• Disa35

    Pytteliten men (kanske) bra tanke

    Fick en idé idag och tänkte jag skulle lufta den.

    Våra hotell är plötsligt väldigt hårt drabbade pga mängder med avbokningar, och våra färjor likaså, pga av avbokningar och inreseförbud.

    Kunde man inte använda dessa tomma hotellrum och tomma hytter som tillfälliga sjukvårdsplatser? Inte för intensivvård kanske, men för "lättare" patienter som inte är så vårdkrävande.
    Och kunde man inte också erbjuda den nu permitterade/avskedade personalen baskurs i omvårdnad?

    Kom plötsligt ihåg att Britannic (Titanics systerfartyg) användes på detta sätt under första världskriget, och en stor fördel med färjor är ju just att de går att flytta omkring.

    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Pytteliten men (kanske) bra tanke
  • DasNerd

    Kanske svårt för någon typ av "egentlig vård", men rimligt för "frivilligkarantän" (flytta de friska som går från äldreboenden till hotellet för att komma ifrån smittohärden, samt andra i riskgruppen).

    Skulle kunna vara ett bättre sätt att frigöra platser för att kunna hålla de som faktiskt ÄR drabbade på samma ställe istället som är mer lämpat för vård.

  • Jemp

    Nu har jag ingen vettig källa, men vill minnas en rubrik där lyxhotell blev vårdplatser.

  • fiffilisa

    Finns gott om hemlösa som behöver en sovplats också...

  • Disa35
    fiffilisa skrev 2020-03-18 20:38:49 följande:

    Finns gott om hemlösa som behöver en sovplats också...


    Vet du, det håller jag med om och det har jag tänkt i flera år; att vi i Sverige kan göra mycket, mycket mer för hemlösa.

    Men tanken med det här var att avlasta sjukvården och att på något sätt hålla igång i alla fall delar av turistnäringen.

    Därmed inte sagt att vi ska strunta i hemlösa för det tycker jag absolut inte att vi ska.
  • Disa35
    Jemp skrev 2020-03-18 20:30:25 följande:

    Nu har jag ingen vettig källa, men vill minnas en rubrik där lyxhotell blev vårdplatser.


    Eller hur, varför inte tänka utanför boxen en smula?
Svar på tråden Pytteliten men (kanske) bra tanke