• Anonym (Frun)

Öppna vårat förhållande

Ska börja med att säga att vi har ett väldigt bra förhållande och att öppna upp förhållandet bottnar inte i att vi har det dåligt på något sätt. Snarare tvärt om, att öppna förhållandet skulle kunna göra vårat förhållande ännu bättre.

Innan jag och maken blev ett par berättade han att han va poly, han kan älska och leva med fler än en person samtidigt. Men han har aldrig fått leva ut det pga de tjejer han varit tillsammans med inte delat hans uppfattning. Jag va inte emot det och jag kan se mig ha ett öppet förhållande. Sedan dess har vi inte pratat om det för vi har haft det så bra tillsammans.

Nu skulle jag kunna tänka mig öppna upp för fler relationer, ser ingen nackdel i att vi bägge får möjligheten att leva våra liv fullt ut som vi skulle må bra av. Har en liten oroande tanke att han inte vågat ta upp det här igen och känner sig hindrad. Vilket jag inte vill att han känner, jag är så trygg i våran relation att han kan få träffa andra.

Ni som har erfarenhet av det här, hur har ni tagit upp diskussionen? Finns det fallgropar och vad kan vara bra att tänka på?

• Svar på tråden Öppna vårat förhållande
  • Anonym (AoO)
    New Dawn skrev 2020-03-11 13:26:47 följande:

Men är det i så fall så att ni inleder NYA(extra)relationer utan sex ?...om nu sex inte måste vara en del av kärlek och relationer... och hur skiljer sig i så fall de relationerna mot vänskapsrelationer?

Asexuella människor är ju kapabla att älska, för att ta ett exempel. De har ju inte bara vänskapliga relationer.

Så klart är ju att vänskap skiljer sig från kärleksförhållanden, oavsett om sex är med i ekvationen.

För mig personligen brukar sex vara en del jag vill ha med, men om jag skulle falla för någon som inte vill ha sex så kan jag ju avstå. Ingen dealbreaker.
  • Anonym (Frun)
    Kråkungen skrev 2020-03-11 10:02:11 följande:

Tycker att du har ett otroligt sunt och inlyssnande sätt att resonera :) 

Vad gäller din ursprungliga fråga kan jag bara säga som andra redan har sagt: PRATA med varandra. Lyssna, prata, var beredd på att bromsa om det känns jobbigt osv. Med tanke på att det var din man som ville detta till en början, och med tanke på din förmåga att se saker från olika perspektiv tänker jag att ni har jättegoda förutsättningar att lyckas :) 

Tack! Något ska man väl vara bra på här i världen .

Jag tror faktiskt att det kan fungera, annars hade jag aldrig ens övervägt det. Känner mig trygg i våran relation och jag ser inte hur det skulle kunna skada våran relation om han får känna sig fri att vara precis så som han är. Hans lycka blir till min lycka i slutändan.
  • New  Dawn
    Anonym (AoO) skrev 2020-03-11 13:34:46 följande:

Asexuella människor är ju kapabla att älska, för att ta ett exempel. De har ju inte bara vänskapliga relationer.

Så klart är ju att vänskap skiljer sig från kärleksförhållanden, oavsett om sex är med i ekvationen.

För mig personligen brukar sex vara en del jag vill ha med, men om jag skulle falla för någon som inte vill ha sex så kan jag ju avstå. Ingen dealbreaker.

Ja, fast nu var det inte riktigt det jag frågade om.

Frågan gällde om man som poly och sexuellt intresserad (dvs inte asexuell) skulle inleda NYA (extra) relationer utan sex.

Ja jag tror att kärleksrelationer ibland kan fungera utan sex, tex hos asexuella (eller med väldigt lågt sexuellt intresse /behov) och hos par där sexet försvunnit med tiden, men kärleken ändå finns.

Tror du verkligen att du velat inleda en kärleksrelation med en ny man trots att han inte vill ha sex med dig, och att det skulle vara långsiktigt hållbart att leva med honom utan sex? (med tanke på att du brukar vilja ha sex)
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (AoO)
    New Dawn skrev 2020-03-11 14:34:42 följande:

Ja, fast nu var det inte riktigt det jag frågade om.

Frågan gällde om man som poly och sexuellt intresserad (dvs inte asexuell) skulle inleda NYA (extra) relationer utan sex.

Ja jag tror att kärleksrelationer ibland kan fungera utan sex, tex hos asexuella (eller med väldigt lågt sexuellt intresse /behov) och hos par där sexet försvunnit med tiden, men kärleken ändå finns.

Tror du verkligen att du velat inleda en kärleksrelation med en ny man trots att han inte vill ha sex med dig, och att det skulle vara långsiktigt hållbart att leva med honom utan sex? (med tanke på att du brukar vilja ha sex)

My bad. Satt på en urtråkig internutbildning och surfade samtidigt... men försökte lyssna med ett halvt öra. (Det är förvånande hur tråkigt deklarationsarbete är... )

Vet du, det jag lärt mig är att kärlek ibland kommer i de mest oväntade personer. Och även om jag älskar sex så får jag ju det i nuvarande relation, så om jag blev förälskad i någon som inte vill ha eller skulle vara oförmögen att ha sex så skulle det inte vara ett hinder. Ärligt talat. Fördel att vara poly där. Relationer kan se olika ut och ändå vara djupa.
  • Kråkungen
    New Dawn skrev 2020-03-11 13:26:47 följande:
    Men är det i så fall så att ni inleder NYA(extra)relationer utan sex ?...om nu sex inte måste vara en del av kärlek och relationer... och hur skiljer sig i så fall de relationerna mot vänskapsrelationer?

Jag förstår motsatsen, att man kan känns kärlek till någon man redan levt i hop med, även om sexet inte längre fungerar. Det är väl ofta den kärleken som får människor att stanna i sexlösa relationer (Andra kanske stannar mer för barnens skull, för det praktiska, ekonomiska och sociala, samt för att det är så jobbigt att skiljas)
    Det där är en bra fråga :) Jag tycker att AoOs svar här säger allt::
    Anonym (AoO) skrev 2020-03-11 16:20:57 följande:
    Vet du, det jag lärt mig är att kärlek ibland kommer i de mest oväntade personer. Och även om jag älskar sex så får jag ju det i nuvarande relation, så om jag blev förälskad i någon som inte vill ha eller skulle vara oförmögen att ha sex så skulle det inte vara ett hinder. Ärligt talat. Fördel att vara poly där. Relationer kan se olika ut och ändå vara djupa.
    Exakt så. Så precis, väldigt jättemycket mitt i prick. Alltihop :) 
  • Anonym (Kol)
    Anonym (Frun) skrev 2020-03-11 08:10:53 följande:

För min del handlar det i första hand om sex. Vi har bra sex, flera ggr i veckan så det är inte bristen på sex som gör att jag vill. Maken å andra sidan kan se sig ha en kärleksrelation till. Och varför inte egentligen? Känner han sig låst och olycklig i det monogama så blir ju jag olycklig på ett vis oxå.

Han menar att han har utrymme för kärlek till flera och jag förstår konceptet även om jag inte själv har lust att ha en till. Man kan ju älska flera barn som varför inte flera partners?

Ja.. Så länge ni båda tror att det funkar så kör. Kommunikation är väl nyckeln i alla lyckade relationer. När jag varit på parklubb med min nuvarande så har vi pratat mycket både innan och efter. Hittills känns det bra.... Varför tror du din man inte är så glad över situationen som väntant nu när ni väl öppnat relationen som han önskat?
  • New  Dawn

My bad. Satt på en urtråkig internutbildning och surfade samtidigt... men försökte lyssna med ett halvt öra. (Det är förvånande hur tråkigt deklarationsarbete är... )

Hmm.... Hur löd egentligen ditt svar....Du skriver att det är en fördel att vara poly. Betyder det alltså att det är svårt för dig att ha en monogram relation utan sex.

Frågan återstår, men jag lägger till ordet monogram.

Tror du verkligen att du velat inleda en monogam kärleksrelation med en ny man trots att han inte vill ha sex med dig, och att det skulle vara långsiktigt hållbart att leva med honom utan sex?
    Kråkungen skrev 2020-03-11 18:29:40 följande:

Det där är en bra fråga :) Jag tycker att AoOs svar här säger allt::Exakt så. Så precis, väldigt jättemycket mitt i prick. Alltihop :) 

Jag uppfattade inte att jag fick svar så du måste hjälpa mig att förklara

Alltså. Brukar ni (poly)ofta skaffa nya relationer (alltså de personer som kommer efter den första) med människor som ni inte har sex med. Alltså är det vanligt att nr 2,3,4 i relationen inleds utan att det ingår sex? I så fall, hur särskiljer sig dessa relationer från vänskapsrelationer?
  • New  Dawn

Hmm.... Hur löd egentligen ditt svar....Du skriver att det är en fördel att vara poly. Betyder det alltså att det är svårt för dig att ha en monogram relation utan sex.

Tror du verkligen att du velat inleda en monogam kärleksrelation med en ny man trots att han inte vill ha sex med dig, och att det skulle vara långsiktigt hållbart att leva med honom utan sex?
    Kråkungen skrev 2020-03-11 18:29:40 följande:

Det där är en bra fråga :) Jag tycker att AoOs svar här säger allt::Exakt så. Så precis, väldigt jättemycket mitt i prick. Alltihop :) 

Jag uppfattade inte att jag fick svar så du måste hjälpa mig att förklara

Alltså. Brukar ni (poly)ofta skaffa nya relationer (alltså de personer som kommer efter den första) med människor som ni inte har sex med. Alltså är det vanligt att nr 2,3,4 i relationen inleds utan att det ingår sex? I så fall, hur särskiljer sig dessa relationer från vänskapsrelationer?
  • Anonym (AoO)
    New Dawn skrev 2020-03-11 20:52:24 följande:

Tror du verkligen att du velat inleda en monogam kärleksrelation med en ny man trots att han inte vill ha sex med dig, och att det skulle vara långsiktigt hållbart att leva med honom utan sex?Jag uppfattade inte att jag fick svar så du måste hjälpa mig att förklara

Jag skulle inte ha ett monogamt förhållande alls. Jag fungerar inte så. Jag försökte alltför länge att pressa in mig i den mallen. Och då/där var sex inte den springande punkten.
  • New  Dawn
    Anonym (AoO) skrev 2020-03-11 21:33:02 följande:

Jag skulle inte ha ett monogamt förhållande alls. Jag fungerar inte så. Jag försökte alltför länge att pressa in mig i den mallen. Och då/där var sex inte den springande punkten.

Så... Då kommer följdfrågan... Fungerar kärleksrelationer utan sex... Alltså att du har flera kärleksrelationer men utan sex. Dvs alla utan sex?
Svar på tråden Öppna vårat förhållande