Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Vad kostar bil i månaden

    Anonym (Forden på gården) skrev 2020-03-17 05:14:08 följande:

    Det går inte att svara på bara så där.

    Vad skatten kostar kan du lätt kolla upp själv, sedan beror det helt på vilken försäkring du sk ha.

    Bara trafikförsäkring kostar inte i närheten av vad en helförsäkring gör.

    Jag har en Ford i ungefär samma storlek och ålder.

    Skatten ligger på runt 1500/år och helförsäkring med mertillägg kostar ca 2500/år.

    Sen ska ju bilen hållas "rullande" också.


    Det skiljer drygt 200 i månaden på trafikförsäkringen och helförsäkring på min bil, betalar drygt 300 i månaden för helförsäkring
  • sextiotalist

    Jag skiljer på fasta kostnader och rörliga kostnader.

    För mig är det nu 900 i månaden. Drygt 400 för p-plats och drygt 400 i skatt och försäkring. Sedan tillkommer service, däck, eventuella reparationer etc

    Dessa beror på hur mycket man kör och bilen själv

  • sextiotalist
    MRAKas skrev 2020-03-17 23:25:40 följande:

    På bilar i denna ålder o prisklass så är det alltid en chansning, om du inte har möjlighet och kunskap att utföra service o reparationer själv så kommer detta vara en mycket stor utgiftspost.

    Värdeminskningen är nästan försumbar på en bil i denna prisklass. Skatt, försäkring, besiktning o liknande fasta utgifter borde gå att runda av till 1000:-/mån.

    Kostnaden för drivmedel beror ju givetvis hur mycket du åker.

    Det är kostnaden att "hålla skiten rullande" som har potential att bli mycket hög på en så pass gammal bil, detta kommer ju nästan alltid utan förvarning också, helt plötsligt brakar nått till eller nån varningslampa tänds o så slutar det med bärgare till verkstad samt medföljande faktura för att komma ut därifrån...

    En Golf -05 1,6 bensinare är en beprövad o stabil konstruktion dock, förmodligen kommer du har mer problem med rost än det mekaniska.

    Be någon som du har förtroende för när det gäller bilar kolla igenom den innan köp om du inte har koll själv, bilar i denna prisklass varierar kraftigt i skick.


    Min bil kostar inte ens 500 kronor i månaden i de fasta utgifterna, om man tar bort paketering. Den är helförsäkrad
  • sextiotalist
    MRAKas skrev 2020-03-18 20:51:38 följande:

    Om du söker hjälp kanske någon riktigt erfaren terapeut kan reda ut hur det kommer sig att du är så otroligt mån om att informera världen om att just du lyckats teckna en helförsäkring inkl "mer-tillägg" till en mycket låg kostnad...

    Min erfarenhet av bilägande (vilken är tämligen omfattande) säger att du får dubbla den summan för att komma i närheten av hur mycket en vanlig normal svensson-bil kostar att helförsäkra i en medelstor svensk stad.

    Inte på något sätt orimligt att höfta årspremien till 5-6000:-, speciellt inte om man som TS inte ägt bil tidigare o börjar på lägsta bonusklassen.

    4-500:- är "ett par hundralappar".


    Min bil, bor i Malmö, har en årspremie på drygt 3600, helförsäkrad.

    Skatten ligger på drygt 2000 per år.

    Jag servar den vartannat år, det enda felet som varit på den bilen har varit startspärren, en 2003 (en enda gång nedslag på besiktningen). Att jag vet detta är för att jag köpte den av mamma, som köpte den fabriksny
  • sextiotalist
    Kjell2 skrev 2020-03-19 08:42:12 följande:

    Jämför kostnaden, kanske 1000 till 2000 kr/månaden, men taxi eller hyrbil för de få tillfällen du behöver åka.


    Avgiften för bilpool kan vara rätt höga. Och bor man utanför städer så finns det inte alls samma utbud.

    Jag kollade upp för egen del och konstaterade att årskostnaden skulle vara högre med bilpool än den bil jag har
  • sextiotalist
    Solli skrev 2020-03-24 00:10:04 följande:

    Det finns mer än bara driftskostnader på en bil.

    T ex: Service (alla kan inte lr har möjlighet att utföra service själva). Reparationer, däck ev parkeringsavgift, besiktning, tvätt etc etc.

    När den dagen kommer att det är dags att byta till en nyare bil så måste du ha lagt undan pengar för det.

    Hur mycket tror du att du får för en bil som är 20 år gammal? Titta i begagnad listan.

    Så ser du mellanskillnaden, d v s pengar du måste lägga undan för att köpa motsvarande. För den dagen kommer när du måste sälja/byta.

    Det blir långt mer än 500 SEK i månaden.

    Sist men inte minst: Att äga en bil är som en sparbössa utan botten.


    Jag räknar på vad min bil kostar.

    Om jag köper en ny bil så kommer självklart kostnaden för att inhandla den kopplas till den bilen, inte den nuvarande.

    Min bil kostar inte ens 500 i månaden i fasta utgifter.

    Service vartannat år, nästan felfri. Får beröm varje gång jag besiktiga den.

    Skulle jag skrota den idag så hade förlusten varit 3000 per år. Men jag räknar med att den hänger med i minst 4 år till (då kommer förlusten vara drygt 120 kronor per månad)
  • sextiotalist
    Anonym (ooo) skrev 2020-03-18 20:55:38 följande:

    Har ett syskon som jobbar med bilar som säger att om bilen i princip bara står, så får man ändå räkna med att den kostar ca 1000kr/månad, bara av att ha den (försäkring, skatt, kanske något däckbyte eller verkstadsbesök) + bensin förstås, om man kör något. 


    Hälsa din kusin att min bil kostar hälften
  • sextiotalist
    momjanet skrev 2020-08-05 15:09:08 följande:

    Har en gammal bil. Kostnaderna är ungefär 2400 i skatt/år. Försäkring 250/månaden. Sen tillkommer reparationer eftersom det är en gammal bil, räknar med runt 500/mån.

    Tankar för minst 1500/mån.

    Så summan landar på minst 2500/månaden. Kan bli mer om det är dyra saker som brakar.


    Oj, det var mycket reparationer.

    Jag har service vartannat år, kanske 1200. Tankar för snitt 300 i månaden (men det räknar jag till driftskostnader).

    Reparerat bilen en gång under fyra år.
  • sextiotalist
    Friger skrev 2020-08-06 07:49:36 följande:

    Har 2st bilar, en minibuss och en kombi.

    Har ett bilkonto för verkstadsbesök på vilket jag månadssparar 4.000kr

    Mina kostnader per månad ser ut som följer:

    -Bränsle 6.000kr

    -Försäkring 1.300kr

    -Skatt 800kr

    -Trängselskatt 1.800kr

    -Verkstadsbesök 4.000kr

    Köper bilarna kontant och räknar med att värdet är 0:- när jag är klar med dom. Kör totalt ca 10.000mil per år. (bor ute på landet och jobbar inne i stan) Har egen verkstad hemma och gör en hel del jobb på bilarna själv även om jag låter en auktoriserad verkstad sköta servisjobben och dom större och mer komplicerade reparationerna.

    För TS skulle jag reservera ca 3.000kr/mån för allt. Alla bilar går sönder förr eller senare. Det är bara en fråga om tid innan en 15-20.000kr -reparation/service kommer. För mig brukar det bli en gång per år givet hur långt jag kör.


    Vi har aldrig haft en sådan dyr reparation. Ändå har vi haft äldre bilar.

    Det dyraste min mamma (som ägde bilen innan) betalade var 6000 för byte av kamrem.

    Vi har ändå under en period pendlat med bil väldigt långa sträckor till arbetet. Då med andra bilar såklart.
  • sextiotalist
    Jamesdio skrev 2020-08-07 08:48:28 följande:

    Vi köper typ en bil per år för  5000-15000 kr, helst nybesiktad och skattad och med sommar- och vinterdäck för en säsong kvar. Märke, modell, färg oviktigt så länge som den är bensinsnål. Och håller tummarna att den håller till nästa besiktning. Och bonus om den går igenom besiktningen och håller ett tag till.

    Men oavsett, förutom kostnader för skatt, försäkring, bränsle, däck, oljebyten och nya torkarblad behöver man ju även om bilen inte går sönder också ytterligare underhåll ibland som att byta bromsklossar, luftfilter, laga rost och större saker som kamrem. En del förbrukningsvaror ingår ju också i bilägandet som olja, spolarvätska, tändstift, glödlampor, glykol, batteri osv. Jag har svårt att tro att 500 kr/mån utslaget på flera år täcker allt detta.


    Det kan det absolut göra.

    Service blir väl 50 kronor per månad (vartannat år).

    Då ingår oljebyte

    Glykol har jag inte behövt fylla på under de 4 år jag ägt den här bilen.

    Kamren byter man en eller två gånger.

    Batteri glömde jag att jag bytt. 20 kronor per månad.

    Glödlampa en gång. Var inte dyrt alls.

    Spolarvätska räknar jag till drift och ingen fast kostnad, köper en dunk vartannat år.

    Däcken har väl kostat 50 kronor per år (utslaget).

    Nu kör jag inte bil dagligen.

    Men den går kring 1000 mil per år. Både sommar och vinter.

    Den drar drygt 6,8 dl per mil.

    Räknar du på samma sätt när du köper cykel, diskmaskin, tvättmaskin, gräsklippare etc?
  • sextiotalist
    Anonym (Den) skrev 2020-08-07 10:28:20 följande:

    Jag behöver egentligen bara bil vår till höst och brukar köpa en bil för mellan tio till femtontusen. Den håller oftast ett till två år eller till nästa besiktning :) Om reparationen som alltid kommer kostar mer än ca halva värdet så skrotar jag den istället. Så förutom skatt/försäkring/p-plats + smårep på ca 1000kr/mån så blir värdeminskningen runt 5000-8000 per år. Så Exklusive bensin blir summan per år runt  20000. Då blir det runt 1700/månaden utan att jag rör den och det är helt Ok för det lilla behov jag har.  


    Vilka dåliga bilköp folk gör.

    Vi har köpt bilar i den prisklassen och de har hållit i flera år utan problem.

    Min senaste gav jag 12 000 för, förvisso min mammas bil, men ett pris som motsvarande bil skulle kosta på blocket.

    4 år senare så är den i superbra skick och får beröm (spontant) när jag besiktiga den.

    Vi verkar ha tur med bilar, utom en Volvo som strulade en del så sambon sålde den till en kompis som älskar Volvo (jodå, han visste varför vi inte ville ha den kvar)
Svar på tråden Vad kostar bil i månaden