Vad tycker ni om dödsstraff, abort, och aktiv dödshjälp?
Abort- jag tycker Sveriges abortlagstiftning är bra.
Dödsstraff-jag vet faktiskt inte. Det är en svår fråga. Men lutar mot nej.
Aktiv dödshjälp- också en svår fråga. Men lutar mot ett ja.
Abort- jag tycker Sveriges abortlagstiftning är bra.
Dödsstraff-jag vet faktiskt inte. Det är en svår fråga. Men lutar mot nej.
Aktiv dödshjälp- också en svår fråga. Men lutar mot ett ja.
Ja, ja och ja.
Säger sig själv att abort och aktiv dödshjälp handlar om att människan ska få välja över sin egna kropp och staten inte ska lägga sig i.
Dödsstraff kan man ha för särskilt grymma brott. Varför ska Sverige kasta pengar i sjön på att husera en Breivik eller Arklöv när man för 6kr kan lösa problemet samt ge upprättelse till offren.
Jag förstår att Sverige som land totalt skiter i brottsoffer och ser alla förövare som de egentliga offren men det är dags att ta steget in i 2000 talet och inse att folk faktiskt får stå för sina handlingar.
Abort - bra, men abortgränsen bör sänkas iom den medicinska utvecklingen. Som det ser ut idag så får man med socialstyrelsens tillåtelse göra abort till vecka 22, idag försöker man även rädda för tidigt födda i vecka 22. Det har hänt att sent aborterade foster levt en stund utanför livmodern, vilket jag tycker är fruktansvärt!
Dödsstraff - nej, men gärna fler livstidsstraff.
Aktiv dödshjälp - ja, för riktigt svårt sjuka människor som lider, inte för självmordsbenägna.
Abort Ja
Dödsstraff: Nej, de som felaktigt dömts till livstids fängelse är motivering nog. Möjligen om den som är ansvarig för felaktig dödsdom (eg mened, undanhållande av bevis etc) med automatik avrättades också.
Dödshjälp: Ja om den är rätt reglerad.
Stort ja på alla frågor. Allt det bör finnas
Dödsstraff kostar flera hundra miljoner dollar per fall i Kalifornien. Det är alltså dyrare än att inte avrätta personen.
Ja
Ja
Ja
= trippel ja
Visserligen väldigt hård lagstiftning kring dödstraff med chans till att slippa beroende på bevisning och sånt. Dumt att slösa skattepengar på farliga, sjuka människor som bara förstör andras liv. Då tycker jag män bör avrätta personen och lägga resurserna på andra behövande istället. Är för dödstraff av rent humanistiska skäl. Lägg resurserna på andra istället för folk som Anders Eklund
I Sverige värderar man tyvärr grovt kriminella över brottsoffer. Att införa dödstraff skulle skicka en signal till alla svenskar och omvärlden att vi ser lite mer seriöst på såna typer av brott. Vuxna män som våldtar och mördar barn har själva förlorat sin rätt att leva. Det är fruktansvärt att så många svenskar inte förstår det och daltar med dem medans man helt kör över andra. Tycker det är sjukt minst sagt
Att komma undan med dödstraff bör bedömas som lindrigt. Utdragen tortyr hade varit värre. Döden är inte det värsta som kan hända oss, men att bli angripen, torterad, våldtagen mm. är nog betydligt värre. Dags för folk att värdera mänskligt liv högre. Ett införande av dödstraff skulle symbolisera solidariteten till de som fallit offer eller blir utsatta för grovt kriminella
Man räknar inte bara summan för vad en kula kostar. Och om fängelse är dyrt, då borde det vara dyrare att INTE avliva någon.
Kina ser jag inte som en bra förebild, som land och samhälle. Inte USA heller, men bättre än Kina.