• Anonym (Frun)

Öppna vårat förhållande

Ska börja med att säga att vi har ett väldigt bra förhållande och att öppna upp förhållandet bottnar inte i att vi har det dåligt på något sätt. Snarare tvärt om, att öppna förhållandet skulle kunna göra vårat förhållande ännu bättre.

Innan jag och maken blev ett par berättade han att han va poly, han kan älska och leva med fler än en person samtidigt. Men han har aldrig fått leva ut det pga de tjejer han varit tillsammans med inte delat hans uppfattning. Jag va inte emot det och jag kan se mig ha ett öppet förhållande. Sedan dess har vi inte pratat om det för vi har haft det så bra tillsammans.

Nu skulle jag kunna tänka mig öppna upp för fler relationer, ser ingen nackdel i att vi bägge får möjligheten att leva våra liv fullt ut som vi skulle må bra av. Har en liten oroande tanke att han inte vågat ta upp det här igen och känner sig hindrad. Vilket jag inte vill att han känner, jag är så trygg i våran relation att han kan få träffa andra.

Ni som har erfarenhet av det här, hur har ni tagit upp diskussionen? Finns det fallgropar och vad kan vara bra att tänka på?

• Svar på tråden Öppna vårat förhållande
  • Kråkungen
    New Dawn skrev 2020-03-11 20:52:36 följande:
    Hmm.... Hur löd egentligen ditt svar....Du skriver att det är en fördel att vara poly. Betyder det alltså att det är svårt för dig att ha en monogram relation utan sex.

Frågan återstår, men jag lägger till ordet monogram.

Tror du verkligen att du velat inleda en monogam kärleksrelation med en ny man trots att han inte vill ha sex med dig, och att det skulle vara långsiktigt hållbart att leva med honom utan sex?
    Kråkungen skrev 2020-03-11 18:29:40 följande:

Det där är en bra fråga :) Jag tycker att AoOs svar här säger allt::Exakt så. Så precis, väldigt jättemycket mitt i prick. Alltihop :) 

Nu var just denna delen av ditt inlägg ju inte riktad till mig, men kan inte låta bli att svara ändå... För det första är det ju väldigt märkligt att ställa denna råga till en människa som är uttalat poly - hur tänkte du där? För det andra: nä, det är nog inte en majoritet av människor som skulle kunna tänka sig att leva utan sex. Frågan är bara hur den frågeställningen kom in i bilden? Vad har den med nånting i den här tråden att göra? 
    New Dawn skrev 2020-03-11 20:52:36 följande:
    Jag uppfattade inte att jag fick svar så du måste hjälpa mig att förklara

Alltså. Brukar ni (poly)ofta skaffa nya relationer (alltså de personer som kommer efter den första) med människor som ni inte har sex med. Alltså är det vanligt att nr 2,3,4 i relationen inleds utan att det ingår sex? I så fall, hur särskiljer sig dessa relationer från vänskapsrelationer?
    Så här - och nu svarar jag bara utifrån mig själv: generellt sett vill jag ha sex med alla män som jag upplever står mig nära. Det är ofta besvarat, men ibland inte. Vissa män är partners; vissa är fwb; vissa är enbart vänner. Jag vill även ofta ha sex med män som jag inte upplever står mig nära, bara för att det finns en fysiskt attraktion (faktum är att de män som jag attraheras av direkt ofta är idioter som jag inte öht skulle vilja umgås med utanför sexet). Svaret på din första fråga är alltså ja, det är fullt möjligt att som poly ha en relation med en människa man inte har sex med. Det är nog däremot inte så vanligt att välja att ha enbart sexlösa relationer. Som svar på din andra fråga - hur kärleksrelationer skiljer sig från vänskapsrelationer: för min del är det ingen känslomässig skillnad, mer än kanske en skillnad i intensitet (så att de jag väljer att vara i en relation med är de jag älskar "mest"). Däremot är det ju en praktiskt skillnad, i det att man ofta har mer ansvar för varandra om man är i en relation, och ännu mer tydligt blir det ju om man dessutom bor ihop. Hoppas att du känner att du fick bättre svar nu :)
  • Kråkungen
    New Dawn skrev 2020-03-11 22:09:27 följande:
    Så... Då kommer följdfrågan... Fungerar kärleksrelationer utan sex... Alltså att du har flera kärleksrelationer men utan sex. Dvs alla utan sex?
    Ok, nu tror jag att jag fattar vad du menar! JA!! Absolut! Men om man får välja så väljer man inte bort sexet, och - som AoO sa: fördelen med att vara poly är ju att man ska ha extrem otur om alla man är med råkar vara asexuella. :) Kort sagt: det går alldeles utmärkt att älska någon utan att sex är inblandat; däremot är det nog många av oss som har svårt att leva utan sex. :)
  • Anonym (AoO)
    New Dawn skrev 2020-03-11 22:09:27 följande:

Så... Då kommer följdfrågan... Fungerar kärleksrelationer utan sex... Alltså att du har flera kärleksrelationer men utan sex. Dvs alla utan sex?

Har inte provat, så kan omöjligen svara på det.
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2020-03-11 22:12:26 följande:

Nu var just denna delen av ditt inlägg ju inte riktad till mig, men kan inte låta bli att svara ändå... För det första är det ju väldigt märkligt att ställa denna råga till en människa som är uttalat poly - hur tänkte du där? För det andra: nä, det är nog inte en majoritet av människor som skulle kunna tänka sig att leva utan sex. Frågan är bara hur den frågeställningen kom in i bilden? Vad har den med nånting i den här tråden att göra? Så här - och nu svarar jag bara utifrån mig själv: generellt sett vill jag ha sex med alla män som jag upplever står mig nära. Det är ofta besvarat, men ibland inte. Vissa män är partners; vissa är fwb; vissa är enbart vänner. Jag vill även ofta ha sex med män som jag inte upplever står mig nära, bara för att det finns en fysiskt attraktion (faktum är att de män som jag attraheras av direkt ofta är idioter som jag inte öht skulle vilja umgås med utanför sexet). Svaret på din första fråga är alltså ja, det är fullt möjligt att som poly ha en relation med en människa man inte har sex med. Det är nog däremot inte så vanligt att välja att ha enbart sexlösa relationer. Som svar på din andra fråga - hur kärleksrelationer skiljer sig från vänskapsrelationer: för min del är det ingen känslomässig skillnad, mer än kanske en skillnad i intensitet (så att de jag väljer att vara i en relation med är de jag älskar "mest"). Däremot är det ju en praktiskt skillnad, i det att man ofta har mer ansvar för varandra om man är i en relation, och ännu mer tydligt blir det ju om man dessutom bor ihop. Hoppas att du känner att du fick bättre svar nu :)

Det var du och Ao0 som skrev massor om att ni poly hade en annan syn på sex och kärlek. Bla skriver du :

*Min poäng är att OM MAN ÄR POLY så har man kanske en ANNAN UPPLEVELSE av KÄRLEK än man har när man är monogam; man lägger en lite annan innebörd i det.*

Jag ser ingen skillnad förutom den att ni har fler partners.

Även monogama kan leva i kärleksrelationer utan sex (Antagligen för att de inte vill lämna en partner de älskar trots att sexet uteblir, eller för att de älskar sin partner trots att sexlusten försvunnit ) Även monogama kan dessutom ha sex utan kärlek när de har mer tillfälligt sex.

Och precis som att monogama oftast behöver både sex och kärlek, så behöver de flesta poly det.

Den enda skillnaden är att ni delar upp det på fler.

Relationen med den ni inte har sex med skulle sällan funka om ni inte hade ANDRA sexuella relationer. Alltså skulle sällan endast relationer med flera kärleksrelationer utan sex funka....Därför ser jag ingen skillnad synen på kärlek. Skillnaden är att en monogam måste bryta om om sexet inte funkar och den ena saknar sex för mycket.

Dessutom är min erfarenhet att det är få polygama som inleder nya relationer (kärleksrelationer) utan att sex finns med när de redan har en kärlekspartner.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (AoO) skrev 2020-03-11 22:56:16 följande:

Har inte provat, så kan omöjligen svara på det.

Ändå VET du att sex inte är en delbreaker om du älskar någon.

Du skriver tydligt att det inte skulle vara något hinder om du blev förälskad och den inte vill ha sex.

Men nu (med denna fråga) vet du inte om det funkar, då jag beskriver att den andra relationen inte heller skulle innehålla sex. "Bara" kärlek.

Du kan alltså inte svara på det, om nu sex inte finns i en annan relation. Då blev den där kärleken kanske inte tillräcklig ändå...
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2020-03-11 22:15:18 följande:

Ok, nu tror jag att jag fattar vad du menar! JA!! Absolut! Men om man får välja så väljer man inte bort sexet, och - som AoO sa: fördelen med att vara poly är ju att man ska ha extrem otur om alla man är med råkar vara asexuella. :) Kort sagt: det går alldeles utmärkt att älska någon utan att sex är inblandat; däremot är det nog många av oss som har svårt att leva utan sex. :)

Ja, du har svårt att leva utan sex...precis som väldigt många monogana.

Ändå tycker du att det absolut(!) skulle funka med flera kärleksrelationer utan sex.... Det låter mycket motsägelsefullt.
  • Kråkungen
    New Dawn skrev 2020-03-11 23:40:36 följande:
    Det var du och Ao0 som skrev massor om att ni poly hade en annan syn på sex och kärlek. Bla skriver du :

*Min poäng är att OM MAN ÄR POLY så har man kanske en ANNAN UPPLEVELSE av KÄRLEK än man har när man är monogam; man lägger en lite annan innebörd i det.*

Jag ser ingen skillnad förutom den att ni har fler partners.
    Öh... och som jag har fattat det är precis just det här en JÄTTESTOR skillnad..? För monogama är det just att kärleken är förbehållen EN enda som är det centrala; dvs man kan bara älska en människa åt gången? Eller hur? Min poäng är att jag älskar väldigt många människor, och den känsla jag har för dem skiljer sig inte annat än i grad. Sen har jag/vill jag ha sex med en del av dem, medan jag inte vill ha det med en del andra (främst kvinnor, eftersom jag är sorgligt straight), men det ena (kärlek) har liksom inte med det andra (sex) att göra. För mig. 

Jag tänker att det nog trots allt är så att monogama gör en väldigt tydlig skillnad mellan å ena sidan det man ibland kallar "romantisk kärlek" och å andra sidan den kärlek man känner för en nära vän eller en familjemedlem (som inte är ens partner), så jag vidhåller nog ändå att vi ser på det på olika sätt. 
    New Dawn skrev 2020-03-11 23:59:27 följande:
    Ja, du har svårt att leva utan sex...precis som väldigt många monogana.

Ändå tycker du att det absolut(!) skulle funka med flera kärleksrelationer utan sex.... Det låter mycket motsägelsefullt.

Men... alltså - va? Du verkar ju inte öht ta in vad jag säger... De två har inte med varandra att göra! Sex är en sak. Kärlek är en annan. Lever man i en relation med någon så sammanfaller de ofta, men det ena är inte avhängigt av det andra.  På vad vis är det jag säger motsägelsefullt? Jag fattar verkligen inte? Det är ju som att säga att en kärleksrelation inte skulle kunna hålla bara för att partnern i fråga inte var intresserad av att gå på konserter, t ex. Jag lever för musik, och om jag aldrig mer skulle få gå på en konsert i mitt liv skulle jag tycka att livet skulle kännas rätt trist. Men att därifrån dra slutsatsen att ett förhållande med någon som inte tyckte om att gå på konserter inte skulle hålla i längden...? Håller du med om att det vore en ganska absurd slutsats? Om en partner inte tycker om att gå på konserter kan jag ju alltid gå med nån annan, eller hur?
  • Anonym (Frun)

Oj vilken diskussion det blev :).

Iaf så känner jag så här; sex är inte livsviktigt i en relation. Av olika anledningar kan man ju ha ett förhållande utan att ha sex. Att träffa någon som är asexuell eller av andra anledningar inte kan ha sex är inget hinder i min värld iaf. Monogam eller poly spelar ingen roll här. Jag känner att sex och kärlek är olika saker och har alltid gjort sen jag va tonåring. Jag kan ha en kärleksrelation utan sex lika väl som en sexuellrelation utan kärlek. Jag behöver inte ha kärleken för att ha grymt sex och jag kan ha kärleksrelationer som är underbara även utan sex. Här ingår inte vänskap, jag känner inte samma sak för en vän som för en jag är kär i.

Jag kan ju tycka det är underligt att dessa två "måste" hänga ihop för att man ska kunna ha en bra och sund relation. Varför då egentligen? Alla är olika men inom kärleken så förväntas vi ha sex för att det ska kunna vara sunt och långvarigt. Tycker det är rätt knäppt..

Under en period tappade jag och maken sexet pga sjukdom hos han och jag skulle säga att dessa månader utan sex var bättre än när vi hade sex. Och då va jag den som "blev utan" pga hans operation. Jag kröp ju inte på väggarna för det och grunden till det var kommunikation.

• Kråkungen
    Anonym (Frun) skrev 2020-03-12 08:36:20 följande:

Oj vilken diskussion det blev :).

Iaf så känner jag så här; sex är inte livsviktigt i en relation. Av olika anledningar kan man ju ha ett förhållande utan att ha sex. Att träffa någon som är asexuell eller av andra anledningar inte kan ha sex är inget hinder i min värld iaf. Monogam eller poly spelar ingen roll här. Jag känner att sex och kärlek är olika saker och har alltid gjort sen jag va tonåring. Jag kan ha en kärleksrelation utan sex lika väl som en sexuellrelation utan kärlek. Jag behöver inte ha kärleken för att ha grymt sex och jag kan ha kärleksrelationer som är underbara även utan sex. Här ingår inte vänskap, jag känner inte samma sak för en vän som för en jag är kär i.

Jag kan ju tycka det är underligt att dessa två "måste" hänga ihop för att man ska kunna ha en bra och sund relation. Varför då egentligen? Alla är olika men inom kärleken så förväntas vi ha sex för att det ska kunna vara sunt och långvarigt. Tycker det är rätt knäppt..

Under en period tappade jag och maken sexet pga sjukdom hos han och jag skulle säga att dessa månader utan sex var bättre än när vi hade sex. Och då va jag den som "blev utan" pga hans operation. Jag kröp ju inte på väggarna för det och grunden till det var kommunikation.

Jag håller fullständigt med dig, från början till slut - det är exakt så här jag känner också (med undantag för det du säger om att vänskap inte ingår i kärlek; där känner jag som sagt lite annorlunda - jag ser det mer som en skillnad i grad snarare än i art). 
  • Anonym (Frun)
    Kråkungen skrev 2020-03-12 13:07:53 följande:

Jag håller fullständigt med dig, från början till slut - det är exakt så här jag känner också (med undantag för det du säger om att vänskap inte ingår i kärlek; där känner jag som sagt lite annorlunda - jag ser det mer som en skillnad i grad snarare än i art). 

Äh vart fel, vänner kan man ju absolut vara inom kärleken. Menade att jag känner inte samma sak för en vän som för en jag är kär i som jag inte har sex med. Någon ville ju lixom ha det till att har man inte sex med människan man är kär i så är man bara vänner. Eller typ nåt sånt så ville poängtera att jag har olika känslor för vän och pojkvän.
Svar på tråden Öppna vårat förhållande