• Anonym (jupp)

Schema för mina hemskickade barn

Så blev barnen hemskickade då idag och med rådande situation så kommer de förbli hemma resten av terminen och kanske en bit in på höstterminen också om det ska fortsätta så här, så jag får agera hemlärare. Det är tur att jag enkelt kan jobba hemifrån. Skolan säger att digitala lösningar inte är aktuella i alla fall just nu för det har inte resurserna som krävs när det bara handlar om enstaka barn och den enda uppmaningen jag fått är att vi ska läsa mycket och jobba i matteböckerna.

För lite tycker jag särskilt som att det är 2 ämnen av 8-11.

Jag tänkte att jag helt enkelt ska dra ut barnens scheman från skolan och göra lite anpassningar, tror ni det blir bra? Jag får vara lite kreativ med hur och när och vad vi lär oss men det ska nog gå. Det känns lite svårt att åldersanpassa så alla tre kan vara med på samma och det blir mindre spretigt men men. Jag ska titta in på skolverket också och titta om de har någon fingervisning på vad man pratar om i olika årskurser.

Förutom UR och mattesidor på nätet, vet ni några bra resurser för ämnen som NO och SO? Har någon några tips i allmänhet om hemskolning? 

• Svar på tråden Schema för mina hemskickade barn
  • ventilera mera

1. Någon i skolan är uppenbart dum i huvudet. Man tar INTE IN allergener i en skolmiljö, och att göra det nu är ju på gränsen till tjänstefel. Vad säger skolledningen om just den saken?

2. Har de skickat hem dina barn SKA de också berätta för dig vad de ska göra och ge dem förutsättningar för att klara målen. Jag jobbar med högstadieelever och vi har tillbringat varje elevfri minut i en vecka med att förbereda färdiga kit för alla elever att ta hem vid en eventuell stängning. Vi har ordnat appar på deras chromebooks, lärt dem använda kommunikationsvägar så alla har samma system, ordnat inloggningar på alla nättjänster vi kan komma på osv osv. 
    Samma sak gör personalen på både låg- och mellanstadiet. 
    All mötestid är markerad eget arbete för att underlätta förberedelser. 

Det ÄR en speciell situation, men i det här fallet gör skolan det jävligt lätt för sig och lite mer krav på dem kan du helt klart ställa.

• Anonym (A)
    Anonym (Trött) skrev 2020-03-25 08:50:42 följande:

Men herregud lugna dig. Jag pratar om barn. Inte vuxna människor. Har själv 2 kroniska sjukdomar och är känslig och nedsatt. Varför utgår du från att jag är frisk?

Men eftersom nu folk ÄNTLIGEN håller sina sjuka ungar hemma så känns det t o m säkrare att skicka dem till skolan NU. Äntligen tar folk överlag sitt riktiga ansvar!

Jag ställer mig frågande till varför friska skolbarn är hemma och ute och spelar fotboll och hänger med varandra på dagarna. Barn under 14. Tycker inte du det är konstigt? . Vi har ju skolplikt också.

Mina friska skolbarn är ute och spelar fotboll (med mig) vi är just nu på väg ut igen på skogsvandring.

Mina barn är under 14.
  • Anonym (lärare)

1. Se till att de tar ut växterna snarast! Kontakta rektorn! 
    2. Det där är inte godkänd undervisning, de måste förse er med mer. Just nu har många företag av olika slag öppnat upp sina digitala resurser gratis fram till sommaren, men det är upp till skolan att styra upp vad de ska göra. Det kan ju handla om att klassen tittar på Lilla Aktuellt vissa dagar, då gör man det hemifrån och får uppgifter till osv. Har de datorer på skolan? I så fall får man väl ta hem en dator och arbeta med uppgifter från den. Det är skolans ansvar. 

/lärare

• Anonym (jupp)
    AndreaBD skrev 2020-03-24 22:51:41 följande:
    Funkar det inte med medicin? Cetrizin eller liknande? 
    Det fungerar till viss del att få bort symptomen på allerigier med medicin men inte helt. De fortsätter oftast snora en del och ibland kommer hostan också i samband med idrottslektioner och dyl. De har medicin för det också men med oförstående skola så tror jag inte det hjälper.
  • Anonym (en länk)

Har ett barn i 4an och vet att de använder denna för geografi:
    https://online.seterra.com/sv
    A
    nnars är det väl nomp (matte) som är gångbart också, men det krävs lösen dit tror jag.

• MammaTillDansband

Går det att få läkarintyg på allergierna att visa skolan?

Har du pratat med någon politiker i din lokala utbildningsnämnd om att skolan stänger ute dina friska men allergiska barn från deras utbildning? Att få gå i skola är inte bara en plikt utan också en rättighet! Politiker är ofta måna om att lyssna till sina väljare, så ta kontakt med en representant för det parti du röstat på.

Anmälan till Skolinspektionen om inget av ovanstående funkar!

• Anonym (Trött)
    Anonym (A) skrev 2020-03-25 10:47:37 följande:

Mina friska skolbarn är ute och spelar fotboll (med mig) vi är just nu på väg ut igen på skogsvandring.

Mina barn är under 14.

Varför är de inte i skolan då? Du skriver att de är friska och under 14 år? De omfattas av skolplikt om du inte visste det. Om det nu inte är förskolebarn du pratar om. Men du skriver ju skolbarn?

Jag ska själv nu gå ut med ett av mina barn som slutat tidigt i solen, vad skönt det ska bli.
  • Anonym (A)
    Anonym (Trött) skrev 2020-03-25 13:59:10 följande:

Varför är de inte i skolan då? Du skriver att de är friska och under 14 år? De omfattas av skolplikt om du inte visste det. Om det nu inte är förskolebarn du pratar om. Men du skriver ju skolbarn?

Jag ska själv nu gå ut med ett av mina barn som slutat tidigt i solen, vad skönt det ska bli.

Få barnen hem smittan och för den vidare till pappan så överlever han inte.

Så vi har begärt ledigt från skolan och det är beviljat. De vet anledningen också.

Bara för att vi är hemma betyder inte att vi stänger in oss 24/7. Det betyder att vi inte umgås med andra just nu.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (A) skrev 2020-03-25 15:37:26 följande:

Få barnen hem smittan och för den vidare till pappan så överlever han inte.

Så vi har begärt ledigt från skolan och det är beviljat. De vet anledningen också.

Bara för att vi är hemma betyder inte att vi stänger in oss 24/7. Det betyder att vi inte umgås med andra just nu.

Jag förstår. Hur löser ni annars vinterhalvåret med topp av både vanlig influensa och tex Calicivirus? Jan-mars? Detta coronavirus och andra coronavirus kommer vi ju mest troligtvis ha lång tid, med toppar och dalar. År.

Det är väl där främst jag börjar oroa mig att vissa familjer som jag ser omkring mig håller sina friska barn hemma, de missar ju utbildning under väldigt lång tid isåfall. Om inte en väldigt bra plan finns från skolan då gällande hemstudier. Då vore det nästan bättre att stänga ned skolorna helt en period och ge alla i den mån det går likvärdig digital undervisning. Ja, det är ingen lätt fråga.
  • Anonym (jupp)

Jag har pratat med rektorn som står fast med att inga barn som hostar och är snuviga får vara i skolan. Vi kan inte veta om det är allergier påstår han. Om de kommer tillbaka med hosta eller snuva eller börjar igen i skolan så kommer de bli hemskickade. Jag bad om en plan för att de skulle kunna plugga hemma och det enda han sa var att libris har släppt allt sitt skolmaterial fritt så jag får kolla där men han skulle be lärarna skicka mail också när de har tid.

Barnen har i alla fall saknat skolan och kommit med sina scheman självmant och velat göra saker på ämnena. "Mamma det är gult på mitt schema nu, vilka ord rimmar på häst?" "Mamma, jag har idrott nu, får jag springa runt kvarteret och du tar tid?" "Mamma har vi någon film om rymden?"

Svar på tråden Schema för mina hemskickade barn