• xnfsm

    Hjälp! Panik! Hostar ihjäl mig

    Tror på riktigt att jag kommer att hosta mig till döds. Har världens rethosta som vägrar ge sig. Har fått cochilana hostmedicin men det hjälper inte.

    Snälla, ge tips på vad jag ska göra! Får panik. Hostar så mycket att grannen bankade i väggen. Har varit sjuk (förmodligen viruset) sen i söndags och började må bättre igår morse.

    Ung och frisk i övrigt.

  • Svar på tråden Hjälp! Panik! Hostar ihjäl mig
  • Anonymm20
    Anonym (HG) skrev 2020-03-21 15:55:26 följande:

    Nej det är fel. 48 timmar ska man stanna hemma efter man har blivit helt frisk.


    Vid influensa ja. Covid19 är ingen influensa.
  • LaFontaine
    Anonymm20 skrev 2020-03-21 16:44:30 följande:
    Vid influensa ja. Covid19 är ingen influensa.
    Men då får du vackert presentera källan på det, eftersom det går emot de rekommendationer som finns. I annat fall avfärdas du enbart som korkad.
  • Anonymm20
    LaFontaine skrev 2020-03-21 16:51:51 följande:

    Men då får du vackert presentera källan på det, eftersom det går emot de rekommendationer som finns. I annat fall avfärdas du enbart som korkad.


    Sjukvården
  • Anonymm20
    LaFontaine skrev 2020-03-21 16:51:51 följande:

    Men då får du vackert presentera källan på det, eftersom det går emot de rekommendationer som finns. I annat fall avfärdas du enbart som korkad.


    Jag skrev också "helst" inte att man måste, dvs ett krav.
  • LaFontaine
    Anonymm20 skrev 2020-03-21 17:05:45 följande:
    Sjukvården
    Sjukvården? Vilken sjukvård? Varifrån? Och hur tror du att det kommer sig att din ytterst anonyma källa vet bättre än de riktlinjer som finns?
  • Anonym (HG)
    Anonymm20 skrev 2020-03-21 16:44:30 följande:

    Vid influensa ja. Covid19 är ingen influensa.


    Nej. Vid covid 19. Det har däremot varit restriktioner att stanna i karantän i 2 veckor om man vistats i drabbade områden eller varit i kontakt med Coronasmitta men inte 2 veckor efter sjukdom.
  • Krafs
    Anonym (CORONA) skrev 2020-03-20 22:42:05 följande:
    Nej, men det viktigaste nu är att du inte sprider smittan vidare.
    Nej, det viktigaste är att du håller dig till trådstarten
  • Aniiee

    När jag hostar som en idiot (alltså mellan mars och september samt mellan oktober och februari) så är mitt egna husmorsknep en jävla massa apelsinjuice, ett större antal buljongkok, ett hav av timjante och Nalle Puh-värdigt lager av honung, gärna från lokala biodlare. Det hjälper.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Hosta är hemskt)

    Fy, hosta är verkligen så jobbigt!

    Om du har en luftfuktare, använd den. Om inte så gör vad du kan för att öka luftfuktigheten i hemmet eller iaf i sovrummet.

    Palla upp med kuddar så du sover högt med huvudet.

    Jag brukar ta lite matolja i en liten kopp och sen ta en liten klunk. Det kan lindra om det är rethosta. Men se upp, det kan sätta lite extra fart på magen.

    Sen är det ju det gamla vanliga tipsen med varma drycker, honung, ingefära, citron osv.

    Sug på halstabletter konstant och prata bara om det är absolut nödvändigt.

    Hoppas att du mår bättre snart!

  • xnfsm
    Krafs skrev 2020-03-21 22:15:54 följande:

    Nej, det viktigaste är att du håller dig till trådstarten


    Exakt så.
  • xnfsm

    Hostan har lindrats en hel del. Tack för alla tips. Jag hostar fortfarande extremt mycket på morgonen och kvällen. En annan grej som varit bra är en tesked kokosolja i morgonkaffet. Det mjukar upp. Dock kommer det upp massa otäckt slem... men det vill man ju ändå bli av med.

  • Pope Joan II
    xnfsm skrev 2020-03-22 09:53:52 följande:

    Hostan har lindrats en hel del. Tack för alla tips. Jag hostar fortfarande extremt mycket på morgonen och kvällen. En annan grej som varit bra är en tesked kokosolja i morgonkaffet. Det mjukar upp. Dock kommer det upp massa otäckt slem... men det vill man ju ändå bli av med.


    Skönt att höra! Krya på dig. 
  • Anonym (Anonym)

    Corona kännetecknas av torrhosta så om du har slemhosta är det troligtvis något annat virus.

  • Anonym (Sanningen)

    Eftersom corona är så pass smittsamt som 37 dagar symtomfri så bör man stanna hemma minst två veckor symtomfri.

    Korrekt.

    Vården går på knäna. De saknar all utrustning redan nu. Sprid inte skitet vidare.

  • Anonym (Sanningen)
    Anonym (HG) skrev 2020-03-21 21:06:49 följande:

    Nej. Vid covid 19. Det har däremot varit restriktioner att stanna i karantän i 2 veckor om man vistats i drabbade områden eller varit i kontakt med Coronasmitta men inte 2 veckor efter sjukdom.


    De flesta sjuka som blir inlagda stannar långt över två veckor på sjukhus, symtomfria men blodvärdena visar annat.

    Vill du inte smitta vidare så bör man ha hemkarantän i minst två vevkor symtomfri. Två dagar är direkt felaktigt.

    FHM sprider smittan.
  • Anonym (HG)
    Anonym (Sanningen) skrev 2020-03-24 04:35:17 följande:

    De flesta sjuka som blir inlagda stannar långt över två veckor på sjukhus, symtomfria men blodvärdena visar annat.

    Vill du inte smitta vidare så bör man ha hemkarantän i minst två vevkor symtomfri. Två dagar är direkt felaktigt.

    FHM sprider smittan.


    Folkhälsomyndigheten säger 2 dagar hemma symtomfria innan man återgår till arbetet. Det är bara att googla. Stefan Löfven stod även och sa det på presskonferensen idag. Jag litar då mer på dem än på dig.
  • Anonym (jag med)

    Jag har haft hosta sen vecka 9. Jag fick det innan alperna-återvändarna kom tillbaka så jag tror inte jag har corona. Men jag har en rethosta som sitter kvar. dock börjar jag undra om jag först blev förkyld, och sen åkte på något mer.

    Började med att jag blev täppt, aldrig någon rinnande snuva, bara täppt, sen hosta, sen huvudvärk,  sen lite lite feber tup 37,8 och kände mig väldigt varm, sen lite ont i halsen och bakre tunga. 

    Detta under en period på tre veckor. Trött hela tiden och kliande i lungor och rethosta. Inget slem typ torrhosta. 

  • Aurora Borrealis
    Anonym (jag med) skrev 2020-03-27 23:35:47 följande:

    Jag har haft hosta sen vecka 9. Jag fick det innan alperna-återvändarna kom tillbaka så jag tror inte jag har corona. Men jag har en rethosta som sitter kvar. dock börjar jag undra om jag först blev förkyld, och sen åkte på något mer.

    Började med att jag blev täppt, aldrig någon rinnande snuva, bara täppt, sen hosta, sen huvudvärk,  sen lite lite feber tup 37,8 och kände mig väldigt varm, sen lite ont i halsen och bakre tunga. 

    Detta under en period på tre veckor. Trött hela tiden och kliande i lungor och rethosta. Inget slem typ torrhosta. 


    Såg på youtube en engelsk kille som haft corona som berättade sitt sjukdomsförlopp. Ung, frisk sedan tidigare. Han stannade i hemmakarantän i 40 dagar, alltså det tog honom 40 dagar att bli frisk. Han var alltså sjuk i skiten i 40 dagar! Stanna hemma i karantän om du har hosta eller minsta förkylning.

    Hans sjukdomsförlopp av corona skedde som i olika stadier:

    Först täppt som vid förkylning, täppta bihålor, lindriga symtom

    Sedan utvecklat feber och influensasymtom

    Sedan lunginflammation

    Det tog 40 dagar innan han var bra igen.

    Stanna hemma i karantän! Sprid inte detta vidare om du har minsta symtom.
  • Anonym (jag med)
    Aurora Borrealis skrev 2020-03-28 00:27:20 följande:
    Såg på youtube en engelsk kille som haft corona som berättade sitt sjukdomsförlopp. Ung, frisk sedan tidigare. Han stannade i hemmakarantän i 40 dagar, alltså det tog honom 40 dagar att bli frisk. Han var alltså sjuk i skiten i 40 dagar! Stanna hemma i karantän om du har hosta eller minsta förkylning.

    Hans sjukdomsförlopp av corona skedde som i olika stadier:

    Först täppt som vid förkylning, täppta bihålor, lindriga symtom

    Sedan utvecklat feber och influensasymtom

    Sedan lunginflammation

    Det tog 40 dagar innan han var bra igen.

    Stanna hemma i karantän! Sprid inte detta vidare om du har minsta symtom.
    Men fy det låter ju typ som mig. Fast jag fick inte hög feber och inte heller influensasymtom, men det är ju lite flummigt vad det är. Men jag hade ju precis täppta bihålor, skitont i huvudet i flera dagar och tänkte att jag fått bihåleinflammation. 
    Har dock inte gått till doktorn och har stannat hemma sen dess faktiskt och även barnen har gått och varit småhostiga och nyst om vartannat men inte varit som jag. De har ju också varit hemma med mig. 

    Men tror du jag kan ha fått corona redan i början på vecka 9? Då var det ju knappt att det kommit hit. Eller kan viruste ha varit här tidigare? 
  • Aurora Borrealis
    Anonym (jag med) skrev 2020-03-28 00:31:11 följande:

    Men fy det låter ju typ som mig. Fast jag fick inte hög feber och inte heller influensasymtom, men det är ju lite flummigt vad det är. Men jag hade ju precis täppta bihålor, skitont i huvudet i flera dagar och tänkte att jag fått bihåleinflammation. 

    Har dock inte gått till doktorn och har stannat hemma sen dess faktiskt och även barnen har gått och varit småhostiga och nyst om vartannat men inte varit som jag. De har ju också varit hemma med mig. 

    Men tror du jag kan ha fått corona redan i början på vecka 9? Då var det ju knappt att det kommit hit. Eller kan viruste ha varit här tidigare? 


    Viruset kan ha varit här tidigare, räcker att en person varit i något drabbat område, rest hit och du råkat träffa den. Många var iväg på sportlov vecka 7 redan. Tidigare reste folk. Räcker att en enda kom med viruset hit tidigare. Hur som helst, vad du än har stanna hemma. Om du har någon annan sjukdom i botten såsom KOL eller hjärtsjukdom så säg det när du pratar med 1177 om du ringer dit för råd.
Svar på tråden Hjälp! Panik! Hostar ihjäl mig