• Anonym (Frun)

    Öppna vårat förhållande

    Ska börja med att säga att vi har ett väldigt bra förhållande och att öppna upp förhållandet bottnar inte i att vi har det dåligt på något sätt. Snarare tvärt om, att öppna förhållandet skulle kunna göra vårat förhållande ännu bättre.

    Innan jag och maken blev ett par berättade han att han va poly, han kan älska och leva med fler än en person samtidigt. Men han har aldrig fått leva ut det pga de tjejer han varit tillsammans med inte delat hans uppfattning. Jag va inte emot det och jag kan se mig ha ett öppet förhållande. Sedan dess har vi inte pratat om det för vi har haft det så bra tillsammans.

    Nu skulle jag kunna tänka mig öppna upp för fler relationer, ser ingen nackdel i att vi bägge får möjligheten att leva våra liv fullt ut som vi skulle må bra av. Har en liten oroande tanke att han inte vågat ta upp det här igen och känner sig hindrad. Vilket jag inte vill att han känner, jag är så trygg i våran relation att han kan få träffa andra.

    Ni som har erfarenhet av det här, hur har ni tagit upp diskussionen? Finns det fallgropar och vad kan vara bra att tänka på?

  • Svar på tråden Öppna vårat förhållande
  • Anonym (AoO)

    Prata. Och fortsätt prata. Gå varsamt fram och kasta er inte in i det nya. Låt det ta tid. Gå gärna med i grupper på tex FB där ni kan få kontakt med andra flersamma att lära av och få höra om deras erfarenheter.

    Lycka till!

    Mvh flersam sedan många år.

  • Anonym (G)

    När jag eller min fru har en sexfantasi brukar vi kolla på porrfilm med samma tema. När vi hittar en film som tilltalar tycker vi det är lättare att presentera vad vi vill förverkliga.

  • Anonym (Polly)

    Jag lever i ett öppet förhållande sedan ett år tillbaka. Det har inte varit jag som varit drivande i saken, utan min man. Han har alltid varit öppen med att det är svårt med monogami, men det har tagit oss sju år innan vi kom dit. Det har funkat bra, även om det nog just nu är jag som är mer sexuellt aktiv än han. Helt underbart! Jag ångrar det inte en sekund. Däremot undrar jag om min man inte tycker det är lite jobbigare än han trott från början.

  • Anonym (A)
    Anonym (AoO) skrev 2020-03-10 12:47:32 följande:
    Prata. Och fortsätt prata. Gå varsamt fram och kasta er inte in i det nya. Låt det ta tid. Gå gärna med i grupper på tex FB där ni kan få kontakt med andra flersamma att lära av och få höra om deras erfarenheter.

    Lycka till!

    Mvh flersam sedan många år. smile1.gif
    Håller med
  • Anonym (Urban)
    Anonym (Polly) skrev 2020-03-10 18:49:35 följande:

    Jag lever i ett öppet förhållande sedan ett år tillbaka. Det har inte varit jag som varit drivande i saken, utan min man. Han har alltid varit öppen med att det är svårt med monogami, men det har tagit oss sju år innan vi kom dit. Det har funkat bra, även om det nog just nu är jag som är mer sexuellt aktiv än han. Helt underbart! Jag ångrar det inte en sekund. Däremot undrar jag om min man inte tycker det är lite jobbigare än han trott från början.


    Måste du köra vidare då?
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Urban) skrev 2020-03-10 20:33:04 följande:

    Måste du köra vidare då?


    Vad menar du? Om han tycker det är jobbigt måste ju han ta initiativet att stänga. Jag kan väl inte sitta och ha dåligt samvete för att jag får njuta och inte han? Det var han som ville det här i första hand, jag var öppen för att testa.
  • Anonym (Kol)

    Är det mest sex med andra ni vill komma åt? Eller handlar det om parallella relationer? Hur är er sexuella relation idag? Bara nyfiken på motivet och hur ni tänker. Jag har funderat på en swingerrelation där vi tillsammans har sex med andra par. Skulle vi dra det ett steg längre där vi ingår i relationer med andra så tror jag att risken är för stor att man utvecklar känslor på annat håll. Jag känner mig själv och den nya personen skulle nog bli mer intressant och känslor skulle komma. Otillgänglighet, lite förbjudet och att känna sig extra åtrådd är saker jag går igång extra mycket på. Den gamla partnern skulle hamna för mycket i skuggan av den nye. Men att däremot att fantisera tillsammans om sex och ha gruppsex känns mindre riskabelt känslomässigt.

  • Anonym (Swing for fun)

    Har haft en halvöppen relation med gubben min i 11år och det fungerar perfekt. För oss handlar inte på något sätt om att vara polyamorösa så det är inte några primära och sekundära relationer det handlar om utan enbart det faktum att jag är bisexuell och att varken gubben eller jag tror på strikt sexuellt monogama relationer. Jag träffar kvinnor på egen hand för sex och kvinnor och män för BDSM, tantrisk massage och dearmorering men då är det helt utan egentliga sexuella aktiviteter. Gubben träffar kvinnor för BDSM och i undantagsfall tantrisk massage och även där helt utan sexuella aktiviteter. När vi träffar par för partnerbyten eller andra aktiviteter där det är flera inblandade så är det alltid tillsammans. Kräver en hel del kommunikation både verbalt och att man kan läsa varandras signaler. För vår del skulle inte ett pollyamoröst förhållande fungera, det är jag på tok för svartsjuk för.

  • Ascendere
    Anonym (Polly) skrev 2020-03-11 07:03:41 följande:
    Vad menar du? Om han tycker det är jobbigt måste ju han ta initiativet att stänga. Jag kan väl inte sitta och ha dåligt samvete för att jag får njuta och inte han? Det var han som ville det här i första hand, jag var öppen för att testa.
    Skulle du gå med på det då, alltså om han lade fram att han tycker det är jobbigt och vill att ni håller er enbart till varandra i fortsättningen?
  • Anonym (Frun)
    Anonym (Kol) skrev 2020-03-11 07:18:07 följande:

    Är det mest sex med andra ni vill komma åt? Eller handlar det om parallella relationer? Hur är er sexuella relation idag? Bara nyfiken på motivet och hur ni tänker. Jag har funderat på en swingerrelation där vi tillsammans har sex med andra par. Skulle vi dra det ett steg längre där vi ingår i relationer med andra så tror jag att risken är för stor att man utvecklar känslor på annat håll. Jag känner mig själv och den nya personen skulle nog bli mer intressant och känslor skulle komma. Otillgänglighet, lite förbjudet och att känna sig extra åtrådd är saker jag går igång extra mycket på. Den gamla partnern skulle hamna för mycket i skuggan av den nye. Men att däremot att fantisera tillsammans om sex och ha gruppsex känns mindre riskabelt känslomässigt.


    För min del handlar det i första hand om sex. Vi har bra sex, flera ggr i veckan så det är inte bristen på sex som gör att jag vill. Maken å andra sidan kan se sig ha en kärleksrelation till. Och varför inte egentligen? Känner han sig låst och olycklig i det monogama så blir ju jag olycklig på ett vis oxå.

    Han menar att han har utrymme för kärlek till flera och jag förstår konceptet även om jag inte själv har lust att ha en till. Man kan ju älska flera barn som varför inte flera partners?
Svar på tråden Öppna vårat förhållande