New Dawn skrev 2020-03-11 20:52:36 följande:
Hmm.... Hur löd egentligen ditt svar....Du skriver att det är en fördel att vara poly. Betyder det alltså att det är svårt för dig att ha en monogram relation utan sex.
Frågan återstår, men jag lägger till ordet monogram.
Tror du verkligen att du velat inleda en monogam kärleksrelation med en ny man trots att han inte vill ha sex med dig, och att det skulle vara långsiktigt hållbart att leva med honom utan sex?
Kråkungen skrev 2020-03-11 18:29:40 följande:
Det där är en bra fråga :) Jag tycker att AoOs svar här säger allt::Exakt så. Så precis, väldigt jättemycket mitt i prick. Alltihop :)
Nu var just denna delen av ditt inlägg ju inte riktad till mig, men kan inte låta bli att svara ändå... För det första är det ju väldigt märkligt att ställa denna råga till en människa som är uttalat poly - hur tänkte du där? För det andra: nä, det är nog inte en majoritet av människor som skulle kunna tänka sig att leva utan sex. Frågan är bara hur den frågeställningen kom in i bilden? Vad har den med nånting i den här tråden att göra?
New Dawn skrev 2020-03-11 20:52:36 följande:
Jag uppfattade inte att jag fick svar så du måste hjälpa mig att förklara
Alltså. Brukar ni (poly)ofta skaffa nya relationer (alltså de personer som kommer efter den första) med människor som ni inte har sex med. Alltså är det vanligt att nr 2,3,4 i relationen inleds utan att det ingår sex? I så fall, hur särskiljer sig dessa relationer från vänskapsrelationer?
Så här - och nu svarar jag bara utifrån mig själv: generellt sett vill jag ha sex med alla män som jag upplever står mig nära. Det är ofta besvarat, men ibland inte. Vissa män är partners; vissa är fwb; vissa är enbart vänner. Jag vill även ofta ha sex med män som jag
inte upplever står mig nära, bara för att det finns en fysiskt attraktion (faktum är att de män som jag attraheras av
direkt ofta är idioter som jag inte öht skulle vilja umgås med utanför sexet). Svaret på din första fråga är alltså ja, det är fullt möjligt att som poly ha en relation med en människa man inte har sex med. Det är nog däremot inte så vanligt att välja att ha
enbart sexlösa relationer. Som svar på din andra fråga - hur kärleksrelationer skiljer sig från vänskapsrelationer: för min del är det ingen känslomässig skillnad, mer än kanske en skillnad i intensitet (så att de jag väljer att vara i en relation med är de jag älskar "mest"). Däremot är det ju en praktiskt skillnad, i det att man ofta har mer ansvar för varandra om man är i en relation, och ännu mer tydligt blir det ju om man dessutom bor ihop. Hoppas att du känner att du fick bättre svar nu :)