för dom båda att dom misslyckades med att hålla ihop sin familj. Jag anklagar inte heller exet eller styvbarnet i denna tråd, utan mest min sambo faktiskt. Och fenomenet med moderna familjer där man inte talar högt om problemen utan sopar saker under mattan. Jag är glad över att jag och min man vågade satsa och jag tycker att alla bonusfamiljer är modiga. Skulle vi bara prata mer öppet om de fallgropar som uppstår och göra upp med myten om den gamla elaka Styvhäxan så skulle nog fler styvmammor ha en bättre första tid som mammor också. Sen vill jag fråga dig: hur kommer det sig att du hänger i den här tråden om du hade en lycklig tid som förstagångsmamma och inte är styvförälder själv?

Jag hänger i denna tråden så jag tycker fenomenet bonusfamiljer är intressant. Jag jobbar med barn med problemskapande beteende och mer än 9 av 10 barn som jag möter i jobbet lever i bonusfamiljer.

Du och din sambo verkar inte lyckliga. Du nöjer dig med något som du och ert barn omöjligtvis kan vara lyckliga i.
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 11:21:15 följande:

Oj vad du verkar ha svårt att se gråskalor. Min bebis var varken ovälkommen av min man eller halvsyskon eller fick en nattsvart första tid. Då har jag uttryckt mig slarvigt. Jag mådde dåligt under min bebis första månader men sedan repade vi oss. Vi är en lycklig kärnfamilj varannan vecka då vi bara är tre. Och både i en styvfamilj och i en kärnfamilj så blir alla familjemedlemmar prioriterade lika mycket, efter behov. Barn som vuxna. Det är så det fungerar i sunda familjer, men det kanske du inte känner till?

Du skriver själv att du snart inte orkar mer. Att du mår så dåligt att du inte vill skaffa fler barn med honom.

Att du fick en förlossningsdepression som höll i sig ett år. Att din man skrek och grälade på dig. Att ert gemensamma barn måste hjälpa till hemma medan de andra slipper.

Att din man prioriterar de andra barnen ekonomiskt. Att han är närvarande på aktiviteter med de äldre men att du alltid får göra allt med gemensamma barnet själv.

Ni är ju inte lyckliga vv. Du skriver att han passar på att ha egentid då och bara gör saker själv och för sin egna skull.

Att du fått slita så mkt ensam att du inte orkar vara en bra mamma.

Detta är dina ord. Detta är inte en sund familj och varken du eller ditt barn mår bra i detta.

Du har inget att jämföra med så du tror kanske att en familj ska behöva ha det så här. Tyvärr så blir ditt barn lidande och hen kommer inte heller få veta hur en lycklig familj ser ut.
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-18 11:57:59 följande:

Det är knappast unikt att man kämpar för att hålla ihop med föräldern till sitt barn? 

De saker som jag tog upp är inte unika men långt ifrån vanliga och definitivt inte saker man bör leva i.
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-18 12:02:51 följande:

Därför kämpar man för att förändra dessa saker. 

Man kan kämpa men när ens egna barn bli lidande och man inte ens kan vara en bra mamma eller arbeta pga relationen så bör man bryta. Ett barn bör inte släpas genom vad som helst och ett barn som blir bortprioriterat av sin egen pappa bör åtminstone ha en mamma som ser till hens bästa.
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-18 11:54:13 följande:

Jag läste i en annan tråd, en lärare tror jag att det var, som tyckte sig kunna se på ett barn om det hade skilda föräldrar. Denna person sa att det märktes på att de hade andra förväntningar om att det gick att rucka på regler på ett helt annat sätt än andra barn. Har inte den exakta ordalydelsen men det var ungefär så hen uttryckte sig. Jag håller med om att det är intressant, det skulle vara intressant att höra vad du tycker dig se. 

Jag vet med säkerhet att nästan alla barn som kommer till mig har separerade föräldrar. Men om barnen mår dåligt pga separationen och styvfamiljen är inte säkert. Det är ju så att somliga grupper i samhället skiljer sig ofta medan det är mycket ovanligt med skilsmässa i andra grupper. Unga föräldrar, lågutbildade, missbrukare, låginkomsttagare, lågbegåvade och människor med npfdiagnoser är kraftigt överrepresenterade i skilsmässostatistiken. Detta gör att deras barn ofta har en ärftlig och social svårighet redan från start. Flera separationer och otrygghet i familjen gör barnen dubbelt sårbara.

Det föds barn med problematik även i lyckliga, välutbildade kärnfamiljer. Men då finns det en trygghet, lika regler och genuin kärlek från alla vuxna som bor med barnet. Det gör att problematiken ofta inte blir så tydlig eller svår.
Svar på tråden Styvmamma-upproret