• Delila­h2001
    Thu 26 Mar 2020 14:17
    1902 visningar
    16 svar
    -1
    16
    1902

    Ni som jobbar hemifrån och har barn hemma, varför gör ni det?

    Friska barn ska ju vara i skolan, och förskolorna har inte stängt. Varför är de inte där medan ni jobbar?

  • Svar på tråden Ni som jobbar hemifrån och har barn hemma, varför gör ni det?
  • Thu 26 Mar 2020 14:20
    #1

    I vårt fall har dottern varit lite, lite hostig och inte välkommen. Jag är hemma med en bebis och sambons arbetsplats har stängt ner sina kontor.

  • Thu 26 Mar 2020 15:43
    #2

    För att de har förkylningsastma och hostar i ett antal veckor efter förkylning. För att belasta förskolan så lite som möjligt, de har redan ont om personal. För att minska risken att få hem eländet, riskgrupp eller ej (oklart gällande astma).

    För att bidra till spridningen så lite som möjligt.

  • Delila­h2001
    Thu 26 Mar 2020 21:06
    #3

    Ok, egentligen vab då, om jag förstod det rätt?

  • Thu 26 Mar 2020 21:15
    #4

    Ja vab för min del men de flesta dagarna lyckas jag jobba tillräckligt för att slippa vabba.

    Ena barnet lite snorig så hon blir hemskickad. Jag jobbar hemma på uppmaning från jobbet till alla som kan.

  • Magica­l
    Thu 26 Mar 2020 21:24
    #5
    Delilah2001 skrev 2020-03-26 14:17:25 följande:

    Friska barn ska ju vara i skolan, och förskolorna har inte stängt. Varför är de inte där medan ni jobbar?


    Varför utgår du från att folk har friska barn hemma?  Menar du att de låtsas jobba? 
  • Delila­h2001
    Thu 26 Mar 2020 23:25
    #6
    Jemp skrev 2020-03-26 21:15:19 följande:

    Ja vab för min del men de flesta dagarna lyckas jag jobba tillräckligt för att slippa vabba.

    Ena barnet lite snorig så hon blir hemskickad. Jag jobbar hemma på uppmaning från jobbet till alla som kan.


    Aha, ja det är ju bra!
  • Delila­h2001
    Thu 26 Mar 2020 23:37
    #7
    Magical skrev 2020-03-26 21:24:59 följande:

    Varför utgår du från att folk har friska barn hemma?  Menar du att de låtsas jobba? 


    Haha, nej, jag utgår inte från något alls.

    Är bara nyfiken, eftersom det är väldigt många som jobbar hemifrån med barnen hemma samtidigt.

    Och är barnen sjuka så kan man ju vabba, och är de friska så kan de vara på förskola/skola. Därav jag undrar varför de kombinerar jobb med barn hemma.

    Det var bara en fråga, som jag nu fått bra svar på (av alla utom dig då)

    Du behöver inte ta åt dig, det var en undring bara, av ren nyfikenhet.
  • Fri 27 Mar 2020 08:42
    #8
    +1

    Alltså, vi har i möjligaste mån barnen hemma utan att ta ut vab, om någon av oss kan jobba hemifrån. Det blir alldeles för stort ekonomiskt tapp om man ska vabba hela tiden. Det är inte särskilt mycket ersättning man får från FK vid vab. (Beroende på inkomst och om man tex jobbar deltid eller på schema)


    Delilah2001 skrev 2020-03-26 23:37:39 följande:

    Haha, nej, jag utgår inte från något alls.

    Är bara nyfiken, eftersom det är väldigt många som jobbar hemifrån med barnen hemma samtidigt.

    Och är barnen sjuka så kan man ju vabba, och är de friska så kan de vara på förskola/skola. Därav jag undrar varför de kombinerar jobb med barn hemma.

    Det var bara en fråga, som jag nu fått bra svar på (av alla utom dig då)

    Du behöver inte ta åt dig, det var en undring bara, av ren nyfikenhet.


  • Fri 27 Mar 2020 18:55
    #9
    Delilah2001 skrev 2020-03-26 23:37:39 följande:

    Haha, nej, jag utgår inte från något alls.

    Är bara nyfiken, eftersom det är väldigt många som jobbar hemifrån med barnen hemma samtidigt.

    Och är barnen sjuka så kan man ju vabba, och är de friska så kan de vara på förskola/skola. Därav jag undrar varför de kombinerar jobb med barn hemma.

    Det var bara en fråga, som jag nu fått bra svar på (av alla utom dig då)

    Du behöver inte ta åt dig, det var en undring bara, av ren nyfikenhet.


    Hej!

    Du har kanske inte barn? Min dotter har varit hemma från skolan i tre veckor nu. Hon har lätt hosta efter att hon hade en förkylning för tre veckor sen. Pga hostan får hon inte vara i skolan enligt de nya Corona-riktlinjerna. Hon är ju frisk egentligen, pigg som en lärka, men hostar några gånger i timmen. Skolan skickar hem barn med minsta antydan till snor, hosta, kittel i halsen eller liknande. Det blir enorma tapp i pengar om man ska vabba en egentligen frisk unge i tre veckor! Dottern hostar fortfarande lika mycket så hon kommer troligtvis vara hemma från skolan även nästa vecka. Vilken tur att man kan jobba hemifrån då!

    De flesta jag känner som jobbar hemma med barn nu gör det av denna anledning. Hade det varit pre Corona hade barnen varit i skolan, men nu är det ju karantän hemma vid minsta luftvägssymtom som gäller, så MÅNGA väldigt pigga barn är hemma långa tider. I dotterns klass var det 9 av 26 barn i klassen idag.
  • Fri 27 Mar 2020 18:57
    #10

    Samma gäller för övrigt förskolorna. De flesta 2-3-åringar som jag känner har ständigt en snorig näsa mellan november till april/maj. Så det blir inte många dagar de får vara i förskolan med de nya riktlinjerna.

  • Sat 28 Mar 2020 17:24
    #11
    Delilah2001 skrev 2020-03-26 23:37:39 följande:

    Haha, nej, jag utgår inte från något alls.

    Är bara nyfiken, eftersom det är väldigt många som jobbar hemifrån med barnen hemma samtidigt.

    Och är barnen sjuka så kan man ju vabba, och är de friska så kan de vara på förskola/skola. Därav jag undrar varför de kombinerar jobb med barn hemma.

    Det var bara en fråga, som jag nu fått bra svar på (av alla utom dig då)

    Du behöver inte ta åt dig, det var en undring bara, av ren nyfikenhet.


    Beror på hur sjuka de är.

    Magsjuka, influensa osv där barnen behöver sin föräöder nära hela tiden, då tar vi ut VAB.

    Om de är småförkylda, när de hade vattenkoppor osv, och de leker precis som vanligt men inte får vara i skolan, då jobbar jag hemifrån istället. Dels för att inte komma efrer på jobbet och dels med tanke på ekonomin.

    Jag tror det är ovanligt att man håller friska barn hemma faktiskt..
  • Delila­h2001
    Sun 29 Mar 2020 03:23
    #12
    Solblomma30 skrev 2020-03-27 18:55:47 följande:

    Hej!

    Du har kanske inte barn? Min dotter har varit hemma från skolan i tre veckor nu. Hon har lätt hosta efter att hon hade en förkylning för tre veckor sen. Pga hostan får hon inte vara i skolan enligt de nya Corona-riktlinjerna. Hon är ju frisk egentligen, pigg som en lärka, men hostar några gånger i timmen. Skolan skickar hem barn med minsta antydan till snor, hosta, kittel i halsen eller liknande. Det blir enorma tapp i pengar om man ska vabba en egentligen frisk unge i tre veckor! Dottern hostar fortfarande lika mycket så hon kommer troligtvis vara hemma från skolan även nästa vecka. Vilken tur att man kan jobba hemifrån då!

    De flesta jag känner som jobbar hemma med barn nu gör det av denna anledning. Hade det varit pre Corona hade barnen varit i skolan, men nu är det ju karantän hemma vid minsta luftvägssymtom som gäller, så MÅNGA väldigt pigga barn är hemma långa tider. I dotterns klass var det 9 av 26 barn i klassen idag.


    Jodå, jag har fyra barn.

    Tack för svar!
  • Delila­h2001
    Sun 29 Mar 2020 03:37
    #13

    Tack för era svar!

    Lite synd dock att vissa tog illa upp av min fråga

    I mitt yrke går det inte att jobba hemifrån, så det har varit jobb och förskola ELLER hemma och vab som varit aktuellt.

  • Sun 29 Mar 2020 05:16
    #14

    Är ju inget kul att ta ut VAB om det går att jobba hemifrån. Många får ju ett väldigt stort inkomstbortfall vid VAB p.g.a. taket.

  • Mon 30 Mar 2020 13:36
    #15

    De jag känner är inom någon riskgrupp alternativt så är något av barnen i en riskgrupp och då har man valt att ha barnen hemma trots att skolorna inte har stängt. Det verkar fungera väl. I min sons klass är ca hälften av barnen hemma sedan ett par veckor. Så kommer det säkert förbli under resten av vårterminen. Personligen orkar jag inte hemskola min son eftersom det kräver för mycket av mig om jag samtidigt ska orka med att arbeta. Detta trots att även jag tillhör några av riskgrupperna. Vill helst inte ge mig ut i morgonrusningen i kollektivtrafiken, men jag har inget val. 

  • Mascar­aklump­ar
    Tue 31 Mar 2020 16:04
    #16

    För att riskerna med infektionen just nu är oklara, dels när det gäller överlevnaden men framför allt när det gäller prognosen på lång sikt. Med SARS utvecklade många överlevare lungfibros och avaskulär nekros. SARS2 är till 75% identiskt med SARS och det finns inget som säger att prognosen på lång sikt är bättre för det här viruset. För mig är det självklart att försöka skydda barnen och oss själva mot smitta i den utsträckning det är möjligt - visar det sig sedan att det var onödigt så är det ju toppen, då får väl äldsta sonen i värsta fall gå om skolan ett år.

Svar på tråden Ni som jobbar hemifrån och har barn hemma, varför gör ni det?