• Anonym (Undrar)

Blandras, rottweiler, schäfer, bordercollie?

Har länge planerat att skaffa hund, har ingen tidigare hundvana av större hundraser (det var nog inget problem enl säljaren)och funderade på att köpa en valp av raserna schäfer 50%, rottweiler 25%, border collie 25%.

Blev direkt tveksam efter att ha pratat med säljaren, mamman sägs vara en jättesnäll hund, men jag blir tveksam när det framkom att mamman är 10 år gammal dessutom (valparna resultat av tjuvparning).

Kan det ha negativa effekter på hur valparna blir mentalt och övrig hälsa?

Valparna är jättefina och jag är verkligen sugen på att köpa en av dem men tänkte fråga om någon med erfarenhet/kunskap här kan säga vad ni tycker.

• Svar på tråden Blandras, rottweiler, schäfer, bordercollie?
  • Anonym (Avstå)

Den kombinationen av raser tillsammans med en oerfaren ägare känns ärligt talat inte så lyckad. Rottweilerns (och schäferns) skärpa, bordercolliens behov av stimulans för att inte få problembeteenden etc. Vad har du tänkt göra med hunden? Spåra? Lydnad? Hälsostatus hos föräldrarna?

• Anonym (Nej)

Jag älskar hundar, haft hund över 30 år, mestadels blandraser.

Men nej, jag skulle inte ta en hund med denna blandning om jag inte verkligen är kunnig, har massor av tid o har förmåga att göra "rätt" från början. (Inte heller ok att låta en 10årig tik gå med valpar.)

Alla raserna är krävande raser (även om ALLA hundar behöver fysisk o mental stimulans) att blanda BC med rottis/schäfer är nej. En BCs stissighet o vall i samband med andra genetiska egenskaper som vakt o jakt kan slå riktigt slint.

Men kan såklart också bli världens underbaraste familjemedlem...

Hur kunnig är du? Hur mkt tid o engagemang kommer du lägga? Vad vill du ha hunden till? Vad vill du träna? Vad kan du erbjuda hunden?

• Jemp

Valparna lär inte påverkas av att tiken är gammal, nej.

Deras hälsa i övrigt beror ju på. Vilka hälsotester är gjorda på föräldrarna? HD osv? Om inte, avstå.

Vad är det med blandningen som lockar? Hur ska du arbeta hunden?

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Avstå) skrev 2020-03-14 16:21:39 följande:

Den kombinationen av raser tillsammans med en oerfaren ägare känns ärligt talat inte så lyckad. Rottweilerns (och schäferns) skärpa, bordercolliens behov av stimulans för att inte få problembeteenden etc. Vad har du tänkt göra med hunden? Spåra? Lydnad? Hälsostatus hos föräldrarna?

Då har jag fått det bekräftat nu då, blir mest troligt ett stort misslyckande. Jag hade tänkt ha den som sällskapshund och aktivera med att kasta bollar, gå långpromenader, lite spårning för skojs skull då och då etc. Det förstår jag är långt ifrån tillräckligt nu. Jag avstår från att köpa en av de valparna, de valparna har set bättre hos de med mer erfarenhet.
  • Jemp
    Anonym (Undrar) skrev 2020-03-14 16:46:17 följande:

Då har jag fått det bekräftat nu då, blir mest troligt ett stort misslyckande. Jag hade tänkt ha den som sällskapshund och aktivera med att kasta bollar, gå långpromenader, lite spårning för skojs skull då och då etc. Det förstår jag är långt ifrån tillräckligt nu. Jag avstår från att köpa en av de valparna, de valparna har set bättre hos de med mer erfarenhet.

Bra tänkt!
  • Lönnsirap

Vill bara instämma i att du gör helt rätt som inte köper denna blandning utan erfarenhet!

3 aktiva raser som alla har sina behov och risk att få problembeteende om man inte har någon erfarenhet!

Svar på tråden Blandras, rottweiler, schäfer, bordercollie?