• Anonym (TS)

    Hur räknar man?

    Jag förstår inte hur man gör med delad ekonomi när man ska betala procentuellt. Kan nån hjälpa mig räkna? Förklara?

    En person får ut 20.000

    Den andra får ut 12.000

    Räkningarna ligger på 15.000

    Hur mycket ska vardera person betala?

  • Svar på tråden Hur räknar man?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (TS) skrev 2020-03-28 20:54:52 följande:

    Ni har så rätt. Men jag vill ju vara med honom. Jag önskar SÅ att detta aldrig hänt.

    Det jag minst förstår är att räkningarna ska delas procentuellt men inget annat.

    Han tycker dock att jag lägger alldeles för mycket pengar på mat så det är antagligen därför. Ja, det är i 99,8 % av fallen jag som handlar. Och gör allt annat som måste göras i ett hem.


    Då är det ju smaratre att hanfår ansvara för matinköp och matlagning om han menar att han klarar det på ett bättre sätt. Ni kanske ska omfördela sysslorna när ni ändå hål,erpå?
  • Anonym (ooo)
    DasNerd skrev 2020-03-26 10:02:05 följande:
    Ja, men vad har det att göra med denna sakfråga?
    Nu är det TS som pratar om att separera ekonomin, inte jag.
    Ditt resonemang håller nog inte, annars hade inte TS frågat hur man räknar ut när en tjänar nästan det dubbla jämfört med den andre.

    Ditt förslag är svårt i verkligheten att följa, för de flesta. Det går nog bara för de som har mer pengar än i TS exempel. Om man tex har skaffat större boende för att kunna leva tillsammans, och den med lägst inkomst inte kan bidra med 50%, då skulle man enligt ditt exempel, bott kvar i ett mindre boende för att den med mer inkomst ska slippa betala lite mer. Men man kanske verkligen behöver mer space, och den med mer pengar har råd att lägga lite mer. 

    Dessutom är det inte separat ekonomi ju. TS kanske valde fel ord med "delad". Man har gemensam ekonomi för de gemensamma utgifterna, men man står för egna saker själv. 
  • Anonym (ooo)
    Anonym (TS) skrev 2020-03-28 20:54:52 följande:

    Ni har så rätt. Men jag vill ju vara med honom. Jag önskar SÅ att detta aldrig hänt.

    Det jag minst förstår är att räkningarna ska delas procentuellt men inget annat.

    Han tycker dock att jag lägger alldeles för mycket pengar på mat så det är antagligen därför. Ja, det är i 99,8 % av fallen jag som handlar. Och gör allt annat som måste göras i ett hem.


    Så trist, nu förstår jag mer när jag läst din förklaring om sjukskrivningen. Visst är det lättare att låta livet bara rulla på om båda tjänar lite mer lika i lön. Nu när du inte gör det under den här perioden, ja då kom den "snåla" sidan fram hos din partner om man får säga så. Eftersom ni har barn och haft gemensam ekonomi förr så är det verkligen trist att det blivit så här. Det är väl inte som att du blivit sjukskriven med flit heller. Och vad skulle ske om det var tvärtom: han blev sjukskriven och du tjänade mer en period? Har ni pratat om det? Eller är han en sån där som tror att han är odödlig? 

    Hans pengar är viktigare än familjen? Visst får ni dra ner på saker nu när du får in mindre, det är rimligt. Låt honom handla maten i några veckor nu då så får han se hur det går. Det kanske är som jag vet en del andra som aldrig handlar, de vet helt enkelt inte hur mycket pengar det totalt blir på en månad. 
  • Anonym (Humlan)
    DasNerd skrev 2020-03-26 13:39:19 följande:

    Du säger väldigt motstridiga saker.

    Det enda man kan läsa ut är att du både vill och anser dig ha rätt till det ena och det andra, oavsett om det gör dig beroende av någon annan eller inte. Det måste finnas ett sätt för dig att 'få', inte ett sätt för dig att 'förtjäna'.

    "Så det som måste göras är att alla människor får ersättningar som gör att dom kan leva ensamma och klara utgifterna man får".

    Sverige är väl ett av de länder som är bäst på det här? Det finns massor med arbetslösa ensamstående i Sverige med tak över huvudet. Hur stor är andelen hemlösa? Vi gör det här rätt bra, om du låter bli att blunda för omvärlden och den verklighet vi faktiskt lever i.

    Vad är det du bidrar med och hur mycket anser du att det är värt?


    Omvärlden, nu lever vi i Sverige och då tittar man inte på andra länder.

    Så det är helt okej att nivån här i Sverige är lite lägre för det finns andra länder som har det sämre?

    Allt är så politiskt styrt och nedskruvat.

    Arbete lönar sig heter det.

    Just för att människor förväntas leva på andra och det är det man utgår ifrån.

    Se gärna kvinnors löner som exempel.

    Hur många har råd att gå ner i tid/procent?

    Sjuka och pensionärer tvingas att arbeta för politikerna har tagit deras pengar.

    Ersättningen i sjukförsäkringen som skruvas ner för att arbete är det enda som ska gälla, människor kan inte leva utan blir placerad i en parkering och tillåts inte leva under tiden man är sjuk.

    Om man råkar få pengar i från sjukförsäkringen, väldigt några får det.

    Ersättningar dras in och människor blir hemlösa eller tvingas till självmord.

    2 människor dör i veckan just för att ersättningarna dras in för människor.

    Skulle man utgå från att alla människor räknas som ensamma individer och ekonomin i samhället formas utefter det, då skulle arbete löna sig.

    Lönerna hålls låga bara för att alla ska arbeta 100% och förse statsapparaten med pengar, inte gå till befolkningen i landet Sverige.

    Se gärna denna kris med viruset som ett exempel, hela landets ekonomi rasar för att människor inte arbetar.

    Skulle pengarna gå tillbaka i landet Sverige skulle det inte hända så mycket då landet rullar på ändå.

    Mycket skulle kunna automatiseras, men då arbetar inte människor och så vill inte politikerna ha det, då kan man inte styra människor med pengarna som görs idag.

    Men pengarna plockas ut till banker/företag och människor blir rikare medans sjuka,svaga,arbetslösa och pensionärer knappt har något.

    Dom tar man gärna livet av, det ingår i när man ska bygga ett starkare samhälle och land.

    Det gjordes förr och det görs nu.

    Jag brukar få höra att mitt tänkande är konstigt, men konstigt då att mitt tänkande har blivit konstigt av att leva i landet Sverige.

    Politikerna gillar att mörka allt för att människor ska fortsätta som vanligt.

    Då kan dom sitta i orubbat bo och inte göra något.

    Människor går till arbetet och ser inte verkligheten som politikerna skapat, det är därför arbete drivs på så hårt, för att människor inte ska ha tid eller ork att reflektera hur ländet skulle kunna förändras till det bättre.

    Alla tror att allt är bra, precis som politikerna vill.

    Vi människor kastar bara skit på varandra istället för att pressa politikerna till förändring.

    Människor tror att sin röst ska förändra och att man kan påverka så, men det är bara illusion, dom gör precis som vill ändå.

    Samlas vi människor så kan vi få politikerna dit vi vill, istället för att dom styr över oss som görs.
  • GGN
    Anonym (TS) skrev 2020-03-28 20:54:52 följande:

    Ni har så rätt. Men jag vill ju vara med honom. Jag önskar SÅ att detta aldrig hänt.

    Det jag minst förstår är att räkningarna ska delas procentuellt men inget annat.

    Han tycker dock att jag lägger alldeles för mycket pengar på mat så det är antagligen därför. Ja, det är i 99,8 % av fallen jag som handlar. Och gör allt annat som måste göras i ett hem.


    Varför gör du allt därhemma??

    1. Kan du jobba hemma så kan du jobba på jobbet. Så tänker jag.

    2. Ersätter han dig för att du gör hans del av jobbet hemma?

    Kanske dags att vakna och inse att han är en riktig skitstövel. Han älskar inte dig.
  • LFF
    Anonym (TS) skrev 2020-03-28 20:54:52 följande:

    Ni har så rätt. Men jag vill ju vara med honom. Jag önskar SÅ att detta aldrig hänt.

    Det jag minst förstår är att räkningarna ska delas procentuellt men inget annat.

    Han tycker dock att jag lägger alldeles för mycket pengar på mat så det är antagligen därför. Ja, det är i 99,8 % av fallen jag som handlar. Och gör allt annat som måste göras i ett hem.


    Du är sjukskriven av en anledning. Inte för att "jävlas" med er ekonomi. Inte heller för att vara en obetald hemhjälp. Överlåt allt hemarbete till honom så du får fokusera på att bli frisk.
  • Bjoer
    Anonym (TS) skrev 2020-03-28 20:54:52 följande:

    Ni har så rätt. Men jag vill ju vara med honom. Jag önskar SÅ att detta aldrig hänt.

    Det jag minst förstår är att räkningarna ska delas procentuellt men inget annat.

    Han tycker dock att jag lägger alldeles för mycket pengar på mat så det är antagligen därför. Ja, det är i 99,8 % av fallen jag som handlar. Och gör allt annat som måste göras i ett hem.


    Well, den enkla lösningen då är ju att han får handla mat. Så kan han bestämma själv vad som ska handals. Men då gäller det ju också att du går med på det han handlar.

    Det här med att ni ska ha delad ekonomi med gemensamt boende och gemensamma barn verkar helt orimligt. Om han tycker att du slösar med gemensamma pengar så får ni väl prata om det istället, sätta upp en budget och se till att hålla den. Lyckas man inte hålla den får man gå igenom inköpen och se vad som var onödigt och vad man kan ta bort.
  • DasNerd
    Anonym (Humlan) skrev 2020-03-29 10:45:19 följande:
    Omvärlden, nu lever vi i Sverige och då tittar man inte på andra länder.

    Så det är helt okej att nivån här i Sverige är lite lägre för det finns andra länder som har det sämre?

    Allt är så politiskt styrt och nedskruvat.

    Arbete lönar sig heter det.

    Just för att människor förväntas leva på andra och det är det man utgår ifrån.

    Se gärna kvinnors löner som exempel.

    Hur många har råd att gå ner i tid/procent?

    Sjuka och pensionärer tvingas att arbeta för politikerna har tagit deras pengar.

    Ersättningen i sjukförsäkringen som skruvas ner för att arbete är det enda som ska gälla, människor kan inte leva utan blir placerad i en parkering och tillåts inte leva under tiden man är sjuk.

    Om man råkar få pengar i från sjukförsäkringen, väldigt några får det.

    Ersättningar dras in och människor blir hemlösa eller tvingas till självmord.

    2 människor dör i veckan just för att ersättningarna dras in för människor.

    Skulle man utgå från att alla människor räknas som ensamma individer och ekonomin i samhället formas utefter det, då skulle arbete löna sig.

    Lönerna hålls låga bara för att alla ska arbeta 100% och förse statsapparaten med pengar, inte gå till befolkningen i landet Sverige.

    Se gärna denna kris med viruset som ett exempel, hela landets ekonomi rasar för att människor inte arbetar.

    Skulle pengarna gå tillbaka i landet Sverige skulle det inte hända så mycket då landet rullar på ändå.

    Mycket skulle kunna automatiseras, men då arbetar inte människor och så vill inte politikerna ha det, då kan man inte styra människor med pengarna som görs idag.

    Men pengarna plockas ut till banker/företag och människor blir rikare medans sjuka,svaga,arbetslösa och pensionärer knappt har något.

    Dom tar man gärna livet av, det ingår i när man ska bygga ett starkare samhälle och land.

    Det gjordes förr och det görs nu.

    Jag brukar få höra att mitt tänkande är konstigt, men konstigt då att mitt tänkande har blivit konstigt av att leva i landet Sverige.

    Politikerna gillar att mörka allt för att människor ska fortsätta som vanligt.

    Då kan dom sitta i orubbat bo och inte göra något.

    Människor går till arbetet och ser inte verkligheten som politikerna skapat, det är därför arbete drivs på så hårt, för att människor inte ska ha tid eller ork att reflektera hur ländet skulle kunna förändras till det bättre.

    Alla tror att allt är bra, precis som politikerna vill.

    Vi människor kastar bara skit på varandra istället för att pressa politikerna till förändring.

    Människor tror att sin röst ska förändra och att man kan påverka så, men det är bara illusion, dom gör precis som vill ändå.

    Samlas vi människor så kan vi få politikerna dit vi vill, istället för att dom styr över oss som görs.
    Jag är ledsen, men du har överväldigat mig med inkonsekventa meningar, avsaknad av logik och allmänt brist på kunskap kring världsekonomi.

    Ja, jag vill att DU ska jämföra Sverige med andra länder för att få en liten blick om vad det är för verklighet som du faktiskt lever i.

    Jag förstår inte vad du menar med "nivån i Sverige är lite lägre" när du då inte har någonting att jämföra mot?

    Arbete LÖNAR SIG, det är ju det du har problem med. Du har någon märklig uppfattning om att det är möjligt att generera ekonomisk värde utan att jobba. Att man kan trycka ut pengar för att göra befolningen rikare.

    Skattepengarna GÅR tillbaka till landet Sverige. Balansgången är bara hur mycket skattepengar man kan ta in för att inte påverka företagsamheten. Och hur vi får färre människor att vara beroende av bidrag.  Du ser ut att vilja att vi ska slösa ännu mer pengar på det och sänka möjligheten NÅGON att kunna jobba.

    Du förstår väl att för att någon ska kunna hjälpa dig, måste det finnas personer som är rikare än dig?

    Det lustiga är att t ex socialdemokrater är så öppet emot "klasser" i samhället samtidigt som deras politiska modell går ut på att någon ska kunna försörja en annan.

    Får man fråga hur gammal du är?
  • Anonym (TS)
    Bjoer skrev 2020-03-30 13:22:27 följande:

    Well, den enkla lösningen då är ju att han får handla mat. Så kan han bestämma själv vad som ska handals. Men då gäller det ju också att du går med på det han handlar.

    Det här med att ni ska ha delad ekonomi med gemensamt boende och gemensamma barn verkar helt orimligt. Om han tycker att du slösar med gemensamma pengar så får ni väl prata om det istället, sätta upp en budget och se till att hålla den. Lyckas man inte hålla den får man gå igenom inköpen och se vad som var onödigt och vad man kan ta bort.


    Du har rätt. Men han tänker så märkligt. Det han inte äter är onödigt, trots att resten av familjen äter det. Ett sånt exempel har varit ost. Hur löjligt som helst.

    Han äter en specifik typ av frukost som ingen av oss andra äter, men där är det självklart att vi ska betala gemensamt.

    Jag har så svårt att förstå hur han tänker. Och han förstår inte alls min åsikt.
  • Bjoer
    Anonym (TS) skrev 2020-04-02 10:14:24 följande:
    Du har rätt. Men han tänker så märkligt. Det han inte äter är onödigt, trots att resten av familjen äter det. Ett sånt exempel har varit ost. Hur löjligt som helst.

    Han äter en specifik typ av frukost som ingen av oss andra äter, men där är det självklart att vi ska betala gemensamt.

    Jag har så svårt att förstå hur han tänker. Och han förstår inte alls min åsikt.
    En tanke som slog mig nu, eftersom ert problem verkar handla mest om att han tycker det läggs för mycket pengar på mat, är att han kanske inte riktigt har koll på hur mycket som går på mat normalt. Innan er handlade han åt sig själv och om du gjort den mesta mathandling sen ni blev ihop/skaffade barn så kan det vara så att han tappat kontakten lite med det. Låt honom sköta planeringen och handlingen av mat så han kommer in i verkligeheten lite. 

    Vad jag tror har hänt lite är att han fått lite av en chock när det gäller hur lite pengar som blir kvar nu när din inkomst minskat rätt mycket. Det kan lätt kännas som att du numera snyltar på honom eftersom han har större inkomst, från att ni tidigare betalade ungefär lika mycket. Jag säger inte att du gör det, men att det kan kännas så för honom med den plötsliga omställningen. Det gäller nog att få honom att förstå att ni är ett team och problemen är era gemensamma.
Svar på tråden Hur räknar man?