Snälla Killen skrev 2025-06-08 06:20:45 följande:
Jag är ifrån Täby kommun (förort till sthlm i norrort) ursprungligen. Det är inte ett utsatt område någonstans men det är ett av de mest segrerade områdena i hela landet idag, tillsammans med grannkommunerna Waxholm och Danderyd.
På den tiden jag växte upp inom dåtidens betong-djungel (miljonprogramområden) så var allting inte så tryggt alla gånger, men alla respekterade varandra ändå märkligt nog.
Men deras lösning på problemet kring, i princip allt, är att aktivt se till att det är omöjligt att ens flytta dit om du inte är rik. Och privatskolorna har ploppat upp som svampar i marken samtidigt som det idag enbart finns två bostadsområden kvar med hyresrätter till ockerpriser (resten av allmännyttan har sålts ut).
Nä, jag har insett att det inte lönar sig i slutändan att ens försöka bo inom någon av storstäderna, dels för sin egen del och dels för sina barns framtid och möjlighet att kunna flytta hemifrån.
Storstadsområdena kommer nog att bli värre, innan de blir bättre igen, vad gäller segregation och utsatta områden. Det är ju inom storstäderna som samhällsproblemen uppenbarar sig först och just därför flyttade jag ifrån den cirkusen, för jag hade magkänsla nog att inse vad som kommer härnäst 🙂
Jo, det har du rätt i. Hade jag kunnat så hade jag flyttat. Jag har bott här i över 15 år och jag har sett min beskärda del av skjutningar och så.