• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Eurydike
    Freddie K skrev 2023-11-10 13:31:58 följande:

Bah! Idag är det ingen bra dag! Rynkar på näsan

Du är ingen snell hest idag då? Här får du en låt från mig 🐴🤗

">

• Freddie K
    Eurydike skrev 2023-11-10 13:48:07 följande:
    Du är ingen snell hest idag då? Här får du en låt från mig 🐴🤗

">

Nej, verkligen inte! Tack, den värmde. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K

Lite kul är det ändå att folk på Facebook, som man inte förväntar sig, hör av sig och frågar hur man mår. I detta fallet en kollega.

• Disa35
    Freddie K skrev 2023-11-09 20:30:42 följande:
    Jo, men detta handlade om förtryck och folks lika värde också. Att man skulle minnas vad som hände för 85 år sen, sen kanske jag inte håller med om allt heller.
    Jodå, det förstår jag och det är jag givetvis också för.
  • Disa35
    fultextad användarhandbok skrev 2023-11-09 22:08:54 följande:
    Så kom då jag, och lade mig i lite. Jag håller med, våld, förtryck och förföljelse är något jag också är emot. Försvar är jag däremot för. Också emot hur ovan nämnda stat beter sig och jag tror att det här kommer att ses med andra ögon historiskt. Däremot så var ju förintelsen hemsk och krävde oerhört många offer, oberoende vad som sker i dag, vad som händer i dag kan aldrig ursäkta vad som skedde i går.
    Exakt! Tack! Tusen tack!

Förintelsen var absolut hemsk, har aldrig sagt annat, men jag tycker inte att det ursäktar att man beter sig hur som helst. Har också lite svårt för den där uppdelningen som en del gör, i "riktiga" offer (judar) och "alla andra". Jag menar, det var ju sån där uppdelning på folk och folk som startade eländet.

Tycker också att du ska kika på "Historien om Sverige" - den finns på SVT Play och är riktigt bra!
  • Disa35
    Eurydike skrev 2023-11-09 22:44:21 följande:
    Precis! Orfeus skulle hämta Eurydike nere i dödsriket, men fick inte vända sig om och titta på henne. Det gjorde han (tyvärr) ändå, vilket ledde till att Eurydike fick stanna kvar nere i dödsriket istället för att återvända till de levandes skara.

En ny version av myten utspelade sig här på FL, då jag fick mitt konto borttaget av misstag (till vissas sorg och andras glädje) och RaYzLeR, likt Orfeus, räddade tillbaka mitt konto och fick mig att återuppstå precis som Eurydike inte gjorde.

Då får jag önska dig välkommen tillbaka! 😃
    Tack så mycket Glad

Och tack för spännande historia - gillar du grekisk mytologi? Eller mytologi och historia överhuvudtaget kanske?
  • Disa35
    Freddie K skrev 2023-11-09 20:30:42 följande:
    Jo, men detta handlade om förtryck och folks lika värde också. Att man skulle minnas vad som hände för 85 år sen, sen kanske jag inte håller med om allt heller.
    Det är bara att...

Jag tycker att en del - främst judar, men också andra - liksom använder förföljelserna, Kristallnatten och Förintelsen som en ursäkt. Framförallt för Israels beteende, och för att skriva sin egen historia. Som t ex att hävda att 6 miljoner människor mördades.

Och jag tycker det är fel. Jag tycker att det är respektlöst att inte räkna alla offer som lika mycket värda, och dessutom farligt.

Så jag hade gärna sett sådana här minnesdagar hedra ALLA offer, inte bara de av judisk börd.

Är du med hur jag menar?
  • fultextad användarhandbok
    Disa35 skrev 2023-11-10 17:23:16 följande:
    Exakt! Tack! Tusen tack!

Förintelsen var absolut hemsk, har aldrig sagt annat, men jag tycker inte att det ursäktar att man beter sig hur som helst. Har också lite svårt för den där uppdelningen som en del gör, i "riktiga" offer (judar) och "alla andra". Jag menar, det var ju sån där uppdelning på folk och folk som startade eländet.

Tycker också att du ska kika på "Historien om Sverige" - den finns på SVT Play och är riktigt bra!
    Där håller jag med, offer är alltid offer, oavsett det rör sig om förintelsen eller gulag eller de som dog i då de försvarade oss mot Rysslands anfall för länge sedan. Jag har nog inte sett någon sådan uppdelning av offer, att en del skulle vara mer hedervärda än andra. Den enda uppdelningen jag själv gör är de som fallit offer för andra människors handlingar och de som gjort det utan att andra människor varit inblandade. På något vis är det lättare att förstå naturens krafter än viljan att skada. Så det är enbart på de grunderna. 

Inte vet jag om du har något speciellt i åtanke, fast jag har aldrig bott i just Sverige och jag tror mig ha koll på grundläggande historia. Men tack för tipset!
  • fultextad användarhandbok

Tillägg till ovanstående: Svensk historia är ju till stor del även finsk historia, då de var ett och samma land i väldigt många hundra år, så man har ju så klart läst svensk historia.

• Freddie K
    Disa35 skrev 2023-11-10 18:19:06 följande:
    Det är bara att...

Jag tycker att en del - främst judar, men också andra - liksom använder förföljelserna, Kristallnatten och Förintelsen som en ursäkt. Framförallt för Israels beteende, och för att skriva sin egen historia. Som t ex att hävda att 6 miljoner människor mördades.

Och jag tycker det är fel. Jag tycker att det är respektlöst att inte räkna alla offer som lika mycket värda, och dessutom farligt.

Så jag hade gärna sett sådana här minnesdagar hedra ALLA offer, inte bara de av judisk börd.

Är du med hur jag menar?
    Jo, jag är med på hur du menar. Jag tycker också att ALLA borde hedras och inte bara judarna.
Svar på tråden Här är vi alla vänner.