• Anonym (jupp)

    Schema för mina hemskickade barn

    Så blev barnen hemskickade då idag och med rådande situation så kommer de förbli hemma resten av terminen och kanske en bit in på höstterminen också om det ska fortsätta så här, så jag får agera hemlärare. Det är tur att jag enkelt kan jobba hemifrån. Skolan säger att digitala lösningar inte är aktuella i alla fall just nu för det har inte resurserna som krävs när det bara handlar om enstaka barn och den enda uppmaningen jag fått är att vi ska läsa mycket och jobba i matteböckerna.

    För lite tycker jag särskilt som att det är 2 ämnen av 8-11.

    Jag tänkte att jag helt enkelt ska dra ut barnens scheman från skolan och göra lite anpassningar, tror ni det blir bra? Jag får vara lite kreativ med hur och när och vad vi lär oss men det ska nog gå. Det känns lite svårt att åldersanpassa så alla tre kan vara med på samma och det blir mindre spretigt men men. Jag ska titta in på skolverket också och titta om de har någon fingervisning på vad man pratar om i olika årskurser.

    Förutom UR och mattesidor på nätet, vet ni några bra resurser för ämnen som NO och SO? Har någon några tips i allmänhet om hemskolning? 

  • Svar på tråden Schema för mina hemskickade barn
  • Anonym (A)
    Anonym (Trött) skrev 2020-03-25 16:26:05 följande:

    Jag förstår. Hur löser ni annars vinterhalvåret med topp av både vanlig influensa och tex Calicivirus? Jan-mars? Detta coronavirus och andra coronavirus kommer vi ju mest troligtvis ha lång tid, med toppar och dalar. År.

    Det är väl där främst jag börjar oroa mig att vissa familjer som jag ser omkring mig håller sina friska barn hemma, de missar ju utbildning under väldigt lång tid isåfall. Om inte en väldigt bra plan finns från skolan då gällande hemstudier. Då vore det nästan bättre att stänga ned skolorna helt en period och ge alla i den mån det går likvärdig digital undervisning. Ja, det är ingen lätt fråga.


    Barnen har aldrig haft vinterkräksjukan och vi fick influensan hela familjen för första gången nu (innan sportlovet). De är jättefriska och har väl en förkylning om året.

    Än så länge kan jag ge barnen det som de missar i skolan, har även bra kontakt med läraren och vi får ju veckobrev om vad de gör. Men ja det oroar mig om detta fortsätter under en längre tid. Då får vi ju titta på andra lösningar.

    Men vi följer utvecklingen och hoppas Tegnell o Co har koll.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (jupp) skrev 2020-03-25 17:00:57 följande:

    Jag har pratat med rektorn som står fast med att inga barn som hostar och är snuviga får vara i skolan. Vi kan inte veta om det är allergier påstår han. Om de kommer tillbaka med hosta eller snuva eller börjar igen i skolan så kommer de bli hemskickade. Jag bad om en plan för att de skulle kunna plugga hemma och det enda han sa var att libris har släppt allt sitt skolmaterial fritt så jag får kolla där men han skulle be lärarna skicka mail också när de har tid.

    Barnen har i alla fall saknat skolan och kommit med sina scheman självmant och velat göra saker på ämnena. "Mamma det är gult på mitt schema nu, vilka ord rimmar på häst?" "Mamma, jag har idrott nu, får jag springa runt kvarteret och du tar tid?" "Mamma har vi någon film om rymden?"


    Rektorn får ta och steppa upp sig lite. Som sagt bör det tygliggöras att det är skolan som skickat hem dem och att skolan är ansvariga för att barnen når målen. Spela in dina samtal med rektorn eller kommunicera skriftligt för att ha bevis på detta.

    Någon har nämnt att ta detta vidare till kommunens politiker. Med tanke på rektorns totala slapphet och ointresse skulle jag göra det om jag var du.

    Nu verkar du vara en förälder som har förmågan att utbilda barnen hemma. Men vad säger att inte andra barn på skolan blivit hemskickade och inte alls har föräldrar som kan stötta dem i hemmet på det sätt som du gör?
  • Anonym (ABC)

    Ah men, jag har hållit min son hemma hela veckan för att han har luftvägssymtom och inte alls kopplat att pollensäsongen börjat. Han är ordentligt allergisk mot alla pollen så det lär väl bli hemarbete. 

    Vår skola har i alla fall skickat hem schema.

    20 minuter räkna, 20 minuter läsa, 20 minuter skriva och 20 min No och So per dag med tips om att man kan kolla på filmer på UR och t.ex. lilla aktuellt samt spela spel på elevportalen. 

  • jeanette02
    Anonym (ABC) skrev 2020-03-26 07:21:36 följande:

    Ah men, jag har hållit min son hemma hela veckan för att han har luftvägssymtom och inte alls kopplat att pollensäsongen börjat. Han är ordentligt allergisk mot alla pollen så det lär väl bli hemarbete. 

    Vår skola har i alla fall skickat hem schema.

    20 minuter räkna, 20 minuter läsa, 20 minuter skriva och 20 min No och So per dag med tips om att man kan kolla på filmer på UR och t.ex. lilla aktuellt samt spela spel på elevportalen. 


    Hur länge får man vabba nu då? Tycker allt är luddigt, jag menar om ett av mina yngre skolbarn blir hemma resten av terminen med simpel snuva nu, hur ska man lösa det rent praktiskt? Vi har bägge samhällsviktiga yrken (gud så märkvärdigt det låter) men liksom hen kan ju inte sitta hemma och sköta skolgången helt själv. Är sjukskriven precis nu, så just precis nu skulle det fungera men inte lite längre fram. Har dessa barn ändå rätt till skola då? Alltså inte förskola för det verkar man ju kunna starta upp akut förskolor.

    Men skolbarn?
  • ventilera mera
    Anonym (jupp) skrev 2020-03-25 17:00:57 följande:

    Jag har pratat med rektorn som står fast med att inga barn som hostar och är snuviga får vara i skolan. Vi kan inte veta om det är allergier påstår han. Om de kommer tillbaka med hosta eller snuva eller börjar igen i skolan så kommer de bli hemskickade. Jag bad om en plan för att de skulle kunna plugga hemma och det enda han sa var att libris har släppt allt sitt skolmaterial fritt så jag får kolla där men han skulle be lärarna skicka mail också när de har tid.

    Barnen har i alla fall saknat skolan och kommit med sina scheman självmant och velat göra saker på ämnena. "Mamma det är gult på mitt schema nu, vilka ord rimmar på häst?" "Mamma, jag har idrott nu, får jag springa runt kvarteret och du tar tid?" "Mamma har vi någon film om rymden?"


    Helt galet. Speciell situation, ja. Men skolan ska göra vad de kan för att barnen ska få en hyfsat likvärdig undervisning hemma.
    Albert har öppnat för gratisanvändande nu, och så finns matteportalen och svenskaportalen. Registrera dem på sli.se för att hitta pedagogiska filmer och geografi hittar du, som nån sa, hos Seterra.
  • Anonym (ABC)
    jeanette02 skrev 2020-03-26 09:06:22 följande:
    Hur länge får man vabba nu då? Tycker allt är luddigt, jag menar om ett av mina yngre skolbarn blir hemma resten av terminen med simpel snuva nu, hur ska man lösa det rent praktiskt? Vi har bägge samhällsviktiga yrken (gud så märkvärdigt det låter) men liksom hen kan ju inte sitta hemma och sköta skolgången helt själv. Är sjukskriven precis nu, så just precis nu skulle det fungera men inte lite längre fram. Har dessa barn ändå rätt till skola då? Alltså inte förskola för det verkar man ju kunna starta upp akut förskolor.

    Men skolbarn?
    Alla på min arbetsplats arbetar hemifrån så jag har inga större problem att ha honom hemma. Mest att jag har svårt att få honom att arbeta i böckerna. 

    Jag såg på presskonferensen idag (vilket jag rekommenderar alla att göra, mycket bättre information än de lösryckta delarna som sedan kommer i tidningen) och där pratade Anders Tegnell om just allergisymtom. Det han sa var att om man vaknar på morgonen och känner sig snuvig så får man ta sin allergimedicin och om man då blir bättre så kan man konstatera att det är allergi och ingenting annat och man behöver inte hålla sig hemma. Hoppas det kommer någon sådan grej från skolan också. Är ju inga problem om man kanske får lämna lite senare för att man avvaktar medicinens verkan. 
  • jeanette02
    Anonym (ABC) skrev 2020-03-26 15:48:47 följande:

    Alla på min arbetsplats arbetar hemifrån så jag har inga större problem att ha honom hemma. Mest att jag har svårt att få honom att arbeta i böckerna. 

    Jag såg på presskonferensen idag (vilket jag rekommenderar alla att göra, mycket bättre information än de lösryckta delarna som sedan kommer i tidningen) och där pratade Anders Tegnell om just allergisymtom. Det han sa var att om man vaknar på morgonen och känner sig snuvig så får man ta sin allergimedicin och om man då blir bättre så kan man konstatera att det är allergi och ingenting annat och man behöver inte hålla sig hemma. Hoppas det kommer någon sådan grej från skolan också. Är ju inga problem om man kanske får lämna lite senare för att man avvaktar medicinens verkan. 


    Ska kolla den sedan. Nä, det oroar mig lite att kunna få en hyfsat undervisning hemma med 3 skolbarn. Just att få dem att göra det. Det krävs rätt mycket disciplin. Plus att man ju måste vara hemma en hel del om det ska fungera. Där undrar jag hur det är tänkt för de yngre skolbarnen vars föräldrar bör arbeta. Vi i sjukvården så tex. Visst är jag hemma just nu, men det är inte meningen så lång tid till. Hm, det funderar jag över.

    Det låter ju bra att det kommit lite tydligare riktlinjer för allergikerna.
  • Ess
    Anonym (Hej) skrev 2020-03-25 17:25:18 följande:
    Rektorn får ta och steppa upp sig lite. Som sagt bör det tygliggöras att det är skolan som skickat hem dem och att skolan är ansvariga för att barnen når målen. Spela in dina samtal med rektorn eller kommunicera skriftligt för att ha bevis på detta.

    Någon har nämnt att ta detta vidare till kommunens politiker. Med tanke på rektorns totala slapphet och ointresse skulle jag göra det om jag var du.

    Nu verkar du vara en förälder som har förmågan att utbilda barnen hemma. Men vad säger att inte andra barn på skolan blivit hemskickade och inte alls har föräldrar som kan stötta dem i hemmet på det sätt som du gör?
    Både jag och maken jobbar om dagarna och kan inte va hemma och leka skolfröknar, så hade våra barn blivit hemskickade så vill det till att skolan ger tydliga instruktioner som barnen själva klarar av att följa.
  • Anonym (Hej)
    Ess skrev 2020-03-26 19:08:20 följande:

    Både jag och maken jobbar om dagarna och kan inte va hemma och leka skolfröknar, så hade våra barn blivit hemskickade så vill det till att skolan ger tydliga instruktioner som barnen själva klarar av att följa.


    Naturligtvis handlar det även om att ha möjligheten att vara hemma. Men som läget är nu så antar jag att det självklara är att man isf är hemma på vab (hur länge man nu får det verkar oklart). Det jag menar är egentligen helt enkelt att oavsett om föräldrarna är hemma så är det inte säkert att de har förmågan att hjälpa barnen på det sätt ts verkar kunna.

    Självklart har skolan ett ansvar här. Tycker det är bedrövligt att ts inte fått instruktioner och hjälp
  • Anonym (jupp)

    Jag fick ett bra mejl från äldstas lärare men länkar och förklaring vad vi skulle läsa i olika ämnen och lite uppgifter som ska visas upp och lämnas in. Yngstas lärare fick jag bara att vi skulle läsa mycket och spela mattespel. Mellanbarnet lärare har inte hört av sig. Jag har också pratat med rektorn igen och han sa att jag får lämna barnen på måndag men de åker hem igen om de hostar eller snuvar. 

  • Ess
    Anonym (Hej) skrev 2020-03-26 20:31:07 följande:
    Naturligtvis handlar det även om att ha möjligheten att vara hemma. Men som läget är nu så antar jag att det självklara är att man isf är hemma på vab (hur länge man nu får det verkar oklart). Det jag menar är egentligen helt enkelt att oavsett om föräldrarna är hemma så är det inte säkert att de har förmågan att hjälpa barnen på det sätt ts verkar kunna.

    Självklart har skolan ett ansvar här. Tycker det är bedrövligt att ts inte fått instruktioner och hjälp
    Ja, vissa skolor är skitdåliga på att ge hjälp. Man får ligga på och bråka till max för att det ska hända något.
  • MammaTillDansband
    Anonym (jupp) skrev 2020-03-26 21:04:14 följande:

    Jag fick ett bra mejl från äldstas lärare men länkar och förklaring vad vi skulle läsa i olika ämnen och lite uppgifter som ska visas upp och lämnas in. Yngstas lärare fick jag bara att vi skulle läsa mycket och spela mattespel. Mellanbarnet lärare har inte hört av sig. Jag har också pratat med rektorn igen och han sa att jag får lämna barnen på måndag men de åker hem igen om de hostar eller snuvar. 


    Helt sjukt dåligt hanterat av skolan! "Snällt" att de tar emot barnen på måndag igen, så att barnen får sin rätt till utbildning tillgodosedd...

    Jag tycker fortfarande att du bör snacka med någon av politikerna i din kommuns utbildningsnämnd! Politiker är måna om sina väljare, och vill gärna bli omvalda, till skillnad från kommunala tjänstemän (=rektorn) som vi inte kan rösta bort om vi är missnöjda med vad hen uträttat!
    Skolinspektionen kanske också är intresserade?

    Är ni med i Astma- och Allergiförbundet, har de något att komma med i frågan?
  • aerial

    I Jönköpings kommun där jag arbetar som lärare får man ha sina barn i skolan vid pollenallergi.

Svar på tråden Schema för mina hemskickade barn