• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Freddie K
    Aniiee skrev 2021-12-21 16:49:41 följande:

Jell-o, minna! Hur går det med julstöket? Jag och ugan har varit och handlat halva affären känns det som, så mycket julmat. Bara att sätta igång och göra potatisgratäng och Jansson, lussebullar och sill, knäck och köttbullar och allt vad det är.

En jul ska jag återskapa Emils julbord...

God afton i stugan. 

Jag har ingen julfeeling alls så jag har inte ens en adventsstake uppe. Nu är ju i och för sig advent slut och tomtar har jag i och för sig, men på loftet. *Skrattar*. 
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (M17)

Oj så mycket julbestyr ni har.

Förutom han som har tomtar på loftet haha.

Vi äter inte julbord på julen alls så här är det alltid lugna gatan. Jag har full förståelse för att det är mysigt att pyssla med allt som ska fixas för att få en fin julhelg.

• Freddie K
    Anonym (M17) skrev 2021-12-21 17:13:35 följande:

Vi äter inte julbord på julen alls så här är det alltid lugna gatan. Jag har full förståelse för att det är mysigt att pyssla med allt som ska fixas för att få en fin julhelg.

Visst är det skönt att inte behöva steka köttbullar och ordna med skinka och sånt i flera timmar? Fast jag kan sakna det ibland. Tänker tillbaka på när jag var barn. Då fick vi mat för ett helt kompani, haha.
  • Anonym (M17)
    Freddie K skrev 2021-12-21 17:18:00 följande:

Visst är det skönt att inte behöva steka köttbullar och ordna med skinka och sånt i flera timmar? Fast jag kan sakna det ibland. Tänker tillbaka på när jag var barn. Då fick vi mat för ett helt kompani, haha.

Håller med dig. Tar mycket tid att fixa förstås men det valet kan ju vara trevligt om man gillar det.

Ja jag minns också barndomsjul med massor av mat. Som jag tröttnade på efter julafton haha?
  • Aniiee
    Mortiscia80 skrev 2021-12-21 16:51:30 följande:

Det låter mysigt med Emils julbord! :) Jag tänkte faktiskt försöka mig på en Jansson i år, sans ansjovis (eftersom jag tycker att de är så äckliga). Annars har vi bra koll på maten inför jul.

Alltså.. En Jansson utan ansjovis brukar vi kalla för potatsgratäng i mitt hus. Skillnaden är ju just ansjovisen. Formen på potatisen, kanske. =) Och lite ströbröd.. Men det låter bra, lycka till.
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Aniiee
    Freddie K skrev 2021-12-21 16:52:57 följande:

God afton i stugan. 

Jag har ingen julfeeling alls så jag har inte ens en adventsstake uppe. Nu är ju i och för sig advent slut och tomtar har jag i och för sig, men på loftet. *Skrattar*. 

Om tomtarna kunde stanna på loftet ändå =p

För oss i min familj är jul väldigt viktig. Men man behöver så klart inte överdriva heller.
  • Freddie K
    Anonym (M17) skrev 2021-12-21 17:31:44 följande:
    Håller med dig. Tar mycket tid att fixa förstås men det valet kan ju vara trevligt om man gillar det.

Ja jag minns också barndomsjul med massor av mat. Som jag tröttnade på efter julafton haha?
    Haha, jo. Det gjorde man ju. :s.
  • Freddie K
    Aniiee skrev 2021-12-21 17:34:00 följande:
    Om tomtarna kunde stanna på loftet ändå =p

För oss i min familj är jul väldigt viktig. Men man behöver så klart inte överdriva heller.
    Haha, ja, det vore något. :-P.

Jo, julen var viktig för mig som barn. Nu är den bara tråkig. Jag har liksom ingen att fira med. :s.
  • Aniiee
    Anonym (M17) skrev 2021-12-21 17:13:35 följande:

Jaa, jag har i runda slängar 14 timmars aktivt jobb i köket mellan nu och julafton. 25 eller så om vi räknar med passiv tid. Jag vet många som skulle få totalångest av att höra det, och jag vet många som bara stressar och är helt utlakade på julafton eoch ändå har flera timmar kvar att göra. Själv älskar jag att pyssla i köket och finner det rätt vilsamt. På julafton ska allt vara klart, på sin höjd att dra på ugnen för att värma saker och vispa lite varm choklad.
  • Anonym (M17)
    Aniiee skrev 2021-12-21 17:39:21 följande:

Jaa, jag har i runda slängar 14 timmars aktivt jobb i köket mellan nu och julafton. 25 eller så om vi räknar med passiv tid. Jag vet många som skulle få totalångest av att höra det, och jag vet många som bara stressar och är helt utlakade på julafton eoch ändå har flera timmar kvar att göra. Själv älskar jag att pyssla i köket och finner det rätt vilsamt. På julafton ska allt vara klart, på sin höjd att dra på ugnen för att värma saker och vispa lite varm choklad.

Du verkar ha koll på läget och gillar det. Så ska det vara. Stress och panik gör ingen glad.

Här äter vi saltlånga och den kokas ju max 12 minuter sen gör jag sås och precis då är potatisen färdigkokt sen är det dags att äta.

Årets mathöjdpunkt här.
Svar på tråden Här är vi alla vänner.