Inlägg från: Freddie K |Visa alla inlägg
  • Freddie K

Här är vi alla vänner.

Den svenska nationaldagen är ett skämt!

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Snälla Killen skrev 2025-06-06 06:17:55 följande:
    Varför tycker du det?

Visserligen är det inte lika viktigt förr oss, som det är för norrmännens 17:e Maj, men ändå lite värt att fira ändå 🙃🇸🇪
    Jag tycker det eftersom att ingen vet varför man firar nationaldagen och viftar man med en svensk flagga så blir man kallad rasist. 
  • Freddie K
    Snälla Killen skrev 2025-06-06 16:20:57 följande:
    Du har en poäng där! Klart att en av världens äldsta självständiga kvarvarande nationer i hela världen idag har glömt bort varför vi vid det här laget ens firar nationaldagen...

Sverige var ju inte direkt det snällaste landet i världen för ett par hundra år sedan. Vi skulle kriga och erövra andra länder osv (lite som dagens Ryssland).

MEN det som är värt att fira är vilket fint land vi tillslut blev och vår teknologiska utveckling (trots vår obetydliga storleksett till yta), ABBA och vår helt UNIKA förmåga idag att prata svengelska 🙂

Vi är inte perfekta och kommer aldrig att bli men jag tänker aldrig vika mig för någon som anklagar mig för att vara rasist eller något annat, enbart för att jag är en stolt svensk 🇸🇪????
    Kloka ord. Rasistkortet drar de ganska ofta. Säger man till ungdomar till exempel på bussen att dämpa sig så kallar de en för rasist.
  • Freddie K
    Snälla Killen skrev 2025-06-06 19:43:35 följande:
    Ja folk är så lättkränkta idag. Nästan lika lättkränkta som under 1600-talet.

Men om någon hade kallat mig för rasist för att säga åt någon yngling att dämpa sig, så hade jag enbart gett tillbaka och kallat snorungen för något vid mindre lämpat ordval 😇

Jag menar, en svensk skulle ju inte kalla dig för rasist vid en tillsägelse, så jag antar att grabben med moppe-muscha är av en viss karaktär 🙃

Tragiskt egentligen hur vissa är uppfostrade...
    Haha, ja, då var de verkligen lättkränkta. Där jag bor så blir man väldigt lätt kallad rasist, men det bor typ bara ett par svenskar i mitt område och jag är en av de. 

Ja, vissa måste ha blivit uppfostrade av hundar. 
  • Freddie K
    burleskburkläsk skrev 2025-06-07 06:25:40 följande:
    Dessa gentlemän dog nog av högt blodtryck istället men detta måste utredas.

Dina handlingar kommer troligen att stå dig dyrt då båda är rödlistade hos den Internationella naturvårdsunionen.

Vi kan med all sannolikhet meddela redan nu att bevis nr 1 (fotot du postade som vi misstänker ledde till att dessa två fridlysta gentlemän fick betala å det dyraste) kommer att ha en betydande roll redan på inledningsdagen.

🤣
    Ett brott mot Genevekonventionen och barnkonventionen och mot våra mänskliga rättigheter, för att inte tala om hets mot folkgrupp. :-P.
  • Freddie K

A man walks down the street. He says:" Why am I soft in the middle now. Why am I soft in the middle when my life is so hard?" *Ylar*.

• Freddie K
    Snälla Killen skrev 2025-06-08 02:40:35 följande:
    Här där jag bor idag ute på landet i Småland (jag är ursprungligen stockhlmare), så är det enbart inbitna smålänningar och en göteborgare. 

Inom bygden och alla känner alla och jag var själv lite orolig inför flytten hit, eftersom att det skulle vara så mycket mer annorlunda än hur jag tidigare var van vid uppe i sthlm.

Idag skulle jag inte vilja flytta tillbaka igen. Alla är så mkt mer avslappnade här nere jämfört med uppe i sthlm och just där jag bor finns inga segregationsproblem alls faktiskt och det var just därför jag valde att flytta hit, innan barnen hann bli för gamla.

Men vissa områden jag har vuxit upp i i barndomen går tyvärr inte längre att känna igen idag. Därför blev det enkelt för mig att flytta bort även om det sved lite i själen.

Vilken del av landet är du ifrån?
    Jag kan ju säga så här mycket att jag är från en av Sveriges mest utsatta områden. 
  • Freddie K
    Snälla Killen skrev 2025-06-08 06:20:45 följande:
    Jag är ifrån Täby kommun (förort till sthlm i norrort) ursprungligen. Det är inte ett utsatt område någonstans men det är ett av de mest segrerade områdena i hela landet idag, tillsammans med grannkommunerna  Waxholm och Danderyd.

På den tiden jag växte upp inom dåtidens betong-djungel (miljonprogramområden) så var allting inte så tryggt alla gånger, men alla respekterade varandra ändå märkligt nog.

Men deras lösning på problemet kring, i princip allt, är att aktivt se till att det är omöjligt att ens flytta dit om du inte är rik. Och privatskolorna har ploppat upp som svampar i marken samtidigt som det idag enbart finns två bostadsområden kvar med hyresrätter till ockerpriser (resten av allmännyttan har sålts ut).

Nä, jag har insett att det inte lönar sig i slutändan att ens försöka bo inom någon av storstäderna, dels för sin egen del och dels för sina barns framtid och möjlighet att kunna flytta hemifrån.

Storstadsområdena kommer nog att bli värre, innan de blir bättre igen, vad gäller segregation och utsatta områden. Det är ju inom storstäderna som samhällsproblemen uppenbarar sig först och just därför flyttade jag ifrån den cirkusen, för jag hade magkänsla nog att inse vad som kommer härnäst 🙂
    Jo, det har du rätt i. Hade jag kunnat så hade jag flyttat. Jag har bott här i över 15 år och jag har sett min beskärda del av skjutningar och så. 
  • Freddie K
    Aniiee skrev 2025-06-08 06:36:21 följande:

Ohayo, mina-san....

Konichiwa.
  • Freddie K

Semestern närmar sig och jag har ingen aning vad jag ska göra i fem veckor. Visst kommer det att bli skönt med semester, men jag kommer att klättra på väggarna.

Svar på tråden Här är vi alla vänner.