• Anonym (Mamma)

    Mensvärk vs förlossningsvärkar - skillnader och likheter? Hur känns värkar egentligen?

    Som mensvärk men en mer ihållande smärta, mer uttalad liksom och inte så molande. Om du har haft riktigt kraftig magvärk någon gång kanske det kan jämföras i stil, men så klart att det gör ondare. Det är initialt då.

    När det drar igång på riktigt blir dessa värkar kraftigare. De är åtminstone ungefär lika långa åt gången, tror de sa att det är ca 90 sekunder per värk när vi var på föräldrakurs. Därför var det viktigt att ta lustgasen direkt när man kände att den startade så gasen kunde möta upp när värken nådde sitt klimax, annars om man tar när det gör riktigt ont är det för sent och gasens verkan kommer först när den ebbar ut.

    Inte vass, brännande eller som en knytnäve iaf. Mer som en hårdnande klump som dragit ihop sig inuti.

    Jag trodde att jag skulle ha mer spänningar i resten av kroppen, t ex i huvudet, men så var det faktiskt inte. Men klart man spänner en massa andra muskler eftersom man t ex gärna vill ha något att hålla i medan man krystar. Märkte inte av någon hjärtklappning eftersom man inte har den typ av fokus men det vore konstigt om man inte hade förhöjd puls. Inledningsvis hade jag iaf inte någon hög puls direkt, innan vi åkte in till förlossningen alltså.

    Och det gör inte "sjukt jävla ont" om man använder bedövning. Klart det gör rejält ont men det är en smärta man överlever, främst eftersom det är så korta stunder så man hinner ta igen sig lite emellan.

    En kollega (fyrabarnsmamma) sa att när man känner att man bara vill gå hem, då är det nästan över, och det stämde. När jag hade den känslan var det inte ens en handfull krystningar kvar innan barnet var ute, det var just när huvudet skulle ut, dvs den värsta biten.

Svar på tråden Mensvärk vs förlossningsvärkar - skillnader och likheter? Hur känns värkar egentligen?