• Anonym (.)

    Hur länge står ett samhälle ut med restriktioner och karantän?

    Anonym (ja) skrev 2020-03-24 13:21:47 följande:
    Yada yada yada, mycket snack och floskler men inget fakta. Jättebra att du lärt dig balla ord som "fake news" men om du ska sitta och kräva andra på fakta så måste du kunna göra likadant själv. Och av att döma av ditt intetsägande svar så tolkar jag det som att du inte har något att komma med.
    Du erkänner alltså att ditt enda syfte är att sprida falska påståenden.
    I förlägningen betyder det att du vill, och försöker, störta samhället. För just nu är falsk information farligt och dit hör dina inlägg.

    Du kom med påsåtenden. Du får bevisa dem.
    Jag protesterade mot dina falska påsåtenden. Det är vars och ens plikt att protestera mot sånt. Jag tar min samhällsplikt.
  • Anonym (.)
    Anonym (ja) skrev 2020-03-24 13:58:10 följande:
    Och jag har fortfarande inte sett någon som helst fakta från din sida.

    Det enda du verka kunna åstadkomma är att kräva andra på fakta och slänga dig med frasen "fake news" som du verkar fått dille på.

    Förklara gärna hur du VET att Sveriges sätt att hantera krisen är "mer balanserad" än andras när smittan bara börjat och vi fortfarande inte har en aning om hur många som kommer drabbas och hur många som kommer dö?

    På vilket sätt är det fakta och inte ett påstående hämtat ur luften?
    Då tar vi det en fjärde gång.
    Du kom med ett antal falska påståenden. Det är du som ska bevisa det.
    Jag som protesterar ska inte motbevisa dig utan det är du som påstår saker i första hand ska bevisa. 

    Det du visar nu är att du är medveten om att du sprider falska nyheter och därför bråkar när du ombeds bevisa din sak.
  • Anonym (.)
    Anonym (ja) skrev 2020-03-24 14:11:00 följande:
    Jasså, på vilket sätt är det falskt att påstå att Sverige har dålig kapacitet att ta hand om akut sjuka när vi har en av Europas lägsta antal intensivvårdplatser?

    På vilket sätt är det falskt att påstå att FMH fått backa på flera av sina påståenden och ändå följa det andra länder gjort?

    Ett påstående blir inte falsk bara för DU säger det. Om du påstår att det är falskt så får DU komma med belägg för det.

    Du däremot har kommit med tvärsäkra påståenden om att Sverige hanterar krisen "mer balanserat" än andra. Vad har du för belägg för det?
    Gå tillbaka till det inlägg jag kommenterade.

    Efter det har du bara tjafsat och bråkat faktiskt.

    Du är med andra ord en av alla dem som gör allt för att få Sverige att krascha helt. Kan man ana en bitter liten SDare där bakom skärmen,....
  • Anonym (.)
    Anonym (ja) skrev 2020-03-24 15:19:50 följande:
    Hur var det med fakta?
    Vad syftar du på?
  • Anonym (.)
    Anonym (ja) skrev 2020-03-24 16:25:10 följande:
    Vad har du för belägg för att andra sprider "falska rykten" och vad har du för belägg för dina påståenden om att Sverige sköter krisen "mer balanserat" än andra?
    Läs tråden.
    Kan man inte bevisa sina påståenden som dessutom är felaktiga  är det per definition fake news.
  • Anonym (.)

    Spanien har haft utegångsförbud sedan den 14E, i tio dagar. Deras smittkurva pekar rakt uppåt. >Smittspridningen har inte planat ut det minsta trots att människor sitter i karantän inne i sina hem.
    Det är så många som dör att de använder ishallarna till avlidna.
    www.svt.se/nyheter/utrikes/spanien-2

    Norge och Sverige har ungefär samma kurvor, flackare än spanien. Norge har stängt hela samhället, Sverige har det inte.
    www.worldometers.info/coronavirus/countries-where-coronavirus-has-spread/

  • Anonym (.)
    Anonym (ja) skrev 2020-03-24 20:38:04 följande:
    Så är det ju alltid UNDER en kris, men det  glöms snabbt bort när allt återgår till det normala.
    Den här krisen kommer att pågå länger, väldigt länge.
    Vi har haft en pågående lågkonjunktur men nu slussas vi rakt ner i en depression och det kommer att ta lång tid innan samhället och världen återhämtat sig.

  • Anonym (.)
    Anonym (Katastrofen väntar) skrev 2020-03-25 09:54:47 följande:

    Mycket väl medveten om det. Men kommer bårhusen att räcka till när vi får masssdöd pga svält? Vi är inte rustade för att få det som 1800-talet. Tänk om det inte kommer att finnas vatten i kranarna? Folk kommer dö av uttorkning.


    Sjukhusen kommer att förvandlas till typ gamla tiders fattighus. 


    Det är hemsk om mina äldre anhöriga och föräldrar dör i covid. Men det går inte att jämföra med att det inte finns någon framtid för mina barn. Ska de leva på barn och dricka vatten från sjön? Om de ens lever till de blir vuxna.


    SLUTA GÖRA ALLT FÖR ATT SPRIDA PANIK!

    Det är bara trams du skriver för vi lever inte på 1800 talet längre. Dhu...

    Det du håller på med är samhällsfientligt och står i direkt motsats till det vi MÅSTE göra nu - TA ANSVA!

    SÅ LÄGG NER MED DINA APOKALYPTISKA BRANDTAL OCH TA DITT MEDBORGARANSVAR!"!!!!!!
  • Anonym (.)
    Anonym (ja) skrev 2020-03-25 10:05:04 följande:
    Japp, så är det, men vad är alternativet?
    Låta folk dö för att rädda ekonomin?
    Vilket är värst dö eller bli arbetslös?
    Ekonomin kan återhämta sig, döda människor går inte att återställa

    Det finns inga magiska lösningar som gör alla nöjda, det är pest eller kolera och man har valt att sätta människoliv före ekonomi vilket jag tycker är rätt beslut.
    Jag anser också att vi har rätt fokus, att människoliv är värt så mycket mer men man måste göra avvägningar för att inte samhället ska totalkrascha.

    Sen kan man göra en Trump, tvärt om.
    Han är beredd att offra liv framför ekonomin. Tack och lov verkar vita huset inte hålla med honom...
    Han tänker sig öppna upp hela samhället igen om ett par, tre veckor samtidigt pekar deras smittkurva rakt uppåt...
  • Anonym (.)
    Anonym (Lollo) skrev 2020-03-25 10:21:49 följande:
    De som är bäst på att skapa panik är massamedia!
    Jag håller definitivt inte med.

    Det som spridit mest panik är via sociala media. För det har cirkulerat så otrolig mycket fake news och falska rapporter som bara har haft ett enda syfte: att skapa panik och oreda i samhället.

    Man vet idag att det mesta av detta har sitt ursprung i Ryssland men man ser också att vi vanligt folk snappar upp det och effektivt sprider det. 

    Källkritik och säkra källor är så otroligt viktigt pga detta. Vi trummas i det varje dag ändå ser vi även på familjeliv hur folk länkar till mycket obskyra webbplatser för här verkar folk tro att en länk liktydigt med "säker källa".

    Man kommer att diskutera medias roll i det hela men på det hela taget sköter de sig bra, tom aftonbladet och expressen lyckas hålla sig inom ramen för vad som är ok. 
    Men man kommer också att diskutera sociala mediers ansvar som tex Facebook. Just nu jobbar de häcken av sig för att ta bort fake news men så länge som folk sprider det är det sisyfosarbete.
  • Anonym (.)
    Anonym (Lollo) skrev 2020-03-25 11:00:18 följande:
    Har läst inläggen här på FL dock inte alla och jag kan inte se att det skapat PANIK.
    Finns även dom som länkat till vad massmedia och folk som har aktoritet sagt:
    Läkare, folkhälsomyndigheten, WHO, politker osv. Man "misstänker, tror" sig veta varifrån viruset kommer.
    Med andra ord hypoteser.
    Däremot märker jag att folk är oroliga men folk är alltid mer eller mindre oroliga oavsett.
    Jag har läst väldigt många apokalypsinlägg på familjeliv och det handlar då om allt från virus till hur regeringen sköter sig.
    Otroligt många handlar om att folk VET att det är på ett visst sätt och i princip alltid helt fel.

    Det funkar inte att anmäla dem för familjeliv har inte fattat varför man ska ta bort sånt. 
    Det enda som återstår är att dränka det i massor av information och fakta.
  • Anonym (.)
    Anonym (ja) skrev 2020-03-25 11:48:31 följande:
    Iof tycker jag inte att kritisera våra makthavare är detsamma som att skapa panik.
    De HAR trotts allt försummat vården i många år och FHM hat fått mycket kritik även från läkare och experter.. Det är på tiden att de får sig en käftsmäll och vaknar upp från profiteringshysterin. Det kostar trotts allt liv, inte bara pga corona utan i vanliga vårdköer. Corona har bara gjort det synligare.
    Det beror helt på hur man gör det. Kritik är många gånger bra men långtifrån all och speciellt inte "kritik" skriven på familjeliv.

    Det blir kanske utanför ämnet men när det gälelr vård/omsorg/samhällsservice så får vi vad vi betalar för.
    Vi har haft en lång rad av år, oavsett politskt block,  med enorma skattesänkningar och den kostnaden måste tas ifrån. Den har tagits från just offentlig verksamhet. Vi har, via våra skattesänkningar, skapat denna situation själva. Politikerna har inte vågat göra annat därför att befolkningen har KRÄVT skattesänkningar. Mottot har under många år varit "sköt dig själv och skit i andra".

    Det betalar vi för idag. Hur du, jag och alla andra har röstat.
    Det jag hoppas är att det kommer kraftiga skattehöjningar och att den offentliga verksamheten, välfärden, rustas upp igen.

  • Anonym (.)
    Anonym (ja) skrev 2020-03-25 13:29:46 följande:
    Nja, det handlar inte bara om skattesänkningar, det handlar en hel del om privatisering och vinster i välfärden, en hel del av våra skattepengar går rakt ner i fickan på aktiebolag eller i värsta fall till offshore konton.. Det har förekommit saker som man lugnt skulle kunna klassa som ren korruption där politiker sålt ut välfärden till vrakpriser och sen som av en händelse fått välbetalda jobb inom just de branscher som gagnats. I vilket annat land som helst skulle man kalla det korruption, här räcker det med att man bara säger "flåt då" eller "tar avstånd" eller gör sig onåbar / väljer att inte kommentera så är det klart.

    Och ja det har pågått i många år men vi ser ju effekterna av de nu och jag tycker det är på tiden att det exponeras så mycket som möjligt och att reaktionen blir kraftig för annars kommer det aldrig blir någon förändring, framförallt inte om vi springer omkring och ber folk sansa sig och inte vara för arga utan bara lite lagom arga, inte sprida panik... etc... jag tycker folk har allt rätt att vara arga och SKA vara arga för att en förändring ska ske.
    jag håller helt med dig men jag försöker att inte ta över trådens ämne om du ursäktar. :)
  • Anonym (.)
    Anonym (ja) skrev 2020-03-25 13:34:32 följande:
    Men för helvete, om dina barn är friska så kommer de inte drabbas speciellt hårt, det är en flunsa vi pratar om inte Ebola. Den har en dödlighet på 2-3% och då främst gamla och sjuka.

    Dina barn är nog rädda för att DU gör dem rädda med din egen panik som smittar av sig på dem. Andas i en påse och lugna ner dig så ska du se att dina kids oxå lugnar sig. Under tiden du andas i påsen så kan du passa på och läsa på lite om viruset.
    Inlägget du citerade är anmält.
    Därför att i tider som dessa är det otroligt viktigt att inte gå ut med felinformation.
    Det är precis lika viktigt att inte försöka skapa panik. Tittar man på nicket så ser man tydligt var ambitionen är.
    Precis lika viktigt är det att vi andra säger ifrån och att familjelivs moderatorer ta sitt medborgaransvar.
  • Anonym (.)
    Anonym (Katastrofen väntar) skrev 2020-03-25 14:28:56 följande:
    Du har missuppfattat mig. Jag såg Kerstin Hessius på Aktuellt, det var det som startade min panik och oro på vart vi är på väg. Jag är på allvar orolig att vi är på väg tillbaka till 1800- talets nivå. Men det är tydligen inte okej att uttycka sin oro.
    Det är ok att uttrycka sin oro men man måste faktiskt tänka på hur man uttrycker sig. Det gäller varje dag men speciellt idag.
Svar på tråden Hur länge står ett samhälle ut med restriktioner och karantän?